Jump to content

Malmö bliver ”Skandinaviens Tokyo” - godt sted at lægge sine boliginvesteringer?

Recommended Posts

Skrevet

"I 2020 ventes Malmös befolkning at være vokset til 327.000 indbyggere, 50.000 flere end i dag, ifølge Malmö kommunes befolkningsprognoser. Ifølge en prognose fra Øresunds-instituttet vil 20.100 heraf være danskere." "Fælles for alle prognoser over, hvordan Malmö bliver påvirket af beliggenheden i nærheden af København, er det lyse fremtidsbillede. I tre fremtidsscenarier om Malmö 2050, som byplanlægningskontoret har bestilt, taler konsulentbureauerne om Skandinaviens Tokyo, et kreativt centrum og om en by, som trives i en international storbyregion." Det kan kun påvirke Malmö's boligpriser positivt på den lange bane. Malmö er en interessant by, også fordi der er meget invandring, hvilket vil gøre Malmö meget konkurrencedygtig på sigt. Spørgsmålet er hvor hurtigt Malmö vil vokse, og hvornår byen får det "service-løft" som der er basis for, med udvikling af nye storby agtige tilbud? Personligt tror jeg på at Malmö har en vigtig beliggenhed i fremtidens scandinavien og et kæmpe potentiale for vækst og udvikling. Men nu bor jeg her jo selvfølgelig også :D Hvad synes du? http://www.flyttilsverige.nu/docs/?obj=344

Besvaret

Min egen fremtidsvision er Malmö som Skånes Malmö. :) Det var ikke noget, jeg selv ville have hittet på, at plastre hele centrum til med skyskrabere. Rækker det ikke med ET Kuala Lumpur. Det er så typisk... jeg vil ikke bruge s-ordet... men nøjes med at konstatere, at det er så typisk, at byen skal være en vidensby og alt muligt, men Malmö kan jo ikkengang give ungerne en folkeskoleeksamen. På nogle skoler går over halvdelen af eleverne ud med et papir, der kun dokumenterer, at de har spildt første del af tilværelsen - og nu er klar til nye eventyr. Der er en tendens till, at børnefamilier flytter fra byen og slår sig ned i mindre samfund. Jeg tror ikke, det er fordi, de mangler højhuse. De mangler gode rammer for deres børns opvækst, som man kan finde i en mindre by. Hvad skal der være inde i højhusene med udsigt til de andre højhuse? Importerede freaks? Jeg mener, man skal bygge byer, der er til at holde ud at være i for almindelige mennesker - og ikke som farvefabrikken foreslår f.eks. bygge en slags slumby op til Rosengård, hvor kreative men fattige mennesker kan bo billigt - "ligesom i Soho". :rolleye: Naiviteten! Hver gang, planlæggerne og arkitekterne går igang, så sker der ny ørkendannelse. Nye områder ubeboeliggøres for sådan en som mig. Men det må de selv om, jeg skal ikke bo der - det skal andre, som er mere hårdhudede. Selv om Malmö er et lille provinshul, så har den nogle storbyproblemer, som jeg synes, man burde løse som det første, men det er nok mere sandsynligt, at de bare vil blive forstærket. :cool:

Besvaret

Hold kæft nogle naive fantaster, - i 2050 er Malmø gået fra at være Skandinaviens hyggelige Beirut til at være en dystopisk by i stil med LA i Blade Runner eller Snake Plissken New York, med mindre der kommer nye boller på suppen. :D

Besvaret
Selv om Malmö er et lille provinshul, så har den nogle storbyproblemer, som jeg synes, man burde løse som det første, men det er nok mere sandsynligt, at de bare vil blive forstærket. :cool:
Hvis der står folk klar med investeringerne, så synes jeg ikke de skal tvinges til at vente indtil Malmö har fået løst sine storbyproblemer. Det vil være helt fint med flere højhuse og en større tæthed i Malmø. Så er der også mere plads til naturen, der ikke skal ødelægges af kedelige parcelhuskvarterer, som det er sket i Københavns omegn.
Besvaret

Nej, Markovitch, jeg mener heller ikke, at man skal forbyde opførelse af højhuse indtil storbyproblemerne er løst... :rolleye: men nu var sagen ikke byggetilladelser, men hvad der skal være VISIONEN for fremtidens Malmö. For nogle er der en fortryllelse ved højhuse, og den kan jeg ikke tage del i. At se, hvem der har den højeste, er en sport for bonderøve og beduiner.

Besvaret

Jeg ville ikke investere én krone i Malmö..... Det er penge der driver værket og de findes ikke på den har side af sundet..... I takt med at boligpriserne falder i dk, findes de snart heller ikke på den anden side.... Og da det er indvandringen der driver prisen op og den aftager, sammenholdt med at der bliver bygget sindssygt meget pt, så ville jeg holde nallerne langt væk fra noget der skal investeres penge i.....

Besvaret

Jeg må indrømme, jeg er enig med Buddha. Jeg ville også være lidt skeptisk for at smide en masse penge i en del boliginvesteringer, ikke før jeg ser, at Øresundsregionen bliver det omdrejningspunkt, som der hele tiden har været talt om. Men sålænge Øresundsbroen bliver styret af den flok *bip* så sker det nok ikke.

Besvaret
Jeg ville ikke investere én krone i Malmö..... Det er penge der driver værket og de findes ikke på den har side af sundet..... I takt med at boligpriserne falder i dk, findes de snart heller ikke på den anden side.... Og da det er indvandringen der driver prisen op og den aftager, sammenholdt med at der bliver bygget sindssygt meget pt, så ville jeg holde nallerne langt væk fra noget der skal investeres penge i.....
Nu er det jo altså ikke kun danskere der ønsker at bosætte sig i Malmø... Det er jo stadigvæk rimelige priser i Malmø.
Besvaret

Ja helt sikkert.... Dog er de store magneter også de steder, hvor der bliver bygget efter konjunkturen.... Du ser ikke indvandrere fra somalia bosætte sig i Limhamm, VH eller Dockan... Det kræver penge og de fleste stammer fra dk. Eller folk der har solgt et hus og tjent godt på det.... Kig på priserne efter broen åbnede og sig én gang til at det ikke er danskerne der trækker læsset herovre... Derfor rammer det dobbelt, når pengene udebliver.....Alle steder.

Nu er det jo altså ikke kun danskere der ønsker at bosætte sig i Malmø... Det er jo stadigvæk rimelige priser i Malmø.
Besvaret

Vi kan godt blive enige om at danskerne har trukket en hel del af læsset, men det har jo samtidig åbnet øjenene , for de svenskere som bor 5 mil fra Malmø, og som måske altid har drømt om at bo i en "rigtig" storby.... Du har ret , danskerne startede helt sikkert bølgen ... men vi er ikke alene om det mere....

Besvaret

Mon ikke der en del pengestaerke svenskere fra nordlige egne som Stockholm og Goteborg der er flyttet til Malmo og omegn pga udviklingen i Oeresundsregionen ?

Besvaret

Nej.....Og det er fordi de ER fra Göteborg eller Stockholm..... De betragter Skåne som det sydlandske lokum.....

Mon ikke der en del pengestaerke svenskere fra nordlige egne som Stockholm og Goteborg der er flyttet til Malmo og omegn pga udviklingen i Oeresundsregionen ?
Besvaret

Nu bor der jo også en del pengestærke svenskere andre steder end i Göteborg og Stockholm ... og til dem i Skåne, kan jeg sagtens forestille mig at nærheden til København spiller en rolle for hvor de vælger at bo..... Og der er Malmø blevet mere interresant efter broen, på trods af dens helt sindsyge priser...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...