Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej allesammen Vil lige starte med at takke for et fantastisk forum. Der har været lidt forvirring angående tilskud for tandlæge besøg når man er øresundspendler (Bor i SV, arbejder i DK). Jeg fik en fin regning på 8200 skr, for mit fine besøg hos tandlægen, og så var tilskuds jagten begyndt. Derfor vil jeg lige dele med jer andre, hvordan reglerne ser ud. Jeg har både snakket med Københavns kommune / Voksentandplejen og øresunddirekt. Voksentandplejen i København oplyste mig om, at den danske sygesikringskasse ikke giver tilskud til behandling hos tandlæger, hvis man er øresundsgænger (Bor i SV, arbejder i DK). Hun mente at regler omkring tandlæge tilskud gælder for den kommune man er bosat i. For mit vedkommende Malmø, og så er det svenske regler der gælder. Jeg skulle søge tilskud fra den svenske sundhedskasse. Øresunddirekt gav hende delvist ret, men mente at, hvis jeg havde fået behandlingen i DK, var jeg berettiget til behandling. Voksentandplejen fortalte også at de i starten havde givet tilskud til behandlingerne, men er senere holdt op, da sundhedsstyrelsen havde fortalt dem at de gjorde det forkert. Under alle omstændigheder betyder det, at hvis du er bosat i SV og arbejder DK, og får foretaget din behandling i SV, kan du ikke få tilskud til din behandling af den danske sygesikringskasse kun den svenske.:cry: Hvis du har en ekstra forsikring som "Danmark", skal du bare sende papirerne ind til dem, og skrive at den danske sygesikring ikke giver tilskud. Så skal de nok tage sag af det.:th2:

Besvaret

Korrekt Ja, det var også min opfattelse af situationen. Hvorfor betale for en service man ikke kan få alligevel. Jeg snakkede med "Danmark" sygesikringskassen som jeg er medlem af. De mente heller ikke at jeg kunne få tilskud af staten, og de informerede mig bare om at jeg skulle sende papirerne ind til dem, og så ville de give mig tilskuddet. Jeg ved umiddelbart ikke, hvor jeg ellers skulle henvende mig, for at få de "rigtige" regler at vide. Min fraflytter kommune er København, og der er det Voksentandplejen, der står for udbetalingen. Hende der sad med det, blev rimelig sur på mig, da jeg mente at hun var helt forkert på den. Så de holder helt fast på det er sådan. PDF filen fra øresunddirekt du henviser til, har jeg snakket med dem om. De siger det er en gammel fil og det med tandlægen ikke var korrekt. Da hun mente at jeg ikke kunne få tilskud fra Danmark, hvis jeg havde været til tandlæge i Sverige. Dog kunne jeg godt hvis jeg havde været det i DK. Hendes argument var, at jeg ville være bedre stillet end andre svenskere, hvis jeg kunne få tilskud fra Danmark, for min svenske tandlæge regning, og en svensker ikke kunne. Forskellen er bare at jeg jeg betaler skat i DK og ikke i SV. Det mente hun ikke gjorde nogen forskel. Hun havde lige snakket med en offentlig anstalt sagde hun til mig. Ved dog ikke hvem det var, kunne jo godt være det var Voksentandplejen. Hvem er der tilbage og spørge om den "rigtige" regel, hvis dem der står for udbetalingen fast tror på, det de siger er rigtigt. Da de fra sundhedsministeriet har fortalt dem at det er sådan de skal gøre. Det andet link du henviser til vil jeg prøve at kontakte Voksentandplejen om i morgen, og se hvad hun har at sige. Det skal nok blive sjovt. Tak for svaret.

Besvaret

Prøv at kontakte den kommune du arbejder i (håber så det ikke er Københavns Kommune). Da jeg flyttede til Sverige var det fra Gentofte Kommune, mens jeg arbejder i en virksomhed tilknyttet Lyngby-Taarbæk. I starten, da jeg skulle have et grænsegænger sygesikringsbevis blev jeg smidt imellem de to kommuner indtil, de fandt ud af, at det var den kommune, som man arbejder i, der skal udstede grænsegænger sygesikringsbeviset. Jeg har efterfølgende blot sendt mine tandlægeregninger til Lyngby-Taarbæk Kommune og fået tilskudet sat ind på min konto uden brok. Du bør måske fortælle hende paragraf rytteren fra voksentandplejen, at man bestemt ikke er bedre stillet end en svensker, da der ikke kommer tilskud fra den svenske stat til regningen. Det skal man huske at sige, når man skal betale regningen, ellers er det klart, at de ikke vil give noget i Danmark.

Besvaret
Du bør måske fortælle hende paragraf rytteren fra voksentandplejen, at man bestemt ikke er bedre stillet end en svensker, da der ikke kommer tilskud fra den svenske stat til regningen. Det skal man huske at sige, når man skal betale regningen, ellers er det klart, at de ikke vil give noget i Danmark.
Den forstod jeg ikke?
Besvaret
Jeg fik en fin regning på 8200 skr' date=' for mit fine besøg hos tandlægen, og så var tilskuds jagten begyndt.[/quote'] Er der forskel på tandlægepriserne afhængigt af hvor man går hen i Sverige, for jeg synes at lige meget hvor galt det står til med gebidserne her i familien, så er regningerne man får efter endt behandling altid latterlige små, men måske jeg bare har været heldig. Senest fik jeg en akuttid hos tandlægen og hun brugte en hel time på at lave første halvdel af en rodbehandling med assistance fra hendes hjælper. Håndværk og service var perfekt skal lige siges. Pris for hele denne behandling, inkl 2 røntgenbilleder, 380 SEK ! q114.gif Det kan man vist ikke klage over, det var nok blevet det ti-dobbelte i DK
Besvaret
Den forstod jeg ikke?
Hehe, det var måske lidt sort. Når man går til sin tandlæge i Sverige skal man sige, at man betaler skat i Danmark og derfor ikke skal have svensk støtte. Hvis man får støtte i Sverige kan man naturligvis ikke få støtte til tandlæge af Danmark.
Besvaret
Hehe' date=' det var måske lidt sort. Når man går til sin tandlæge i Sverige skal man sige, at man betaler skat i Danmark og derfor ikke skal have svensk støtte. Hvis man får støtte i Sverige kan man naturligvis ikke få støtte til tandlæge af Danmark.[/quote'] Når du bor i sverige har du ret til støtte fra sverige når du går til svensk tandlæge!!! Danmark betaler jo til sverige. Og ifølge voksentandplejen i dk, kan du ikke få støtte fra dem.
Besvaret
...... Når man går til sin tandlæge i Sverige skal man sige, at man betaler skat i Danmark og derfor ikke skal have svensk støtte.
For lige at slå fast med syvtommer søm, så har skat og socialsikring intet med hinanden at gøre. Du skal ikke nødvendigvis betale skat i DK, for at opnå socialsikring;) Mht. dit tilskud fra Lyngby-Taarbæk kommune, er det dem der er galt på den:rolleye:
Når du bor i sverige har du ret til støtte fra sverige når du går til svensk tandlæge!!! Danmark betaler jo til sverige. Og ifølge voksentandplejen i dk, kan du ikke få støtte fra dem.
Amen! Thomas har talt og Thomas har ret:th2: Behandling hos dansk tandlæge udløser dansk tilskud og behandling hos svensk tandlæge udløser svensk tilskud, da man som folkbokförd er ligestillet med landets egne borgere. Jeg synes EBL´s historie illustrerer det meget godt.
Besvaret
For lige at slå fast med syvtommer søm, så har skat og socialsikring intet med hinanden at gøre. Du skal ikke nødvendigvis betale skat i DK, for at opnå socialsikring;) Mht. dit tilskud fra Lyngby-Taarbæk kommune, er det dem der er galt på den:rolleye: Amen! Thomas har talt og Thomas har ret:th2: Behandling hos dansk tandlæge udløser dansk tilskud og behandling hos svensk tandlæge udløser svensk tilskud, da man som folkbokförd er ligestillet med landets egne borgere. Jeg synes EBL´s historie illustrerer det meget godt.
Ja my bad, mente selvfølgelig socialsikring, men det følger jo normalt med skatten. Men, når man er socialsikret, så har man jo også ret til tilskud til tandlæge. Man kan jo også med sit grænsegængersygesikringsbevis gå gratis til lægen i Danmark men det er måske også forkert...? :rolleyes: Så jeg forstår altså stadigvæk ikke, hvorfor det er forkert at få tilskud fra Danmark - at jeg ikke ved, om der er højere tilskud i Sverige, det er en anden sag - har hidtil været forskånet for de store tandlæge regninger (7-9-13) På http://www.forbrug.dk/raad/rbpersonligt/tandlaeger/tandudland/ står der: "Sygesikringen giver tilskud til en lang række behandlinger hos danske tandlæger. Det tilskud kan du også tage med til behandling i udlandet. " Men man kan jo nok sige, at det er en gråzone, da én kommune gør ét, mens en anden gør noget andet. Der mangler vist lidt klare regler her. Edit fandt lidt på Skat.dk: http://www.skat.dk/display.aspx?oId=1719804&vId=201797&indhold=1 hvor der står: "Hovedreglen er, at du skal betale AM-bidrag af din løn i det land, du er social sikret i.Man er forsikret i det land, hvor arbejdet udføres. Derfra udbetales ydelserne, og dertil skal betales sociale afgifter. Hvis man arbejder i to lande og er bosat i det ene af disse lande, er man forsikret i bopælslandetReglerne gælder kun for sociale afgifter og har ingen indflydelse på skattebetalingen. De kompetente myndigheder i de berørte lande kan aftale at gøre undtagelser fra hovedreglen for visse personer eller visse persongrupper. De myndigheder, der kan træffe sådan aftale, er i Sverige, Riksförsäkringsverket og Försäkringskassan og i Danmark, Den Sociale Sikringsstyrelse. Du kan således anmode om at forblive under svensk social sikring, selvom du arbejder i Danmark eller blive forsikret i Danmark, hvis du arbejder i begge lande og bor i Sverige. Hvis du ikke foretager dig noget, bliver du automatisk forsikret efter hovedreglen og betaler AM-bidrag herefter. Du skal være opmærksom på, at SKAT ikke har oplysninger om dine sociale sikringsforhold. Hvis du ikke er social sikret i Danmark, skal du ansøge om at blive fritaget for AM-bidrag. Ansøgningen skal afleveres, senest når du afleverer din selvangivelse. Kopi af din ansættelseskontrakt og dokumentation om social sikring i Sverige skal vedlægges ansøgningen." Vi betaler vel alle AM bidrag, ergo må vi jo være forsikret automatisk efter hovedreglen, som er i det land, man arbejder i - Danmark (for de fleste af os).
Besvaret
Ja my bad, mente selvfølgelig socialsikring, men det følger jo normalt med skatten. Men, når man er socialsikret, så har man jo også ret til tilskud til tandlæge. Man kan jo også med sit grænsegængersygesikringsbevis gå gratis til lægen i Danmark men det er måske også forkert...? :rolleyes: Så jeg forstår altså stadigvæk ikke, hvorfor det er forkert at få tilskud fra Danmark - at jeg ikke ved, om der er højere tilskud i Sverige, det er en anden sag - har hidtil været forskånet for de store tandlæge regninger (7-9-13) På http://www.forbrug.dk/raad/rbpersonligt/tandlaeger/tandudland/ står der: "Sygesikringen giver tilskud til en lang række behandlinger hos danske tandlæger. Det tilskud kan du også tage med til behandling i udlandet. " Men man kan jo nok sige, at det er en gråzone, da én kommune gør ét, mens en anden gør noget andet. Der mangler vist lidt klare regler her.).
Credde, det link til forbrug.dk du heviser til, er for dem med fast bopæl i DK og ikke grænsegængere. Reglerne er såmænd klare nok, men der er desværre enkelte kommuner, der har svært ved at tolke reglerne. Det har vi jo set flere eksempler på her inde.
Edit fandt lidt på Skat.dk: http://www.skat.dk/display.aspx?oId=1719804&vId=201797&indhold=1 hvor der står: "Hovedreglen er, at du skal betale AM-bidrag af din løn i det land, du er social sikret i.Man er forsikret i det land, hvor arbejdet udføres. Derfra udbetales ydelserne, og dertil skal betales sociale afgifter. Hvis man arbejder i to lande og er bosat i det ene af disse lande, er man forsikret i bopælslandetReglerne gælder kun for sociale afgifter og har ingen indflydelse på skattebetalingen. De kompetente myndigheder i de berørte lande kan aftale at gøre undtagelser fra hovedreglen for visse personer eller visse persongrupper. De myndigheder, der kan træffe sådan aftale, er i Sverige, Riksförsäkringsverket og Försäkringskassan og i Danmark, Den Sociale Sikringsstyrelse. Du kan således anmode om at forblive under svensk social sikring, selvom du arbejder i Danmark eller blive forsikret i Danmark, hvis du arbejder i begge lande og bor i Sverige. Hvis du ikke foretager dig noget, bliver du automatisk forsikret efter hovedreglen og betaler AM-bidrag herefter. Du skal være opmærksom på, at SKAT ikke har oplysninger om dine sociale sikringsforhold. Hvis du ikke er social sikret i Danmark, skal du ansøge om at blive fritaget for AM-bidrag. Ansøgningen skal afleveres, senest når du afleverer din selvangivelse. Kopi af din ansættelseskontrakt og dokumentation om social sikring i Sverige skal vedlægges ansøgningen." Vi betaler vel alle AM bidrag, ergo må vi jo være forsikret automatisk efter hovedreglen, som er i det land, man arbejder i - Danmark (for de fleste af os).
Ja,som udgangspunkt betaler de fleste AM-bidrag, men ingen regler uden undtagelse. Jeg har selv været én af undtagelserne og alligevel været socialt sikret i DK. Det er stadigvæk, som der også står, det land hvor arbejdet rent fysisk udføres, at man er socialt sikret og det er uanset skatteforhold:)
Besvaret
Ja,som udgangspunkt betaler de fleste AM-bidrag, men ingen regler uden undtagelse. Jeg har selv været én af undtagelserne og alligevel været socialt sikret i DK. Det er stadigvæk, som der også står, det land hvor arbejdet rent fysisk udføres, at man er socialt sikret og det er uanset skatteforhold:)
Der modsiger du dig selv, du giver mig faktisk ret der. Det land, hvor arbejdet rent fysisk udføres er man socialt sikret - det er jo for langt de fleste af os jo Danmark :laugh:
Besvaret
Der modsiger du dig selv' date=' du giver mig faktisk ret der. Det land, hvor arbejdet rent fysisk udføres er man socialt sikret - det er jo for langt de fleste af os jo Danmark :laugh:[/quote'] Ja det var ikke dét der var meningen, altså at modsige mig selv:laugh: Det kan jeg så heller ikke se jeg gør, men jeg har måske forklaret mig lidt kluntet så?:new: Jeg er ikke helt sikker på, hvor du mener kæden springer af, men det jeg prøvede at sige var, at selvom du ikke betaler AM-bidrag ell. skat til DK, kan du godt være socialt sikret i DK. En arbejdsgiver der IKKE har fast driftsted i DK og hvis medarbejdere IKKE er skattepligtige til DK, har stadigvæk pligt til at indbetale ATP og dét er så det der udløser det gule sundheds-papkort. Kort sagt er det bekæftigelse+atp, der udløser det gule kort og ikke AM-bidrag og skat. Håber det gav lidt mere mening:)
Besvaret

De gange jeg har haft nogen spørgsmål omkring LÆGE ting, og fx. om hvorfor jeg ikke kan få refunderet min "selvrisiko" ved lægebesøg i Sverige hos sygesikringen i DK har jeg talt med Folkeregistreret i Københavns Kommune, som har givet ganske gode og dokumenterede svar. (Folkeregistret overtog for nogle år siden administrationen af vores gule papsygesikringskort) Så jeg tænkte bare at det vel er lidt samme sag, så de måske var værd at høre?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...