Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Sidder lige og ser det.... Tænkte så lige på at det kunne da være interessant at gå til toppen og høre dem ad, hvorledes et land kan påberåbe sig demokrati, når vi ikke har stemmeret??? Osv..... Så får man da svar fra manden selv.....:)

Besvaret
Sidder lige og ser det.... Tænkte så lige på at det kunne da være interessant at gå til toppen og høre dem ad, hvorledes et land kan påberåbe sig demokrati, når vi ikke har stemmeret??? Osv..... Så får man da svar fra manden selv.....:)
Tror du han ville sige noget anderledes end det de andre har sagt?
Besvaret

Ja for han bliver konfronteret med ordet demokrati og det skelsættende i at DK ikke er et demokratisk land.... Og det er for åben skærm!!

Tror du han ville sige noget anderledes end det de andre har sagt?
Besvaret

Du tror ikke han vil tale om grundlovsændringen og at den ligger langtfra? Der er jo flere aspekter i det .. man kan ikke bare ændre den for os der arbejder i DK .. derfor åbner du også op for at udlandsdanskere som bor og arbejder i udlandet skal have stemmeret i deres indfødelsesland eller hvad ved jeg ..

Besvaret
(Med Anders Fogh stemme) På nuværende tidspunkt er det ikke akutelt at revidere grundloven. Regeringen har ingen planer i den retning og finder iøvrigt den eksisterende lovgivning fuldt ud tilstrækkelig.
Lige præcis.. det er jo ikke en hollywood film hvor den skarpe journalist ændrer verden ved at stille et kritisk spørgsmål =)
Besvaret
Det handler jo om fokus...............Fokus på os i det svenske.........og de ting der ikke fungerer...........
Jamen så synes jeg da du skal troppe op og spørge Kære Anders ...
Besvaret

Tak Claus.....Jeg ved godt det var svært for dig....:D

Change has a considerable psychological impact on the human mind. To the fearful it is threatening because it means that things may get worse. To the hopeful it is encouraging because things may get better. To the confident it is inspiring because the challenge exists to make things better. King Whitney Jr.
Jeg må desværre give Buddha ret ..... det er et perfekt udstillingsvindue for sådanne spørgsmål...
Besvaret
Kommer jeg fra en avis, forening eller andet medie???? Nej vel.....;)
Men du kunne da stille spørgsmål til din statsminister som andre kunne? Det er jo altid nemt at forslå en masse gode ting hvis man ikke behøver at udføre dem selv ;-) Alternativt melde dig ind i Øresundsborgerforeningen .. de har vel en pressegruppe? så kunne du da passende repræsentere dem?
Besvaret

Det er et valg de skal tage....det er ikke noget jeg vil agitere for. Betragt mig som den kreative inspirator, der gi'r andre muligheden for at høste frugten af gode idéer....:D

Men du kunne da stille spørgsmål til din statsminister som andre kunne? Det er jo altid nemt at forslå en masse gode ting hvis man ikke behøver at udføre dem selv ;-) Alternativt melde dig ind i Øresundsborgerforeningen .. de har vel en pressegruppe? så kunne du da passende repræsentere dem?
Besvaret
Det er et valg de skal tage....det er ikke noget jeg vil agitere for. Betragt mig som den kreative inspirator, der gi'r andre muligheden for at høste frugten af gode idéer....:D
haha okay .. jamen det er også helt fair.. det var skam bestemt heller ikke nogen kritik =) .. det kommer jo altid an på hvor utilfreds man selv er med sin situation om man er villig til at prøve at ændre den, og der er jo massere af roller på en slagmark ;)
Besvaret

Ja.... Baseret på min lidet diplomatiske facon, så kan du se det som Godzilla gå linedans. Jeg egner mig ikke til de bonede gulve....Det er der andre der klarer langt bedre end jeg......:laugh:

haha okay .. jamen det er også helt fair.. det var skam bestemt heller ikke nogen kritik =) .. det kommer jo altid an på hvor utilfreds man selv er med sin situation om man er villig til at prøve at ændre den' date=' og der er jo massere af roller på en slagmark ;)[/quote']
Besvaret
Ja.... Baseret på min lidet diplomatiske facon, så kan du se det som Godzilla gå linedans. Jeg egner mig ikke til de bonede gulve....Det er der andre der klarer langt bedre end jeg......:laugh:
kender jeg udemærket fra mig selv.. jeg egner mig bestemt heller ikke til at være i front.. =)
Besvaret
(Med Anders Fogh stemme) På nuværende tidspunkt er det ikke akutelt at revidere grundloven. Regeringen har ingen planer i den retning og finder iøvrigt den eksisterende lovgivning fuldt ud tilstrækkelig.
...Men lad mig så også tilføje, at der fra udlandsdanskeres side er rejst et ønske om, at Danmark åbner mulighed for erhvervelse af dobbelt statsborgerskab. For danske statsborgere i udlandet er det en væsentlig begrundelse for en sådan lovændring, at den vil give dem mulighed for efter opnåelse af statsborgerskab nr. to at deltage i parlamentsvalg i det land, hvor de bor, uden at de skal give afkald på deres danske statsborgerskab. Jeg har noteret mig, at det er vigtigt for udlandsdanskere at stemme der, hvor de bor. De finder med andre ord bopælskriteriet naturligt, og så vil det næppe være til gavn for nogen at indlede en langvarig og kompliceret proces for at fjerne det fra Grundloven. Næste spørgsmål.
Besvaret
...Men lad mig så også tilføje' date=' at der fra udlandsdanskeres side er rejst et ønske om, at Danmark åbner mulighed for erhvervelse af dobbelt statsborgerskab. For danske statsborgere i udlandet er det en væsentlig begrundelse for en sådan lovændring, at den vil give dem mulighed for efter opnåelse af statsborgerskab nr. to at deltage i parlamentsvalg i det land, hvor de bor, uden at de skal give afkald på deres danske statsborgerskab. Jeg har noteret mig, at det er vigtigt for udlandsdanskere at stemme der, hvor de bor. De finder med andre ord bopælskriteriet naturligt, og så vil det næppe være til gavn for nogen at indlede en langvarig og kompliceret proces for at fjerne det fra Grundloven. Næste spørgsmål.[/quote']Hold käft hvor kan du dog väre irriterende! Bare fordi vi er nogle som gerne vil tillade dobbelt statsborgerskab, betyder det ikke, at vi vil stemme i vort bopälsland, tror du ikke de fleste vil stemme der hvor de betaler skat? Og jo, jeg mener samtidig, at kriteriet for at stemme skal väre gäldende for statsborgere, og i tilfälde af flere, skal der gälde visse kriterier for stemmeberettigelse i givet land, du behöver ikke fordreje vores synspunkter.
Besvaret

Jeg forstår jer godt, men på den anden side, så kan man måske ikke lave særregler for nogle udlandsdanskere og ikke for andre? uden at have et hak forstand på politikken bag..

Besvaret
Jeg forstår jer godt' date=' men på den anden side, så kan man måske ikke lave særregler for nogle udlandsdanskere og ikke for andre? uden at have et hak forstand på politikken bag..[/quote']Jeg synes heller ikke der skal laves särregler, men jeg synes ikke det skal väre muligt at stemme i 2 lande, selvom jeg går ind for dobbelt statsborgerskab, derfor idéen med at lave regler for hvilket land man i så fald skal välge at kunne stemme i. Dette lyder sikkert helt grotesk i Nils´ öre, og det er det måske også, men jeg synes nu ikke det burde väre så svärt (men synes heller ikke det burde väre så svärt at tillade dobbelt statsborgerskab, eller at give os stemmeret). (-og nej Nils, bopälsland skulle ikke väre det förste kriterie)
Besvaret

Men på den anden side er det så fair at en dansker der er bosat i spanien, arbejder og betaler skat der,skal have lov til at stemme om forhold i danmark?

Besvaret
Men på den anden side er det så fair at en dansker der er bosat i spanien' date=' arbejder og betaler skat der,skal have lov til at stemme om forhold i danmark?[/quote']Nej, netop derfor skal der gälde visse kriterier for i hvilket land man skal kunne stemme i:)
Besvaret

SanneJ, du vil altså være statsborger i Sverige uden stemmeret og stemme i Danmark fordi du betaler skat der. En svensk statsborger der bor i Sverige og betaler skat der, men ikke har stemmeret - det giver jo ikke mening. :rolleye: Man kan ikke stille principper op, der rummer den virkelighed. Men i virkeligheden går du ikke specelt meget ind for NAs forslag - du vil bare have lov til at stemme i det land, hvor du hører til. Den logiske konsekvens af det er: Statsborgerskab giver stemmeret. Men dine venner argumenterer jo med, at man bliver en halv borger i Bordurien, fordi man ikke kan få statsborgerskab og dermed stemmeret der - uden at opgive det danske statsborgerskab. Man vil have lov til at stemme i det land, man bor i uden at det får den skideirriterende konsekvens, at man må opgive sit danske statsborgerskab. Man vil stemme der, fordi man bor der. Bopælskriteriet er altså afgørende for den måde, man tænker og "argumenterer" på. Selve statsborgerskabet er egentlig underordnet - det skal man bare have for at kunne stemme, der hvor man bor, så man ikke skal føle sig som en halv borger. Hvis man bor i Spanien og er dansk statsborger, så er det nok fordi man har størst tilknytning til Danmark, og så synes jeg, det er indlysende, at man også bør have stemmeret. Hvis man har dobbelt statsborgerskab bortfalder det argument.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...