Movski Skrevet May 8, 2008 Rapporter Skrevet May 8, 2008 Hej allesammen... Vi er et par med 2 børn hvor den store lige er startet i SFO og den lille starter i børnehave den 1/6/08. Vi overvejer kraftigt at flytte til Malmø (og stadig arbejde i DK) i løbet af sommeren her, men vi kunne godt tænke os at prøve at komme i kontakt med eller høre fra et andet par som har været "i samme båd" som vi er i nu. Det vi tænker på er, er der sket nogen ændringer i jeres økonmi efter i er flyttet, har i fået flere udgifter efter i er flyttet eller mindre, hvordan har børnene taget det med at blive rykket over i det svenske sprog, har i støt på nogen problemer i hverdagen med feks. afhenting af børnene osv. men alt i alt, hvordan er jeres hverdag/liv blevet efter i har taget springet "derover" er det, det samme, er det blevet bedre eller dårligere. Vi har selv nogle venner og noget familie i Malmø, men ingen der har børn, de er enten singler eller ungt par og par af ældre årgang (men alle uden børn) og de har det jo fint og trives godt, men de kan ikke rigtig give os svar på hvordan det er når man har børn jo, så derfor håber at der er nogen herinde fra som kan komme med lidt indput og fortælle lidt om hvordan det er gået med jer...
Buddha Besvaret May 8, 2008 Rapporter Besvaret May 8, 2008 Hej.... Du får en del flere penge på hånden. Dog skal du ikke købe hus tæt på broen....Så kan det bedre betale sig at blive i dk. Du skal nemlig lægge broprisen oveni huslejen hver måned..... Dog er inst. og andre småting væsentligt billigere.... Børnene lærer sproget hurtigere end du gør....Min den mellemste, begyndte sidste år i aug på en forskole inde i Vellinge. Nu taler han flydende svensk...Behøver jeg at sige, at det gør jeg ikke..... Det er paradis herovre. Dog er der ting der er en kende mere besværligt end hvis man bare boede i dk. Men alt det kan du søge dig til...
michael og carina Besvaret May 8, 2008 Rapporter Besvaret May 8, 2008 http://www.lorry.dk/moduler/nyheder/showregvideo.asp?dato=23-03-2008&cID=1&vId=415689 Se evt det her indslag. Flyt evt lidt uden for Malmö,så kan I virkelig spare penge. Vi Flyttede til Burlöv(7km uden for malmö) i et 140m2 hus, det gav vi 2.2 mio skr for. ww.hemnet.se så er det bare og søge
Movski Besvaret May 8, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 8, 2008 Ja det var en hjælp man kunne bruge og takker for det, man tænker jo hele tiden på de negative ting frem for de positive, nu er det godt nok konen der er lidt mere bekymret end mig, om hva hvis man nu ikke rigtig falder til og fortryder man er flyttet og solgt sin bolig i DK, eller skal man i første omgang leje en bolig måske og leje sin bolig ud i DK, og hva nu hvis børnene ikke kan finde ud af det med det svenske og bla bla... Men man skal jo osse tænke sig godt om inden hopper ud i det især når man er en familie med små børn, og det ville jo osse være synd for ungerne at blive rykket til Sverige og den store er lige startet i SFO og den lille starter i børnhave nu den 1. Juni og så tilbage til DK igen hvis tingene nu skulle gå galt...
Buddha Besvaret May 8, 2008 Rapporter Besvaret May 8, 2008 Jeg ville klart sælge INDEN i begynder at rykke herover.....Og så inden i skriver under på noget som helst. Der er skattemæssige regler der gør at i skal betale skat til Sverige af fortjenesten på lejl/huset såfremt i bor i Sverige på salgstidspunktet. OG det er smertefrit at gå fra en leje og ind i en købelejl/hus....
ulmus Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Ja det var en hjælp man kunne bruge og takker for det' date=' man tænker jo hele tiden på de negative ting frem for de positive, nu er det godt nok konen der er lidt mere bekymret end mig, om hva hvis man nu ikke rigtig falder til og fortryder man er flyttet og solgt sin bolig i DK, eller skal man i første omgang leje en bolig måske og leje sin bolig ud i DK, og hva nu hvis børnene ikke kan finde ud af det med det svenske og bla bla... Men man skal jo osse tænke sig godt om inden hopper ud i det især når man er en familie med små børn, og det ville jo osse være synd for ungerne at blive rykket til Sverige og den store er lige startet i SFO og den lille starter i børnhave nu den 1. Juni og så tilbage til DK igen hvis tingene nu skulle gå galt...[/quote'] Hvis jeg må komme med en lille "bøvs". Jeg synes, I skal gøre jer klart, hvad vil I med denne eventuelle flytning. Er det kun for at spare penge, eller er der også en portion eventyrslyst indblandet? Ikke at der er noget galt i at flytte for at få en bedre økonomi, og det kan I næsten ikke undgå. Men I skal jo også have en hel del overskud, for hvordan man end vender og drejer sagen, så er det en stor omvætning at rykke til et fremmed land, selvom det "bare" er Sverige. Mange ting er alligevel anderledes, og man er altså nødt til at gøre en indsats for at blive integreret, hvis man skal trives. M.h.t. børnene kan jeg kun se det som en stor fordel for dem at lære at begå sig i de svenske omgivelser. Det er en stor gevinst for fremtiden, også selvom I senere vælger at flytte tilbage. Prøv at vende tingene en gang i hovedet og sig til jer selv: vil vi fortryde senere i livet, at vi ikke prøvede? Spring ud i det og husk: det er ikke et nederlag at vende tilbage til Danmark, hvis I ikke trives. Jeg flyttede selv over for 7 år siden og har ikke fortrudt ét sekund, selvom jeg har 3-4 timers transport hver dag til mit job i København. :)
Lasse Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 jeg vil goså sige, at I skal gøre op hvad grunden til at flytte er. Sverige er et andet land, med fordele og ulemper. Her er lidt højere til loftet efter min mening, lidt mindre "provins-stemning" end i dk. Der er økonomiske fordele ved en flytning, og I skal helt klart bruge energi på at integrere jer, tror dog ikke det bliver noget problem for børnene, de er hurtige til at lære nyt. Jeg synes også det er en fordel for fremtiden at få lidt mere perspektiv ved at flytte til et nyt land, ikke mindst for de små, som vil kunne bruge de erfaringer resten af livet. På lang sigt vil I med stor sandsynlighed komme til at trives godt i Sverige, og opnå flere fordele end hvis I ikke flyttede, men på den korte bane vil der være noget arbejde forbundet med flytningen til et nyt land. Og så igen, så meget anderledes er det altså heller ikke end Danmark. Held og lykke med beslutningen. Lasse
Movski Besvaret May 9, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 9, 2008 Takker endnu en gang for jeres svar... Det er nu ikke så meget for spare penge at vi ville flytte, det ville jo osse bare være dejligt at få mere for sine penge og det ved jeg at man får i Sverige, men jeg tænker nu lidt mere den anden vej og det er mere om det ikke gik hen og blev dyrere for os i længden, det er mere der skoen trykker, vi har 2 biler nu og skal osse bruge det hvis vi flytter og så dukker der 2 brobizzèr op og der er vist noget med at man kun får fradrag på den ene brobizz og tænker så osse at benzin-forbruget stiger da man vil få længere til jobbet, hvis ikke lige man arbejder på Amager feks. derfor ville det være rart hvis der nu var nogen der var flyttet derover, par med 2 børn, 1 i Børnhave, 1 i SFO og begge børn skal gå i Sverige og begge forældre arbejder i DK, 2 biler og 2 brobizzér, det er dem jeg godt kunne tænke mig at "høre" fra om hvordan deres økonomi er blevet efter de er flyttet, det kunne være en meget stor hjælp at høre fra nogen...
sup3rior Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 I kan sagtens få fradrag for begge brobizzer, bare opret den i hver jeres navn - så får I ikke nogen klager på den konto fra skattefar hvis de vil se papirer :)
Lasse Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 daginstitutioner er ½ pris i Sverige i forhold til danmark, så der er også penge at spare på den konto.
michael og carina Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/153423 Fandt det her. Flot hus med mange m2 for penge
Buddha Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Såååå slemt er det vel ikke med det offentlige..... Jeg mener....Jeg kunne gå til Kastrup på 4 timer.......Jeg flyttede selv over for 7 år siden og har ikke fortrudt ét sekund' date=' selvom jeg har 3-4 timers transport hver dag til mit job i København. :)[/quote']
ulmus Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Såååå slemt er det vel ikke med det offentlige..... Jeg mener....Jeg kunne gå til Kastrup på 4 timer....... Jeg går hjemmefra kl. 7:15 og er på jobbet kl. 8:45 = 1,5 time x 2 = 3 timer, hvis alt kører som det skal. Så der er altså ikke meget til før det løber op. Og jeg arbejder altså ikke i Kastrup.
Movski Besvaret May 9, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 9, 2008 Hey igen... Ser ellers fint ud det hus der, men hvordan er det lige men regner huslejen ud hvis man køber hus, nu mener jeg det med renterne, det står sikkert et andet sted her på siden men nu er vi jo igang her ikke!!....
michael og carina Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Hvis du klikker på linket, så oppe i venstre hjørne står der Boendekostnad, så vælg en bank ex Nordea, så kommer det frem hvad I vil sidde for pr mdr ved 20% i udbetaling. På dette hus er udbetaling 255000 kr, så sidder du for 12872 kr før skat og 10562 kr efter skat.
Movski Besvaret May 10, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 10, 2008 Den er jeg helt med på, men er der ikke noget med at vi "Dansk/svenske" har endnu en fordel fordi vi stadig arbejder i DK, at den rente der står øverst i regnstykket, er osse noget vi kan lægge til vores fradrag (som selvfølgelig skal omregnes i DKKr)...
Thomas Besvaret May 10, 2008 Rapporter Besvaret May 10, 2008 Den er jeg helt med på' date=' men er der ikke noget med at vi "Dansk/svenske" har endnu en fordel fordi vi stadig arbejder i DK, at den rente der står øverst i regnstykket, er osse noget vi kan lægge til vores fradrag (som selvfølgelig skal omregnes i DKKr)...[/quote'] Hvad fordel er der ved det, det kan du da også gøre hvis du arbejder i sverige! Og vi er ikke dansk/svenske, vi er danskere der bor i sverige. Det gør os ikke til svenskere:rolleye: Og har du ikke råd til at bo i huset uden fradrag for renter, skal du nok kigge efter noget billigere. For man ved jo ikke hvad der sker med renterne...
Movski Besvaret May 10, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 10, 2008 Det var nu ikke så meget det at man ikke havde råd til det, men jeg kan bare huske at der var nogen der snakkede om på tidspunkt, at de renter var noget man kunne smide oveni sit fradrag, ved ikke om det er rigtigt og kun derfor jeg spørg...
st1berg Besvaret May 10, 2008 Rapporter Besvaret May 10, 2008 Jeg har 2 børn, så jeg kan da godt smide lidt erfaring på bordet. Det første I skal finde ud af er, om det er noget I begge har lyst til. Er det kun den ene der har lyst evt pga af bil, så lad være...... Der er store omkostninger for jeres børn at blive hevet ud af deres vante omgivelser og puttet ind et sted hvor de fatter hat af hvad folk siger. Men som andre oz skriver går det hurtigt for dem at lære sproget og komme ind det nye liv. Men jeg mener at man skal passe på, for finder man ud af efter et halvt år at det ikke er noget at bo her, så skal ungerne starte forfra en gang til og det er måske ikke lige sagen..... Jeg har en datter på 7 år der går i skole her og en 3 årig dreng der går i børnehave her......... og de elsker det! Der er klart bedre forhold for dem her end der var på frederiksberg og det selvom min datter gik på privat skole i dk, men går på kommuneskole her..... Så er der oz det med prisen for børne delen og det ER billigere. Vi sparer ca. 3000 om måneden, der skal man så selvfølgelig lige tage med det koster noget at have nogen i privat skole i dk. Min kone er lige ved at være færdiguddannet som lærer, dvs at hun indtil aug i år er at betegne som studerende og det har jo givet nogle mere flexible mødetider og hun har derfor kørt med mig. Da jeg så er selvstændig er det nok lidt nemmere for os at få det til at passe sammen. Men vi er sikre på at det oz bliver ok når hun starter job efter sommerferien....... Vi har uden tvivl fået MEGET mere for enten det samme eller mindre penge hver måned...... Vi har ikke fortrudt et eneste sekund!
