Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Du får stadig skylden, hvis du ikke har vinterdæk på - og vinterdæk kunne have været med til at undgå evt. ulykke så vidt jeg ved - uden at jeg kan henvise til noget. Kan være jeg har læst det vedr. forsikringspolicen ? Så det er dumme penge at spare i min verden.

Besvaret

helt enig, det er klart at man ikke skal spare, men det der med at man SKAL have på d. 1 dec. selvom der stadig er sol og det måske bliver glat 3 dage i jan. er lidt underligt i min bog. jeg har både vinter og sommer fælge ;-)

Besvaret
helt enig, det er klart at man ikke skal spare, men det der med at man SKAL have på d. 1 dec. selvom der stadig er sol og det måske bliver glat 3 dage i jan. er lidt underligt i min bog.
Du SKAL også kun hvis det er vintervejr :-) ellers ingen problemer
Besvaret

nææ det kan der være noget om. men du kan så sige at hvis det er vintervejr i november, så er det ikke et krav med vinterdæk. Det er det derimod i december

Besvaret

Kan nogen forklare mig hvorfor bedste dæk skal sidde bagpå selvom bilen er forhjulstrukket ?? :new: I min logiske verden (så er der åben for drillepinde) skal de sidde der hvor "trækket" er (også kaldet for- eller baghjuls-trukket (eller 4x4)).....:flov::D

Besvaret
Kan nogen forklare mig hvorfor bedste dæk skal sidde bagpå selvom bilen er forhjulstrukket ?? :new:
Hvis de bedste dæk sidder på baghjulene, så har bagakslen laaaaaangt bedre mulighed for at fastholde sig greb i vejbanen/sneen/gruset/vælg selv, når en udskridningssituation opstår. Hvis de bedste dæk derimod sidder på forhjulene, så vil det være forakslen som har bedst mulighed for at fasthold grebet - hvoraf følger, at bagakslen vil tabe grebet (skride ud). Teorien er, at en forhjulsudskridning (understyring) er lettere at parere end en baghjulsudskridning (overstyring). Håber at det hjalp en smule :)
  • 4 weeks later...
Besvaret

Tak Gio .... jeg havde nu ikke helt glemt det, kunne bare ikke huske om det var 1. November eller 1. December. Og mht. at spare, så er det vel ligesom at have et sæt sommersko og et sæt vinterstøvler ... man kan godt bruge dem hele året, det er ikke specielt smart / lovligt / komfortabelt ... og hvis man kun har 1 sæt, skal man købe dem noget oftere, så reelt set har man ikke sparet noget som helst.

Besvaret

Bästa vinterdäck i Skåne Av Lasse Holmström Först publicerad: 18 oktober 2008 16:17 Senast uppdaterad: 3 november 2008 14:18 Erik Rönnblom, däcktestare Vi Bilägare: - Jag skulle nog rekommendera ett bra nordiskt, odubbat friktionsdäck, till exempel Nokian Hakkapeliitta R, Gislaved SoftFrost 3, Michelin X-ice eller Bridgestone Blizzac Nordic. Kontinentala friktionsdäck är sämre, särskilt när det gäller is. Hans Britth, däcktestare Motorföraren: – Goodyear Ice Navi vann lite överraskande vårt test. Annars är Nokian Hakkapelitta RSi och Gislaved SoftFrost bra. Bland dubbade var Gislaved NordFrost bäst. I vårt test var gamla dubbdäck inte bra. Varning för dem. Robert Collin, däcktestare Aftonbladet Bil och Auto Motor & Sport: – Min favorit även i Skåne är Michelin X-Ice North, ett dubbat allrounddäck, bra även på asfalt. Vill man inte ha dubb är Michelin X-Ice X12 bra. Samtidigt avråder jag från alla högfartsdäck. Värdelösa på is och snö. Ruben Börjesson, däcktestare Teknikens Värld: – Ett mellaneuropeiskt odubbat premium*däck, t ex Michelin. Och det ska vara ett H-däck. De är bra på våt och torr asfalt, men klarar även snö och slask. Nordiska Q- och T-däck är gjorda för vinterväg och inte lika bra på asfalt.

Besvaret
Nej' date=' som der står på vv.se så er det kun et lovkrav hvis det er vintervejr[/quote'] Det er lige præcis det, men man skal nok lige tjekke sin forsikringspolice for de kan jo godt have en anden mening om det... Og det er pænt surt at skulle en retsag igennem fordi de stejler over sådan noget :(

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...