Gio Skrevet March 28, 2008 Rapporter Skrevet March 28, 2008 Den ligner en almindelig bil - men kører på el 27. mar. 2008 17.04 Penge Den har været længe undervejs, og udfordringerne har været store. Men nu vil Dong Energy sørge for, at en ny driftsikker, miljøvenlig og billig elbil kommer til Danmark. Den ligner en ganske almindelig personbil, den accelererer bedre end de fleste, og så udleder den hverken CO2 eller andre udstødningsgasser. I samarbejde med det californiske Project Better Place underskrev Dong i dag en aftale om, at man inden for en overskuelig årrække vil sende el-biler på markedet - et projekt Dong selv skyder 50 millioner kroner i. Oplades om natten Det videre udviklingsarbejde består blandt andet i at sikre, at bilerne primært kan blive opladet om natten, hvor der fra vindmøller produceres masser af strøm, siger Dong-direktør Anders Eldrup: - Nu får vi mulighed for at putte vindstrøm ned i de batterier, der driver elbilerne. Og på den måde kan man lave en intelligent løsning, der er god for miljøet, siger han. Bilen kommer uden motor med til gengæld med batterier, der kan oplades. Dong skal derfor blandt andet igang med at bygge stationer, hvor man kan komme og få opladet sit batteri. Kun begyndelsen - Så det er en stor investering, vi står foran. Og det her er kun begyndelsen, siger Dong-direktøren. En udskiftning af bilens batteri skal i følge Anders Eldrup ikke tage længere tid end en optankning af den almindelige bil - altså mellem fire og fem minutter. Energiselskabet regner med, elbilen vil kunne købes for under 100.000 kroner fordi den er fritaget for registreringsafgift. Og vil du se bilen med dine egne øjne, så stil ind på DR 1 klokken 18:30, hvor TV Avisen giver en tur. http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/03/27/164737.htm
Lasse Besvaret March 28, 2008 Rapporter Besvaret March 28, 2008 Det er smart! Mon den også kommer til bilproducerende Sverige?
Gio Besvaret March 28, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret March 28, 2008 Det er sikkert kun et spørgsmål om tid, inden den danske regering "finder på" en afgift til denne også. Sikkert noget med batteri-afgift, eller miljøafgift, eftersom den jo kører rundt med faaaarlige batterier Jeg vil se det før jeg tror det! Men skulle det blive realitet og en success, så er jeg ikke sen til at overveje muligheden - såfremt jeg, i det daglige, ikke skal lide under mangel på opladere til min batteri-bil :D
patbateman Besvaret March 28, 2008 Rapporter Besvaret March 28, 2008 Spennende tiltag. Skal vel i første omgang ses som en vilje til at gøre en forskel, selv om der nog ikke er mange som tror dette kan blive en kommerciel løsning de næste 10 år.. Fordelen for DONG Energy er at det giver en mulighed til at få ok pris for vindkraften også på nattestid, hvor elen ellers nærmest gives bort fordi ingen vil aftage den. Dette kræver imidlertid en sto andel batterier, og jeg vil gætte at selv om bilerne ikke bliver specielt dyre i sig, så kræves det en panteordning på batterierne.
spinner Besvaret March 28, 2008 Rapporter Besvaret March 28, 2008 Det er sikkert kun et spørgsmål om tid' date=' inden den danske regering "finder på" en afgift til denne også. [/quote'] De behøver slet ikke finde på noget ... Afgifts-fritagelsen for el-biler udløber i 2012, så vidt jeg husker. (Eller var det 2011? )
Basse Besvaret March 28, 2008 Rapporter Besvaret March 28, 2008 Hvis den danske stat smider en afgift på de biler, så er det simpelthen for dumme - og prøver direkte at arbejde imod et grønnere Danmark. Men det skulle ikke undre mig, at den siddende regering lugter financiering til deres såkaldte "skattestop", suk sir jeg bare.
Nils Besvaret March 28, 2008 Rapporter Besvaret March 28, 2008 En kæmpe bil, der derfor skal have en kæmpe motor, som derfor skal have et kæmpe batteri, så den kan kæmpe sig hen til næste stikkontakt og suge en kæmpe klump energi i sig. Maed avanceret, og i øvrigt kendt teknologi. Det er jo smart, at man kan skifte batteripakken ud med en opladet, men for at det skal være interessant, skal der være et regulært netværk af batteristationer, og det er lidt svært at forestille sig. Dong skal profilere sig som klimagrøn - sidste chance før peak-CO2... For bilindustrien er det vigtigste mål at holde prisen oppe på en enhed. Det betyder først og fremmest, at vægten skal holdes oppe, og så skal der tekniske løsninger til, der kan markedsføres som avancerede. F.eks. en elektromotor. Toyota Prius er industriens beundrede mesterstykke indtil videre. Tungere, dyrere, mere kompliceret, dyrere at servicere, dyrere at reparere, kraftigt statssubsidieret og forældet ved fremkomsten, så den straks kan skrottes til musik af druknende isbjørne... Tranport af personer over kortere strækninger i byområder klares bedst med små lette køretøjer, der tilmed er billige, som for eksempel denneher, men der er masser af andre på markedet. De er ikke bare afgiftsfri - de er også billige.
Markowitch Besvaret March 30, 2008 Rapporter Besvaret March 30, 2008 Tag et kig på: http://www.danskelbilkomite.dk/ Iøvrigt skriver Time at biofuel slet ikke er miljørigtigt. De taler om en miljømæssig katastrofe, hvor den såkaldte biodiversitet (mangfoldighed af organismer) bliver reduceret til fordel for monokulturer såsom majs og sukkerrør der dyrkes på mega-gigantiske-kæmpe marker. Farvel regnskov... Dramatiske titler sælger og det ved Time godt. Så her er artiklen: "The clean energy scam". http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1725975-1,00.html @Niels. Det er en fin cykel du har fundet. Jeg gad godt smutte over broen i sådan en :D EDIT: Vi kan iøvrigt følge med i rydningen af regnskoven via google maps! http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=-10.579622,-61.973877&spn=2.483713,5.097656&t=h&z=8 EDIT EDIT: Biofuel og kina boom beskyldes for at være grunden til en del opstandelse pga. stigende priser på mad. 1: Tortilla opstanden i Mexico City Hvor flere tusinde protesterede i gaderne. 2: Pakistand sender 6000 soldater ud for at bevogte mel-møller, pga. stigende priser på hvede. http://www.wsws.org/articles/2008/jan2008/paki-j21.shtml 3: Lad os i bedste Michael Moore stil slutte af med en lille reklame fra Saab Længe leve E85 :D
Paul Besvaret March 30, 2008 Rapporter Besvaret March 30, 2008 Når først man får hul på 2. generations teknologien til biobrændstoffer, der hovedsagelig baserer sig på affaldsstoffer, så tror jeg nok vi får et mere afbalanceret marked for fødevarer. En dansk virksomhed som SCF Technologies satser stærkt på 2. generations teknologien indenfor biobrændstoffer.
Markowitch Besvaret March 30, 2008 Rapporter Besvaret March 30, 2008 Når først man får hul på 2. generations teknologien til biobrændstoffer' date=' der hovedsagelig baserer sig på affaldsstoffer, så tror jeg nok vi får et mere afbalanceret marked for fødevarer.[/quote'] Venter i spændning :th2: og man kan også købe aktier i firmaet. Genbrug af affaldstoffer til biofuel er en bæredygtig vej i mine øjne.
Paul Besvaret March 30, 2008 Rapporter Besvaret March 30, 2008 ...og man kan også købe aktier i firmaet. Yep, der ligger allerede nogle i mit depot. ;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu