Madbone Skrevet May 26, 2008 Rapporter Skrevet May 26, 2008 Min kone arbejder i et dansk firma - men har mulighed for at arbejde hjemme fra (faktisk kunne det lade sig gøre hver dag hvis hun ønskede det). I forbindelse med vores forhåbentlig snarlige flytning til Sverige, vil jeg høre hvordan man griber det bedst an i forhold til Skat. Jeg kan se at der er nogle regler for hjemmearbejde så arbejdsgiveren og lønmodtageren ikke kommer i problemer i Sverige. Men jeg er lidt i tvivl om hvordan de skal tolkes (har læst på pendlerguiden). For at være grænsegænger skal 75% af indkomsten stamme fra Danmark - det må sige at være opfyldt. 100% stammer herfra. Indenfor en 3 måneders periode skal mindst halvdelen af indkomsten stamme fra arbejde udført i danmark - den er jeg lidt i tvivl om. Jobbet udføres for et dansk firma via en internetforbindelse på deres server i dk, men altså fra hjemmet i Sverige. Hvordan er betydningen af det ? Er det stadig dansk arbejde eller er det svensk blot fordi det kan udføres i privaten ? Håber naturligvis på det første :) Selv har jeg også ofte mulighed for at arbejde hjemme - lidt på samme måde som ovenfor. Er der nogen der ved om man bliver opkrævet dokumentation (i givet fald hvilken) ? Håber nogen kan hjælpe med et svar eller løsning så vi ikke kommer i klemme Tak :)
Buddha Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Torskegilde waiting to happen.....:( Det dér er den sikre vej til torskegilde..... Så jeg ville ikke fortælle skat om det. Under nogen omstændigheder.... Jeg har selv muligheden for at arbejde hjemmefra, men har fravalgt det grundet de omstændelige regler. Jeg pendler derfor med min kone over hver dag og så dropper hun mig af foran kontoret.....
Mohlin Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Är det sant Buddha?? Om inkomsten kommer från en dansk arbetsgivare och adressen på firman är dansk så kan det väl inte spela nån roll var man fysiskt sitter? Det enklaste är väl att ta kontakt med skattemyndigheterna och fråga. Eller att inte säga nåt alls, kanske. Vad har de med det att göra? Jag upplyser inte Skat här i Danmark var jag sitter (fysiskt). Näää...det måste vara en missuppfattning. Annars är det åt h- till, faktiskt.
Buddha Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Fandt lidt om det her... http://www.workimport.dk/ooizzCMS/da2/jobsoeger/graensependlere/graensependleresverige Ved ikke om det stemmer 100%, men det er tæt på....
Buddha Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Enkelte dage kan det lade sig gøre, men hvad er enkelte dage???? Er det på årsbasis eller ugebasis??? http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=34952
Madbone Besvaret May 26, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 26, 2008 Tak til jer begge. Syntes desværre ikke det er helt entydigt Må indrømme jeg også er lidt nervøs ved at spørge og så får et nej. Er der nogen der rent faktisk har oplevet at få nej til en dispensation ?
Mohlin Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Jag skrev till skattemyndigheten och frågade.... "En fråga har kommit upp. Måste man FYSISKT befinna sig på sitt danska arbete för att beskattas i Danmark? Alltså. Jag bor i Danmark och jobbar i Danmark. Så flyttar familjen till Sverige. Jag behåller mitt jobb, full intjäning i Danmark. Men pga långa pendlingsavstånd, och modern teknik, så kan jag till största delen arbeta hemmifrån, via uppkoppling. Skulle detta på något sätt påverka beskattning eller arbetsgivarförhållande enlig svensk skattelag?"
Madbone Besvaret May 26, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 26, 2008 Jag skrev till skattemyndigheten och frågade.... "En fråga har kommit upp. Måste man FYSISKT befinna sig på sitt danska arbete för att beskattas i Danmark? Alltså. Jag bor i Danmark och jobbar i Danmark. Så flyttar familjen till Sverige. Jag behåller mitt jobb, full intjäning i Danmark. Men pga långa pendlingsavstånd, och modern teknik, så kan jag till största delen arbeta hemmifrån, via uppkoppling. Skulle detta på något sätt påverka beskattning eller arbetsgivarförhållande enlig svensk skattelag?" Fantastisk. Glæder mig til at læse svaret - og håber det ikke er en masse snakken udenom :) I min verden ville det være fuldstændig tåbeligt som du selv skriver at man ikke må udnytte moderne teknologi (begrænse trafik/forurening osv), men kan forstå alt ikke er logik når det kommer til Øresundsborgere
Nils Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Reglerne er som beskrevet i guiden - for at blive beskattet i arbejdslandet skal man - mærkeligt nok - arbejde i arbejdslandet. Dog kan der dispenseres for hjemmearbejde i et vist nærmere angivet omfang, der ganske rigtigt svarer til højst et par dage om ugen. Hvordan det foregår i praksis og hvilke formalia, der skal opfyldes, må andre fortælle om. Det skulle i øvrigt undre mig om Skatteverket - Skat er ligeglad - ville gå ind i en sag, hvor mængden af hjemmearbejde måske har været på vippen, eller der mangler en blanket - men hvis man arbejder fuld tid eller næsten fuld tid hjemmefra, så er man formelt set på ret dybt vand.
Nils Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 I min verden ville det være fuldstændig tåbeligt som du selv skriver at man ikke må udnytte moderne teknologi (begrænse trafik/forurening osv), men kan forstå alt ikke er logik når det kommer til Øresundsborgere Du må jo gøre lige hvad du vil for at redde kloden - det har bare en skattemæssig konsekvens. :) Hvis ens arbejdsgiver hører til den kategori, der har taget pc-kørekort med hænger, så kan han jo bare give en svensk løn og skat, hvis man skal arbejde mest hjemmefra.
Buddha Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Problemet er så arbejdsmarkedsregler og ansættelsesmæssige konsekvenser.... Sverige har ikke flexicurity og det er nærmest umuligt at komme af med en medarbejder herovre.... Der er en del her i ejendommen der går sygemeldte på 2'et år.....og de hygger sig med at gå tur med hunden og oppebære næsten fuld løn..... Totalt latterligt....
Madbone Besvaret May 26, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 26, 2008 Du må jo gøre lige hvad du vil for at redde kloden - det har bare en skattemæssig konsekvens. :) Hvis ens arbejdsgiver hører til den kategori' date=' der har taget pc-kørekort med hænger, så kan han jo bare give en svensk løn og skat, hvis man skal arbejde mest hjemmefra.[/quote'] Tror desværre ikke det er en plausibel løsning. Er sikker på de færrest arbejdsgivere syntes det er sjovt at skulle betale ekstra til den svenske stat. Og derudover er der ansættelsesvilkårerne som beskrevet af Buddha.
Nils Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Tror desværre ikke det er en plausibel løsning. Er sikker på de færrest arbejdsgivere syntes det er sjovt at skulle betale ekstra til den svenske stat. Og derudover er der ansættelsesvilkårerne som beskrevet af Buddha. Det er skam ikke ekstra skat, men bare en anden skat - og dermed en anden løn. Der skal nok være en og anden lille finurlighed med lovgivningen, der kan dukke op, men så eksotisk er Sverige altså heller ikke, og det er Försäkringskassan, der betaler for de langtidssygemeldte. Der findes virksomheder med ansatte i begge lande for hvem det vil være en smal sag at betale svensk kildeskat mm. For andre vil det givetvis være platumuligt.
Buddha Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Nej det er absolut ikke forsikringskassan der betaler gildet herovre.... De øver kun et tilskud til sygepengene på ca 200.000sek og derover skal arbejdsgiveren betale 100%...... Det er skam ikke ekstra skat' date=' men bare en anden skat - og dermed en anden løn. Der skal nok være en og anden lille finurlighed med lovgivningen, der kan dukke op, men så eksotisk er Sverige altså heller ikke, og det er Försäkringskassan, der betaler for de langtidssygemeldte. Der findes virksomheder med ansatte i begge lande for hvem det vil være en smal sag at betale svensk kildeskat mm. For andre vil det givetvis være platumuligt.[/quote']
Nils Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Nej det er absolut ikke forsikringskassan der betaler gildet herovre.... De øver kun et tilskud til sygepengene på ca 200.000sek og derover skal arbejdsgiveren betale 100%...... Hvis arbejdsgiveren betaler til langtidssygemeldte, så er det på grund af noget overenskomstmæssigt.
Paul Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Godt jeg arbejder hjemmefra i dag.... Jeg har selv muligheden for at arbejde hjemmefra' date=' men har fravalgt det grundet de omstændelige regler. Jeg pendler derfor med min kone over hver dag og så dropper hun mig af foran kontoret.....[/quote'] Ville det ikke være rart om man kunne holde kæft med tilbagevirkende kraft?
Buddha Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Nu er det jo kun én dag det handlede om.....:) Jeg har mulighed for at arbejde hjemmefra hver dag, men pga reglerne har jeg valgt det fra.... Ville det ikke være rart om man kunne holde kæft med tilbagevirkende kraft?
Rene Larsen Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Hvordan er reglerne så for de svenskere som arbejder for en svensk virksomhed, men arbejder fast i DK?? Vi har der hvor jeg arbejder en del svensk ansatte, ansat i vores svenske søstre selskab, som arbejder fast for os i DK. De burde jo skulle betale alt deres løn til DK - men det gør de ikke. Kan de mon have en langtids dispensation - hvis sådan en findes??
Nils Besvaret May 26, 2008 Rapporter Besvaret May 26, 2008 Hvordan er reglerne så for de svenskere som arbejder for en svensk virksomhed, men arbejder fast i DK?? Vi har der hvor jeg arbejder en del svensk ansatte, ansat i vores svenske søstre selskab, som arbejder fast for os i DK. De burde jo skulle betale alt deres løn til DK - men det gør de ikke. Kan de mon have en langtids dispensation - hvis sådan en findes?? De kan være udstationerede. Det kan man selvfølgelig også blive den anden vej over sundet. Præcis hvad der skal være opfyldt, ved jeg ikke, men man kan ikke udstationeres til sin egen dagligstue.
Mohlin Besvaret May 29, 2008 Rapporter Besvaret May 29, 2008 Så fick jag svar. Mycket underligt att de inte är mer moderna. Vår firma uppmanar till hemarbete, och vi har folk som bor i Sverige. "Svar: Hej! Huvudregeln är att man betalar skatt i det land där man rent fysiskt utför arbetet. Om du har en dansk arbetsgivare och utför mer än 50% av arbetet i Sverige ska beskattningen delas upp mellan Sverige och Danmark. Om du arbetar mer än 50% i Danmark som är arbetsgivarlandet sker all beskattning där. Vad gäller arbetsgivaravgifter kan man ansöka om dispens om man utför visst arbete i bosättningslandet. Detta gör man tillsammans med arbetsgivaren hos den Sociale Sikkringsstyrelsen i Danmark och hos Försäkringskassan i Sverige."
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu