Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ved ikke hvor jeg skal poste denne tråd, så vi nupper bare den Frie Debat.. Mine forældre har en andelslejlighed i Kbh og et kolonihavehus med helårsvand osv i Dragør.. De gider ikke arbejde mere og vil gerne sælge lejligheden og så bo i huset om sommeren.. * Kan de flytte over til mig i mit hus og stadig bo i deres kolonihavehus om sommeren? (de kan ikke have adresse i deres kolonihavehus) * De havde tænkt sig at gå arbejdsløse indtil efterløn. Er der overvejelser vedr. dette? * Ideen er, at de ikke skal betale mig noget for at bo her, idet jeg har flere værelser end jeg har brug for. Desuden er det kun om vinteren de skal bo fast i Sverige.. Er der behov for noget papirarbejde i den henseende? * De mangler bestemt ikke penge og kunne i princippet godt leve af deres opsparing.. Nogle problemer i det? * De ville skulle have svensk cpr.nr og fast adresse her i Malmö osv og sikkert også en bil på svenske plader. Nogen problemer der? Og Nej det er forresten ikke sådan noget "proforma"... Håber i forstår de mange spørgsmål.. På forhånd tak.. Jakob

Besvaret
Jeg ved ikke hvor jeg skal poste denne tråd, så vi nupper bare den Frie Debat.. Mine forældre har en andelslejlighed i Kbh og et kolonihavehus med helårsvand osv i Dragør.. De gider ikke arbejde mere og vil gerne sælge lejligheden og så bo i huset om sommeren.. * Kan de flytte over til mig i mit hus og stadig bo i deres kolonihavehus om sommeren? (de kan ikke have adresse i deres kolonihavehus) * De havde tænkt sig at gå arbejdsløse indtil efterløn. Er der overvejelser vedr. dette? * Ideen er, at de ikke skal betale mig noget for at bo her, idet jeg har flere værelser end jeg har brug for. Desuden er det kun om vinteren de skal bo fast i Sverige.. Er der behov for noget papirarbejde i den henseende? * De mangler bestemt ikke penge og kunne i princippet godt leve af deres opsparing.. Nogle problemer i det? * De ville skulle have svensk cpr.nr og fast adresse her i Malmö osv og sikkert også en bil på svenske plader. Nogen problemer der? Og Nej det er forresten ikke sådan noget "proforma"... Håber i forstår de mange spørgsmål.. På forhånd tak.. Jakob
* Kan de flytte over til mig i mit hus og stadig bo i deres kolonihavehus om sommeren? (de kan ikke have adresse i deres kolonihavehus) Dit hus: Ja! dog hvis det er en bostadsret eller hyresret så kontakt forening/udlejer Koloen: se om der bopælsbestemmelser i foreningsvedtægterneder (der kan være krav om man skal bo i kommunen/i en vis afstand derfra * De havde tænkt sig at gå arbejdsløse indtil efterløn. Er der overvejelser vedr. dette? forstår ikke helt hvad du mener ? om man keder sig eller hur ? * Ideen er, at de ikke skal betale mig noget for at bo her, idet jeg har flere værelser end jeg har brug for. Desuden er det kun om vinteren de skal bo fast i Sverige.. Er der behov for noget papirarbejde i den henseende? Når de ikke betaler noget er der vel som udgangspunkt ikke brug for kontrakt, men du bør nok lave nogle husordensregler , så de ikke ødelægger dine ting eller holder vilde fester etc. * De mangler bestemt ikke penge og kunne i princippet godt leve af deres opsparing.. Nogle problemer i det? Næ, men hvis de ikke overholder princippet kommer de måske i fængsel for socialt bedrageri eller skatteundragelse * De ville skulle have svensk cpr.nr og fast adresse her i Malmö osv og sikkert også en bil på svenske plader. Nogen problemer der? Der skal de henvende sig på Skatteverket som måske på baggrund af henvendelsen fra to arbejdsløse der vil bo hos deres søn (og svigerdatter) vil spørge lidt mere ind til arrangementet og nok kræve lidt dokumentation (men ring dog til dem og spørg) * ...og sikkert også en bil på svenske plader. Nogen problemer der? Jeg er 99,9 % sikker på at de ikke vil tro på det og at din model/forklaring vil blive tilsidesat. Dine forældre vil derefter blive sigtet for overtrædelse af loven om registreringspligt, med efterfølgende 6cifret bøde og hæftestraf - Jeg er måske paranoid men igen ring til Skat og forhold dem planen, du har jo rent mel i posen og kan retteligt kræve lidt informationsservice når det foresten ikke er sådan noget "proforma"... :)
Besvaret
De gider ikke arbejde mere og vil gerne sælge lejligheden og så bo i huset om sommeren.. * De havde tænkt sig at gå arbejdsløse indtil efterløn. Er der overvejelser vedr. dette?
öööhhh, ja. Selvfölgelig kan hvem som helst sige deres job op og gå og fede den og snylte sig til en erstatning fra ens A-kasse mens man rent faktisk bor i udlandet i sin kolonihave som man meget behändigt har kört til i sin svenske bil, på trods af at man burde väre i et andet land og väre fuldtidsbeskäftiget med at söge et nyt job. Helt ärligt, håber at dette er en joke :laugh:
Besvaret

THSK: Nej det er ikke en joke!! Og nej de snylter sig ikke til noget!! Du er da dum at høre på!! De er begge trætte af deres nuværende job (min far er Cand.Polit og min mor er pædagog) og kan i den forbindelse risikere at skulle gå arbejdsløse i en periode indtil der er et nyt job på bedding eller at de evt. beslutter sig for at holde fri resten af livet.. De har ikke taget nogen beslutninger endnu.. Som sagt mangler de ikke noget og skal derfor ikke snylte på noget eller nogen! Angående bil, kan de vel ikke eje deres danske bil, hvis de bor herovre?? Min far er sg ligeglad med om han kører i sin danske Audi eller en svensk Audi.. Det handler om at de gerne vil bo herovre hos mig i vinterperioden og i deres danske kolonihavehus om sommeren.. Det er der vel ikke noget galt i?? Jeg vil blot hjælpe dem med at spare en husleje, hvis det er muligt.. Jeg ved bare ikke, hvor meget de rent faktisk skal opholde sig her i landet, i forbindelse med deres sommerhus.. Futz: Tak for de fine svar!!

Besvaret

Arbejdslös Det der bliver ment her at selvfölgelig kan de gå arbejdslöse, de får bare ingen penge. Og pröv at parker en bil på Svenske plader i en kolonihave i längere tid. Jeg lover dig at alle Svenske biler bliver spottet i Dragör. Og det med helårsvandet er da ligemeget hvis de "bare" skal väre der om sommeren. Jeg tror ikke at dette projekt bliver helt let.

Besvaret

Man kan godt flytte med efterløn til eudlandet, men jeg lurer på, hvordan man med svensk adresse kan opfylde betingelserne for at den, herunder at man er medlem af en a-kasse, har betalt efterlønsbidraget og er berettiget til dagpenge. I hvert fald noget, man bør vende med sin a-kasse.

Besvaret

Der skulle da ikke være problemer i at bo om vinteren hos dig, og om sommeren i deres kolonihave. Ved så ikke hvad kolonihaveforeningen siger til det. Ser heller ikke nogen problemer med at have svensk bil - de er jo bare på sommerferie i Danmark, de måneder om året der er der. Det er ikke ulovligt at holde lange ferie - men måske de skulle tage hjem til sverige en gang i mellem i den periode. Ellers er det stadig det flyvske begreb "centrum for livsinteresser" der afgøre om man rent faktisk bor i Sverige eller i Danmark. Men at have sit barn i sverige, og bo der 8 måneder om året - det syns jeg da, er centrum for en stor del af deres livsinteresser ?. Alternativt kunne han jo have en dansk bil stående ved kolonihaven, og bruge den mens de bor derude - hvis penge ikke er et problem :) Og efterløn/pension skulle ikke være et problem at tage ud af landet - det bliver bare beskattet efter danskeskatteregler. Men kender ikke reglerne 100% om der er bopælspligt i DK, for at få de penge - det må de snakke med deres a.kasse om. Folkepension og udbetalinger fra private pensionsopsparinger, er der i hvert fald ingen problemer med. Og tvivler seriøst på folk i dine forældres alder, flytter over til dig - for at få en billig bil griner - det lyder mere som om de gerne ville tættere på deres søn og så komme af med en bolig, de ikke bruger ret meget anyway.

Besvaret
Man kan godt flytte med efterløn til eudlandet' date= men jeg lurer på, hvordan man med svensk adresse kan opfylde betingelserne for at den, herunder at man er medlem af en a-kasse, har betalt efterlønsbidraget og er berettiget til dagpenge. I hvert fald noget, man bør vende med sin a-kasse.
Tænk, jeg synes vi har haft den oppe at vende før, men kan ikke lige finde det:confused: I hvert fald er der ingen problemer i det, såfrem nedenstående betingelser er opfyldt, jf. Bekendtgørelse af lov om arbejdsløshedsforsikring m.m. § 74 a. Ret til efterløn har et medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, jf. dog § 74 o, som 1) har nået efterlønsalderen, jf. § 74, 2) har været medlem i mindst 30 år, jf. dog stk. 2-6, 3) har indbetalt efterlønsbidrag, jf. § 77, stk. 4, i 30 år, og senest fra medlemmet er fyldt 30 år, jf. dog stk. 2-6, 4) vil kunne opfylde betingelserne for ret til dagpenge ved ledighed, jf. dog stk. 8-10, 5) har fået indberettet værdien af pensionsformuen, jf. § 74 j, stk. 3, 4, 7 og 8, og 6) har bopæl her i riget eller i et andet EØS-land.
Besvaret
Jeg har lige været med min mor i hendes Akasse og tale efterløn' date=' og er ingen problemer med at bo her og få dem :)[/quote'] Men din mor er vel i job nu? Jabbekots forældre er ledige, når de efter planen går på efterløn. Det skumle IMO er, at når man flytter og er arbejdsløs, så udtræder man af sin danske a-kasse og bliver optaget i en sv... skånsk a-kasse. Så har man jo ingen forbindelse til den danske a-kasse længere og hvad så med efterlønsbidraget? Hvis man ikke betaler det, så mister man sin ret til efterløn.
Besvaret
Men din mor er vel i job nu? Jabbekots forældre er ledige, når de efter planen går på efterløn. Det skumle IMO er, at når man flytter og er arbejdsløs, så udtræder man af sin danske a-kasse og bliver optaget i en sv... skånsk a-kasse. Så har man jo ingen forbindelse til den danske a-kasse længere og hvad så med efterlønsbidraget? Hvis man ikke betaler det, så mister man sin ret til efterløn.
Ja okay, man skal selvfølgelig (som reglerne er p.t. og sikkert langt ud i fremtiden:rolleyes:) være medlem af en DANSK a-kasse på det tidspunkt, hvor man vælger at gå på efterløn OG opfylde beskæftigelseskravet (hvilket også fremgår af §74) Det vil jo så ikke være tilfældet hos Jabbekots forældre.
Besvaret

Hej. Er ny her, men synes lige at jeg vil gøre opmærksom på, at man har ret til at bevare sin danske a-kasse under ophold i udlandet, hvis man er ledig og ikke begærer dagpenge. Så hvis Jabbekots forældre vælger at leve af formuen, kan de fortsat være medlem af deres respektive a-kasser. Om de kan få efterløn, når den tid kommer, er svært at svare på. De skal opfylde nedenstående regler. De er fra Arbejdsdirektoratets hjemmeside. Så Jabbekot, de bør vende det med deres a-kasser i DK. Overgang til efterløn De betingelser, du skal opfylde for at overgå til efterløn, er, at Du er fyldt mindst 60 år Du har været medlem af en a-kasse og betalt efterlønsbidrag i det antal år og fra det tidspunkt, der gælder for din årgang for ret til efterløn Du opfylder beskæftigelseskravet Du ville have ret til dagpenge, hvis du var ledig Du har fået indberettet værdien af formuen af din pension Du har bopæl her i riget eller et andet EØS-land Du kan overgå til efterløn fra beskæftigelse, ledighed eller delpension.

Besvaret
* Kan de flytte over til mig i mit hus og stadig bo i deres kolonihavehus om sommeren? (de kan ikke have adresse i deres kolonihavehus)
Hvis de ejer kolonihaven, kan de sagtens bo i Sverige. Hvis ikke - må det næsten være op til "udlejerens" vedtægter, om en udenlandsdansker kan beholde kolonihaven.
* De havde tænkt sig at gå arbejdsløse indtil efterløn. Er der overvejelser vedr. dette?
Kun hvis de har tænkt dem hæve arbejdsløshedsunderstøttelse. Det skal de have en fast adresse i Danmark for plus skal de stå til rådighed for arbejdsmarked. Vil de selv betale for deres ledighed, frem til efterlønnen - er der vist ingen problemer. Lige med undtagelse af indbetalingen af efterlønsbidraget (hedder det vist nok), der skal fortsætte indtil de går på efterløn.
* Ideen er' date=' at de ikke skal betale mig noget for at bo her, idet jeg har flere værelser end jeg har brug for. Desuden er det kun om vinteren de skal bo fast i Sverige.. Er der behov for noget papirarbejde i den henseende?[/quote'] Hmm.. ikke utænkeligt, at "nogen" kunne finde på at beskatte dem af værdien af en husleje. Det er jo en slags gave og disse er skattepligtige, hvis det passererer bagatelgrænsen. Find ud af det. Når de ikke arbejder i Danmark, ved jeg ikke hvordan det svenske skattevæsen ser på deres skatteforhold - hvor er de så skattepligtige - i Danmark (fortsat) eller i Sverige.... Mig bekendt omfatter skatteaftalen mellem Danmark og Sverige kun dem, der har deres arbejdsplads i Danmark. Og det har de jo ikke. Andre, der ved noget? Mht. efterlønnen - er der ingen hindring i, at de skulle bo fast i Sverige og modtage deres efterløn fra Danmark: http://www.sl.dk/A-kasse/Efterl%C3%B8n/Efterl%C3%B8n%20i%20udlandet.aspx Men igen - det er bydende nødvendigt - pertentligt, helt ned til de mindste detaljer at undersøge, hvilke krav skal de opfylde for at opretholde deres ret til efterløn frem til tidspunktet for efterlønnens start. Det er ikke sikkert, at reglerne forudså efterlønsmodtagere, der er ledige og alligevel IKKE hæver arbejdsløshedsunderstøttelse helt frem til datoen for efterlønnens start.
Besvaret
THSK: Nej det er ikke en joke!! Og nej de snylter sig ikke til noget!! Du er da dum at høre på!! De er begge trætte af deres nuværende job (min far er Cand.Polit og min mor er pædagog) og kan i den forbindelse risikere at skulle gå arbejdsløse i en periode indtil der er et nyt job på bedding eller at de evt. beslutter sig for at holde fri resten af livet..
Du fangede så ikke ironien i min besked ;) så jeg må hellere komme med lidt gode tips om A-kassernes regler i de 2 lande. Jeg kan godt forstå at de vil til Sverige :-) A-kasse erstatning over gränserne, og reglerne herom, kan stille til besvär. Hvis de bliver arbejdslöse og först derefter flytter til Sverige vil de IKKE kunne få någon erstatning för de har arbejdet i Sverige :rolleye: (Den danske A-kasse erstatning ophörer når de flytter til SV. Alternative kan de få 3-mdr A-kasse erstatning til at söge job i Sv). Som der blev skrevet i andet indläg, hvis de ikke er berettiget til dagpenge, ja så er de heller ikke beretiiget til efterlön, så det skal lige checkes om det kan väre problem at flytte til Sv hvis de ikke er i beskäftigelse, og senere gå på efterlön. Taktiken er at de skal flytte til Sverige för de tror at de bliver sagt op, så kan de få erstatning fra det svenske system. Hvis man selv siger op er der karenstider i bägge lands systemer. Det skal lige nävnes at hvis de får svensk A-kasse så skal de opholde sig i SV, hvis de overnatter i DK, er de ikke berettiget til svensk A-kasse de dage. Og så er der jo nogle krav om jobsögning mv. som med mellemrum bliver checket af "Arbetsförmedlingen". I det svenske system bliver man udforsikret efter ca. 1 år (og skal så på bistand, hvis man er berettiget til det.)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...