Thomas Besvaret May 10, 2008 Rapporter Besvaret May 10, 2008 Jeg har 2 børn, så jeg kan da godt smide lidt erfaring på bordet. Det første I skal finde ud af er, om det er noget I begge har lyst til. Er det kun den ene der har lyst evt pga af bil, så lad være...... Der er store omkostninger for jeres børn at blive hevet ud af deres vante omgivelser og puttet ind et sted hvor de fatter hat af hvad folk siger. Men som andre oz skriver går det hurtigt for dem at lære sproget og komme ind det nye liv. Men jeg mener at man skal passe på, for finder man ud af efter et halvt år at det ikke er noget at bo her, så skal ungerne starte forfra en gang til og det er måske ikke lige sagen..... Jeg har en datter på 7 år der går i skole her og en 3 årig dreng der går i børnehave her......... og de elsker det! Der er klart bedre forhold for dem her end der var på frederiksberg og det selvom min datter gik på privat skole i dk, men går på kommuneskole her..... Så er der oz det med prisen for børne delen og det ER billigere. Vi sparer ca. 3000 om måneden, der skal man så selvfølgelig lige tage med det koster noget at have nogen i privat skole i dk. Min kone er lige ved at være færdiguddannet som lærer, dvs at hun indtil aug i år er at betegne som studerende og det har jo givet nogle mere flexible mødetider og hun har derfor kørt med mig. Da jeg så er selvstændig er det nok lidt nemmere for os at få det til at passe sammen. Men vi er sikre på at det oz bliver ok når hun starter job efter sommerferien....... Vi har uden tvivl fået MEGET mere for enten det samme eller mindre penge hver måned...... Vi har ikke fortrudt et eneste sekund! Hvordan kan i spare 3000 på institution og skole?
Buddha Besvaret May 11, 2008 Rapporter Besvaret May 11, 2008 Vi gi'r pt 441 sek for en forskoleplads til Lukas..... I dk, vil den koster omkring 2500 dkk. Så alene der er der ca 2500 sek at spare....Og det er ved kun ét barn....
Thomas Besvaret May 11, 2008 Rapporter Besvaret May 11, 2008 Ja men det er vel fordi man skal betale efter indkomst, og i har jo ingen indkomst i sverige. men din svenske nabo betaler sikkert en hel del mere..
Buddha Besvaret May 11, 2008 Rapporter Besvaret May 11, 2008 Du betaler skam efter indkomst.... Men nu er det blevet til en privat forskole og prisen er derfor blevet halveret. Ja men det er vel fordi man skal betale efter indkomst, og i har jo ingen indkomst i sverige. men din svenske nabo betaler sikkert en hel del mere..
skallstorp Besvaret May 11, 2008 Rapporter Besvaret May 11, 2008 Indkomst Jeg tror ikke lige at det med at man ike har indkomst i Sverige har noget med prisen på forskole at göre Ja men det er vel fordi man skal betale efter indkomst, og i har jo ingen indkomst i sverige. men din svenske nabo betaler sikkert en hel del mere..
skallstorp Besvaret May 11, 2008 Rapporter Besvaret May 11, 2008 Privat Hvordan det ? Normalt er prisen den sammen ! Du betaler skam efter indkomst.... Men nu er det blevet til en privat forskole og prisen er derfor blevet halveret.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu