Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa... Nu er min bedre halvdel flyttet til SE sammen med mig, og skal seløfi have sig en svensker vogn istedet for den danske. Men hun har lidt under rimelig langt til job og tilbage (ca 150km) hverdag og i den anledning står vi og skal til at finde en fornuftig pendler bil. Jeg har allerede foreslået en Lupo men hun er mere til noget Golf eller noget A3. Findes der noget i den stil med en fornuftig brændstoføkonomi derude i landet? Nogen gode foreslag? Mvh

Besvaret

Hvis din kærste skal køre ca. 150 km pr dag, er det kun diesel som gælder - p.g.a. at en sådan bil køre længere på literen, og så er diesel stadig lidt billigere end benzin. Hvis du køber nyt, skal du dog lige sammenligne hvor breakeven er mellem benzin og diesel - da denne km. 'trappe' godt kan ligge lidt højt oppe p.g.a. at en diesel normalt er lidt dyrere i indkøb, samt er dyrere i skat. Købt som brugt gælder dog stadig at den er dyrere i skat, hvorimod indkøbsprisen er ca. det samme som en benzin - derfor vil breakeven her være ved et lavere km tal.

Besvaret

Som alternativ til en Polo TDI, så overvej Seat Ibiza Ecomotive 1,4 TDI, den har præcis samme motor som Polo'en og bruger 3,8L/100 km ved blandet kørsel. Har selv en 2008 model, dog kun en ECO-TDI, så jeg bruger 4,7L/100 km ved blandet kørsel (jeg kører 90% på motorvej). ECO-TDI'eren kan også anbefales som billig pendlerbil, men Ecomotive versionen er dog at foretrække hvis man kan finde et eksemplar der er til salg :) Ibiza er billigere end en Polo, men det er de samme VW/Audi komponenter der sidder i begge modeller. Så du skal bare overbevise dig selv om at du kan leve med et interiør der ligger end klasse under det du får i Polo'en. Ikke et særlig svært valg (for mig) da begge modeller ikke ligefrem er luksus, hvilket også afspejles af priserne på de små biler. Dog er der en markant prisforskel der er værd at tage med på Ibiza'en frem for Polo'en, hvis man kan leve uden VW emblemet.

Besvaret

Jeg skal også til at pendle med bil.. er tremmelig træt af: bil til færgen, færge til Helsingør og kystbanen til kbh :scared::scared: Jeg er ude i en lupo diesel eller en audi A2.. de skulle på papiret være lige økonomiske.. 3l/100 km... ved dog ikke om det holder i virkeligheden.. alt andet lige så kan du kun blive billigere end min nuværende bil der siger 14l/100 km :eek: det er lige i overkanten når jeg skal pendle 220 km dagligt. Ser frem til flere gode indput omkring bilvalg

Besvaret

Husk nu på at der er andet end brændstofforbruget i den samlede økonomi. Har en kollega der har en Lupo 3L og han syntes ærlig talt at det er noget skrammel, og dyr at holde kørende. En ny/nyere VAG bil... Eller end BMW 1-serie på diesel.. Eller måske en hydbrid-dyt fra Toyota?

Besvaret

Ja - personligt ville jeg ikke bruge tid på de små dieselbiler som pendlerbil - jeg ville gå efter en Toyota prius - man slipper for diesellyden/lugten - og samtidig er den mere miljø venlig. Plus den er ikke helt langsom altså, og ganske dejligt indrettet. Den skulle eftersigende være den mest driftsikre bil i sin klasse af hybridbiler - så tror ikke man skal være nervøs for driftstop mv. 1,5 VVTi benzin/el 4.3l/100km 77hk benzinmotor PLUS 68 hk elmotor 104 co2 g/km Euro NCAP 5 stjerner Euro NCAP børnesikkerhed 4 stjerner. Nybilpris 260.800 SEK plus tilbehør mv. Så du har en fullsize mellemklasse bil, der kører lige så langt på literen som en lille dieselæske, og udleder mindre co2 end diesel. Men har stadig flere HK en tilsvarende dieselbiler. fordonsskat udgør dermed 520 SEK årligt :D (360kr+4x15 kr)

Besvaret
Har en kollega der har en Lupo 3L og han syntes ærlig talt at det er noget skrammel' date=' og dyr at holde kørende.[/quote'] Indtil nu har jeg ikke hørt/læst troværdige negative udsagn omkring Lupo 3L'eren. Det værste jeg engang læste var en gut der beklagede sig over, at hans Lupo ikke var nær så slidstærk som hans Toyota Hilux firehjulstrækker. :D Lupoen er tænkt som økonomisk pendlerbil der skal køres med en let fod. Årgangene fra 1999 til 2000 er kendt som værende dårligere end de følgende årgange, hvor man skiftede til en anden gearbox. Jeg har læst om mange hvor gearboxen steg af forholdsvis hurtigt. Når man så graver lidt i historien og spørger ind til hvordan de kørte, så var det med en mursten på speederen og godt med overhalinger, dvs. op/ned gearinger i høj fart - det holder Lupoen ikke til. Desuden var der mange som chiptunede Lupoen - og det gør man kun fordi man vil køre stærkt - også et no, no. Lupoen er ekstremt økonomisk om man behandler den som den er tænkt - lange stræk med ens hastighed uden overhalinger. Den er allermest økonomisk omkring de 90 km/t, hvor jeg stadig kan få den ned på 2,9 l/100 km - med rette Ecopia dæk, ret dæktryk osv., og bilen er lige blevet 7 år.
Besvaret
Indtil nu har jeg ikke hørt/læst troværdige negative udsagn omkring Lupo 3L'eren. Det værste jeg engang læste var en gut der beklagede sig over, at hans Lupo ikke var nær så slidstærk som hans Toyota Hilux firehjulstrækker. :D
Tja.... Jeg ved det ikke - jeg har heller aldrig ejet en Lupo og kommer heller ikke til det. Noget af den han beklager sig over er bl.a. er at der mange lidt særlige ting ved servicen der gør at den er ekstra dyr er servicere. Blandt andet noget med gearkassen. Men har ikke mere i det end det, men alt i alt syntes han den var alt for dyr at holde kørende. Og han er en troværdig fyr ellers... Så jeg har ikke nogen grund til ikke at tro at det er rigtigt. Men det er jo kun godt at du er glad for din Lupo.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...