Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Tiden er kommet til at jeg skal nyde min sidste (forhåbenligt) sommer som studerende, og det skal fejres med at sikre mine data. Valget faldt på at lave et Raid5 (måske Raid6) array med en 4-5 diske 320GB diske (havde et par i forvejen). Men jeg har brug for lidt inspiration når det gælder opbevaringen af diskene i kabinet. Disse djævle bliver jo varme, de larmer lidt og de fylder. Jeg mindes i "gamle dage" (er vel en 5-6 år siden) der fablede man meget om at hænge diskene op i gummebånd, men jeg kunne forestille mig at siden da er varmeudviklingen, og behovet for at lede denne, blevet større. Er der nogen der har nogle forslag, gerne i den billige ende :) Et nyt kabinet er som udgangspunkt ikke en mulighed, men jeg har et gammelt Aopen tower kabinet som ka' moddes langt ind i helvede :) Lige nu tænker jeg: Knald en 120 mm blæser eller to i 5 1/4'' sektionen, og hav diskene bag den (dem). Yderligere et par kølere på siden af kabinettet (kabinettet er så gammelt at det ikke understøtter 120 mm blæsere som udgangspunkt). Evt. en kontroller til at styre det hele (Bliver klart den dyreste komponent). Tanker, erfaringer og forslag er velkomne :)

Besvaret

Jeg har selv moddet et Aopen kabinet. Der sidder en 120mm i bunden foran, én i dækpladerne til 5 1/4", 2 stks 120mm i toppen, én i siden og én 80mm bagerst i kabinettet.... Den står pt med 6TB aká 6 stks Hitachi diske og varme er ikke et issue....Men lydløs er den ikke. Der er en smule summen fra den..... Generelt synes jeg de nye SATA diske kører væsentligt koldere end de gamle IDE diske. Jeg holder en temp på 32-34 grader på samtlige diske. Alle kører seperat, men kører med en Rsync klient istedet for RAID. Har prøvet RAID og synes det er bøvlet såfremt en disk står af....

Besvaret
Jeg har selv moddet et Aopen kabinet. Der sidder en 120mm i bunden foran, én i dækpladerne til 5 1/4", 2 stks 120mm i toppen, én i siden og én 80mm bagerst i kabinettet.... Den står pt med 6TB aká 6 stks Hitachi diske og varme er ikke et issue....Men lydløs er den ikke. Der er en smule summen fra den.....
Har du lyst til at knipse et par billeder af den? :) Jeg er især interesseret at se din montering omkring 5 1/4'' sektionen og bagsiden (hvis det er en gammel smed af et aopen kabinet, så antager jeg at der ikke har været plads til mere end en 80mm i røven på den :)
Generelt synes jeg de nye SATA diske kører væsentligt koldere end de gamle IDE diske. Jeg holder en temp på 32-34 grader på samtlige diske.
Mine ligger omkring 45 C med kabinettet åben (og i vindueskarmen lige nu :D), og det er bare ik' godt nok! Takket været det isolerende vidunder ... stillestående luft ... :|
Alle kører seperat, men kører med en Rsync klient istedet for RAID. Har prøvet RAID og synes det er bøvlet såfremt en disk står af....
Jeg tror ikke rsync er noget for mig. Jeg kører ikke linux, og efter hvad jeg kan forstå på er det mere en backup funktion kontra en decideret raid arrray? Jeg håber jo også på at få lidt performance ud af det ... .. Det og så at nørde lidt :D
Besvaret
Mine ligger omkring 45 C med kabinettet åben (og i vindueskarmen lige nu :D)' date=' og det er bare ik' godt nok! Takket været det isolerende vidunder ... stillestående luft ... :|[/quote']Mon dine er 7200rpm og Buddha´s 5200rpm? Der er en verden til forskel i temp´s på de to. Desuden har jeg oplevet op til 15-20 graders forskel på to 7200 i samme kabinet. Den ene var en WD og rygende varm. Den anden en Seagate, og var nærmest kun lunken. Selvfølgelig monteret med termikken i baghovedet :)
Besvaret

Så skal jeg ned og kigge i kælderen.....gider jeg ikke....:) Den står og tygger som multimedieserver her i foreningen. Vi er nogle stykker der har startet en film klub og køber film igennem den. Så bliver de smidt ind på serveren, således alle i klubben kan nyde godt af det.... Det er 1TB SATA diske fra Hitachi. Den opnår lidt lunkenhed, men bliver aldrig varm. Og dette uden køling..... De diske er bare ethvert kabinets drøm. Heroppe har jeg 2 stks Antec Performance kabinetter og de larmer en del mere. Tilgengæld er de væsentligt bedre indrettet til mange diske.....

Besvaret
Mon dine er 7200rpm og Buddha´s 5200rpm? Der er en verden til forskel i temp´s på de to. Desuden har jeg oplevet op til 15-20 graders forskel på to 7200 i samme kabinet. Den ene var en WD og rygende varm. Den anden en Seagate, og var nærmest kun lunken. Selvfølgelig monteret med termikken i baghovedet :)
Mine er seagates 7200.10 sata. De gamle WD'er var vist også kendte for at være støjende og hede. Raptoren var vist overraskende stille (stadig ikke støjsvag) taget i betragtning at det var en performance disk. Personligt har jeg holdt mig til Seagate siden Baracuda IV (jeg savner deres seashell body armor :D). De var kølige (på trods af de var fuldt indkapslet) og de var stille. Det var en drøm i forhold til min gamle IBM deathstar og Quantum Fireball (Hvilket navn at vælge til en HD! :)) Hmm .. måske skulle man installere en af der der kølere (Stirling Engine)der fungerer på baggrund af varmudvikling :D Der er jo rigeligt med varme i sådan en computer. Appros den motor .. dyrk det her link ! http://www.precer.se/
Besvaret
Det var en drøm i forhold til min gamle IBM deathstar
KLIK KLIK...of death! *lol* Jeg har sågar en video med en der valgte at lave det klassiske stunt på mig *suk*
og Quantum Fireball (Hvilket navn at vælge til en HD! :))
*hov hov*...konge-disk af den gamle skole! :) Jeg har stadig en gammel 1GB der sidder i min Smoothwall-box :thumbup:
Besvaret
KLIK KLIK...of death! *lol* Jeg har sågar en video med en der valgte at lave det klassiske stunt på mig *suk*
Så kan man lære at købe de billigste diske :D Faktisk så har de holdt ret længe, og det der klik klik, kunne vist nok ordnes med et tool på deres hjemmeside (en af mine venner fiksede det i hvert fald). Programmet forsvandt dog vist da Hitachi købte IBMs HD'er. Som side note så væmmes jeg stadig når jeg ser en travelstar i en bærbar :)
*hov hov*...konge-disk af den gamle skole! :) Jeg har stadig en gammel 1GB der sidder i min Smoothwall-box :thumbup:
Jeg har skam også min ... jeg kunne ikke smide den ud og jeg har prøvet MANGE programmer og uendelige timer (samt lidt voodoo) for at få den til at virke .. men desværre ik'.
Besvaret
Så kan man lære at købe de billigste diske :D Faktisk så har de holdt ret længe' date=' og det der klik klik, kunne vist nok ordnes med et tool på deres hjemmeside (en af mine venner fiksede det i hvert fald). Jeg har skam også min ... jeg kunne ikke smide den ud og jeg har prøvet MANGE programmer og uendelige timer (samt lidt voodoo) for at få den til at virke .. men desværre ik'.[/quote']Død Deathstar = køleskab/fryser/køle ned...så kunne du være heldig at redde dine data ud. Men nu har vi jo backup!...eller...hmm....:rolleyes:
Besvaret
Så skal jeg ned og kigge i kælderen.....gider jeg ikke....:) Den står og tygger som multimedieserver her i foreningen.
Heheh Blær forpligter :) Næste gang du skal ned og genstøvle filmboksen, så må du lige knipse et par billeder. Alternativt ka' du jo beskrive hvordan du har monteret noget 120mm køling i de 5 1/4'' bays :)
Besvaret
Død Deathstar = køleskab/fryser/køle ned...så kunne du være heldig at redde dine data ud. Men nu har vi jo backup!...eller...hmm....:rolleyes:
Det er rigtigt!! .. Frysetricket! :D Jeg tror vist aldrig jeg fik prøvet det :D Var vist nok lidt bange for kondensvandet og resten af min boks :D Og ja .. rigtige mænd tager ikke backup .. de græder .... meget
Besvaret
Det er rigtigt!! .. Frysetricket! :D Jeg tror vist aldrig jeg fik prøvet det :D Var vist nok lidt bange for kondensvandet og resten af min boks :D
Tricket var jo at den skulle blive derinde (læs: køler, fryseboks, flydende whatever-meget-kold-væske), imens du reddede data :)
Besvaret
Tricket var jo at den skulle blive derinde (læs: køler' date=' fryseboks, flydende whatever-meget-kold-væske), imens du reddede data :)[/quote'] Ja det var en mulighed (jeg kunne nok også ha' nakket noget flydende N2 fra et lab et sted ... kommer jeg i tanke om ... nu ). Jeg blev dog stoppet af at jeg ikke havde lange nok ledninger til at nå ind i fryseren :D Jeg læste dog en guide på nettet at hvis du bare havde haft den liggende natten over så var den god nok til at recover det meste mens den lå ved stue temp. man skulle "bare" sørge for at der ikke var dannet noget kondens i den pose HDen lå i :D. Desuden dengang var det jo også "kun" 30 GIG med en overførelseshastighed der minder lidt om den vi kender i dag. Overførelseshastigheden er jo ikke ligefrem steget proportionelt med lagerpladsen :)
Besvaret
Alle kører seperat' date=' men kører med en Rsync klient istedet for RAID. Har prøvet RAID og synes det er bøvlet såfremt en disk står af....[/quote'] Hvis man køber et ordentligt server kabinet med hot-swap og kører med RAID 5+1 så er det slet ikke så bøvlet..!
Besvaret

Hmm .. så med undtagelse af Buddha'ens sagnsomspundne (men usete) tower modifikation i Vellinge .. så var der ikke mange råd at komme efter? Er jeg virkelig den eneste der overvejer at smide noget køling i en comp (og ikke vil give 1000 kr for et nyt kabinet der har det?) =)

Besvaret

Løsning fundet Så lader det til jeg har fundet svaret. I tilfælde af at en eller anden synes det er interessant, så poster jeg lige links her. Både til EDBpriser og en "ordenlig" produkt beskrivelse. Scythe har jeg fået anbefalet som lavende nogle af de bedre fans/kølere i branchen, så det er vel okay når de så også er forholdsvis billige :) Vibrations/støj dæmpende 5,25'' harddisk beslag: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=240385 http://www.scythe-eu.com/en/products/pc-accessory/hard-disk-stabilizer-2.html Blæser (med filter) til 5,25'' bay. Fylder 3 pladser. http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230723 http://www.scythe-eu.com/en/products/pc-accessory/kama-bay-525-system-cooler.html

Besvaret

Det er ikke ringe produkter..... Dog har jeg altis sværget til Papst blæsere. De er rasende stille når de kører... Jeg har en 6 kanals styring af blæserne i det serverkabinet fra Antec jeg har stående under bordet heroppe.... Det gør at når jeg ikke trækker væsentlig load fra diskene, så er det næsten lydløst. Man aner en svag summen, men det vender man sig til...

Så lader det til jeg har fundet svaret. I tilfælde af at en eller anden synes det er interessant, så poster jeg lige links her. Både til EDBpriser og en "ordenlig" produkt beskrivelse. Scythe har jeg fået anbefalet som lavende nogle af de bedre fans/kølere i branchen, så det er vel okay når de så også er forholdsvis billige :) Vibrations/støj dæmpende 5,25'' harddisk beslag: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=240385 http://www.scythe-eu.com/en/products/pc-accessory/hard-disk-stabilizer-2.html Blæser (med filter) til 5,25'' bay. Fylder 3 pladser. http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230723 http://www.scythe-eu.com/en/products/pc-accessory/kama-bay-525-system-cooler.html
Besvaret

godt alternativ hejsa, Intet slår et server-brædt med en krafig controller og nogle svedige diske, men alt med måde. Så hvis hjemmepladsen skal sikres, så har jeg en kammeratos (IT-sværvægter kan man godt kalde ham), som købte sig denne dims: http://www.drobo.com/ Det ligner apples udgave af noget storage haløj, men inden man dømmer den på udseenet, så tjek de video'er hvor de demonstrere den. De har faktisk tænkt sig om. Nuvel, den koster også en lille slat penge, men det er sq en lækker og praktisk sag. /Party

Besvaret
hejsa, Så hvis hjemmepladsen skal sikres, så har jeg en kammeratos (IT-sværvægter kan man godt kalde ham), som købte sig denne dims: http://www.drobo.com/ Nuvel, den koster også en lille slat penge, men det er sq en lækker og praktisk sag. /Party
Ser spændende ud, men som nævnt tidligere så er prisen en vigtig del. Derudover så er det jo også for oplevelsens skyld at jeg vil lave det selv. Der er jo noget fedt ved at lave et eller andet og så nyde frugterne af det arbejde :) Jeg er heller ikke nået det stadie af mit liv endnu hvor jegh ar lyst til at købe den smarte færdige løsning .... well lyst eller midlerne for den sags skyld ;) @Buddha'en: Papst er godt, og var da også pænt hypet for 8-10 år siden. Scythe er dog åbenbart kommet med på banen og laver nogle af de bedre stille CPU kølere. Så jeg antager at deres blæser teknologi (ej er at forveksle med blæser teknik) er ganske habil :) Plus de leverer et billigt produkt jeg ikke ka' lave bedre selv :)
Besvaret
hejsa, Intet slår et server-brædt med en krafig controller og nogle svedige diske, men alt med måde. Så hvis hjemmepladsen skal sikres, så har jeg en kammeratos (IT-sværvægter kan man godt kalde ham), som købte sig denne dims: http://www.drobo.com/ Det ligner apples udgave af noget storage haløj, men inden man dømmer den på udseenet, så tjek de video'er hvor de demonstrere den. De har faktisk tænkt sig om. Nuvel, den koster også en lille slat penge, men det er sq en lækker og praktisk sag. /Party
Den ser godt nok nice ud og med god funktionalitet. Jeg har også selv samlet adskillige systemer i tiden, men har efterhånden nået det punkt hvor tingene bare skal virke, så den her ser jo super-nem ud at anvende. Men det er godt nok en pebret pris på sagen - især hvis man også skal have netværksmodulet med, så jeg hopper ikke på vognen endnu. Nogen der kender til billigere alternativer? (ikke at jeg har synderligt brug for det, men videoen for den drobo får det til at krible i fingrene for at købe nyt hardware :))
Besvaret
Den ser godt nok nice ud og med god funktionalitet. Jeg har også selv samlet adskillige systemer i tiden, men har efterhånden nået det punkt hvor tingene bare skal virke, så den her ser jo super-nem ud at anvende. Men det er godt nok en pebret pris på sagen - især hvis man også skal have netværksmodulet med, så jeg hopper ikke på vognen endnu. Nogen der kender til billigere alternativer? (ikke at jeg har synderligt brug for det, men videoen for den drobo får det til at krible i fingrene for at købe nyt hardware :))
Jeg kender dyrere alternativer :) ReadyNAS NV+ med 4*500Gb Seagate diske ... mmmm ... den kan ca. alt hvad man kan forestille sig at få brug for til hjemmet og det mindre kontor, og bruger ikke nær så meget strøm som en aflagt PC ;-) Men, den har Andersen jo allerede set in action :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...