Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej venner, har søgt hele siden igennem men kunne ikke finde det jeg søgte efter. vi har købt lejlighed i almvik og skal så til at renovere hele lejligheden og der til har jeg lige nogle sprgsmål... er det mån tilladt at fjerne rediator ude på badeværelse/gæste toilet/ køkken og lægge vand gulvvarme? er det nogen som har forstand på det eller har gjort det? vores forening er Riksbyggen Malmöhus 22. det ville være top nice hvis der var nogen som bor i denne forening...

Besvaret

Du skal for det meste søge om tilladelse hos foreningen, hvis du vil lave gennemgribende ændringer i lejligheden - fjerne murer og den slags du ved. Ved ikke om det også omhandler radiatore - tror det dog ikke.

Besvaret
Hej venner, har søgt hele siden igennem men kunne ikke finde det jeg søgte efter. vi har købt lejlighed i almvik og skal så til at renovere hele lejligheden og der til har jeg lige nogle sprgsmål... er det mån tilladt at fjerne rediator ude på badeværelse/gæste toilet/ køkken og lægge vand gulvvarme? er det nogen som har forstand på det eller har gjort det? vores forening er Riksbyggen Malmöhus 22. det ville være top nice hvis der var nogen som bor i denne forening...
Hvorfor vil I have gulvvarme? Nu har I vel ikke prøvet at bo i lejligheden om vinteren, men jeg kan da fortælle, at jeg ikke engang om vinteren har varme på andre steder end i stuen, da lejligheden bestemt ikke er kold, og jeg bor i en marklägenhet (i Kvartettgatan). Under alle omstændigheder er I nødt til at rette henvendelse til foreningen, inden I foretager en så gennemgribende ombygning.
Besvaret

ulmus, grunden til at jeg vil fjerne radiatoren er fordi jeg skal have fliser der ude. og da fliser er mega kolde/ kan blive kolde. tænkte jeg at vi kunne fjerne radiatoren og sætte et vand baseret gulvvarme. da vand er gratis :)

Besvaret

Jeg tror du kan få problemer med gulvvarmen (når den netop er vandbaseret), da der jo hænger en masse sikkerhedsforanstaltninger sammen med implementeringen af denne. Risikoen for vandskader stiger jo også drastisk. Hvad mener du med "vand er gratis"? Intet i denne verden er gratis, og vandet betales bare over den månedlige afgift - og udgifterne deles ud over alle beboere i foreningen, uden skelen til hvem der bruger mest/mindst. Desuden skal din gulvvarme vel kobles til det eksisterende opvarmningssystem, og dermed bruge det cirkulerende varme "radiator-vand". Begynder du at varme op med det almindelige varme vand, så er jeg ikke sikker på din forening bliver så glade. Men, som tidligere foreslået, så er det bare at hive fat i foreningen og spørge løs. :cool:

Besvaret
ulmus' date=' grunden til at jeg vil fjerne radiatoren er fordi jeg skal have fliser der ude. og da fliser er mega kolde/ kan blive kolde. tænkte jeg at vi kunne fjerne radiatoren og sætte et vand baseret gulvvarme. da vand er gratis :)[/quote'] OK - det vil altså sige, at du synes, det er i orden, at jeg skal betale for din varme i gulvet. Det synes jeg så ikke det er. :sad: Og forresten: vand er ikke gratis, det er med i "hyren".
Besvaret

Hvis der er måler på radiatoren så vil jeg ret sikkert tro at du også skal sørge for at den gulvvarme du evt etablerer også kan forbrugsmåles! Derudover forstår jeg dig bestemt godt - det er super lækkert med gulvvarme på badeværelset. Så slipper man også for den der grimme radiator hvis du ellers kan få lov til at tage den ned. Nu ved jeg ikke hvor stort dit badeværelse er, men du kunne overveje en elmåtte i stedet hvis det giver problemer at få lov til at etablere det med vand. Det er billigere at etablere og risikoen for vandskader er væk.

Besvaret

men tror i det bliver koldt med fliser. uden gulvvarme. hvis jeg fjerne radiatoren. har fået tilladse til at fjerne det hvis det er en aut. vvs. og hun sagde ok til en dansk vvs. :) men skal lige siges at badværelsen er 140cm*290cm. har spurgt et par personer som har fliser, men det er i hus og de sagde at der skulle være da det kan blive rimlig koldt. men nu det andel på 2 sal. så ved ikke om det gøre forskel og om man behøver på sådan et lille rum. da jeg er bange for at EL regningen.

Besvaret
så ved ikke om det gøre forskel og om man behøver på sådan et lille rum. da jeg er bange for at EL regningen.
Skift radiatoren ud med en håndklædevarmer/tørrer. Mere æstetisk, og fuldt ud funktionel som radiator. Du skal have en varmekilde på badeværelset, hvis du spørger mig *brrr*
Besvaret
men tror i det bliver koldt med fliser. uden gulvvarme. hvis jeg fjerne radiatoren. har fået tilladse til at fjerne det hvis det er en aut. vvs. og hun sagde ok til en dansk vvs. :) men skal lige siges at badværelsen er 140cm*290cm. har spurgt et par personer som har fliser' date=' men det er i hus og de sagde at der skulle være da det kan blive rimlig koldt. men nu det andel på 2 sal. så ved ikke om det gøre forskel og om man behøver på sådan et lille rum. da jeg er bange for at EL regningen.[/quote'] Du skal altså have varme på badeværelset - jeg ville bestemt ikke undvære. Nu er el jo ikke det dyreste du kan købe her i Sverige, hvis gulvvarmen er termostatstyret så vil jeg da bestemt mene at det kan være en helt fornuftig løsning som du ikke bliver flået økonomisk af at bruge.
Besvaret

har lige sidste sprgmål. der skal også fliser ud i køkkenet og der hvor radiatoren står nu (under vinduet mod altanen) har vi tænkt os at sætte et køkken skab. hvad ville det bedste være. ? håber ikke jeg stiller for mange sprgmål. hehe

Besvaret

jeg har en familie medlem som er el mand i dk.. tror du det kan lade sig gøre hvis foreningen siger ok for det. men er de danske el folk godkendt til at lave svensk el arbejde?

Besvaret

Hej Emmi, Vil lægge ud med at sige, af jeg også bor i almvik. (malmøhus 22.), og som de andre så fint siger, så forhør dig ad hos malmøhus 22, før du laver "større" ændringer, så du er på den sikre side.

• 1 month later...
Besvaret

Hej Emmine Du burde også have fået et hæfte eller et blad hvor alle regler og ændringer o.s.v står i. På min i malmöhus 23 står der at det IKKE er tilladt og ændre væg/gulv/vinduer, uden samtyk med foreningen (Noget i den retning)

• 2 weeks later...
Besvaret

Jeg ville helt klart også vælge el-varme i gulvet, det er billigt at lægge og da el koster en del mindre i Sverige er det klart en fordel. Desuden findes der termostater, som har indbygget timer - det giver yderligere en besparelse. Vandbåren gulvvarme er en omfattende sag at få installeret og kræver meget mere plads i højden, desuden skal temperaturen i vandbåren varme være lavere end den typisk er i radiatorer, så i de fleste lejligheder er det ikke muligt, da varmen er for høj på radiatorvandet.

• 3 weeks later...
Besvaret

Bor oz i de lave gule, og har et badeværelse med klinker på gulvet, og så er det sat en håndklæde tørre op til varme, det virker fino, og på gulvet har vi en lille fin måtte til at ligge foran håndvask og spejl så man ikke står og får kolde fødder :) Men foreningen slukker for varmen når de synes det er varmt nok, så el varme ville ikke være en dum idé. Vand varme i gulv skal alligevel brugen en del i højden, så med mindre du vil ha et lille trin op til køkkenet er det nok dumt at begynde på. -Kress...

Besvaret
Vandbåren gulvvarme er en omfattende sag at få installeret og kræver meget mere plads i højden, desuden skal temperaturen i vandbåren varme være lavere end den typisk er i radiatorer, så i de fleste lejligheder er det ikke muligt, da varmen er for høj på radiatorvandet.
forkert!! du kan få vandbåren gulvvarme i firkantede elementer der kun tager 7mm i höjden... det er ca det samme som elgulvvarme og det med temperaturen gälder kun hvis du bruger pex rör som ikke tåler höj varme.. det enester der er mere omfattende ved vandvarme er at du skal ha en vvs mand til at koble det til men hey med elvarme skal en elektriker jo koble det til så... same same du kan endda få vandelementer hvor du kan koble dem direkte på radiatortermostaten og bruge den hvis man kan leve med synlige rör..
Besvaret

7 mm... Det er også over dobbelt så meget som bl.a. Devi der laver elmåtter der tager 3,3 mm i højden. Jeg syntes over dobbelt højde bestemt er "meget mere"... På badeværelset syntes jeg personligt også det er et plus at man kan tænde for varmen i gulvet uden at skulle sætte cirkulation på resten af varmeanlægget, men det er selvfølglig underordnet i en lejlighed.

Besvaret

ja der findes tyndere elementer til el men dce mest brugte el elementer er de her net med kabel og de er ca 7mm de fleste er iaf.. klart det kan fås tyndere men dermed osse med lavere output.. ja i en lejlighed er det ret ligegyldigt hehe

Besvaret
ja der findes tyndere elementer til el men dce mest brugte el elementer er de her net med kabel og de er ca 7mm de fleste er iaf.. klart det kan fås tyndere men dermed osse med lavere output..
De er nu med net - link til Devi - fås i 100 og 150 w/kvm. De varmer fint op på badeværelset!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...