Marraffay Skrevet August 29, 2008 Rapporter Skrevet August 29, 2008 Jeg har mig et par 245/35/19 Goodyear Asymmetric dæk. Hvilket tryk skal bruges til disse? Hvor kan man tjekke det henne, er der nogen der ved det? Synes ikke jeg kan finde noget på deres side nemlig....
larscph Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 Det burde fremgå af manualen til din bil? Som regel sidder der også en sticker ved døren eller i tankdækslet hvor man kan læse det.
dkrath Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 På nogen biler sidder det i frontklappen... f.eks. hvis du kører Porsche
Marraffay Besvaret August 29, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret August 29, 2008 Hehe, ja det er jeg ganske klar over, men bilen blev ikke født med 19", men derimod med 17". Nu har jeg ikke kigget de steder i nævner fordi jeg gik ud fra at der ikke står noget med 19". Men det kan jo være jeg får en rød næse snart
Michael Stilling Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 19" hjul skal ofte have noget højere tryk, men det afhænger også af hvad det er for en bil du køre med om den er tung eller let, men du kan ogte se det selv ved at montere dem og give dem ca. 3 bar i hver og derefter køre nogle skarpe kurver. Så vil du kunne se hvor slidet ligger hvor langt ned på kasserne de er slidt, det ideelle er hvis slidet stoppre lige der hvor dækket knækker ned på dæk siden. Så hvis der er for lidt så er slid grænsen nede på dæksiden og og hvis der er formeget så ligger det længere inde på selve dæk mønsteret. God ide for jer der skal på ringen i week enden at tjekke slidet efter hver omgang og få det rette til, typisk skal der 0,4-0,8 bar mere tryk i når man skal på bane, noget lavere hvis det regner, det er virkelig en væsentlig tink i forhold til om det skal gå godt eller ikke at trykket er rigtigt. Generelt er trykket højere bagi når man køre til dagligt, jeg ville tro du skulle have 2,8 for og 3,2 bag sådan et løst gæt.
larscph Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 I min bil (bwm 330) står der tryk for alle dækdimensioner som producenten anbefaler til bilen. I mit tilfælde tryk for 17"/18"/19" dæk.
Michael Stilling Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 Ja, men de dæk tryk der står i bogen eller i døren tager også hensyn til mange ting, bl.a. komfort, men det er en generel retningslinje så man får den bedste kombination mellem det hele, men køre egenskabsmæssigt så skal det være så højt som muligt, hvor slidet går nøjagtigt til kanten, men det gir jo en noget hårdere bil, men det gør 19" under alle omstændigheder. Men generelt lavere i regn, men det er der jo ikke nogen mennesker der går ud og ændre det når der lige kommer en bye. Men hvis du har max dæktryk i et dæk og det regner så vil det preforme dårliger i regn. så det er vel det optimale kompromis eller også må man vælge. Jeg har valgt tørvejr, så venner når i ser mig i regn, så det ind til siden :-)
larsk Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 Goodyears tiremanager giver svaret, hvis du har mærke og model http://goodyear.tiremanager.eu/eu_en/tires.aspx
Michael Stilling Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 super værktøj :-) men nu kan jeg se at jeg nok som altis blander PSI og BAR sammen, så det må være 30 PSI jeg mener, må jige i garagen og se hvad det er for en skala jeg plejer at bruge
Marraffay Besvaret August 29, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret August 29, 2008 Goodyears tiremanager giver svaret, hvis du har mærke og model http://goodyear.tiremanager.eu/eu_en/tires.aspx Såvidt jeg lige skitsede mig frem til så er det: Goodyear Eagle F1 Asymmetric Full in bar Full in bar 245/35R 19 93Y XL Front axle 2.5 Rear axle 245/35R 19 93Y XL 2.5 Det passer vel meget fint ...
Gio Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 Såvidt jeg lige skitsede mig frem til så er det: Goodyear Eagle F1 Asymmetric Full in bar Full in bar 245/35R 19 93Y XL Front axle 2.5 Rear axle 245/35R 19 93Y XL 2.5 Det passer vel meget fint ...2.5 bar er da for lidt i sådan en sportslig profil!!? Det svarer til ca. 36 PSI. En lille PSI<->BAR-regne-børge kan findes hér
Marraffay Besvaret August 29, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret August 29, 2008 Hmm... så er goodyears trackmanager vel ikke mange potter pis værd hvis der er hold i det du siger Gio... Har aldrig før kørt med så lav profil så jeg ved det egentlig ikke :(
Gio Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 Hmm... så er goodyears trackmanager vel ikke mange potter pis værd hvis der er hold i det du siger Gio... Har aldrig før kørt med så lav profil så jeg ved det egentlig ikke :(Jeg er bare overbevist om "jo lavere profil' date=' jo højere tryk", som tommelfinger-regel. Men hæng mig ikke op på det. Jeg fik også engang at vide at "når olie-lampen lyser, så [i']er løbet kørt" :p (ja ja...det er så til gengæld tyve år siden :D)
larscph Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 Kiggede lige på min... Hvis det var 19" dæk.. 225/35R19 for - 36 psi 255/30R19 bag - 41 psi Jeg kører med 225/40R18 og 255/35R18 og de skal have hhv. 32 og 36 psi.
Michael Stilling Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 ja jeg kan heller ikke lidet få de lister til at passe for det er bar som jeg skrev først, fandt lige en liste over min egen og der siger de 1,8 bar for og 1,9 bag det kan jo ikke passe. der skal da minimum 2,5 for og 2,7 bag.
dkrath Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 ja jeg kan heller ikke lidet få de lister til at passe for det er bar som jeg skrev først' date=' fandt lige en liste over min egen og der siger de 1,8 bar for og 1,9 bag det kan jo ikke passe. der skal da minimum 2,5 for og 2,7 bag.[/quote'] Satme højt tryk du kører med der.. :D
MRoderick Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 Den tyremanager siger ca. det samme som mærkatet på døren i min bil. Dog kører jeg så med højere tryk foran (forhjulstræk, tung bil, absolut ikke sportslig kørestil). P.t. ligger den så 2.8 / 2.6 bar
Michael Stilling Besvaret August 29, 2008 Rapporter Besvaret August 29, 2008 Nu gik jeg lige ud og kiggede i døren på minien og der står Bar og det er 2,4 bar standart 17" uden last helevejen rundt og 2,5 for og 2,7 bag ved fuldlast. Så det er det der anbefales fra fabrikken og der kan man rolig køre med lidt mere i. Var lige ved at blive lidt rundt på gulvet af det bar / PSI snak:rolleye:
dannemare Besvaret August 30, 2008 Rapporter Besvaret August 30, 2008 Satme højt tryk du kører med der.. :D Jeg har (efter at have eksperimenteret lidt frem og tilbage mellem 2,5 og 2,8 bar) 2,7 bar i mine 235/45R17 hele vejen rundt på min 1,8 tons tunge dyt. Mine flotte 19" (med 235/35 dæk) er desværre ikke helt runde længere, men her lå jeg normalt på 2,8-2,9 bar.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu