Jump to content

Ejendomsvärdiskat som studerende?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kan ikke finde svaret herinde, og har pövet at kontakte skat-öresund, men har ikke fået noget svar endnu. Når man er studerende, og kun betaler skat af Su'en i Dk, går man så også ind under gränsegänger-begrebet? Eller er det kun, når man arbejder i Danmark? Altså skal man betale ejendomsvärdiskat i DK eller SE som studerende?

Besvaret
Du betaler ikke ejendomsværdiskat i Danmark. Det kræver du er bosiddende i et hus eller ejerlejlighed i Danmark for at skulle betale det.
Nej, det kræver ikke, at man er bosiddende i Danmark, at man skal betale ejendomsskat til Danmark af en dansk ejendom. Det er nok, at man ejer en dansk ejendom. Dog er der nedslag for skat, man betaler til Sverige. Om man er skattepligtig til Danmark af noget SU eller anden indtægt, og om man er grænsegænger eller ikke grænsegænger er ligegyldigt i forhold til at afgøre, om man skal betale ejendomsskat eller ejendomsværdiskat eller fastighetsavgift eller hvad man nu vil kalde ejendomsskat.
Besvaret
Nej' date=' det kræver ikke, at man er bosiddende i Danmark, at man skal betale ejendomsskat til Danmark af en dansk ejendom. Det er nok, at man [b']ejer en dansk ejendom. Dog er der nedslag for skat, man betaler til Sverige.
EjendomsVÆRDIskat Nils.. Den nedsættes forholdsmæssigt hvis den ikke tjener som bolig.
Besvaret
EjendomsVÆRDIskat Nils.. Den nedsættes forholdsmæssigt hvis den ikke tjener som bolig.
Nej, den nedsættes ikke fordi den ikke tjener som bolig, men den bortfalder når du ikke råder over ejendommen, typisk hvis du lejer den ud. Hvis den f.eks. står og venter på at blive solgt skal du stadigvæk betale ejendomsværdiskat, så din generelle regel holder ikke. :)
Besvaret
Nej' date=' den nedsættes ikke fordi den ikke tjener som bolig, men den bortfalder når du ikke råder over ejendommen, typisk hvis du lejer den ud. Hvis den f.eks. står og venter på at blive solgt skal du stadigvæk betale ejendomsværdiskat, så din generelle regel holder ikke. :)[/quote'] Nils, nu må du holde op.. Du påstår nu at hvis man fx. har købt en bolig uden at have solgt den man allerede sidder i skal man betale ejendomsværdiskat af begge.. det passer altså ikke. Og vender du tilbage til hpn's problemstilling til at starte med, så skal der ikke betales ejendomsværdiskat i DK når af sin bolig i Sverige.
Besvaret
Nils, nu må du holde op.. Du påstår nu at hvis man fx. har købt en bolig uden at have solgt den man allerede sidder i skal man betale ejendomsværdiskat af begge.. det passer altså ikke. Og vender du tilbage til hpn's problemstilling til at starte med, så skal der ikke betales ejendomsværdiskat i DK når af sin bolig i Sverige.
Måske ved du mere om hpns situation end jeg gør, for jeg er ikke helt sikker, men selvfølgelig skal man ikke betale dansk ejendomsværdiskat til Danmark for en svensk ejendom, hvis man bor i Sverige, men hvis man bor i Sverige og har en dansk ejendom, som man råder over, skal man betale dansk ejendomsværdiskat. Og jeg tror ikke man kan slippe for skat ved at sætte ejendommen til salg, men det mener du altså, man kan?
Besvaret
Ejendomsværdiskatteloven §11
Hvis det betyder detkanmanaltså, så må det være derfor, der er så mange lejligheder til salg i København til helt urealistisk høje priser. Men altså, siger du, at hvis ejendommen er til salg, skal man ikke betale ejendomsværdiskat?
Besvaret
Hvis det betyder detkanmanaltså, så må det være derfor, der er så mange lejligheder til salg i København til helt urealistisk høje priser. Men altså, siger du, at hvis ejendommen er til salg, skal man ikke betale ejendomsværdiskat?
Det har jeg aldrig sagt.. Det kan selvfølgelig være jeg ikke har formuleret mig tydeligt nok Jeg skrev at man ikke skulle betale ejendomsværdiskat af to boliger samtidig (og her hentyder jeg selvfølgelig til boliger man skal bo i, ikke investeringsmæssigt), da det normalt er salgstidspunktet/købstidspunktet der afgører hvornår der skal betales ejendomsværdiskat fra, men der findes en undtagelse hvor det er fraflytningstidspunktet/indflytningstidspunktet der kan gøre sig gældende.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...