cbpwr Skrevet May 30, 2008 Rapporter Skrevet May 30, 2008 Hej. Når både konen og jeg skal skrive under på boligkontrakt og boliglån. Kan jeg så trække renterne fra hos skat i Danmark eller bliver det 50/50 ? Konen har nemlig ikke så meget brug for det fradrag som jeg har.
Joel Besvaret May 30, 2008 Rapporter Besvaret May 30, 2008 Det finns två vägar att gå. Det första är att be banken ändra så att det står att det är du som till 100% står för räntorna. Då får svenska skatteverket direkt in hela räntan på dig och du för sedan över det beloppet till din danska deklaration. Den andra vägen är att det står hos banken och således även hos svenska skatteverket att ni båda står för räntorna. När ni sen deklarerar skriver ni under "övriga upplysningar" att din frus räntor som ni har för gemensamma lån överföres till dig. Så här skrev jag i årets svenska deklaration: "För gemensamma utgiftsräntor med "min frus namn" "personnummer" överföres hennes del till mig. Mina ansamlade utgiftsräntor på "beloppet"Skr för jag sedan över till min danska självdeklaration för avdrag i den." På hennes deklaration skriver du det omvända, att hon överför sina räntor till dig. Ni ska även ändra beloppen i era svenska deklarationer (fält 53) så att ni minskar hennes räntebelopp med det belopp ni för över till dig. Ditt belopp ändrar du sedan till 0:-Skr då du tar med dig räntan till din danska deklaration. Observera att ni endast kan överföra räntor som gäller banklån som ni båda är skrivna på. Har hon egna konton med skuldräntor på kan du inte ta över dessa räntor. Det är inte svårt som det kan verka... ;-)
Nils Besvaret May 30, 2008 Rapporter Besvaret May 30, 2008 Hej. Når både konen og jeg skal skrive under på boligkontrakt og boliglån. Kan jeg så trække renterne fra hos skat i Danmark eller bliver det 50/50 ? Konen har nemlig ikke så meget brug for det fradrag som jeg har. Hvis du betaler renterne, kan du også trække dem fra.
cbpwr Besvaret May 31, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2008 Nils når vi begge står på boligkontrakten og på de sv. boliglån, man man så vælge at den ene trækker det hele fra?
Nils Besvaret May 31, 2008 Rapporter Besvaret May 31, 2008 Nils når vi begge står på boligkontrakten og på de sv. boliglån, man man så vælge at den ene trækker det hele fra? Jeg tør ikke på stående fod sige 100 procent sikkert, for måske er det formelt set ikke 100 procent korrekt, at den ene part uden videre trækker hele renteudgiften fra, men hvis jeg selv var i den situation, ville jeg trække hele beløbet fra uden at ryste på hånden.
Fillip Besvaret June 1, 2008 Rapporter Besvaret June 1, 2008 Der gives kun fradrag for den del som du hæfter for. Har lige tabt en sag i landsskatteretten. Så hvis du skal kunne fratrække alle renterne skal hele lånet stå i dit navn.
Nils Besvaret June 1, 2008 Rapporter Besvaret June 1, 2008 Retten har talt, så jeg frafalder. Men hvad hæfter man for? Er det ikke normalt, at man hæfter solidarisk, altså for hele lånet?
thsk Besvaret June 2, 2008 Rapporter Besvaret June 2, 2008 Jep, i DK er det 50/50 (samme som den "formelle" fordeling af lånet). I Sverige kan man lave fordelingen som det passer (hvis du alltså träkker renterne fra her).
Nils Besvaret June 2, 2008 Rapporter Besvaret June 2, 2008 Mit første svar var det, jeg synes, var naturligt eller blæste i vinden , men det er der selvfølgelig ingenting, der gør, for MAN MÅ SONDRE. Med andre ord: Hvad er det, vi snakker om? Svar: Ægtefæller. Men ikke nok med det: Ægtefæller som begge er skattepligtige i Danmark. De kan dele fradrag, så den ene part ikke får negativ skattepligtig indkomst. jvf. Personskatteloven paragraf 13 stk 2: " Hvis en gift persons skattepligtige indkomst udviser underskud, og ægtefællerne er samlevende ved indkomstårets udløb, skal underskud, der ikke er modregnet efter stk. 1, 2. pkt., i størst muligt omfang fradrages i den anden ægtefælles skattepligtige indkomst. Derefter modregnes skatteværdien af uudnyttet underskud i ægtefællens beregnede skatter efter §§ 6, 6 a, 7 og 8 a" Hvis man ikke er gift - eller hvis man bliver skilt - så kan man ikke blande sin økonomi sammen med partnerens på den måde. Desuden skal man jo være enig om, hvad hver især trækker fra, ellers må Skat løse situationen med salomonisk skatteansættelse. Men loven beskytter ægtefolk - som begge er skattepligtige i Danmark - mod, at deres fradrag forsvinder ud i mørket, fordi den ene part ikke tjener nok. :)
Joel Besvaret June 2, 2008 Rapporter Besvaret June 2, 2008 Ni får skilja på svenska och danska lagar!!! Nils, du borde før det førsta hålla tyst då du snackar så mycket skit som du inte vet någon ting om. Ær riktigt trøtt på allt ditt skitsnack. Før det andra så ær det de ræntor som du har rætt att gøra avdrag før i Sverige som ni får ta med er till Danmark. Læs ovanfør så får ni først flytta ræntorna inom Sverige och sedan dra ifrån allt i Danmark.
Nils Besvaret June 2, 2008 Rapporter Besvaret June 2, 2008 Nils, du borde før det førsta hålla tyst då du snackar så mycket skit som du inte vet någon ting om. Ær riktigt trøtt på allt ditt skitsnack. Så er Joel igen ude og kaste med mudder. Han er helt smurt ind. :D Spørgsmålet gik på danske forhold.
Joel Besvaret June 2, 2008 Rapporter Besvaret June 2, 2008 Hej Nils Huset han köpt ligger i Sverige och han har tagit ett lån i en svensk bank. Därför är det inte enbart dansk lag, utan både svensk och dansk lag som gäller. Observera även att viss ändring av skrivningen av reglerna för ränteavdrag för supplementet skett från 2007.
cbpwr Besvaret June 2, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret June 2, 2008 har idag haft fat i skat. Jeg MA IKKE fratrakke 100% renter men fx. 50% Finten var jo at min kone har en lille indtagt i sverige, men stor nok til at fradraget kan udnyttes, men i dk far man ca. 33% tilbage, i sverige er det vist kun 30% Hvis hun endag pludslig star uden indtagt i sverige, kan jeg ikke bruge det rentefradrag. Surt surt... Troede ellers nar man var gift, kunne man flytte rundt pa, det som man ville. Hvis man er gift og ens mand eller kone skylder penge i skat, og den anden part far penge tilbage, er de ellers ikke langsomme til lige at snuppe de penge til den anden parts gaeld til skat.
Nils Besvaret June 2, 2008 Rapporter Besvaret June 2, 2008 Det er vel fordi, hun ikke er skattepligtig i Danmark. Du skal nu ikke ærgre dig over fradragets størrelse/virkning, for det er næsten det samme. 32 i Danmark og næsten 32 i Malmö.
cbpwr Besvaret June 6, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret June 6, 2008 nils. Hvordan regner man præcist det ud ? Med de 32% - i malmö siger du nu er det ikke i malmö, er det kommuneskatten ? Den ligger vel på de ca 32% nemlig. Vi er gift men min kone har ingen indtægt i Danmark, og må slet ikke arbejde i Danmark. Hun har kun ophold/arb-tilladelse i Sverige, og er IKKE eu-borger. Jeg kan jo godt få hendes person fradrag (eller resten af det, hvis det ikke benyttes 100%).
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu