Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Der er gang i emails for tiden om at boykotte Shell og Statoil for at få prisen ned. Vi ku gøre det samme på denne side af Sundet. Jeg ved Statoil tjekker, for min kæreste fik et brev om at ham ikke havde tanket hos dem så tit i en periode - så derfor rabatmærker og guldkort vedlagt brevet. Jeg har fået en powerpoint fil - men kan ikke finde ud af at uploade den :rolleye: Windows Vista giver et par grå hår ekstra.....

Guest jxhab
Besvaret
Der er gang i emails for tiden om at boykotte Shell og Statoil for at få prisen ned. Vi ku gøre det samme på denne side af Sundet. Jeg ved Statoil tjekker, for min kæreste fik et brev om at ham ikke havde tanket hos dem så tit i en periode - så derfor rabatmærker og guldkort vedlagt brevet. Jeg har fået en powerpoint fil - men kan ikke finde ud af at uploade den :rolleye: Windows Vista giver et par grå hår ekstra.....
Undskyld jeg spørger men hvorfor skulle benzinselskaberne tvinges til at sætte prisen ned. det er jo ikke der problemet er.. tænk på at benzinselskaberne i gennemsnit tjener ca. 1 krone pr. solgte LITER.. resten er moms, afgifter, co2 afgifter skatter og afgifter og hvad ved jeg.. jeg synes det er så hystertisk latterligt at folk ikke kan sætte sig ind i tingene før man begynder at råbe op om høje benzinpriser... I stedet skal man måske kigge på en justering af befordringsfradraget eller måske overveje at regeringen ikke skal have omkring 50% i afgifter fra benzinselskaberne.. I London er der kæmpe ballade fordi regeringen netop overvejer at hæve afgifterne endnu mere og det skaber kasos for de transfortfirmaer som virkelig bruger meget brændstof. Og så er det fantastisk man forslår at boykotte nogle af de 2 selskaber som måske bruger flest penge på viderudvikling af miljøvenlig enegi osv .. og nej jeg er hverken ansat hos Shell eller Statoil.. synes bare hvis vi skal brokke os over noget, så bliver man nød til at have alle fakta på plads.
Besvaret

Ja og du overvejer at flytte langt væk fra offentlig transport.....;) Der bliver til gengæld god plads på broen med 20 kr pr liter..... Så er der måske plads til at køre RIGTIGT stærkt......:lol: Igen........;)

...tænk hvis dollaren lige pludselig fik vejret igen. Så ville vi risikere en liter-pris tæt på 20 kr! :rolleye:
Guest jxhab
Besvaret
...tænk hvis dollaren lige pludselig fik vejret igen. Så ville vi risikere en liter-pris tæt på 20 kr! :rolleye:
hehe ja det kan være. der er i hvert fald som det ser ud nu, ikke meget bevægelighed for benzinselskaberne.. omvendt er de tvunget til at følges ad, så hvis den ene sætter prisen ned så skal de jo gå med .. men folk har bare en tendens til at skynde sig og råbe op uden måske at kende konsekvenserne af det .. man kan jo så vælge at støtte andre selskaber, som såvidt jeg ved har en lidt mere gråzonede måde at bidrage til det danske samfund i form af ikke at betale skat =) ... men god kamp! =)
Guest jxhab
Besvaret
Ja og du overvejer at flytte langt væk fra offentlig transport.....;) Der bliver til gengæld god plads på broen med 20 kr pr liter..... Så er der måske plads til at køre RIGTIGT stærkt......:lol: Igen........;)
hehe jeg er med dig.. og så kunne man vinke til alle hipperne på toget =)
Guest jxhab
Besvaret
Den fil har jeg også fået... Kan ikke uploade en alm powerpoint fil så i får en zip
Og så er den powerpoint jo direkte løgn.. benzinselskaberne får kæmpegevinster? ja goddaw.. hvornår har 1 krones avance været en god forretning? =)
Besvaret
Hvis dollarkursen stiger - så falder prisen på råolie - i dollar altså - men næppe i DKK eller SEK :th2:
Besvaret

Ja, jeg fik også den mail på arbejdet her for et par dage siden - måtte bare sidde og ryste på hovedet. Folk snakker som de har forstand - dvs. de fatter slet ikke hvem der tjener boksen på benzin. Det er sq staten der griner hele vejen til banken - hver gang du tanker en liter benzin går ca. 50% af prisen ned i statskassen for alle deres underlige afgifter, og det er self. efter du har betalt 180% ekstra for bilen(i Danmark), og betalt din årlige/halvårlige grønneafgift/vägavgift på bilen. Men altså benzin selskaberne lider ingen nød på nogen måde - de har et produkt som enormt mange mennesker ikke kan leve uden. Men de bruger også sindsygt mange penge på at udvikle deres produkt mv. Desværre er det også benzinselskaberne, der f.eks opkøber tegninger og ideer til nye biler der kan køre 50-100 km/l benzin, og smider dem i en skuffe et eller andet sted. Så det kun er bilproducenterne der kan lave nye biler og motorer - men igen er jeg sikker på at benzinselskaber på en eller anden måde sikkert også er med der. For personligt syns jeg ikke der er sket de mest epoke gørende ting vedr. benzinmotoren eller dieselmotoren - udviklingen går ikke så hurtig. F.eks min gamle bmw 320 fra 85 gik ca. 8/9 km/l, med 129 HK r6 motor - den nye bmw 320 i anno 2008 med 150 hk r6 motor, kører 11.5 km/l - 21 hk og 3 km/l ? - så ikke så meget på 22 års produktudvikling, eller ? (ok der er nok en del mere ting i bilen der bruger generator=motor der skal arbejde) jeg ved ikke en skid om den slags hehe. så for mange år siden i Biler i Bella en bil der kunne kører 33 km/l så vidt jeg husker- tror vi snakker tilbage i midt-slut 90'erne - den bil kom aldrig i produktion, shell opkøbte rettighederne, og puf - forbrugerne så aldrig bilen.

Besvaret

Undskyld mig men... At klage til benzin-selskaberne over de forhøjede priser svarer til, hvis landmændende tog ind til DMI og klagede over den manglende regn her i forsommeren. Priserne er steget fordi verdensmarkedsprisen på olie er steget - også målt i euro. Og verdensmarkedsprisen er steget fordi udbuddet har svært ved at følge med efterspørgslen.

Besvaret
Undskyld mig men... At klage til benzin-selskaberne over de forhøjede priser svarer til, hvis landmændende tog ind til DMI og klagede over den manglende regn her i forsommeren. Priserne er steget fordi verdensmarkedsprisen på olie er steget - også målt i euro. Og verdensmarkedsprisen er steget fordi udbuddet har svært ved at følge med efterspørgslen.
Lige præcis Bananas og den danske eller svenske stat kan gøre noget ved afgifterne ved eksempelvis benzin selvstændigt. Årsagen er et EU direktiv på momsområdet (6. momsdirektiv) der foreskriver , at olieprodukterne skal være undergivet en "normal" minimumssats på 15 %. Medlemsstaterne kan ikke indføre en reduceret momssats for olieprodukter til visse anvendelsesformål i deres egen lovgivning, desværre, det ville ellers være dejligt. Det er iøvrigt en udbredt opfattelse, at man kunne dæmpe prisstigningen på benzin ved at nedsætte afgifterne. At gøre dette ville dog på længere sigt være ensbetydende med at overføre beskatningsindtægterne til OPEC landene og tilskynde dem til at holde priserne på et kunstigt højt niveau, eftersom sådanne afgiftsnedsættelser ville neutralisere effekten af forhøjelsen af råolieprisen på forbrugerpriserne.
  • 2 weeks later...
Besvaret

Info til dem der er interesseret i det :rolleyes:Højere benzinpriser giver ikke flere indtægter: Når prisen på benzin stiger, får staten ikke flere indtægter – hverken i form af ekstra afgifter eller ekstra momsindtægter. Benzinafgiften er udformet som en fast øreafgift pr. liter benzin, og afgiften er således uafhængig af benzinpriserne. Stiger prisen på benzin, vil afgifterne til staten derfor ikke umiddelbart stige. Der imod har benzinforbruget – mængden af solgte liter benzin - betydning for statens indtægter. Men stiger prisen på benzin, vil det normalt medføre lavere benzinforbrug, og det betyder færre indtægter til staten. Heller ikke statens momsindtægter øges, når benzinpriser stiger. Godt nok stiger momsindtægterne isoleret set, men stigningen opvejes af et tilsvarende fald i momsindtægter fra andre varer. Det skyldes, at bilisterne har færre penge til at købe andre varer, når pengene er brugt til dyrere benzin. Yderligere information: Særlig rådgiver Peter Høyer, 3392 4445 eller 4119 1558 Kilde: http://www.skm.dk/presse/pressemeddelelser/ministeren/6603.html

Besvaret
Info til dem der er interesseret i det :rolleyes:Højere benzinpriser giver ikke flere indtægter: Når prisen på benzin stiger, får staten ikke flere indtægter – hverken i form af ekstra afgifter eller ekstra momsindtægter. Benzinafgiften er udformet som en fast øreafgift pr. liter benzin, og afgiften er således uafhængig af benzinpriserne. Stiger prisen på benzin, vil afgifterne til staten derfor ikke umiddelbart stige. Der imod har benzinforbruget – mængden af solgte liter benzin - betydning for statens indtægter. Men stiger prisen på benzin, vil det normalt medføre lavere benzinforbrug, og det betyder færre indtægter til staten. Heller ikke statens momsindtægter øges, når benzinpriser stiger. Godt nok stiger momsindtægterne isoleret set, men stigningen opvejes af et tilsvarende fald i momsindtægter fra andre varer. Det skyldes, at bilisterne har færre penge til at købe andre varer, når pengene er brugt til dyrere benzin. Yderligere information: Særlig rådgiver Peter Høyer, 3392 4445 eller 4119 1558 Kilde: http://www.skm.dk/presse/pressemeddelelser/ministeren/6603.html
Ja .. som jeg også skrev, så burde man kigge på befordringsfradraget, for priserne kommer næsten med garanti ikke til at falde .. tag nu bare i usa hvor de ramte 4$ per gallon !!!
Besvaret

Ja, jeg er ikke ekspert i hvordan literprisen hænger sammen, andet end at araberne skal have financieret deres Dubai projekt med mere :rolleyes: Men ofte går diskussionen jo på at det er den danske stat og benzinselskaberne der skummer fløden med de brændstofpriser vi har pt :confused: Har en kollega, hvis bror har en tankstation i Nordsjælland. Og han tjener ca 85 øre pr liter brændstof han sælger på sin tank. Og mon ikke de fleste tankstationer så ligger der omkring, eller på max en krone pr liter solgt brændstof? Hvis ikke benzinselskaberne tjener flere penge, og staten heller ikke får flere penge når literprisen stiger som den har gjort de seneste måneder - hvem scorer så den helt store bid af kagen? Jeg ved det ikke :rolleyes:

Besvaret

Ja .. det er rigtig nok med at staten jo ikke tjener mere når benzinprisen stiger, men det er jo fordi prisen på olien stiger og det er det som er afgørende.. man kan jo så bare diskutere om det er retfærdigt at regeringen får 50% i afgifter osv eller at man "nøjes" med kun at give 8 øre mere i befordringsfradrag...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...