Jorn Skrevet May 16, 2008 Rapporter Skrevet May 16, 2008 Hej jeg skal flytte tilbage til Danmark pga arbejde. Jeg har en svensk indregistreret bil, men skal sælge den inden jeg flytter. Hvad gør andre ? Nogle gode råd? Kommission, salg på blocket, lade den stå i Sverige uden plader - kan kan få prøveplader med henblik på et senere salg, andre forslag? mh Jørn
Buddha Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Hvorfor ikke tage den med til dk??? Men ellers er sunddebat og blocket et godt bud....
Guest jxhab Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Afhængigt af bilen ville jeg nok vælge at sælge den inden. alene den afgift du skal af med på en nyere bil med sikkert overstige hvad du kan få for den, men du kan evt. checke SKAT's hjemmeside og få en forhåndsvurdering af hvad det vile koste dig ca.
Buddha Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Du skal også indberegne det værditab du får ved salg i Sverige....Det betaler noget at din afgift i dk. Så skal du heller ikke ud og kigge efter ny bil i DK og betale en yderligere forhandleravance dér.... Så alt ialt, vil jeg tro du kan komme en god del af vejen "gratis" mht afgiften i DK.....
thn Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Afhængigt af bilen ville jeg nok vælge at sælge den inden. alene den afgift du skal af med på en nyere bil med sikkert overstige hvad du kan få for den' date=' men du kan evt. checke SKAT's hjemmeside og få en forhåndsvurdering af hvad det vile koste dig ca.[/quote'] Er det denne man skal bruge? http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1755101 /Dennis
Guest jxhab Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Du skal også indberegne det værditab du får ved salg i Sverige....Det betaler noget at din afgift i dk. Så skal du heller ikke ud og kigge efter ny bil i DK og betale en yderligere forhandleravance dér.... Så alt ialt, vil jeg tro du kan komme en god del af vejen "gratis" mht afgiften i DK..... Mjah det kommer selvf. an på hvilken bil det er, men at hive 300-500k ud af sit budget til dækning af afgift er rimlig urealistisk, for det får man ikke igen når man sælger den i dk.
Buddha Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Nej da....Men det er der ingen der gør.... Et regnestykke.... Værditab ved salg i Sverige = 50.000kr Forhandleravance i DK på ny bil = 50.000kr Ny pris på ny bil i dk=500.000kr.... Reg.afgift i dk på indført bil= 350.000kr Udfører man så sin bil vil det koste 350.000kr.... Sælger man sin bil i SE og køber ny i dk, vil det se således ud... 50.000+50.000+500.000kr= 600.000kr..... Såfremt jeg ikke er helt ved siden af, så ville jeg klart tage den med til dk igen...:) Mjah det kommer selvf. an på hvilken bil det er' date=' men at hive 300-500k ud af sit budget til dækning af afgift er rimlig urealistisk, for det får man ikke igen når man sælger den i dk.[/quote']
Guest jxhab Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Nej da....Men det er der ingen der gør.... Et regnestykke.... Værditab ved salg i Sverige = 50.000kr Forhandleravance i DK på ny bil = 50.000kr Ny pris på ny bil i dk=500.000kr.... Reg.afgift i dk på indført bil= 350.000kr Udfører man så sin bil vil det koste 350.000kr.... Sælger man sin bil i SE og køber ny i dk, vil det se således ud... 50.000+50.000+500.000kr= 600.000kr..... Såfremt jeg ikke er helt ved siden af, så ville jeg klart tage den med til dk igen...:) Mjah ikke helt du glemmer 15% til skat ved udførsel af bil, dertil kommer afgiften af bilen kan overstige værdien af den og derfor kan det blive et dyrt tab, med mindre man elsker sin bil selvf. =)
Guest jxhab Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Er det denne man skal bruge? http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1755101 /Dennis Nej der er også en anden side, hvor man se lignende biler der er blevet importeret og hvad man har skulle betale i afgift på disse.. jeg kan bare ikke lige huske linket.. men derinde kan man vælge bilmærke, årstal og evt. kilometer og så se en generel afgiftsberegning for bilen, selvf. uden ekstraudstyr osv med, som vidst ikke fremgår af beregningen..
Jorn Besvaret May 16, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 16, 2008 Hej alle tak for sverene så langt, men regnestykkerne er ikke så relevante - jeg vil afhænde bilen, da afgiften i Danmark er alt for høj. Så derfor er det jeg søger inspiration til løsninger hvordan det skal kunne lade sig gøre - gerne erfaringer fra andre der flytter tilbage til Danmark - hvad gør de ? Problemet er at vi er nødt til at sælge bilen inden vi flytter tilbage til danmark - eller finde en måde at sælge den på efter vi er flyttet tilbage. mh Jørn
Buddha Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Der skal da ikke betales 15% i skat..... Det er da kun såfremt du udfører fra dk. Og ikke indfører en bil.... Mjah ikke helt du glemmer 15% til skat ved udførsel af bil' date=' dertil kommer afgiften af bilen kan overstige værdien af den og derfor kan det blive et dyrt tab, med mindre man elsker sin bil selvf. =)[/quote']
Guest jxhab Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Hej alle tak for sverene så langt, men regnestykkerne er ikke så relevante - jeg vil afhænde bilen, da afgiften i Danmark er alt for høj. Så derfor er det jeg søger inspiration til løsninger hvordan det skal kunne lade sig gøre - gerne erfaringer fra andre der flytter tilbage til Danmark - hvad gør de ? Problemet er at vi er nødt til at sælge bilen inden vi flytter tilbage til danmark - eller finde en måde at sælge den på efter vi er flyttet tilbage. mh Jørn Det bedste er for jer, er nok at få den afsat så hurtigt som muligt. Jo tættere i kommer på en flyttedato jo mere presset er i og derfor kan i blive offer for at skulle sætte prisen gevaldigt ned eller folk der skambyder på bilen, fordi de kender jeres situation. Så jeg ville sætte den til salg så hurtigt som det er muligt på www.blocket.se og som Buddha skrev, måske oprette en annonce herinde på sunddebatten.. Hvis det drejer sig om en dyr sportsvogn eller noget andet i en høj prisklasse, så kan det være svært at sælge den privat, men så må i gå til en forhandler, men regn dog stærkt med at forhandlerprisen vil være væsentlig lavere fordi forhandleren også skal sælge den igen og dermed gerne vil tjente penge på den og da i ikke køber noget nyt hos ham/hende, så vil det sikkert blive til en lavere pris end i havde regnet med.
Guest jxhab Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Der skal da ikke betales 15% i skat..... Det er da kun såfremt du udfører fra dk. Og ikke indfører en bil.... hov min fejl. jeg læste det som du skrev at man udførte sin bil fra dk til sverige.. men jeg tror ikke det kan betale sig.. især ikke hvis afgiften er meget højere end prisen på bilen.. i hvert fald ikke hvis jeg regner på nogle af de biler vi har haft og har i dag, så er afgiften væsentlig højere i DK end hvad vi gav for bilerne i Sverige. og hvis man overvejer at sælge sin svenske bil i dk.. så tænk på hvad det koster at have en bil stående som taber værdi mens man venter på den rette køber (hvis det er privat) eller hvad en bilforhandler vil give for bilen, med henblik på at forhandleren også skal tjene penge på bilen.
Buddha Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Såfremt i har råd, så ville jeg beholde den og tage den med til dk. Klart det billigste for jer, såfremt i har midlerne til at gøre det for.....
Buddha Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Du er sgu da helt væk Det er da at sammenligne æbler og pærer..... Du skal sammenligne med en tilsvarende bil i DK!!!! og IKKE i SE!! Afgiften er som regel ca. 60% af prisen på en tilsvarende bil i dk... hov min fejl. jeg læste det som du skrev at man udførte sin bil fra dk til sverige.. men jeg tror ikke det kan betale sig.. især ikke hvis afgiften er meget højere end prisen på bilen.. i hvert fald ikke hvis jeg regner på nogle af de biler vi har haft og har i dag, så er afgiften væsentlig højere i DK end hvad vi gav for bilerne i Sverige. og hvis man overvejer at sælge sin svenske bil i dk.. så tænk på hvad det koster at have en bil stående som taber værdi mens man venter på den rette køber (hvis det er privat) eller hvad en bilforhandler vil give for bilen, med henblik på at forhandleren også skal tjene penge på bilen.
Guest jxhab Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Du er sgu da helt væk Det er da at sammenligne æbler og pærer..... Du skal sammenligne med en tilsvarende bil i DK!!!! og IKKE i SE!! Afgiften er som regel ca. 60% af prisen på en tilsvarende bil i dk... Altså det er jo ikke sikkert man skal have samme bil i DK, sammenlignet med priser og afgifter.. men jo hvis jeg sammenligner med en bil tilsvarende i DK så koster den 3 gange så meget, så hvad er din pointe? Hvis de skal have bilen med til Danmark, så skal de hive afgiften ud af deres budget til at dække den omkostning, så hvordan kan det være en bedre forretning end at sælge den i Sverige? Der er altså langt fra et tab på 50.000 til flere hundretusidende i afgifit og igen det er selvf. afgørende hvad det er for en bil.. Går dit tænkte eksempel går ud på at anskaffe sig den præcis samme bil som de har i dag i Danmark?
Guest jxhab Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Her var det andet link til SKAT's hjemmeside hvor man kan se andre biler og afgiftsbeløbet. http://modep.toldskat.dk/ (husk at slå pop blokering fra)
thn Besvaret May 16, 2008 Rapporter Besvaret May 16, 2008 Her var det andet link til SKAT's hjemmeside hvor man kan se andre biler og afgiftsbeløbet. http://modep.toldskat.dk/ (husk at slå pop blokering fra) takker, den kunne jeg ikke finde
birkster1977 Besvaret June 2, 2008 Rapporter Besvaret June 2, 2008 Er der nogen som har prøvet at tage bilen med til DK? hvordan forgår hele processen, tager det lang tid at få den gennem told&skat og hvor lang tid gik der indtil den havde danske plader på. Kom der nogle overraskelses udgifter / gebyrer?
Fagerborn Besvaret June 3, 2008 Rapporter Besvaret June 3, 2008 Hej alle tak for sverene så langt, men regnestykkerne er ikke så relevante - jeg vil afhænde bilen, da afgiften i Danmark er alt for høj. Så derfor er det jeg søger inspiration til løsninger hvordan det skal kunne lade sig gøre - gerne erfaringer fra andre der flytter tilbage til Danmark - hvad gør de ? Problemet er at vi er nødt til at sælge bilen inden vi flytter tilbage til danmark - eller finde en måde at sælge den på efter vi er flyttet tilbage. mh Jørn Jeg solgte min på blocket.se nu i februar. Det tog måske 4 - 6 uger. Der var vel alt i alt 5 - 6 henvendelser i løbet af den tid. Prisen er svær at sætte, men jeg tog et skøn fra http://www.fordonsvarderingen.se/ som udgangspunkt. De vejer det hele ind. Jeg brugte en del kraft på selve annoncen, dvs. at alle relevante oplysninger er med, for det indbilder jeg mig at svenskerne sidder med lup og kigger efter. (Copy / paste fra lignende bilannoncer kan anbefales.) Og glem ikke gode billeder. Det er muligt, at jeg "tabte" lidt på at sælge så hurtigt, men hvordan beregner man egentlig det ?? En bil, hvad enten den står til salg eller ej, taber værdi hele tiden. Jeg brugte desuden min flytning som en mulighed til at skifte min relativt set luxuøse, men upraktiske Volvo S60 ud med en mere ordinær, praktisk og tre år nyere Volvo V40, da jeg kom til Danmark med pengene.
Lollikken Besvaret June 3, 2008 Rapporter Besvaret June 3, 2008 Der var en der nævnte noget om at jo tættere I kom på at flytte jo mere presset blev du. Nu kommer det an på hvor du skal bo/arbejde i DK, men ellers skal du huske at du kan tage bilen med til DK i ihvertfald 3 måneder uden at skat kan brokke sig. Og derefter kan du vel bare pille pladerne af bilen og lade den stå i garagen. Men det tager alt sammen udgangspunkt i at du bor tæt på broen og let kan komme hinsidan :)
Gio Besvaret June 3, 2008 Rapporter Besvaret June 3, 2008 du kan tage bilen med til DK i ihvertfald 3 måneder uden at skat kan brokke sigDesværre. Den hedder 14 dage på svenske plader, når du flytter til DK.
Lollikken Besvaret June 3, 2008 Rapporter Besvaret June 3, 2008 Desværre. Den hedder 14 dage på svenske plader' date=' når du flytter til DK.[/quote'] Ikke for at være en regelrytter, men har du det på skrift? Jeg havde indtrykket af det var 3 måneder eftersom jeg har noget (meget langt ude familie) som skulle betale for efter de 3 måneder var gået. Det er selvfølgelig en mulighed at han aldrig fik meldt flytning, men hvis du har det på skrift vil jeg stadig gerne se det :)
bananas Besvaret June 3, 2008 Rapporter Besvaret June 3, 2008 Det er som Gio siger 14 dage... Den er god nok - 14 dage. Det står i en eller anden dansk lov eller bekendtgørelse. Jeg kan huske, at der ligger et link til den i en eller anden tråd om emnet herinde - jeg gider bare ikke grave den frem nu.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu