Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Vi er blevet forældre igen, denne gang til en dejlig lille pige - så det er jo fantastisk. Storebror går i den lokale dagis og det er han og vi rigtig glade for. Desværre er det jo sådan i Sverige at han kun kan være der 15 timer om ugen sålænge mor er på barsel. Det kan vi sådan set godt leve med, men nu oplever vi også at vores ellers fantastiske dagis er blevet meget ufleksibel i forhold til tider - nærmest som om han er blevet et nødvendigt onde. De har fremlagt en ny kontrakt som hvor vi ikke har de store valgmuligheder i forhold til tider. Vi hører meget gerne fra jeg hvis i kender reglerne specifikt på området eller har egne erfaringer. Vi har prøvet kommunen men de henviser bare til Dagis, så der er vi ikke kommet så meget længere endnu. På forhånd tak ! Martin og Anja

Besvaret

reglerne fremgår af Malmö kommune's hjemmeside: http://www.malmo.se/download/18.1f60430104a160345c8000179/AVGIFTER+OCH+REGLER+2004+.pdf De 15 timer er det op til den enkelte dagis + foräldre at komme overens om. Nogle steder er det fra 8-11 (uden mad) hver dag, andre fra 9-12 (inkl mad), og igen er der fra 9-15 to dage om ugen (lige uger) og 9-15 tre dage om ugen (i ulige uger). Hvis I har haft fuldtidsplads inden I fik et til barn, beholder den äldste pladsen i to mdr efter födslen.

Besvaret

Tillykke med familieforøgelsen!!! Vi havde samme problem med en dagis i Vellinge. Vi blev "tilbudt" 5x3 timer fra 9-12 på alle hverdage, men efter lidt forhandling frem og tilbage blev det i stedet til 3x5 timer fra 8-13.

Besvaret

Min datter kunne være i sin dagis fra 9-14 tirsdag, onsdag og torsdag. Det var lidt for ufleksibelt til mig, så jeg tog hende ud, der er alligevel ikke ret lang tid til hun skal begynde i skolen, heldigvis. Det er det første virkeligt dårlige jeg kan sige om det svenske pasningssystem. Men der er vidst ikke noget at gøre ved det.

Besvaret
Hvor meget skal man betale om mdr. når barn går kun 15 timer i dagis om ugen? Fuld pris eller?
ja, det er fuld pris der gälder. Altså det samme som I betalte ved en fuldtidsplads
Besvaret

Tak Tak for alle svar, der lyder til at i har haft samme udfordringer som os. Det virker dog som om at vores dagis kaster ansvaret for planlægningen på kommunen, da de hævder at kommunen har lagt tiderne fast (Vellinge kommune) for os. Det kan jeg ikke få bekræftet i kommunen og det lyder også på jer som at der er aftalefrihed. Vi må prøve at tage en snak med dem om tiderne og håbe på vi kan blive enige. En anden løsning er at min ægtefælle begynder at arbejde i sin barsel hjemmefra for sin arbejdsgiver - nogen der ved hvordan de vil stille sig til det ? /Martin

Besvaret
En anden løsning er at min ægtefælle begynder at arbejde i sin barsel hjemmefra for sin arbejdsgiver - nogen der ved hvordan de vil stille sig til det ? /Martin
Den slags ser de næppe på med milde øjne - husk at herovre (og på trods af at Vellinge hævder at være en "moderat, liberal kommune") gælder socialdemokratisk tankegang om at regler er regler, og regler skal følges. Men reglerne siger jo også at børnene har ret til at være på dagis hvis forældrene er på arbejde, og der kan de ikke skelne mellem arbejde hjemmefra eller fysisk i Danmark. Bare klø på, men forvent ikke at de bare siger "nåh ja, så gør vi da bare sådan"... Jävlar!! :laugh:
Besvaret

Lyder besvärligt Det lyder meget besvärligt, at skulle finde på noget for at få barnet passet. Studier eller hjemmearbejde. Hvad med bare at have barnet hjemmet som alle andre "Svenskere"

Ja det har du nok ret i - og så er der hele issuet om hvad der sker med dagpenge, det har jeg ikke lige overblik over. Så må hun starte på et studie i Sverige, det skulle også give ret til fuld tid i dagis ;-)
Besvaret
Den slags ser de næppe på med milde øjne - husk at herovre (og på trods af at Vellinge hævder at være en "moderat' date=' liberal kommune") gælder socialdemokratisk tankegang om at regler er regler, og regler skal følges.[/quote'] Ligeså snart noget ikke flasker sig, så er det socialdemokratisk tankegang :rolleye:. Det du skriver med at regler er regler og at de skal følges, kunne ligeså godt være et udtryk for konservativ tankegang. I den konservative lejr finder man sikkert også ørenlyd for at man som forældre på barsel, i normale tilfælde, burde kunne passe sine børn selv. :rolleyes:
Besvaret

Okay nu melder jeg mig lige på banen igen. For det er bestemt ikke fordi jeg ikke gerne vil passe min datter selv herhjemme og det var jo så også det jeg valgte at gøre i maj. Jeg valgte at beholde hende hjemme hele sommeren, for jeg kunne ikke lige overskue at skulle afsted med et spædbarn så hun kunne være der på slaget 9 om morgenen. Eller når jeg skulle hente hende kl 14. Med manglende søvn var det måske lige der babyen sov og jeg kunne så få en lur. Samtidigt så har jeg da altid været god til at have hende hjemme og ville da super gerne nyde den her sommer med hende, inden skolen begynder. Set i bakspejlet, så var det en fejl. Hun ville have haft godt af at komme ud og være lillebror fri nogen timer om ugen. Selvom der er blevet lavet ting kun med hende, så har det ikke været hylende morsomt at blive storesøster til en lille skrigeballon, som ikke engang kan spille bold endnu.;) Eller i det midste være stille når hun lige fortæller noget. Min pointe med dette er at for ungernes skyld, så lad dem dog komme derover nogen flere timer, så de kan få leget og brugt noget energi. Så kan det være socialdemokratisk eller konservativt, det er dog så inderligt ligegyldigt. Det er en regel jeg ikke er enig i. Og så synes jeg faktisk det er frækt at man skal betale fuld pris for det.

Besvaret
En anden løsning er at min ægtefælle begynder at arbejde i sin barsel hjemmefra for sin arbejdsgiver - nogen der ved hvordan de vil stille sig til det ? /Martin
Jeg ved, hvordan det er i en svensk familie, hvor moderen manglede 4 mdr af sin uddannelse, da hun födte. Så länge hun fik "föräldrapenning" fra FK, så var der ikke noget at göre. Hun var dermed på barsel. De måtte så finde alternativ pasning af den äldste, og den yngste kom med på skolen.
Besvaret

Där finns kanske en öppen förskola i närheten som ni kan besöka istället. Gratis, med lekkompisar och samma aktiviteter som på den vanliga förskolan?? Mina 2 barn har aldrig gått på förskola, är 6,5 och 2 år, och som förskollärare så rekommenderar jag verkligen öppna förskolor till de som inte har "behov" av passning.

Besvaret
Där finns kanske en öppen förskola i närheten som ni kan besöka istället. Gratis, med lekkompisar och samma aktiviteter som på den vanliga förskolan?? Mina 2 barn har aldrig gått på förskola, är 6,5 och 2 år, och som förskollärare så rekommenderar jag verkligen öppna förskolor till de som inte har "behov" av passning.
Den slags har Vellinge Kommune så valgt at spare væk for ca. 5 år siden... I Vellinge er skatten nemlig lavere - og friheden større... :thumbup::D
Besvaret

Öppna förskola Vi har også haft gläde af dem. Men det var vist väret diskuteret herinde för. Da det kräver at foräldrene er tilstede var det ikke et alternativ for de fleste. Det er ellers et rigtig godt alternativ når man som os valgte at have vores börn hjemme det meget af tiden a de var små

• 2 weeks later...
Besvaret

Språk Språk -------------------------------------------------------------------------------- Hei! Jeg er en av dem som har benyttet meg av den regel, om at man søke sitt barn inn på ekstra tid i barnehage, når jeg selv har gått hjemme med nr 2. Og grunnen er at det er faktisk at min eldste datter er 4 år, og har behov for å komme noen timer hver dag, for oss 4 dager i uken og lære det svenske språk. Vi snakker norsk og dansk hjemme, og er lige flyttet hit, og ved at hun bare skulle gå 15 timer om uken, vil hun gå glipp av både det å komme inn i institusjonen og ikke minst å få lært det svenske språk. Dette er en regel som finnes for alle utlendinger som flytter til Sverige, og er jo en riktig god regel om man vil la barne intigreres i det svenske språk. Jeg søkte ikke min datter inn på flere timer, fordi jeg ikke ville gå hjemme med to barn, men fordi jeg ville gi henne muligheten til å lære det svenske språket. Så ta kontakt med den øverste leder på ditt barns dagis, og be om å få henne inn på flere timer.

Besvaret

alternativer Jeg har også haft store udfordringer med denne 15 timers regel, da vi fik tvillinger i oktober. Det var meget hårdt at passe tvillinger og min to-årige datter samtidig - ja stort set umuligt. Vores dagis var heldigvis lydhøre og vi fik dispensation i flere omgange, men det har stadig været hårdt. Dog har jeg også været glad for reglen på sin vis. Det har gjort, at jeg har været meget mere sammen men min ældste datter, end jeg ellers ville have været og det har været dejligt. Især fordi der jo er alternativer til dagis. Jeg fandt ret hurtigt en sød barnepige, der har aflastet mig. Hun har skiftevis gået tur med tvillingerne og leget med min datter nogle timer om ugen, så jeg kun havde max to børn at koncentrere mig om ad gangen. Det kan varmt anbefales og alle pengene værd - og lønnen er jo lavere end i Danmark. En anden mulighed er at gå i legestue i den lokale kirke med børnene. Det er også en måde at aktivere den store på.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...