EBL Skrevet July 12, 2008 Rapporter Skrevet July 12, 2008 Jeg faldt lige overdenne her artikel fra Århus Stifttidende. Tænk at blive udsat for racisme og diskriminitation i sit eget kongedømme af en gruppe der også er et etnisk mindretal men med en udenlandsk baggrund, og endda som angiveligt selv som gruppe føler sig udsat for det samme fra andre. Hvor er det dog ynkeligt og ærgeligt, og hvor må det være ydmygende for grønlænderne at der end ikke bliver gjort noget ved det :( Det svarer lidt til hvis som danske indvandrere begyndte at diskriminere og forfølge samere her i Skåne. 5. juli 2008 Grønlændere fordrevet efter racistiske overfald Boligforening magtesløs over for voldelige unge arabere, der overfalder lejere. Af Karsten Bjørno kabj@stiften.dk Det er blevet for meget for et større antal grønlændere i *Gellerupparken. I flere år har de *været udsat for racistisk betonet forfølgelse fra arabiske og somaliske beboere. Nu har en gruppe grønlændere måttet flygte. »Jeg kunne ikke længere klare at være skydeskive. Det var et psykisk pres. Men jeg er vred over, at det var os, der måtte ud. Det var jo dem, der angreb os,« siger Johanne Christiansen. »Det er frygtelig mangel på *respekt.« Hun blev sammen med de andre akut hjulpet af kommunen til at flytte. Grønlændere i Gellerup bliver nemlig stenet, overfaldet og forhånet. Beboerne fra den nordligste del af Rigsfællesskabet trykker sig mestendels i deres lejligheder, fordi de er bange for at gå ud. De er fredløse og jaget vildt i området. Tidligere mødte de hinanden ved biblioteket eller foran Netto på Sigridsvej. Der var desuden en tradition for grønlænderfodbold om søndagen. Men de vedvarende angreb med sten har standset aktiviteterne. Også festligholdelsen af grønlændernes nationaldag 21. juni blev afbrudt af stenkast. Arrangementet fandt sted på festpladsen ved Gellerupbadet. De senere år har professionelle vagter måttet holde orden, for at fejringen kunne gennemføres. Men i år blev arrangementet på *stedet for første gang helt droppet. Det er blevet for risikabelt. Overfald Johanne Christiansen fortæller, at de fleste grønlændere i Gellerup har været udsat for ubehageligheder. En ven blev overfaldet og bestjålet lige uden for hendes dør. En anden fik voldsomme skader i ansigtet efter angreb. En tredje blev sparket i ryggen af unge, der kørte forbi på knallert. En fjerde turde ikke være alene hjemme, fordi hun blev chikaneret af unge arabere, som overfaldt hende der og kastede sten mod hendes ruder. Råb på gaden som; »Fuck hjem til Grønland, det er vores Gellerup«, er helt almindelige, ligesom det er normalt, at arabiske unge skyder fyrværkeri efter dem. Johanne Christansens er ikke i tvivl om, at araberne i Gellerup udøver racisme mod grønlændere. »De går målrettet efter os som gruppe. Jeg har prøvet at fortælle, at vi er danskere og født til statsborgerskab. Det forstår de ikke,« siger 47-årige Johanne Christiansen, der er HK-uddannet og nåede at bo i Gellerup i 16 år. »Mit hjerte banker stadig vildt, når jeg møder unge arabere. Men her, hvor jeg bor nu, gør de mig ikke noget. Det skal jeg lige vænne mig til. Jeg er meget glad for mit nye sted og tager aldrig mere til Gellerup igen.« Direktør i Brabrand Boligforening, Torben Overgaard, fordømmer overfaldene på Grønlændere. »Det kan vi ikke leve med. Men vi har intet kunne gøre. For at forvalte boligloven må vi konkret kende overfaldsmændenes identitet. Og det gør vi ikke i disse sager, hvor henvendelserne ikke indeholder navn eller bopæl på gerningsmænd,« siger Torben Overgaard, der ser problemet sådan: »Hvis grønlændere, der drikker meget, bor et sted, hvor der primært bor muslimer, som ikke godtager alkohol, så vil der opstå konflikter.«
MRoderick Besvaret July 12, 2008 Rapporter Besvaret July 12, 2008 Fedt at han slutter af med at give alkoholmisbrug skylden, og bare træder tilbage og siger at det må man forvente! klaphat
credde Besvaret July 12, 2008 Rapporter Besvaret July 12, 2008 Råb på gaden som; »Fuck hjem til Grønland, det er vores Gellerup«, er helt almindelige, ligesom det er normalt, at arabiske unge skyder fyrværkeri efter dem. Hvad sker der lige der... Skyder fyrværkeri efter folk, det må da gå ind under betegnelsen særlig voldsforsøg eller endda mordforsøg. Fuldstændig utilgiveligt. Der burde sættes massivt ind der, hvis politiet ikke kan klare det alene, så må de have hjælp af militæret!
MRoderick Besvaret July 12, 2008 Rapporter Besvaret July 12, 2008 Endnu et godt bevis på at socialt boligbyggeri bare ikke fungerer. Gellerup parken har alle dage haft problemer, og de eskalerer bare hvert år. Men nu har boligforeningen så heller aldrig været specielt pro-aktive for at forsøge at forbedre situationen.
Humle Besvaret July 12, 2008 Rapporter Besvaret July 12, 2008 Hvis grønlændere' date=' der drikker meget, bor et sted, hvor der primært bor muslimer, som ikke godtager alkohol, så vil der opstå konflikter.«[/quote'] Der er konflikter overalt på kloden hvor muslimer lever side om side med andre kulturer/religioner.
CalebLarue Besvaret July 18, 2008 Rapporter Besvaret July 18, 2008 Der er konflikter overalt på kloden hvor muslimer lever side om side med andre kulturer/religioner. Jeg har boet flere år i et område med både muslimer og ikke muslimer i det indre KBH og der har jeg aldrig været udsat for eller set noget der ligner det der bliver omtalt i artiklen, det er selvfølgelig beklageligt og der skal sættes hårdt ind mod de mennesker der begår de overgreb, men jeg syntes at det lyder lige overdrevet nok at kalde det for en racistisk angreb, da jeg tror at det primært skyldes at de mennesker med grønlandsk baggrund bliver overfaldet pga. deres alkohol misbrug (Ikke at noget retfærdiggøre dette) Dog er racistisk overgreb mod muslimer i provinser jylland og andre steder hvor der bor en muslimsk mindretal ret hyppige, og på daglig basis, man høre bare ikke om dem da det ikke sælger så godt, det er ikke det den almindelig danskere gider at betale for en avis for at læse om, det første sælger bedre :)
annaogmichael Besvaret July 18, 2008 Rapporter Besvaret July 18, 2008 Jeg faldt lige overdenne her artikel fra Århus Stifttidende. Tænk at blive udsat for racisme og diskriminitation i sit eget kongedømme af en gruppe der også er et etnisk mindretal men med en udenlandsk baggrund, og endda som angiveligt selv som gruppe føler sig udsat for det samme fra andre. Hvor er det dog ynkeligt og ærgeligt, og hvor må det være ydmygende for grønlænderne at der end ikke bliver gjort noget ved det :( Det svarer lidt til hvis som danske indvandrere begyndte at diskriminere og forfølge samere her i Skåne. Og du mener så ikke at Grønlændere bliver særligt meget diskrimineret af Danskere ? Har arbejdet en hel del med Grønlændere, og de findes også i alle nuancer, selv om der helt sikker findes flere sørgelige skæbner i det Grønlandske samfund end der gør i det Danske. Men det er sjælden der er pæne ord at høre fra en Dansker (eller andre for den sags skyld) når talen falder på Grønlændere Og lad os så også lige tage det med integrationen. Har mødt en hel del Danskere der har arbejdet i Grønland og på Færøerne, og endnu ikke mødt en der kan snakke Grønlandsk og kun nogle få der kunne snakke Færøsk. Her i Skåne er det sku ikke meget bedre. oplever igen og igen at det er Svenskerne ved kassen der må prøve sig på Dansk. Denne generalisering gælder heldigvis ikke for alle. Kommer selv fra Færøerne, og de er nok værre end de fleste til at integrere sig. Mener dog selv jeg gør en hæderlig indsats
biz Besvaret July 18, 2008 Rapporter Besvaret July 18, 2008 Tænk at man blev født i så råddent og pinligt et land, med så mange andre meget bedre lande at blive født i.. Det MÅ være bad karma! Hvis grønlændere, der drikker meget, bor et sted, hvor der primært bor muslimer, som ikke godtager alkohol, så vil der opstå konflikter. Den generelle ligegyldighed og ignorance fra den "alm" (læs shopping psykotiske) "dansker" hvide,brune,grønne,gule,røde,sorte og fucking pink er simpelthen gået for vidt.. Et land fyldt med totalt ignorante multiafhængige friværdisvrag og bonderøvsactionhelte, wankere med en forvrænget idé om paradis uden insekter, muldvarpe, ræve, andre mennesker. osv. osv osv..Kort sagt alt hvad der på en eller anden måde forsøger at tilpasse sig i disse hallucinerende staklers luftkasteller.. De har skabt et helvede og nu tror de at alle andre bare så´n accepterer alle latterligheder og pinligheder som de disker op med i et forsøg på at legitimere deres fascistiske, indskrænkede og forvrængede menneskesyn.. Grrrrrrrrrrrrrr.. Forbandede krystere!!!
EBL Besvaret July 19, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret July 19, 2008 Og du mener så ikke at Grønlændere bliver særligt meget diskrimineret af Danskere ? Jo det kan da godt være, det har jeg overhovedet ikke udtalt mig om. Bare fordi jeg siger at Hansen er på Mallorca, så udelukker det jo ikke Jensen også er på Mallorca, for at overføre det til noget mere letforståeligt ;)
EBL Besvaret July 19, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret July 19, 2008 Tænk at man blev født i så råddent og pinligt et land' date=' med så mange andre meget bedre lande at blive født i.. Det MÅ være bad karma! [img']http://langkawi.dk/smileys/b189.gif Den generelle ligegyldighed og ignorance fra den "alm" (læs shopping psykotiske) "dansker" hvide,brune,grønne,gule,røde,sorte og fucking pink er simpelthen gået for vidt.. Et land fyldt med totalt ignorante multiafhængige friværdisvrag og bonderøvsactionhelte, wankere med en forvrænget idé om paradis uden insekter, muldvarpe, ræve, andre mennesker. osv. osv osv..Kort sagt alt hvad der på en eller anden måde forsøger at tilpasse sig i disse hallucinerende staklers luftkasteller.. De har skabt et helvede og nu tror de at alle andre bare så´n accepterer alle latterligheder og pinligheder som de disker op med i et forsøg på at legitimere deres fascistiske, indskrænkede og forvrængede menneskesyn.. Grrrrrrrrrrrrrr.. Forbandede krystere!!! Hvilket land taler du om? Jeg fatter overhovedet ikke hvad du mener, du taler om ræve, shopping psykose, facister og insekter i samme afsnit, men det give ikke rigtig nogen mening.
Lollikken Besvaret July 19, 2008 Rapporter Besvaret July 19, 2008 Endnu et godt bevis på at socialt boligbyggeri bare ikke fungerer. Gellerup parken har alle dage haft problemer, og de eskalerer bare hvert år. Men nu har boligforeningen så heller aldrig været specielt pro-aktive for at forsøge at forbedre situationen.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu