Markowitch Skrevet May 21, 2008 Rapporter Skrevet May 21, 2008 I forbindelse med jobbet, pendler jeg dagligt til en af københavns omegnskommuner, men ikke så sjældent hænder det, at jeg også skal ind til København City. Når dette sker, overvejer jeg at tage toget, da det overraskende nok er den hurtigste løsning, krydret med bevistheden om at det nok også er miljørigtigt. Dog strander mine gode intentioner på at bilen i sådanne situationer er billigere - pendlerturen koster jo 27 DKK. mens toget koster 76 SEK med rabatkort. Ergo, bestræbelserne ender oftest med at det bliver bilen der prutter livsfarligt CO2 hele vejen over Øresundsbroen. I disse frelste miljøtider virker det jo helt mærkeligt at den kollektive er så dyr?! :thumbdown
pelle83 Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Jeg bliver nødt til at spørge om du ikke bruger benzin /diesel i din bil? og hvordan du er kommet frem til at turen koster 27 dkk? Jeg bruger selv toget, hvilket helt klart kan betale sig, kan du tage bilen (inkl. benzin/diesel) for 1800 om måneden (her er ikke taget fradrag fra)? Mvh Pernille
Markowitch Besvaret May 21, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 21, 2008 Jeg bliver jo nød til at bruge dieselbilen til at pendle - ellers tager det 1.5 time hver vej. Det er alt for meget for mig at bruge 3 timer mindst hver dag på transport. Næh, det jeg taler om i trådstarteren er de små, mere eller mindre tilfældige, afstikkere til København city. Disse ture kan jeg gøre billigst med pendlerbilen - hvilket er mærkeligt. Derfor synes jeg at det kunne være fedt hvis der til en brobizz blev knyttet en togbillet. Således at bilen kunne få lov at stå derhjemme. Det virker MEGET bagvendt at bilen er det billigste alternativ, når nu toget er hurtigere ind til city. Pendling til 27DKK er i øvrigt kun gældende for en med pendlerordning. Dertil skal ligges diesel som nok er en 10-15 DKK oven i. Dvs. totalt max 42 DKK. Stadig koster togbilletten 76 SEK...
MC Manden Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Dog strander mine gode intentioner på at bilen i sådanne situationer er billigere - pendlerturen koster jo 27 DKK. mens toget koster 76 SEK med rabatkort. I disse frelste miljøtider virker det jo helt mærkeligt at den kollektive er så dyr?! :thumbdown Jeg var en tur i Roskilde... Jeg overvejde om jeg skulle ta bilen eller toget. Det blev toget... En returbillet, Kbh <-> Roskilde kostede 160 Dkr ! 80 kr hver vej !. Det var så sidste gang jeg gjorde det...
pelle83 Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Hvis du bliver nødt til at have bilen i hverdagen kan jeg godt se det, selvom jeg nu har svært ved at se hvordan du kan køre til kbh for 10-15 dkk i diesel? den er da efterhånden højt oppe i pris?, men det korte og det lange er at jeg kan godt se det bliver for dyrt hvis man ikke har pendlerkort til toget!
credde Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 IDog strander mine gode intentioner på at bilen i sådanne situationer er billigere - pendlerturen koster jo 27 DKK. mens toget koster 76 SEK med rabatkort. Ergo, bestræbelserne ender oftest med at det bliver bilen der prutter livsfarligt CO2 hele vejen over Øresundsbroen. I disse frelste miljøtider virker det jo helt mærkeligt at den kollektive er så dyr?! :thumbdown Hvad med de første 16 ture over broen? De koster jo ikke 27 DKK. Man skal tage gennemsnitsprisen på en måned som jo tidligere er regnet ud til at koste over 60 kr. Dertil skal du lægge selve brændstof, service, værditab osv. på hele turen. Jeg tror hurtigt du vil komme frem til, at toget faktisk er billigere.
Buddha Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Når i nu medregner alle de sekundære omkostninger, så skal din såkaldte "fritidstimeløn" lægges oveni i prisen for toget..... Altså den løn du kunne ha tjent ved at arbejde de timer du sparer ved bilen.... Bruger du én time i bil og 3 timer i tog og bus, har du mulighed for at tjene yderligere 2 timers løn. Den skal du lægge oveni omkostningerne til toget..... Så vil mange finde ud af at bilen er et fornuftigt alternativ....:)
thn Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Hvad med de første 16 ture over broen? De koster jo ikke 27 DKK. Man skal tage gennemsnitsprisen på en måned som jo tidligere er regnet ud til at koste over 60 kr. Nej det argument kan du ikke bruge her. De 16 ture skal han jo bruge alligevel. Derfor er det kun 27 man sparer ved at lade bilen stå (for broen)
spinner Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Når i nu medregner alle de sekundære omkostninger, så skal din såkaldte "fritidstimeløn" lægges oveni i prisen for toget..... Altså den løn du kunne ha tjent ved at arbejde de timer du sparer ved bilen.... Bruger du én time i bil og 3 timer i tog og bus, har du mulighed for at tjene yderligere 2 timers løn. Den skal du lægge oveni omkostningerne til toget..... Så vil mange finde ud af at bilen er et fornuftigt alternativ....:) Det skal det gå pænt dårligt, hvis man skal bruge 3 timer på at komme til indre by med tog i forhold til 1 time i bil. Selv tager jeg toget fra Svågertorp til Nordhavn og er på mit arbejde præcis time efter jeg er hoppet på toget, når det går som det skal ... Og det gør det nu i langt de fleste tilfælde ... I bil tager det ca. det samme. Desuden er der dem der har muligheden for at arbejde i toget - de 'tjener' faktisk på at tage toget i stedet. Og så vil mange finde ud af at toget er et fornuftigt alternativ :)
Markowitch Besvaret May 21, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 21, 2008 Det skal det gå pænt dårligt, hvis man skal bruge 3 timer på at komme til indre by med tog i forhold til 1 time i bil. Selv tager jeg toget fra Svågertorp til Nordhavn og er på mit arbejde præcis time efter jeg er hoppet på toget, når det går som det skal ... Og det gør det nu i langt de fleste tilfælde ... I bil tager det ca. det samme. Desuden er der dem der har muligheden for at arbejde i toget - de 'tjener' faktisk på at tage toget i stedet. Og så vil mange finde ud af at toget er et fornuftigt alternativ :) Det er meget fint - ingen tvivl om at toget er et fornuftigt alternativ. Men, det jeg taler om at de sporadiske smutture til København city som bilpendler. Man skal også passe på med at blive for detaljeret. F.eks. er det kun den mest støvede personlighed, der overvejer afskrivningen på sin pendlerbil inden en kort smuttur til København.
Sune Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Det skal det gå pænt dårligt, hvis man skal bruge 3 timer på at komme til indre by med tog i forhold til 1 time i bil. Selv tager jeg toget fra Svågertorp til Nordhavn og er på mit arbejde præcis time efter jeg er hoppet på toget, når det går som det skal ... Og det gør det nu i langt de fleste tilfælde ... I bil tager det ca. det samme. Desuden er der dem der har muligheden for at arbejde i toget - de 'tjener' faktisk på at tage toget i stedet. Og så vil mange finde ud af at toget er et fornuftigt alternativ :) Samme her, dog hopper jeg af på Østerport og 'sparer' at skulle skifte. Derfor er tiden for mig samme eller en anelse hurtigere i tog. Så jeg kan tilskrive 2*½ time pr. dag jeg kan arbejde i stedet for at sidde og bande over de spader der ikke trækker ind til højre, kører når der er grønt etc. Togkort (uden km. fradrag) 1.430 DKK - 20(dage)*2(ture)*8(gns.brofradrag)*0,32(skat) = 1.327 DKK Havde jeg kørt i bil havde jeg brugt 8(dage)*2(ture)*130(bro) + 12(dage)*2(ture)*27(bro) - 20(dage)*2(ture)*50(gns.brofradrag)*0,32(skat) = 2.080 DKK Det vil sige at inden jeg havde sat en øre af til værditab/rep/service mv. havde jeg brugt 700 DKK mere end toget.
Sune Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Man skal også passe på med at blive for detaljeret. F.eks. er det kun den mest støvede personlighed' date=' der overvejer afskrivningen på sin pendlerbil inden en kort smuttur til København.[/quote'] Uanset om du overvejer omkostningen så er den der nu alligevel!
Toft Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Hvad så hvis... Nu der tales om så mange faktorer: Hvis man så en dag tager konen (eller en kammerat) med til KBH, jamen så er prisen den samme i bil, men dobbelt op i tog ...man kan efterfølgende bede konen om at betale halvdelen af bilturen, så det bliver endnu billigere at tage bilen - eller nåh nej det var et dumt eksempel...
SanneJ Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 ...man kan efterfølgende bede konen om at betale halvdelen af bilturen' date=' så det bliver endnu billigere at tage bilen - eller nåh nej det var et dumt eksempel... [img']http://www.langkawi.dk/smileys/a1289.gif du vil jo heller ikke...
Gjol Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Det skal det gå pænt dårligt, hvis man skal bruge 3 timer på at komme til indre by med tog i forhold til 1 time i bil. Det skal faktisk gå pänt godt hvis jeg skal bruge 3 timer i transport i tog for at komme frem og tilbage, det er til trods for at det faktisk tager 1 time med bil frem og tilbage. Så jeg vil spare 2 timer om dagen med bil, hvis jeg altså lige havde taget mig sammen til at få det lille kort som siger man må körer :) Så det kommer an på hvor man bor.
Lollikken Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Nu ved jeg ikke hvordan I andre rejser, men jeg kan være fra Lindeborg til DTU på 1 time og 20 minutter (dør til dør). Kræver "bare" en cykel hvert sted. Fordelen er dog at jeg kan arbejde det meste af tiden, især hvis man tager pendler toget fra Svågertorp. Jeg har aldrig været mere forberedt .. for hva' fa'en ska' jeg ellers lave :)
SanneJ Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Nu ved jeg ikke hvordan I andre rejser' date=' men jeg kan være fra Lindeborg til DTU på 1 time og 20 minutter (dør til dør). Kræver "bare" en cykel hvert sted. [/quote']Tager du toget til Hellerup og andet tog eller cyklen derfra? Jeg har tit taget den rute, men så tog jeg 150 S fra Nörreport men så behöver man ikke cykel... Forklar forklar:) Det gläder mig hvis togene er begyndt at gå mere regelmässigt:th2:
Markowitch Besvaret May 21, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 21, 2008 Uanset om du overvejer omkostningen så er den der nu alligevel! Jeg siger blot at værditabet en smuttur til københavn giver, kan negligeres hvis man har købt en fornuftig pendlerbil - den er jo til for at bruges ikke sandt? Nuvel, dette er jo nok historien om hvordan 27 DKK brotakst + 15 DKK diesel alligevel er dyre end en togbillet til 76 SEK. Jeg ved ikke rigtig hvordan, det er magi for mig...
credde Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Jeg siger blot at værditabet en smuttur til københavn giver, kan negligeres hvis man har købt en fornuftig pendlerbil - den er jo til for at bruges ikke sandt? Nuvel, dette er jo nok historien om hvordan 27 DKK brotakst + 15 DKK diesel alligevel er dyre end en togbillet til 76 SEK. Jeg ved ikke rigtig hvordan, det er magi for mig... Hvor mange km regner du med i bilkørslen?
MRoderick Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Når i nu medregner alle de sekundære omkostninger, så skal din såkaldte "fritidstimeløn" lægges oveni i prisen for toget..... Altså den løn du kunne ha tjent ved at arbejde de timer du sparer ved bilen.... Bruger du én time i bil og 3 timer i tog og bus, har du mulighed for at tjene yderligere 2 timers løn. Den skal du lægge oveni omkostningerne til toget..... Så vil mange finde ud af at bilen er et fornuftigt alternativ....:) Nu er det nok de færreste der arbejder 2 timer ekstra hver dag, for at opveje det regnskab, så den generalisering skal du nok længere ud på landet (i Skåne) med ;-) Dog vil jeg sige at nutidens transport priser ikke giver ret meget mening. Og med kina og indiens øgede forbrug af især diesel, vil fremtidens transportpriser heller ikke give ret meget mening. Jeg fatter simpelthen ikke at skandinaviske bønder ikke laver små andels-baserede olie presser til at fremstille biodiesel. Det virkede for dem, da de lavede andelsmejerier i hobetal, og hvem ville ikke gerne kunne putte økologisk lokalproduceret brændstof i sin store luksusbil? Det kvas der så bliver til overs kunne passende laves om til bio-ethanol, eller bruges til at producere biogas til lokale kraft/varme værker. Der må være noget jeg ikke fatter i den sammenhæng, for det virker sgu da oplagt ... Nåja, og nu vi er ude med riven ... hvorfor fanden betaler man i EU stadig bønder for braklægning af marker, samtidigt med at fødevarepriserne stiger (blandt andet pga. øget bio-brændsels produktion)???
Lollikken Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Tager du toget til Hellerup og andet tog eller cyklen derfra? Jeg har tit taget den rute' date=' men så tog jeg 150 S fra Nörreport men så behöver man ikke cykel... Forklar forklar:) Det gläder mig hvis togene er begyndt at gå mere regelmässigt:th2:[/quote'] Med fare for at støde på stalkere så kommer ruten: Toget til Hellerup skifter med raske skridt (dog ikke løb) over til anden perron hvor E toget så kommer susende. Hvis vi er forsinket kommer B toget lige efter, og ankom vi til tiden, så skal man vente et par minutter på E'eren. Ankomst på Lyngby St. hvorfra der går 3 busser til DTU i myldretiden (300s, 591, 190). På trods af dette vælger jeg stadig at cykle fra St. til DTU for det tager lige så lang tid (og jeg er i dårlig form) og så har man friheden hvis busserne ikke er der. Jeg har også prøvet at skifte på KBH H til s-tog, men der sad jeg gerne og ventede på stationen og S-toget var gerne proppet der. Alternativt var der at stå af på Nørreport, men i myldretiden er 150S et helvede. Toget til Hellerup har den fordel at man kan sidde og arbejde længere tid, og har adgang til strøm længere hvis man skal bruge det. Desuden er der mere ro i toget fra KBH til Hellerup (med mindre man bliver overrumblet af en børnehave som jeg blev sidst jeg skulle derud). Det er ikke just transporttiden fra Kampsax, men det virker :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu