Menace Skrevet November 13, 2008 Rapporter Skrevet November 13, 2008 Hej En lille sjov historie.. Jeg skulle idag hente noget receptpligtig på apoteket, gik ind af døren, tog et nummer og efter et stykke tid var det min tur. Jeg gik hen til ekspedienten og afleverede recepten, hvor hun så gik ud bagved og hentede det. hun kom tilbage, slog prisen ind og printede en label ud som normalt... MEN, så kiggede hun på min adresse og sagde "jamen, du bor da i sverige" Jeg tænkte at nu ville jeg blive spurgt om det var dejligt derovre osv., men nej, hun sagde så "jamen, så skal du have et dansk cprnummer når du skal hente recepter", hvilket jeg troede jeg havde haft i 31 år.... Men nej nej, hun gik så ind på en computer og skrev et eller andet og sagde "nu har du så fået et dansk cprnummer du skal bruge når du henter recepter i danmark" jeg tænkte sådan lidt... damen har fået noget galt i halsen, men skudissemendaogså, jeg fik en seddel med et nyt Det er ligesom det gule man får årligt, dette er bare hvidt med noget blåt på på papiret står der "indentifikationskortfor personer uden dansk CPR-nummer" og længere nede "indentifikationsnummer i lægemiddelstyrelsens centrale tilskudregister" jeg kiggede lidt på hende og prøvede at forklare hende at jeg havde dansk cprnummer og det netop stod på recepten, jeg viste hende også den gule lap vi render rundt med, men hun kiggede bare på mig og sagde "jamen, du skal have sådan et her" det der så undre mig er at når min kone henter noget på recept, f.eks p-piller, så skal hun ikke have sådan et og jeg har aldrig hørt om et... WTF ? er der nogen der har prøvet det samme.... ? hilsen manden med de 100 cprnumre.....
Jakriborg Besvaret November 13, 2008 Rapporter Besvaret November 13, 2008 Ja, hvis du er grænsegænger har et grænsegængersygesikringsbevis, skal du ikke bruge dit danske cpr-nr. ved henvendelse til læge og apotek, men et særligt samordningsnr., og det er nok det, du har fået udstedt på apoteket.
Menace Besvaret November 13, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret November 13, 2008 og et lille billed: jeg har selvfølgelig fjernet 3 ting mit nye apotek-cprnummer, min fødselsdag og mit navn det sjove er så at det nye slet ikke passer på noget af det i mit andet rigtige danske cprnummer..... har taget billedet med min telefon, så det er ikke så godt....
Menace Besvaret November 13, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret November 13, 2008 Ja' date=' hvis du er grænsegænger har et grænsegængersygesikringsbevis, skal du ikke bruge dit danske cpr-nr. ved henvendelse til læge og apotek, men et særligt samordningsnr., og det er nok det, du har fået udstedt på apoteket.[/quote'] jeg glemte nok at skrive at det er i danmark jeg har været til læge og bagefter på apoteket ;-) alle gange jeg har været til læge i danmark har jeg brugt mit danske cprnummer (som jo også står på den gule seddel)
bluee Besvaret November 13, 2008 Rapporter Besvaret November 13, 2008 I får det 'fiktive' cpr nummer for at kunne få tilskud
Guest Trine Besvaret November 13, 2008 Rapporter Besvaret November 13, 2008 Det er helt "normalt" omend ikke ret mange apoteker kender til proceduren. Du har været heldig at møde en der gjorde. Dit normale cpr nummer er "lukket" da du står som udvandret og derfor ikke er berettiget til sygesikring under normale vilkår, og derfor skal du have sådan et nummer. Og nu kommer det "rigtig" sjove:) Hvis du går ind på et andet apotek så kan de ikke se det nummer, så de skal genoprettet dig på samme nummer. Det er altså ikke centralt registreret selvom den søde dame har gjort sig så umage... Din kone's p-piller er ikke tilskudsberettigede så ingen har nok orket oprette hende bare for det. Tror der gik over 2 år før jeg stødte ind i en der kendte reglerne, men nu får jeg heller ikke tilskudsberettiget medicin nok til det giver mening at insistere på de registrerer det korrekt:)
Menace Besvaret November 13, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret November 13, 2008 nu har jeg sku fundet noget på socialjura.dk omkring det: http://www.socialjura.dk/index.php?id=10616 § 3 Stk. 3. Hvis en person, der er omfattet af sundhedsloven, ikke har et CPR-nr., erstattes CPR-nummeret med et entydigt identifikationsnummer, der tildeles af registret. Men jeg HAR cprnummer og har altid haft, sku da underligt Det underlige er så at da hun printede min label ud med mit korrekte danske cprnummer ståd min adresse osv. på (ikke noget med udvandret), men på mit nye apoteker nummer er der ikke registreret adresse eller noget, kun mit gamle cprnummer......
larsk Besvaret November 14, 2008 Rapporter Besvaret November 14, 2008 nu har jeg sku fundet noget på socialjura.dk omkring det: http://www.socialjura.dk/index.php?id=10616 Men jeg HAR cprnummer og har altid haft, sku da underligt Det underlige er så at da hun printede min label ud med mit korrekte danske cprnummer ståd min adresse osv. på (ikke noget med udvandret), men på mit nye apoteker nummer er der ikke registreret adresse eller noget, kun mit gamle cprnummer...... Fordi du er udvandret er dit cpr-nummer ikke mere gyldigt i bl.a. det centrale tilskudsregister, som baserer sig på det centrale cpr-register. Lægen kan bruge dit cpr-nummer, men skal faktisk have din lande kode (det gule pap-sygesikringsbevis) for at afregne for ydelsen til sygesikringen (og dermed få sin løn). Skægt nok kan lægen sende elektroniske recepter til apoteket på dit gamle personnummer, men hvis du skal have tilskud, så skal du have udstedt et 'fiktivt' cpr-nummer. Tilskuddet er jo baseret på dit forbrug over et år, så derfor gælder det fiktive i et år, og du 'bør' bruge det hver gang hvis du vil have tilskud. Hvis du ikke ønsker tilskud til medicinkøb behøver du ikke den hvide seddel. Du kan få overført din konto fra tilskudsregistret til dit fiktive cpr, hvis du har et forbrug, der er værd at tage med. Der er en bundgrænse og en række trin med stigende tilskudsprocenter. http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=5838 Skat bruger dit gamle/oprindelige cpr, og for andre med udenlandsk statsborgerskab (f.eks. svenskere, som arbejder i Danmark), generer skat et rigtigt cpr-nummer, som bliver personens 'rigtige' cpr-nummer, hvis de flytter til Danmark. Dette system er der planer om at bruge bredt, således at alle udflyttede danskere 'beholder' deres cpr-nummer, også mens de er udvandrede. Det er dog ikke planalgt endnu, hvornår det sker, fordi der er uenighed om finansiering af de ekstra kort, der skal udstedes. Borgere som er udflyttet vil i den nye ordning stå som udvandrede, som nu, men vil komme i en særlig sygesikringsgruppe (gruppe 7), og vil i alle offentlige systemer i dk, virke som normalt, men med en ekstra landekode og anden sygesikring. Faktisk kan du på sundhed.dk, hvis du har en konto på dit oprindelige cpr, se din status med sygesikringsgruppe 7 angivet. Og med hensyn til apoteksekspeditionerne, så er det mere eller mindre besværligt for apoteket at overflytte receptekspeditionen til dit fiktive personnummer, men i nogle apotekssystemer KAN de slet ikke ekspedere, når din konto i det centrale tilskudsregister er spærret, fordi du er udvandret. ;)
Søssan Besvaret November 14, 2008 Rapporter Besvaret November 14, 2008 Jeg vil så lige tilføje at da jeg stadig boede i SE, så brugte jeg altid amagerbro apotek i amagercenteret, da de er vant til at håndtere grænsegængere...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu