Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa. Har pludslig fået et brev fra Försäkringskassan (Herefter forkortet FK). Min kone fødte her i Sverige, og min kone har arbejdet ca. 1 mnd i Sverige siden vi kom i 2006. Vi gik ned på FK og fik at vide, vi kunne selv bestemme om vi ville have Børnepenge fra Sverige eller Danmark, vi fik også at vide vi kunne søge om at få forskellen udbetalt fra Danmark, da danske børnepenge er højere end de Svenske. Derefter fik vi talt om Foräldrepenning, som vi søgte om på stedet på kontoret i Landskrona, slet ingen problemer. I April gik jeg så derned for at få E401 og E411 som jeg fik at vide fra en Kommune i DK jeg skulle bruge hvis vi ville have overskudet tilbage fra DK. De sendte en forespøgsel til Malmö der herefter skulle sende omtalte blanketter, der skete ikke noget. Ringede så ind, og talte med dem, og hun ville bestille dem igen. Efter en tid fik jeg et brev, som jeg desværre smed ud :( der stod at jeg ikke kunne få udleveret E401 og E411 fordi jeg fik børnepenge fra Sverige, jeg husker det ihvertfal sådanne. Nu får jeg pludslig et brev om at de fra næste MND stopper udbetaling af Svenske Børnepenge, og fra og med denne MND har de stoppet udbetaling af foräldrepenning. Brevet er dateret et par dage før udbetalingen skulle ske. Vi har alså fået børnepenge fra dec mnd og indtil nu uden problemer. Og foräldrepenning fra samme periode af! Nu står der i et brev her fra FK: I April fik vi en besked fra jer om at i ønskede blanketterne E401 og ¤11 til at ansøge om forskellen i børnepenge fra DANMARK. Eftersom Danmark er det land som skal udbetale børnebiddrag til jer kan i ikke ansøge om forskellen fra DANMARK Vi har ikke hørt fra JER og derfor stopper vi udbetalingerne indtil vidre. Brevet er stillet til min kone, og der stå vidre......... Man har mulighed for at klage over afgørelsen inden den 7 August. FK har fået oplyst at barnets far arbejder i Danmark og at du (min kone) ikke arbjeder i Sverige. Derfor er det DANMARK som skal udbetale familieydelser til JER. Sverige kommer kun til at udbetale forskellen hvis Ydelsen er højere i Sverige end i Danmark. Hvis disse oplyninger passer har du IKKE ret til familieydelser fra SVERIGE. Derfor stopper vi hermed udbetaling af Børnebidrag og Forældrepenning fra Sverige. Da forældrepenning er et tillægsbeløb til Børnebidraget. ---------------------------------------------------------------------- Det lyder enormt mærkeligt! 1. Det er FK selv som har været med til at udfylde papirene helt fra Starten, og damen på FK sagde vi selv kunne vælge om vi ville have børnepenge fra Sverige eller Danmark. 2. De sagde også vi havde 418 dage (så vidt jeg husker) forælrepenning som vi kunne dele imellem os som vi ville, til at starte med var det meningen min kune skulle have de 365 dage. Den blanket har de også udfyldt på FK. Jeg undre mig over de kan være så længe om at finde ud af hvis det er forkert, idet jeg tydelig husker de på FK skrev faderen til barnet jobber i Danmark. Nu står jeg lidt usikkert, men hvis vi skal have børnepenge fra Danmark og jeg står som modtager, så kan jeg ikke se min kone kan få forældrepenning. Og i princippet skal vi vel så betale alt tilbage. Derfør må jeg spørge Findes der nogle herinde som: 1.Arbejder i Danmark 2.Har en ægtefælde som ikke arbejder i Sverige eller Danmark 3.Hvor denne ægtefælde får forældrepenning 4.Ægtefælden har ikke ophold+arb.tilladelse i Danmark. Det er nøjagtig sådanne vi står nu.. Der er vel ikke noget modstykke til forældrepenning i DK ?

Besvaret

Vi er i samme situation og har fået afvide at vi godt kan få forældrepenning i Sverige. Sagsbehandlingen er dog igang og har været kompliceret af at FK ikke har fået registreret os endnu. Så vi har ikke fået penge endnu, men jeg skal da holde dig opdateret om det lykkedes for os.

Besvaret

ok, specielt lyder det mærkeligt fordi: 1. Damen hos FK spurgte selv om vi ville have penge fra SVERIGE ELLER DK hun vidste godt jeg arb. i DK og skrev det enda på blanketten. 2. Vi har ikke selv bare udfyldt nogle papire vi har været hos FK kontor hver gang og de har udfyldt. 3. Hvorfor kan man pludslig ændre på noget efter man har udbetalt uden problemer i 9 mnd ? Mystisk. Det vigtigste for os lige nu er, kan man få forældrepenning når man ikke modtager børnepenge i Sverige. Sidder klar ved tlf. kl. 8 i morgen håber de kan svare :)

Besvaret

Er du sikker på at det ikke er børnepenge hun mente, da hun spurgte som I ville have dem fra DK eller SE? DK har mig bekendt ikke noget der hedder forældrepenning og man kan selv vælge om man vil have børnepengene fra DK eller SE så vidt jeg er blevet rådgivet. Forældrepenning skulle vist være på omkring 4000 sek, er det det I har modtaget indtil nu? Børnepenge må være på en del mindre, idet det vist er lidt lavere end i DK (omrking 1000/måned)

Besvaret

Vi har väret i samme situation, og blev også stoppet i udbetaling mens de lavede en "utredning". Det hele endte med at vi fik de svenske "barnbidrag" og vi venter så på den danske del. Vidr. "föräldrarpenning" er der ikke nogen tvivl, hvis din kone ikke har nogen tilknytning til det danske arbejdsmarked, er hun berettiget til min. ca. 4000 SEK efter skat, UDEN krav om tidligere arbejde/a-kasse medlemskab eller ligenede. Nu har hun väret på det svenske arbejdsmarked og der er altså store chanser at hun kan få sin föräldrarpenning bergnet udfra tidligere indtägt, mener det er 80%, maks ca 25000 SEK brutto/måned. En del höjere end i DK. Held og lykke med det svenske system, det skal nok bli rigtigt til sidst, men det tager tid.

Besvaret

Ja, FK kan være lidt vanskelig nogle gange. Vi har selv haft vores hyr med dem. Forældrepenning bliver så vidt jeg ved kun udbetalt i op til et år, da det er den svenske barselslov, der gælder. Børnepengene er størrere i Dk end SV, så tag dem derfra. nogle kommuner vil dog udbetale en gang op året. Vi har selv været i samme situation, og jeg endte med at skrive til chefen for FK, før end deres EU kontor kom frem af hullerne, men så skete der også noget. Vores situation var lidt anderledes. Arbejder i Grønland for et dansk firma, betaler skat deroppe, men fordi min ATP bliver indbetalt i DK, så skal Dk udbetale børnepenge. Min kone er heller ikke EU-borger, og arbejder heller ikke i Sverige.

Besvaret

men hvorfor blander de tingene sammen. Foräldrepenning er vel ikke betinget af at de udbetales til den person som får barnbidrag fra Sverige. Nu mener FK vi skal have barnbidrag fra Danmark, det er også fint nok men derfor bør Foräldrepenning vel ikke stoppes ? Dem som har skrevet til chefen for FK, skriver i Engelsk eller Dansk,Svensk?

Besvaret

ok fik fat i dem ved 8 tiden, ham jeg talte med kunne ikke gøre andet end at lægge en besked til EUkontoret om at ringe tilbage, nu er det sådanne at jeg faktisk skulle havde været på job men møder senere netop for at kunne tale med FK, men fik et direkte nr, og fik så at vide at den som har med sagen at gøre er på ferie - perfekt. så må prøve lykken mellem kl. 10-12 hvor de har åbent. Det jeg ikke kan fatte er at de efter 9 mnd hvor de har udbetalt, pludslig mener det er forkert, og bare stopper betalingen, fra dd. Brevet er skrevet den 23. og vi ventede foräldrepenning den 25. Brevet kom igår den 29. Måske fordi hun lige skulle nå på ferie inden brevet blev sendt ud :o Nu kan vi måske godt klare os uden men hvad nu hvis man stod og havde kalkuleret med de penge, evt. havde regninger osv, og med i budgettet - virker underligt med så kort varsel at lukke kassen, specielt fordi der ikke er sket noget nyt for os siden vi fik første udbetaling, arbejder samme sted i danmark osv. intet nyt overhoved. Så med mindre reglerne er ændret mit i forløbet kan jeg ikke se at de krav der er til udbetaling er anderledes end fra 1.gang vi fik udbetalt.

Besvaret

Nu forsöger jeg at tänke som FSK (muligt at det ikke gälder for jer): En mulighed er at din kone har brugt alle "sine" dage. Hvis hun har brugt 240 dage (som svarer til min. 8 mdr, längere hvis man ber om mindre end 7 dage/uge) sker dette: "Om du och den andra föräldern har gemensam vårdnad av barnet krävs att den andra föräldern avstår dagar till dig för att du ska få utbetalt fler än hälften av föräldrapenningdagarna för barnet." Alltså de har stoppet indtil du har frasagt dig dine dage til din kone. I kan se hvor mange dage i har brugt og finde de blanketter i skal bruge på: http://www.forsakringskassan.se/inloggning/privatpersoner/index.php

Besvaret

Da min kone gik hjemme (samme situation som jer. Manden arbejder i DK, konen intet arbejde i hverken DK el SE) Fik vi børne penge fra DK, da jeg arbejder der. Og konen fik forældrepenge fra SE. Der var lidt problemer til at starte med, da i de alm FK ikke kender reglerne. Dem der kender det, er dem fra FK EU kontor. Jeg vil foreslå at i snakker direkte med dem. De ligger samme sted som skatteverket i Malmö. Efter vi gjorde det, havde vi ingen problemer overhovedet. Børne pengene i jo klart bedre i DK. Ca 4000 DKK pr kvartal, hvor imod de svenske er ca 1050 SEK pr måned.

Besvaret

hej, der var en der skrev noget med 8mnd, da vi ansøgte om forældrepenning, skrev daman på fk min kone ind til 1år. Og idag talte jeg med EU kontoret, og hun sagde der var stadig 120dage tilbage. Så det burde ikke være derfor. Hun sagde hun mente det måtte være en fejl med forældrepenningen og de kigger på sagen. Børnepenge får jeg næste gang fra DK eller skal jeg til, var en fejl jeg ikke fra starten fik fra DK. Men det har de åbenbart først opdaget nu. Talte med fraflytterkommune, og de sender 401 og 411 til os, som vi skal få udfyldt på FK. Og så skulle det være iorden håber vi.

Besvaret

UPDATE. har talt med en yderst flink dame på eu-kontoret, og hun sagde det der er sket er at vi skulle havde fået børnepenge (børnecheck) eller hvad det hedder fra Danmark fra dag.1 og de der vil ske er at jeg skal få med tilbagevirkende kraft danske børnepenge, derefter vil FK kræve vi betaler samtlige børnepenge tilbage i sverige. Det er også fair nok når alt det er i orden udbetaler de forældrepenning igen, de indefryser forældrepenning indtil de har dok. fra dk om at de betaler børnepengene. Hun sagde der stadig er 120dage tilbage på min konens forældrepenning. så det er ikke derfor. Min danske kommune sender nu papirene 401 og 411 til eukontoret, og så håber vi der snart sker noget. gætter på jeg bliver nød til at rykke dem i ny og næ ;)

Besvaret

Hvis jeg har forstået dette rigtigt, så skal jeg som er dansk og arbejder i DK få børnebidrag fra DK. Det har jeg allerede søgt om til min gamle fraflytterkommune. Så langt så godt. Min kone er ikke EU borger og er hjemmegående og arbejder altså ikke i DK eller SE - vi kan altså søge om forældrepenning via forsakringskassans EU kontor i Malmö og få penge i et år. Er dette korrekt? På forhånd tak

Besvaret
Hvis jeg har forstået dette rigtigt, så skal jeg som er dansk og arbejder i DK få børnebidrag fra DK. Det har jeg allerede søgt om til min gamle fraflytterkommune. Så langt så godt. Min kone er ikke EU borger og er hjemmegående og arbejder altså ikke i DK eller SE - vi kan altså søge om forældrepenning via forsakringskassans EU kontor i Malmö og få penge i et år. Er dette korrekt? På forhånd tak
Vi er selv igang med at søge forældrepenning, og vi er i samme situation som jer. (Jeg arbejder i DK, hun arbejder ikke og er brasilianer.) Det er rigtig med børnepengene fra DK fordi du arbejder i DK. Strengt taget kan i selv vælge om I vil have dem fra DK eller SE, men da beløbet er højere i DK er det naturligt at bede om dem derfra. Mht forældrepening mener jeg at I kan få 1 år og 4 måneder, men jeg er ikke sikker. Læs evt her: http://www.forsakringskassan.se/fakta/fp/?page=/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/index.php
Besvaret

Hej igen Jeg har idag talt med Försikringskassan og de siger at vi er berettiget til 480 dage, men at en af forældrene gerne må overdrage dagene til den anden, dog skal den ene holde min 60 dage. Med andre ord kan min kone holde 420 dage ialt. Jeg vælger dog at give afkald på mine 60 dage. Skulle jeg vælge at holde de 60 dage kan jeg ikke modtage løn i den periode :sad: Hun sagde at vi fik 180 SEK pr. dag - af disse penge går jeg ud fra at man betaler almindelig svensk skat. Så vidt jeg ved får man altså ca. 4000 SEK udbetalt om mdr. Man kan vist godt vælge at tage halve dage hvis man vil forlænge den periode man modtager forældrepenning, men så skal barnet jo også vente på at starte i forskole (dagis)

Vi er selv igang med at søge forældrepenning, og vi er i samme situation som jer. (Jeg arbejder i DK, hun arbejder ikke og er brasilianer.) Det er rigtig med børnepengene fra DK fordi du arbejder i DK. Strengt taget kan i selv vælge om I vil have dem fra DK eller SE, men da beløbet er højere i DK er det naturligt at bede om dem derfra. Mht forældrepening mener jeg at I kan få 1 år og 4 måneder, men jeg er ikke sikker. Læs evt her: http://www.forsakringskassan.se/fakta/fp/?page=/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/index.php
Besvaret

Dine oplysninger stemmer overens med hvad vi har fået afvide af forsikringskassan, på nær en ting: jeg spurgte dem om forældrepenning er en orlovsydelse, og damen svarede at det var det ikke og at man godt kunne arbejde samtidigt med at man får forældrepenning. Men måske vi har misforstået hinanden?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...