Jump to content

Jordfelsbrytare - hvad koster det at få lavet?

Recommended Posts

Skrevet

Pr. 15 september overtager jeg min hytte i Flyinge - og der ser jeg jo at der intet H(P)FI-relæ er installeret. Jeg er med på at det skal være "fackmässigt rätt installerat" - og derfor vil jeg undlade at trykke ström-kompisarne på maven, for at få lavet dette - og kaste mig i armene på en auktoriserat El-Svensson. Er der nogle af jer hus-folk der har erfaring med hvad noget sådant koster at få sat ind/installeret?

Besvaret

Det er svært at sige, da du måske skal have installeret nye kontakter over det hele og ført nye tråde rundt. Ikke noget der er specielt billigt, med mindre ens nabo er elektriker:lol:

Besvaret

Vi er desværre erfaringer med el, men da jeg ikke er teknisk afdeling herhjemme, skal jeg ikke kunne sige hvad vi helt nøjagtigt fik lavet udover en opgradering af ellen... Vi kom af med små 30k for at få byttet vores anlæg ud med noget nyt, trukket nye ledninger og sat nye kontakter i overalt... Jeg kan kun anbefale vores dejlige elektriker som stod for det hele, hvilket også inkluderede ansøgninger hos EON og et kæmpemæssigt boringsarbejde fra kælderen og til 1. våning ( som foreningen betalte ) Elinstallatören i Malmö Held og lykke med det!

Besvaret

Aner ikke noget om det er nødvendigt at bytte ledninger osv., men vi havde vores hus i Lövestad ssom var bygget i 1980 og det havde bare den her kolosale tavle med en masse propper i og ingen HFI. Så for at spare på forsikringen (for man fik rabat hvis der var jordfeltsbrytare hos Läns) og for ikke at skulle skifte sikringer hele tiden fik vi det lavet af en svensk elektrikker. Vi gav vistnok 1250 for materiellet og 400 for at få den sat op. Jeg bad ikke om regning :-) og han glemte at sende den. Det er dog 4 år siden.

Besvaret

Vi fik sat en jordfelsbrytar på i forbindelse med at vi fik gulvvarme i badeværelset. Jeg har lige betalt regningen, som er på små 3000 SEK. (Aner ikke om det er dyrt eller billigt)

Besvaret
Kan du linke mere direkte :thumbup: tak
Det var med vilje jeg smed linket til forsiden. Oppe i højre hjørne er der en udemærket søgefunktion. Hvis du skriver jordfelsbrytare i den' date= så er der bare bid! :th2:
  • 4 weeks later...
Besvaret

Min El-svensson sagde at jeg skulle regne med 1500 sek for en jordfeltsbrytare, om det betød noget, at han så vores eksisterende eltavle samtidigt med det, aner jeg ikke. Havde ham på besøg da min nye spis (alias komfur) ikke lige kunne nøjes med den strøm der var til det gamle.

Besvaret

Kan komme med lidt mere her. For vi fik byttet vores jordfelsbryter også og fik sådan en smart sag med automat sikringer. Vores El svensson foreslog så at vi fik sat 2 stk. jordfelsbrytere i. Den ene til køl og frys og den anden til resten. Hvis vi så skulle være så uheldige at ude belysningen fik lidt vand og slukkede hele huset. Ja så virkede køl og frys stadig. Merprisen var begrænset. Men hvad sådan et helt nyt anlæg kostede ved jeg ikke da den samlede regning var på en del arbejde i hele huset. Men hav den lille detalje med i overvejelserne.

• 5 weeks later...
Besvaret

Jeg har nu haft elektrikker til at "jorde" mine stik samt lamper i kælder. Han skulle også have opsat en jordfelsbryter i forbindelse med den eksisterende eltavle - dette var dog ikke muligt. Eltavlen var for gammel, og alt skulle laves om. Det endte med at elektrikeren forslog, at vi droppede jordfelsbryteren, da han ikke kunne se nødvendigheden af den....

Besvaret
Jeg har nu haft elektrikker til at "jorde" mine stik samt lamper i kælder. Han skulle også have opsat en jordfelsbryter i forbindelse med den eksisterende eltavle - dette var dog ikke muligt. Eltavlen var for gammel' date=' og alt skulle laves om.[/quote']Hvor gammel er den da? Jeg regner selv med at udskifte min sikrings/el-tavle indenfor overskuelig fremtid - og så vidt jeg kan se, så er det bare ned med den gamle og op med den nye, og derefter nyde automatsikringer - og selvfølgelig kombineret med en jordfelsbrytare.Hvad begrundede han det med?
Besvaret
Jeg har nu haft elektrikker til at "jorde" mine stik samt lamper i kælder. Han skulle også have opsat en jordfelsbryter i forbindelse med den eksisterende eltavle - dette var dog ikke muligt. Eltavlen var for gammel, og alt skulle laves om. Det endte med at elektrikeren forslog, at vi droppede jordfelsbryteren, da han ikke kunne se nødvendigheden af den....
nu er det jo altså ikke den store videnskab at bytte en hel strömtavle ud .. det er faktisk ret let så at han nedprioriterer en hpfi i lyset af 1½ times job max! så ville jeg finde en anden elektriker og få en second opinion!! det er selvfölgeligt värre når alle kabler i huset skal skiftes hvilket det lyder som om at han har gjort men er det tilfäldet ville det bare väre endnu nemmere at bytte tavlen samtidigt og nästen dumt ikke at göre det og klart vil man gerne holde muligheden åben for at stege pölser på kort tid og ha risikoen for at ens evt börn blir stegt i samme stil og hvis man kan lide brändte huse så er en hpfi ikke vigtig ... gör en ting, hiv en päre ud af din lampe og stik fingrene derop !! så gå over til din kammerat der har hpfi og genteg og så vend tilbage og fortäl hvilken en af de oplevelser der var mest ubehagelig.. hvis du altså overlever den förste
Besvaret
Hvor gammel er den da? Jeg regner selv med at udskifte min sikrings/el-tavle indenfor overskuelig fremtid - og så vidt jeg kan se' date=' så er det bare ned med den gamle og op med den nye, og derefter nyde automatsikringer - og selvfølgelig kombineret med en jordfelsbrytare.[/quote'] Den er fra 1960.... Tror der er 40-50 sikringer i. Det var desværre kæresten, der var hjemme, og det eneste hun kan huske er, at han nævnte, at det ikke var nødvendigt da vi ikke har stik i vådrum... Hertil skal det siges, at der er en jordfelsbryter installeret - den dækker dog kun 2 zoner (og huset er delt op i 15-20 stykker) Elektrikkeren kommer dog igen senere, og jeg vil i den forbindelse høre ham ad igen.
Besvaret

Så blev jeg også "ramt" af michael k....

nu er det jo altså ikke den store videnskab at bytte en hel strömtavle ud .. det er faktisk ret let så at han nedprioriterer en hpfi i lyset af 1½ times job max! så ville jeg finde en anden elektriker og få en second opinion!! det er selvfölgeligt värre når alle kabler i huset skal skiftes hvilket det lyder som om at han har gjort men er det tilfäldet ville det bare väre endnu nemmere at bytte tavlen samtidigt og nästen dumt ikke at göre det og klart vil man gerne holde muligheden åben for at stege pölser på kort tid og ha risikoen for at ens evt börn blir stegt i samme stil og hvis man kan lide brändte huse så er en hpfi ikke vigtig ... gör en ting, hiv en päre ud af din lampe og stik fingrene derop !! så gå over til din kammerat der har hpfi og genteg og så vend tilbage og fortäl hvilken en af de oplevelser der var mest ubehagelig.. hvis du altså overlever den förste
Hmm, nu har jeg været yderst tilfreds med elektrikeren, og som skrevet andetsteds i denne tråd, så har jeg en hfi - dog kun til 2 zoner. Yderligere, så er de eneste ledninger, der er blevet trukket jord - som skulle indlægges, da jeg skifter gulvbelægning i kælder. Hvis det viser sig, at installationen af et hfi kræver nye ledninger i hele huset, så tror jeg, at jeg springer fra. Huset har fungeret siden 1960 med den eltavle, og jeg har boet her 1 år uden problemer. Du må dog gerne komme forbi og hive
en päre ud af din lampe og stik fingrene derop
jeg har ikke de lyster :rolleye: Check også lige mit svar til Gio...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...