Jump to content

Til dem som flytter tilbage til DK - ér flyttet, eller overvejer det....

Recommended Posts

Besvaret
Lige præcis.... Vi bruger over 6000kr om måneden på bro alene og det kan man altså komme langt for i DK, hvad angår husleje og transport tid. Men der er mange ting der er dejlige her i Sverige og det er da også derfor vi er her og ikke i Kbh.
Her er dejligt, ja, men hvis netop broens priser fortsætter i samme tempo de kommende 4-5-6 år, siger jeg sgu STOP! Det vil jeg af princip simpelthen ikke være med til at betale for. Om vi så ender med at havne i DK eller på den anden side af kloden, aner jeg ikke.
  • Svar 96
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Nej og jeg tror det er der den strander. Uanset hvor glad man bliver for at være herovre, så vil det altid være en tanke om man skal køre over og besøge familien eller ej...Ganske enkelt fordi det er dyrt... Man får ikke den samme bevægelighed nu, som hvis man var i et prisleje alá broer i USA eller mellemøsten.... Der koster det under 20 kr at køre over og det er broer i et højrisikoområde med jordskælv osv. Langt mere vedligehold osv.....

Besvaret
Jeg bruger kun Danmark som arbejdsland og så til at besøge min familie og de få venner jeg har tilbage i Danmark (resten er exporteret til Sverige plus en masse nye venner). Så jeg kommer absolut ikke til at flytte tilbage til DK igen!
Lige mine ord ... nu må vi snart få set en kamp...
Besvaret
Der koster det under 20 kr at køre over og det er broer i et højrisikoområde med jordskælv osv. Langt mere vedligehold osv.....
Broen er der næsten, med en tur til 27 kr. under pendlerordningen. Det er bare så pokkers ærgeligt og komplet uforståeligt at vi skal straffes for at køre mere end 50 ture? For at være "on topic" kan jeg drilsk spørge om vi have haft samme diskussion, hvis det drejede sig om at flytte fra Holbæk i stedet for Malmø og omegn? Alt det crap med de manglende spontane besøg, havde været præcis det samme hvis man boede i Holbæk. Alligevel skal alle forsvare at de flytter til den ene eller den anden side af Øresund, hvilket blot viser at Øresundsintegrationen sørme har lang vej igen.
Besvaret
og den slags findes ikke i Sverige? :rolleye:
I hvert fald ikke lige så mange steder som i DK, eller jo det findes måske et andet sted i Sverige,men da ikke så meget i malmö, synes her er ret dødt efter kl 22....:rolleye:
Besvaret
???? Tror næppe du betaler mere for de første 16 ture over Verrazano-Narrows.....Eller Bay-Bridge. :)
Du har helt ret. Jeg prøve blot at komme med den "positive" vinkel :fight: Den maksgrænse på 50 ture er helt uforståelig og broen hævder at det er for at begrænse fritidspendling. Hvorfor skal de lige blande sig i det?
Besvaret
Hvad er den afgørende økonomiske forskel på om man er single eller om man udgør halvdelen af et par? Er det ikke nognelunde ligegyldigt om man som single bruger 3000 kr/mnd på broen, eller om man som par bruger 6000 kr/mnd? Et par der bor sammen (og har forskellige arbejdstider) har vel to indkomster, hvilket singlen ikke har. Et par kan desuden deles om flere boligudgifter, hvor i mod singlen selv må betale sin licens og forsikringer osv 100%. Ja, et par kan komme langt for extra 6000 kr/mnd i DK, men singlen kan komme nogenlunde lige så langt for 3000 extra kr/mnd i DK - forudsat at man køber en tilsvarende bolig i DK, som man sælger i SE. Til gengæld synes jeg, at hvis det mest af alt går op i på hvilken side af broen det er billigst at bo, ja så burde man nok ikke være flyttet herover i første omgang, eller også bør man nok bare flytte tilbage til DK igen, for så har man ikke set lyset her i Skåne. Desuden er der masser af videoforretninger i Malmö, og gederuller kan man stort set købe over alt. Men igen, hvis det er problemer af denne størrelsesorden, ja så flyt da tilbage til København, altså hvor svært kan livet være.. :rolleyes: Selv flytter jeg ikke tilbage til DK, uanset hvordan boligmarkedet udvikler sig. Jeg er integreret her nu, og mangler/savner ingenting i DK. For mig er der så mange andre værdier, end bare pengespørgsmålet, at det ikke bliver aktuelt at overveje at flytte til DK.
Spørgsmålet var ikke for at fremprovokere irritation hos dig,over at andre synes det er dyrt og man er langt fra familien... Jeg er da glad for at du har integreret dig her og at du har set "lyset" her i Sverige,men det er måske ikke alle der har.... Jeg er selv udlændning, og har brugt 16 år af mit liv på at integrere mig i dansk samfund og alt som har med Danmark at gøre, så nej jeg føler ikke den samme glæde ved at skulle starte helt forfra og integrere mig i et nyt land igen og bruge yderligere jeg ved ikke hvor mange år, tværtimod er det da kun godt at en udlændning ser Danmark som sit land og savner at bo der, vil jeg tro... Jeg har ikke sagt noget dårligt om Sverige på noget tidspunkt, og jeg/vi bliver her da også foreløbigt, det er ikke fordi vi flytter til DK i morgen, men der er nogle ting som jeg synes mangler på den her side af broen, og det er min mening, for jeg har endnu ikke set "lyset" her i Sverige åbenbart... Men den her side hedder jo også sunddebat, så vi er her jo for at debattere og ikke kritisere så vidt jeg ved.....:th2:
Besvaret
Spørgsmålet var ikke for at fremprovokere irritation hos dig,over at andre synes det er dyrt og man er langt fra familien... Jeg er da glad for at du har integreret dig her og at du har set "lyset" her i Sverige,men det er måske ikke alle der har.... Jeg er selv udlændning, og har brugt 16 år af mit liv på at integrere mig i dansk samfund og alt som har med Danmark at gøre, så nej jeg føler ikke den samme glæde ved at skulle starte helt forfra og integrere mig i et nyt land igen og bruge yderligere jeg ved ikke hvor mange år, tværtimod er det da kun godt at en udlændning ser Danmark som sit land og savner at bo der, vil jeg tro... Jeg har ikke sagt noget dårligt om Sverige på noget tidspunkt, og jeg/vi bliver her da også foreløbigt, det er ikke fordi vi flytter til DK i morgen, men der er nogle ting som jeg synes mangler på den her side af broen, og det er min mening, for jeg har endnu ikke set "lyset" her i Sverige åbenbart... Men den her side hedder jo også sunddebat, så vi er her jo for at debattere og ikke kritisere så vidt jeg ved.....:th2:
måske mig der er sär .. men hvis dete r så stort et problem hvorfor så overhovedet flytte fra dk? hvis man ikke har lyst til at starte forfra og integrere sig så bör man nok slet ikke flytte
Besvaret
...så nej jeg føler ikke den samme glæde ved at skulle starte helt forfra og integrere mig i et nyt land igen og bruge yderligere jeg ved ikke hvor mange år
At starte helt forfra igen, ville være at flytte til et totalt fremmed land flere hundrede kilometer væk uden at have et job eller noget at bo i. De fleste har vel næppe mere end 60 minutter til job, venner og familie... Det er altså ikke at starte helt forfra. Spørg lige dig selv om du ikke gør det lidt for dramatisk?
Besvaret
At starte helt forfra igen' date=' ville være at flytte til et totalt fremmed land flere hundrede kilometer væk uden at have et job eller noget at bo i. De fleste har vel næppe mere end 60 minutter til job, venner og familie... Det er altså ikke at starte helt forfra. Spørg lige dig selv om du ikke gør det lidt for dramatisk?[/quote'] selv mig der bor langt fra malmö har ikke engang en time til job familie og venner og selv herude på landet er der ikke mere end 10 mins körsel til et sted der har dögnåbent hvor man både kan leje film og köbe cola... sverige er heller ikke så fandens forskelligt fra dk så ja det er måske lidt dramatisk at mene at det er "at starte helt forfra" men ser man sådan på det og ikke har lyst til det fatter jeg ikke hvorfor man flytter herover .. jeg har endnu ikke fundet bagdele ved sverige som ikke findes i dk... derimod har jeg fundet et hav af fordele som ikke findes i dk..
Besvaret
måske mig der er sär .. men hvis dete r så stort et problem hvorfor så overhovedet flytte fra dk? hvis man ikke har lyst til at starte forfra og integrere sig så bör man nok slet ikke flytte
Hvor er man bare hurtig til at dømme andre og fremhæve sig selv som den perfekte "nysvensker".... Det kan da godt være man troede tingene var noget helt andet end hvad det viste sig at være, og det er der vel ikke noget dårligt i.... I realiteten så er der ikke ret mange som har integreret sig her i landet som de selv tror.... Da jeg ville integrere mig i DK, tog jeg ikke til Tyskland for at arbejde f.eks.... nej jeg søgte arbejde i Danmark,med danskere, så jeg kunne lære sproget,lære kulturen og alt det andet....men hvor mange af jer integrerede danskere i sverige, arbejder stadig i Danmark,hvor man taler dansk med sine kollegaer...burde man så ikke fuldstændig glemme DK og integerere sig her som om det var ens land og derved have større mulighed for at føle sig ligeværdig med andre svenskere, og ikke bruge fordelene ved DK.... Jeg dømmer ikke nogen men siger bare at ingen er perfekt og der er vel ingenting dårligt I at man kommer med nogle ting som er anderledes her end i DK eller omvendt :(
Besvaret
Hvor er man bare hurtig til at dømme andre og fremhæve sig selv som den perfekte "nysvensker".... Det kan da godt være man troede tingene var noget helt andet end hvad det viste sig at være' date=' og det er der vel ikke noget dårligt i.... I realiteten så er der ikke ret mange som har integreret sig her i landet som de selv tror.... Da jeg ville integrere mig i DK, tog jeg ikke til Tyskland for at arbejde f.eks.... nej jeg søgte arbejde i Danmark,med danskere, så jeg kunne lære sproget,lære kulturen og alt det andet....men hvor mange af jer integrerede danskere i sverige, arbejder stadig i Danmark,hvor man taler dansk med sine kollegaer...burde man så ikke fuldstændig glemme DK og integerere sig her som om det var ens land og derved have større mulighed for at føle sig ligeværdig med andre svenskere, og ikke bruge fordelene ved DK.... Jeg dømmer ikke nogen men siger bare at ingen er perfekt og der er vel ingenting dårligt I at man kommer med nogle ting som er anderledes her end i DK eller omvendt :([/quote'] dömmer ingen jeg siger bare jeg ikke fatter dig.. udover det nu ved jeg ikke hvor du oprindeligt kommer fra men det lyder som den anden side af jorden... og sammenligne forskellen på danmark og sverige mod danmark og den anden side af jorden er jo helt hen i vejret... sproget er nästen ens kulturen er ret lig også.. isär hvis man bor i malmö og man kan da sagtens integrere sig uden at skulle arbejde i sverige sproget er så lig at det ikke er den store videnskab at läre det det behöver man ikke arbejde her for integrere sig betyder ikke nödvendigvis at arbejde blandt svenskere men at omgås med dem og tage deres kultur(som sjovt nok heller ik er meget anderledes) osv til sig integration betyder på ingen måde at man skal vinke farvel til dk og sin danske kultur, sprog, venner og familie.. der er noget du helt har misforstået integration betyder at indordne sig i det svenske samfund jeg arbejder ikke i dk men har stadig venner og familie der som jeg aldrig ville sige farvel til.. har du da gjort det med din familie osv i det land du kommer fra? hvis ikke så har du jo ifölge din egen logik ikke engang integreret dig i dk.. og det lader heller ikke til at du har det i sverige hvis du påstår der er dödt i malmö efter kl 22 .. isåfald er amager, kbh og hvilketsomhelst sted i dk også dödt ..
Besvaret

Jeg syns stadig det er pudsigt at når snakken kommer ind på Sverige kontra Danmark, så er der altid de få mennesker der absolut står fast på de bor i Sverige for natur,kultur og alle andre bløde værdier. Tror godt vi alle kan blive enige om, at hvis bolig og biler kostede det samme i SE som i DK, så ville der ikke bo nogle danskere i Skåne, andet end dem der f.eks fandt en svensk kærste,ægtefælle eller job. Uanset hvor meget visse folk gerne vil forherlige deres eget valg, så er jeg ret sikker på at hvis de 2 før nævnte faktorer ikke var til stede, værende billig bil og bolig selvfølgelig sammenkørt med en fordelagtigt svensk kronekurs og rente, så ville de selv samme personer stadig befinde sig i Danmark. Jeg vil give ret, at der er sikker nogle som ser hus og bil som en bonus, til et dejligt land som SE er at bo i, for en dansker. Men jeg vil samtidg også væde på at, det ville være udslagsgivende, hvis bolig og bil lige pludselig steg i pris, og kom op på eller tæt på niveau som i Danmark. Jeg flyttede sq fordi jeg ville have min egen bolig, og en lækker bil - der til kom at begynde på en frisk et andet sted, og prøve mig selv af. Men jeg var ikke flyttet hvis jeg ikke kunne få en billig bil og billigere bolig. At jeg så virkelig godt kan lide at bo i Sverige nu, og jeg syns der er flere fordele end ulemper. Det er en anden ting, og er først kommet efter jeg flyttede for over 1½ år siden. Eneste udfordring jeg ser for mig i min situation, er at famille og venner ikke kommer nær så tit på besøg, som før - men der boede jeg også lige ved siden af dem. Og det ville være samme mønster, hvis jeg var flyttet 40-50 km væk fra dem et sted i Danmark. Pointen er, at uanset hvor meget du prøver at overbevise andre og måske dig selv, om dine grunde til at flytte herover - så er det meget få der kan sige sig fri for at bolig/bil bonusen ikke spiller en meget vigtig rolle.

Besvaret
dömmer ingen jeg siger bare jeg ikke fatter dig.. udover det nu ved jeg ikke hvor du oprindeligt kommer fra men det lyder som den anden side af jorden... og sammenligne forskellen på danmark og sverige mod danmark og den anden side af jorden er jo helt hen i vejret... sproget er nästen ens kulturen er ret lig også.. isär hvis man bor i malmö jeg arbejder ikke i dk men har stadig venner og familie der som jeg aldrig ville sige farvel til.. har du da gjort det med din familie osv i det land du kommer fra? hvis ikke så har du jo ifölge din egen logik ikke engang integreret dig i dk.. og det lader heller ikke til at du har det i sverige hvis du påstår der er dödt i malmö efter kl 22 .. isåfald er amager, kbh og hvilketsomhelst sted i dk også dödt ..
Det kan faktisk være ligemeget at debattere med dig da du er et af de mennesker som tror at kun du har ret...hvem siger at man ikke kan have kontakt med familie,det har man jo selvom de bor i USA og andre steder i verdenen,men du læser ikke det jeg skriver eller nej du tyder det sådan så du bare kan svare et eller andet negativt eller kritisk, det er sådan jeg ser det.... og nej jeg kommer ikke fra den anden side af kloden, kommer fra et land der er lige så udviklet som dk, men hvis du selv er træt af danmark og måske har fundet en god årsag til at flytte til sverige, så fred være med det, nyd det gør hvad du har lyst til, helt ærligt, du fatter ikke mig, og jeg fatter ikke dine meninger om folk som ikke har samme holdninger som dig, that´s it, så er den vel ikke længere.
Besvaret

Ingen grund til at hidse sig op...:) Du skal regne med at du rammer folk hvor de er mest sårbare. Nemlig på deres trufne valg...Og kritiserer man dem, så kritiserer man indirekte personen bag disse valg.... Sålænge der sidder folk med så forskellig baggrund som vi alle har, vil der opstå diskussioner som disse. Dog burde det kunne holdes på et sobert plan...:)

Besvaret
Jeg syns stadig det er pudsigt at når snakken kommer ind på Sverige kontra Danmark, så er der altid de få mennesker der absolut står fast på de bor i Sverige for natur,kultur og alle andre bløde værdier. Tror godt vi alle kan blive enige om, at hvis bolig og biler kostede det samme i SE som i DK, så ville der ikke bo nogle danskere i Skåne, andet end dem der f.eks fandt en svensk kærste,ægtefælle eller job. Uanset hvor meget visse folk gerne vil forherlige deres eget valg, så er jeg ret sikker på at hvis de 2 før nævnte faktorer ikke var til stede, værende billig bil og bolig selvfølgelig sammenkørt med en fordelagtigt svensk kronekurs og rente, så ville de selv samme personer stadig befinde sig i Danmark. Jeg vil give ret, at der er sikker nogle som ser hus og bil som en bonus, til et dejligt land som SE er at bo i, for en dansker. Men jeg vil samtidg også væde på at, det ville være udslagsgivende, hvis bolig og bil lige pludselig steg i pris, og kom op på eller tæt på niveau som i Danmark. Jeg flyttede sq fordi jeg ville have min egen bolig, og en lækker bil - der til kom at begynde på en frisk et andet sted, og prøve mig selv af. Men jeg var ikke flyttet hvis jeg ikke kunne få en billig bil og billigere bolig. At jeg så virkelig godt kan lide at bo i Sverige nu, og jeg syns der er flere fordele end ulemper. Det er en anden ting, og er først kommet efter jeg flyttede for over 1½ år siden. Eneste udfordring jeg ser for mig i min situation, er at famille og venner ikke kommer nær så tit på besøg, som før - men der boede jeg også lige ved siden af dem. Og det ville være samme mønster, hvis jeg var flyttet 40-50 km væk fra dem et sted i Danmark. Pointen er, at uanset hvor meget du prøver at overbevise andre og måske dig selv, om dine grunde til at flytte herover - så er det meget få der kan sige sig fri for at bolig/bil bonusen ikke spiller en meget vigtig rolle.
Super, basse, ærligt svar og et af de klogeste jeg har læst i dette emne :) enig :)
Besvaret
burde man så ikke fuldstændig glemme DK og integerere sig her som om det var ens land og derved have større mulighed for at føle sig ligeværdig med andre svenskere' date=' og ikke bruge fordelene ved DK....:([/quote'] öööh nu er du helt ude i hampen .. du läser vidst ikke hvad du SELV skriver... se ovenstående... du skriver netop selv at, skulle man integrere sig burde man sige helt fárvel til dk.. det betyder vel også ens familie... at du ikke kan formulere dig ordentligt har intet med forskellige meninger at göre... og lige i denne situation og tråd .. hvad fanden har mine meninger om folk der ikke har samme mening som mig at göre med dette??? og at jeg tror at kun jeg har ret?? hvad har det med sagen at göre? jeg kommer med mit synspunkt og siger jeg ikke forstår dit hvad faen har det at göre med hvem som har ret???? jeg tror vidst det er dig der tyder det hele på en måde så du kunne komme med et negativt svar...
Besvaret
Super' date=' basse, ærligt svar og et af de klogeste jeg har læst i dette emne :) enig :)[/quote'] hahah du gir endda en ret som stort set siger det stik modsatte af det du siger... hvis du som basse siger er flyttet herover udelukkende pga billig bolig og bil så er kultur og sprog vel pisseligegyldigt.. så behöver du jo ikke integrere dig og "starte forfra" .. du må meget undskylde men de ting du skriver lige nu gir ingen mening overhovedet.. selv flyttede jeg ikke herover pga de ting basse nävner isåfald havde jeg ikke startet ud med at leje et hus til en latterlig overpris som jeg ku ha lejet til i dk .. jeg startede endda også med at köbe en bil til 4000sek så det var på ingen måde det ökonomiske der lokkede jeg synes bare det er et langt federe, OG smukkere land folk here re meget mere åbne og flinke end i jantelovsprägede danmark at det så er goder der er kommet til senere det er jo kun et plus.. og nu kan jeg ikke se en eneste grund til at flytte tilbage .. selv det med vennerne osv .. jeg har 2 brobisser den ene har jeg og den anden ligger i dk så hvis nogle venner el familie vil herover og sige hej kan de bare hente brobissen og köre .. det tager 40 minutter .. med trafik situationen i kbh tager det nästen ligeså lang tid at nå fra nörrebro til kastrup... så hvor er problemet i det? bor man i malmö er "problemet" jo endnu mindre .. disse ligegyldige småproblemer fatter jeg bare ikke kan komme bag på folk .. undersöger folk virkeligt ingenting om det sted de beslutter sig for at flytte til eller hvad er det der går galt?
Besvaret
I realiteten så er der ikke ret mange som har integreret sig her i landet som de selv tror.... Da jeg ville integrere mig i DK' date=' tog jeg ikke til Tyskland for at arbejde f.eks.... nej jeg søgte arbejde i Danmark,med danskere, så jeg kunne lære sproget,lære kulturen og alt det andet....men hvor mange af jer integrerede danskere i sverige, arbejder stadig i Danmark,hvor man taler dansk med sine kollegaer...burde man så ikke fuldstændig glemme DK og integerere sig her som om det var ens land og derved have større mulighed for at føle sig ligeværdig med andre svenskere, og ikke bruge fordelene ved DK.... Jeg dømmer ikke nogen men siger bare at ingen er perfekt og der er vel ingenting dårligt I at man kommer med nogle ting som er anderledes her end i DK eller omvendt :([/quote'] Sig mig er det et integrationskrav at skulle arbejde i det land, man bor i? Det er da vel blot en del af det internationalle samfund i en anden grad. Jeg ved da, at der er op til flere herinde som har skippet jobbet i Danmark og fundet et job i Sverige, men det kan jo også være, at det ikke var jobbet, som fik én til at flytte til Sverige. Jeg er sikker på, at hvis man spørger herinde, så vil flertallet da meget gerne arbejde i Sverige, hvis det samme job med samme vilkår (og løn) var lige på hånden her.
Besvaret
Sig mig er det et integrationskrav at skulle arbejde i det land, man bor i? Det er da vel blot en del af det internationalle samfund i en anden grad. .
pyha jeg var ik den eneste der åbenbart "misforstod" hvad hun skrev integration har intet at göre med at sige farvel til sit födeland... det betyder at man inordner sig under et andet lands samfund... og bliver en del af dette ..
Besvaret
pyha jeg var ik den eneste der åbenbart "misforstod" hvad hun skrev integration har intet at göre med at sige farvel til sit födeland... det betyder at man inordner sig under et andet lands samfund... og bliver en del af dette ..
Du/I må forstå det hvordan det passer jer, jeg orker ikke denne skreven frem og tilbage om hvem har forstået hvad.... har set flere andre steder på debatten at man straks hagler folk ned hvis de spørger om f.eks hvor der er flest danskere der bor,eller om dilemmaer med børn,skole,sprog osv, dette kan man ikke engang kalde debat, da der åbenbart er mange som sidder og vejer hvert eneste ord,og analyserer alt hvad der bliver skrevet, for derefter først at skrive en hel roman om diverse...helt ærligt....:surprise:
Besvaret

öhm hvis man skriver sin mening og ikke kan formulere sig og derved får et svar man ikke havde forventet, og så siger folk ikke fatter noget og bare skriver for at väre negativ .. så må man forvente at få et negativt svar .. du skrev jo direkte at man jo burde sige HELT farvel til dk hvis man skulle integrere sig.. jeg modsagde dig og du endte så med at sige at det var mig der var gal på den ved at sige at man skulle sige farvel til sin familie.. det hänger jo på ingen måde sammen ... men ja hvis man ikke kan argumentere for sine udtalelser så er det nok bedst at träkke sig fra en dabat .. eller måske helt lade väre med at sige sin mening i pågäldende debat .. så er man fri for at sidde tilbage bagefter og agere lille stödt pigebarn med hele verden imod sig

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...