bananas Skrevet May 12, 2008 Rapporter Skrevet May 12, 2008 Forsøget med 40 km/t zone inde i midten af Malmø har ikke ført til færre udlykker - derimod er der kommet flere?: http://sydsvenskan.se/malmo/article322524.ece Det overrasker mig nu alligevel en del - ville også have troet det modsatte. Vi har haft magne diskussioner herinde om fart, men det har været på motorveje, hvor man kan overskue konsekvenserne og forudse trafikken. Det kan man ikke inde i Malmø centrum. Nogen bud på hvordan det kan være at antallet er steget.? Undskyldningerne fra officiel hold i artiklen kan vel koges ned til "Statistisk usikkerhed - vent og se til næste år - vi håber det er gået den rigtige vej til den tid" Kører cyklisterne vildere når de ved at bilerne kun kører max 40? Glor bilisterne på speedometret i stedet for trafikken?
Buddha Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 Beklager jeg har postet et indlæg magen til.... Jeg tror faktisk at folk tænker på at kigge på alle de ting de ikke burde..... De kører nu så langsomt at de mener de har tid til det. Andelen af svært tilskadekomne er steget med næsten 400%. Det indikerer at opmærksomheden ligger alle andre steder end på kørebanen.... Og det er lige præcis det jeg har agiteret for i Øresundstunnelen... Det går ganske enkelt for langsomt....... Forsøget med 40 km/t zone inde i midten af Malmø har ikke ført til færre udlykker - derimod er der kommet flere?: http://sydsvenskan.se/malmo/article322524.ece Det overrasker mig nu alligevel en del - ville også have troet det modsatte. Vi har haft magne diskussioner herinde om fart, men det har været på motorveje, hvor man kan overskue konsekvenserne og forudse trafikken. Det kan man ikke inde i Malmø centrum. Nogen bud på hvordan det kan være at antallet er steget.? Undskyldningerne fra officiel hold i artiklen kan vel koges ned til "Statistisk usikkerhed - vent og se til næste år - vi håber det er gået den rigtige vej til den tid" Kører cyklisterne vildere når de ved at bilerne kun kører max 40? Glor bilisterne på speedometret i stedet for trafikken?
Nils Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 At to ting indtræffer samtidig - og måske tilmed står i samme artikel i avisen - er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at den ene ting er årsag til den anden.
Guest jxhab Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 Beklager jeg har postet et indlæg magen til.... Jeg tror faktisk at folk tænker på at kigge på alle de ting de ikke burde..... De kører nu så langsomt at de mener de har tid til det. Andelen af svært tilskadekomne er steget med næsten 400%. Det indikerer at opmærksomheden ligger alle andre steder end på kørebanen.... Og det er lige præcis det jeg har agiteret for i Øresundstunnelen... Det går ganske enkelt for langsomt....... Skulle vi nu ikke lade være med at sammenligne hastigheden i en tunnel med en vej hvor der både er fodgængere og cyklister?!? ... Omvendt så kan man jo fristes til at sige at grunden til der ikke er sket flere ulykker i øresundstunnellen er fordi at man maks må køre 90km/t .. og andre kan argumentere for at det er mærkeligt man kun må kører 90km/t i timen fordi der aldrig er sket alvorlige ulykker - men der er altså langt fra ovenstående eksempler som handler om gader/kryds med så mange faktorer som påvirker trafikken.
spinner Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 De kører nu så langsomt at de mener de har tid til det. Andelen af svært tilskadekomne er steget med næsten 400%. Det indikerer at opmærksomheden ligger alle andre steder end på kørebanen.... Og det er lige præcis det jeg har agiteret for i Øresundstunnelen... Det går ganske enkelt for langsomt....... WTF?! Er nødt til at spørge: Hvad er det lige der kan sjæle ens opmærksomhed nede i tunellen? Med mindre man har en syg interesse i beton? Jeg kan forstå det i byen, især nu hvor vejret er blevet godt, og tøjet noget mindre ;)
Toft Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 Kører cyklisterne vildere når de ved at bilerne kun kører max 40? Ikke vildere, men en hel del cyklister er ved den hastighed i stand til at køre lige så hurtigt som bilerne = bilerne kan ikke køre forbi cyklisten, men kæmper om samme plads på vejbanen. Cyklisten overhaler bilerne inden om, da det nu en gang er der cyklerne (oftest) befinder sig, og bilisten er ikke vant til at en cyklist kommer bagfra og overhaler. Man kan sammenligne situationen lidt med at når hastigheden (i f.eks myldertid eller ved en ulykke) gå markant ned på motorvejen, ja så kører MC'erne ind og ud mellem bilerne, kører i nødsporet osv, for at komme frem - fordi de kan! Og tro mig, det er INGEN kunst at følge med bilerne på en cykel gennem en større by med mange biler på vejene, eller endda køre hurtigere end bilerne. Selv har jeg i 10 år cyklet fra NV til lufthavnen, dvs ad Åboulevarden ind over Rådhuspladsen og den vej ud over Amager, så jeg skulle mene jeg ved hvad jeg snakker om ;) ...Flere gange om ugen var jeg ved at kollidere med en bil, men man bliver rimelig hærdet af at race på en cykel gennem KBH 350 gange om året, 10 år i træk. Kun to gange blev jeg kørt ned af en bil, begge gange fordi bilen skulle dreje og undervurderede hvor hurtigt man kan køre på en cykel (MC folk vil sikkert kunne nikke genkendende til den problematik). Og ja, selvfølgelig havde jeg udstyret til at køre stærkt på cykel, men en almindelig cyklist kan med en fin medvind også komme op i en rigtig pæn hastighed inde i byen. Og når det så er sagt, så er jeg enig i at mange cyklister i Malmö og omegn kører efter deres egne regler Men når man sidder bag rattet i sin bil, så skal man heller ikke glemme hvor mange bilister der i bund og grund kører efter deres egne regler i trafikken ;)
Lollikken Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 Lige for at hoppe lidt off topic, men så kan grunden til de 90 i tunnellen også være bygget på en økonomisk overvejelse. Det kunne tænkes at vibrationerne fra hurtiggående køretøjer skader konstruktionen eller noget i den dur. Det kan selvfølgelig også bare være for at undgå ulykker og at alt for mange overtrætte lastbilsjockeyer torpederer ind i tunnellens vægge :) Jeg ved dog at på Farøbroen og i Guldborgsundtunnellen er der også hastighedsbegrænsninger og jeg antager at det er på samme baggrund som heroppe ved Øresund. Der er dog en ting der irreterer mig. Hvorfor har man ikke bare sat hastigheden efter hvad din gennemsnitlige lastbil kører. Så burde ... burde .. der vel være færre pludselige overhalninger både fra biler og lastbiler .. men det var bare en tanke.
Lollikken Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 Flere gange om ugen var jeg ved at kollidere med en bil, men man bliver rimelig hærdet af at race på en cykel gennem KBH 350 gange om året, 10 år i træk. Kun to gange blev jeg kørt ned af en bil, Og når det så er sagt, så er jeg enig i at mange cyklister i Malmö og omegn kører efter deres egne regler Men når man sidder bag rattet i sin bil, så skal man heller ikke glemme hvor mange bilister der i bund og grund kører efter deres egne regler i trafikken ;) "kun 2 gange" ... Taget i betragtning hvor meget du har kørt på strækningen kunne det jo ha' gået meget værre til, men stadig der er sku mange der ikke går levende fra den første ;) og ang. det med de andre i trafikken, så skal man bare huske Mormor Lolliks gode råd (ytret i en alder af 80): "Du skal bare huske at alle de andre er nogle røvhuller" ... eller var det idioter. Same same :)
dannemare Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 WTF?! Er nødt til at spørge: Hvad er det lige der kan sjæle ens opmærksomhed nede i tunellen? For alt for manges vedkommende drejer det sig jo om radioen, handskerummet, sms'er, den varme kaffe i kopholderen, make-up'en, osv. Når der køres med hygge-fart, føler mange ofte, at de uden problemer kan foretage sig alt muligt end at holde øje med trafikken.
Lollikken Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 For alt for manges vedkommende drejer det sig jo om radioen' date=' handskerummet, sms'er, den varme kaffe i kopholderen, make-up'en, osv. Når der køres med hygge-fart, føler mange ofte, at de uden problemer kan foretage sig alt muligt end at holde øje med trafikken.[/quote'] Nu skal vi vel ikke ha' diskussionen om at det er gavnligt for trafikken at køre stærkt? On-topic: Nogen gange ville jeg ønske at man gjorde mere brug af intelligent billedgenkendelse og lystavler, så man kunne regulere trafikken trafikken efter forholdene (og derved også hastigheden). Ulempen er dog bare at så skulle _ALLE_ overholde hastighederne og køre i det anviste tempo, men sagt med Wesley Snipes udødelige ord: "Some motherfuckers always try to iceskate uphill".
dannemare Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 Nu skal vi vel ikke ha' diskussionen om at det er gavnligt for trafikken at køre stærkt? Well, så længe du ikke starter en diskussionen om, at det er ubetinget gavnligt for trafikken at køre i snegletempo, er jeg såmænd tilfreds. ;) Og nej, jeg anfægter ikke forsøget med 40 km/t-zonen, der her omtales.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu