Jump to content

Buddhaguf: Distræte bilister skyld i halvdelen af alle dødsulykker

Recommended Posts

Skrevet
Distræte bilister skyld i halvdelen af alle dødsulykker En ny norsk undersøgelse viser, at uopmærksomhed på grund af mobiltelefoner, GPS og andet elektronisk udstyr ligger bag langt flere af de alvorlige trafikulykker end hidtil antaget.
http://ing.dk/artikel/90501 Jeg tænkte nok at denne rapport vil skabe glæde hos de fartglade ;) Bemærk at hvis man regner procenterne efter så giver det 40-43% uopmærksomhed, 40 % høj fart, og resten beruselses. Så hvis vi nu siger at Buddha'en letter foden fra speederen, så slipper Gio for at sidde og fumle med skriveren og så har vi allerede sat ind på 80% af alle færdelsulykker ;)
Besvaret
Det er da rart at han finder noget relevant materiale......Og Norge er jo kendt for deres vanvittige fartgrænser...:D
Dejligt at se nogen har forstået det :)
Besvaret
Dejligt at se nogen har forstået det :)
Jeg tager ikke side i denne tråd, jeg fremstiller blot de fakta vi har til rådighed på nuværende tidspunkt. Så må I sku selv tolke. En mulig tolkning af denne undersøgelse kunne jo være at siden Norge har forholdsvise strikse hastighedsbegrænsninger, så er det ikke længere farten der står for størstedelen af ulykkerne. Hvis man var ansat for rådet for trafiksikkerhed kunne denne historie via spin skifte overskrift til "Strikse hastighedsbegrænsninger redder liv" :) It is all in the eye of the beholder
Besvaret
Jeg tager ikke side i denne tråd, jeg fremstiller blot de fakta vi har til rådighed på nuværende tidspunkt. Så må I sku selv tolke. En mulig tolkning af denne undersøgelse kunne jo være at siden Norge har forholdsvise strikse hastighedsbegrænsninger, så er det ikke længere farten der står for størstedelen af ulykkerne. Hvis man var ansat for rådet for trafiksikkerhed kunne denne historie via spin skifte overskrift til "Strikse hastighedsbegrænsninger redder liv" :) It is all in the eye of the beholder
Man læser det jo som man vil.. Der står jo også følgende i artiklen.. Så jeg er helt enig med din tolkning om at man kan skrive hvad man vil og så forholde sig til de artikler der dukker op..
»I halvdelen af dødsulykkerne mener vi, at bilistfejl i form af uopmærksomhed er den dominerende faktor, mens for høj fart er årsag til 40 procent af ulykkerne. I lige under 20 procent af dødsulykkerne var føreren beruset,« siger Finn Harald Amundsen fra Statens Vegvesen.
Så jo man kan selvf. sige at i halvdelen af ulykkerne er det opmærksomhed - men man skriver samtidig at før høj fart er skyld i 40% af ulykkerne, så jeg ved ikke hvad man kan konkludere? At bilister som kører for stærkt og samtidig har travlt med noget andet har støre risiko for at komme ud for en ulykke eller være indirekte / direkte skyld i en ulykke??? Men noget der synes at gå igen og igen i diverse professor artikler er at alkohol og fart er skyld i langt de fleste uheld.. Jeg synes det er spændende at man nu på dansk side vil begynde at analysere trafikuheld mere grundigt og så kan man jo drage sine konklusioner derefter .. om der er uopmærksomhed, fart, alkohol/stoffer eller andet som er skyld i uheld og trafikdrab.. Indtil da så er vi allesammen rygende uenige fordi der ikke er nogle konkrete konklusioner..
Besvaret
http://ing.dk/artikel/90501 Jeg tænkte nok at denne rapport vil skabe glæde hos de fartglade ;) Bemærk at hvis man regner procenterne efter så giver det 40-43% uopmærksomhed, 40 % høj fart, og resten beruselses. Så hvis vi nu siger at Buddha'en letter foden fra speederen, så slipper Gio for at sidde og fumle med skriveren og så har vi allerede sat ind på 80% af alle færdelsulykker ;)
Så hvis det nu blev umuligt at betjene GPS under kørsel, samt al elektronik skulle rat-bejenes og bilerne kunne se om knolden bag rattet var ved at falde i søvn så kunne vi faktisk fjerne en hel del ulykker :) Kan være de skulle fundere lidt over den inde på Christiansborg ;)
Besvaret
Så hvis det nu blev umuligt at betjene GPS under kørsel, samt al elektronik skulle rat-bejenes og bilerne kunne se om knolden bag rattet var ved at falde i søvn så kunne vi faktisk fjerne en hel del ulykker :) Kan være de skulle fundere lidt over den inde på Christiansborg ;)
Og samtidig installerede hastighedsbegrænsere, der svarede til højest tilladte hastighed, så ville det efterhånden kun være cyklister der skulle være bange for højre-svingende lastbiler. :)
Besvaret

Som jeg plejer at sige: jeg glæder mig virkeligt til, at bilerne kører selv. Der er ikke længere nogen fører, kun passagerer. Du ejer ikke din egen bil, men lejer den efter behov, og betaler iht. forbrug. Bilerne støder ikke ind i hinanden, ej heller fodgængere, cyklister, dyr mv. pga. smarte sensorer. Bilerne kører altid efter forholdende - hverken mere eller mindre, f.eks. 200 km/t over broen i godt vejr. De finder selv vej. Og du skal ikke tænke på at lede efter parkeringspladser! Et forsigtigt gæt - inden 2030? Det kan ikke gå hurtigt nok...

Besvaret
Det lyder da mildest talt røvsygt ......:thumbdown
Enig! og mildest talt naivt, men fair nok en hver sit ønske :)
Besvaret

Er du offentligt ansat???? Det er præcis den måde de er på......:D Små robotter uden nogle mål i livet og de er bare passagerer......:(

Som jeg plejer at sige: jeg glæder mig virkeligt til, at bilerne kører selv. Der er ikke længere nogen fører, kun passagerer. Du ejer ikke din egen bil, men lejer den efter behov, og betaler iht. forbrug. Bilerne støder ikke ind i hinanden, ej heller fodgængere, cyklister, dyr mv. pga. smarte sensorer. Bilerne kører altid efter forholdende - hverken mere eller mindre, f.eks. 200 km/t over broen i godt vejr. De finder selv vej. Og du skal ikke tænke på at lede efter parkeringspladser! Et forsigtigt gæt - inden 2030? Det kan ikke gå hurtigt nok...
Besvaret
Røvsygt' date=' tja... naivt, bestemt nej. Men det kan vi jo tage op igen til den tid.[/quote'] Ja, jeg er da sikker på, at Microsoft nok skal komme med et udspil allerede inden 2010. Jeg krydser blot fingre for, at flertallet af bilproducenter takker pænt nej tak. :lol: Men du vil måske være testpilot? :laugh:
Besvaret
Røvsygt' date=' tja... naivt, bestemt nej. Men det kan vi jo tage op igen til den tid.[/quote'] Nah nu var det din tidsramme jeg hentydede mest til.. :)
Besvaret
...Men du vil måske være testpilot? :laugh:
Næ.
Nah nu var det din tidsramme jeg hentydede mest til.. :)
Hvorfor? Fordi du ikke tror på det kommer indenfor 22 år? Tænk lige over, hvordan såvel biler som teknologien i det hele taget har udviklet sig siden 1986! Desuden var det et "forsigtigt gæt"... jeg aner naturligvis ikke præcist hvornår det kommer. Blot at det kommer. Men jeg tror på, at det kommer hurtigere end du tror, hvis jeg da ellers har forstået din bemærkning korrekt.
Besvaret
Næ. Hvorfor? Fordi du ikke tror på det kommer indenfor 22 år? Tænk lige over, hvordan såvel biler som teknologien i det hele taget har udviklet sig siden 1986! Desuden var det et "forsigtigt gæt"... jeg aner naturligvis ikke præcist hvornår det kommer. Blot at det kommer. Men jeg tror på, at det kommer hurtigere end du tror, hvis jeg da ellers har forstået din bemærkning korrekt.
Mjah .. man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig, det har du helt ret i .. Men hvis man kigger på udviklingen så tror jeg ikke det kommer inden 22 år .. Ser man på biludviklingen så kom ESP f.eks i slutningen af 90'erne, Statoil introducerede deres Bio95 i maj 2006, Cruise control blev først set i en rigtig bil i 1958 og måske vigtigst for teorien om biler der kører selv - adaptive cruise control blev introduceret i 1999 og Mercedes viderudviklede det så bilen kan stoppe helt hvis der bremses foran (sidstnævnte kom i 2006) .. I Japan var de dog foran, fordi de havde introduceret det i slut 90'erne men dette var altså uden at bilen kunne bremse og dermed blev bilen kun styret af nedgearing eller speederkontrol.. Så jeg tror ikke det er lige om hjørnet eller om 22 år..
Besvaret
Er du offentligt ansat???? Det er præcis den måde de er på......:D Små robotter uden nogle mål i livet og de er bare passagerer......:(
Det var dog det mest latterlige jeg længe har set. Hvis du vil tages alvorligt her i livet må du fan'me oppe dig lidt brormand.
Besvaret

Nå for dælen.....................:D Hvorfor er det vigtigt for nogle at blive taget alvorligt???? Man lever MEGET længere hvis man tager pis på sig selv..... Det er først meget sent i livet at man pisser på sig selv, men det er anden historie...... :)

Det var dog det mest latterlige jeg længe har set. Hvis du vil tages alvorligt her i livet må du fan'me oppe dig lidt brormand.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...