Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har mig et par 245/35/19 Goodyear Asymmetric dæk. Hvilket tryk skal bruges til disse? Hvor kan man tjekke det henne, er der nogen der ved det? Synes ikke jeg kan finde noget på deres side nemlig....

Besvaret

Hehe, ja det er jeg ganske klar over, men bilen blev ikke født med 19", men derimod med 17". Nu har jeg ikke kigget de steder i nævner fordi jeg gik ud fra at der ikke står noget med 19". Men det kan jo være jeg får en rød næse snart :flov:

Besvaret

19" hjul skal ofte have noget højere tryk, men det afhænger også af hvad det er for en bil du køre med om den er tung eller let, men du kan ogte se det selv ved at montere dem og give dem ca. 3 bar i hver og derefter køre nogle skarpe kurver. Så vil du kunne se hvor slidet ligger hvor langt ned på kasserne de er slidt, det ideelle er hvis slidet stoppre lige der hvor dækket knækker ned på dæk siden. Så hvis der er for lidt så er slid grænsen nede på dæksiden og og hvis der er formeget så ligger det længere inde på selve dæk mønsteret. God ide for jer der skal på ringen i week enden at tjekke slidet efter hver omgang og få det rette til, typisk skal der 0,4-0,8 bar mere tryk i når man skal på bane, noget lavere hvis det regner, det er virkelig en væsentlig tink i forhold til om det skal gå godt eller ikke at trykket er rigtigt. Generelt er trykket højere bagi når man køre til dagligt, jeg ville tro du skulle have 2,8 for og 3,2 bag sådan et løst gæt.

Besvaret

Ja, men de dæk tryk der står i bogen eller i døren tager også hensyn til mange ting, bl.a. komfort, men det er en generel retningslinje så man får den bedste kombination mellem det hele, men køre egenskabsmæssigt så skal det være så højt som muligt, hvor slidet går nøjagtigt til kanten, men det gir jo en noget hårdere bil, men det gør 19" under alle omstændigheder. Men generelt lavere i regn, men det er der jo ikke nogen mennesker der går ud og ændre det når der lige kommer en bye. Men hvis du har max dæktryk i et dæk og det regner så vil det preforme dårliger i regn. så det er vel det optimale kompromis eller også må man vælge. Jeg har valgt tørvejr, så venner når i ser mig i regn, så det ind til siden :-)

Besvaret
Såvidt jeg lige skitsede mig frem til så er det: Goodyear Eagle F1 Asymmetric Full in bar Full in bar 245/35R 19 93Y XL Front axle 2.5 Rear axle 245/35R 19 93Y XL 2.5 Det passer vel meget fint ...
2.5 bar er da for lidt i sådan en sportslig profil!!? Det svarer til ca. 36 PSI. En lille PSI<->BAR-regne-børge kan findes hér
Besvaret
Hmm... så er goodyears trackmanager vel ikke mange potter pis værd hvis der er hold i det du siger Gio... Har aldrig før kørt med så lav profil så jeg ved det egentlig ikke :(
Jeg er bare overbevist om "jo lavere profil' date=' jo højere tryk", som tommelfinger-regel. Men hæng mig ikke op på det. Jeg fik også engang at vide at "når olie-lampen lyser, så [i']er løbet kørt" :p (ja ja...det er så til gengæld tyve år siden :D)
Besvaret
ja jeg kan heller ikke lidet få de lister til at passe for det er bar som jeg skrev først' date=' fandt lige en liste over min egen og der siger de 1,8 bar for og 1,9 bag det kan jo ikke passe. der skal da minimum 2,5 for og 2,7 bag.[/quote'] Satme højt tryk du kører med der.. :D
Besvaret

Den tyremanager siger ca. det samme som mærkatet på døren i min bil. Dog kører jeg så med højere tryk foran (forhjulstræk, tung bil, absolut ikke sportslig kørestil). P.t. ligger den så 2.8 / 2.6 bar

Besvaret

Nu gik jeg lige ud og kiggede i døren på minien og der står Bar og det er 2,4 bar standart 17" uden last helevejen rundt og 2,5 for og 2,7 bag ved fuldlast. Så det er det der anbefales fra fabrikken og der kan man rolig køre med lidt mere i. Var lige ved at blive lidt rundt på gulvet af det bar / PSI snak:rolleye:

Besvaret
Satme højt tryk du kører med der.. :D
Jeg har (efter at have eksperimenteret lidt frem og tilbage mellem 2,5 og 2,8 bar) 2,7 bar i mine 235/45R17 hele vejen rundt på min 1,8 tons tunge dyt. Mine flotte 19" (med 235/35 dæk) er desværre ikke helt runde længere, :cry: men her lå jeg normalt på 2,8-2,9 bar.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...