Daniel-Jannie Skrevet December 28, 2008 Rapporter Skrevet December 28, 2008 Hej, Kæresten og jeg overvejer at flytte fra København til Malmø, da vi alligevel snart skal finde os en ny lejlighed her i Kbh. Vi er begge studerende, jeg på AUUk i Ballerup og kæresten på KEA i København N, og skal derfor pendle fra Malmø/sverige til DK ca. 5 gange om ugen, nogen gange mindre. Vi har ikke rodet så meget med det her, men vores største spørgsmål det er økonomien. Umiddelbart har vi kun vores SU til at brødføde os med: husleje, pendlerkort, mad, forsikringer osv. Lige nu, løber det lige rundt, da vores husleje er på 5600 kr. alt inkl. og jeg er den eneste med pendler kort til omkring 500 kr. måneden. Jeg har læst at vi SU'en følger med til Sverige, men betaler man så dansk eller svensk skat af den SU? Hvad med boligsikring, findes det? Udover økonomien, så vil vi gerne have en lejebolig i min. 2 år, da vi ikke har økonomi til at købe en lejlighed eller en andel. Ud over dette, så er vi også interesseret i at høre om erfaringer omkring det, som et studerende par at flytte til sverige fra Danmark. Får man aldrig besøg af familien mere på grund af de ekstra 260 kr. det koster at køre over tur-retur? På forhånd tak, Jannie & Daniel
Don A Besvaret December 28, 2008 Rapporter Besvaret December 28, 2008 Hej, Kæresten og jeg overvejer at flytte fra København til Malmø, da vi alligevel snart skal finde os en ny lejlighed her i Kbh. Vi er begge studerende, jeg på AUUk i Ballerup og kæresten på KEA i København N, og skal derfor pendle fra Malmø/sverige til DK ca. 5 gange om ugen, nogen gange mindre. Vi har ikke rodet så meget med det her, men vores største spørgsmål det er økonomien. Umiddelbart har vi kun vores SU til at brødføde os med: husleje, pendlerkort, mad, forsikringer osv. Lige nu, løber det lige rundt, da vores husleje er på 5600 kr. alt inkl. og jeg er den eneste med pendler kort til omkring 500 kr. måneden. Jeg har læst at vi SU'en følger med til Sverige, men betaler man så dansk eller svensk skat af den SU? Hvad med boligsikring, findes det? Udover økonomien, så vil vi gerne have en lejebolig i min. 2 år, da vi ikke har økonomi til at købe en lejlighed eller en andel. Ud over dette, så er vi også interesseret i at høre om erfaringer omkring det, som et studerende par at flytte til sverige fra Danmark. Får man aldrig besøg af familien mere på grund af de ekstra 260 kr. det koster at køre over tur-retur? På forhånd tak, Jannie & Daniel prøv at søg i forummet. der er npok ca 30 tråde om at flytte til sverige, og ja nogen af dem er ret så nye.. :)
bananas Besvaret December 28, 2008 Rapporter Besvaret December 28, 2008 Nu siger I, at I overvejer - og det er jo fornuftigt nok at overveje alting. :) Men jeg tror ikke, at Jeres økonomi er oppe i en skala, hvor det kan betale sig at bo herovre. Problemet er transportomkostningerne - og måske også transporttiden. Et måneds togkort fa Malmø til Ballerup koster fra næste år SEK 2400 Et måneds togkort fa Malmø til København koster fra næste år SEK 1775 Dvs. at I bruger SEK 4175 om måneden bare på transport - plus en hel del timer - nemt op i mod 10 timer pr. uge pr. person. Selvfølgelig er der også transporttid og transportomkostninger i Kbh, men det er altså klart mindre Jeg tvivler på at I kan spare så meget på huslejen at I kan hente transportomkostningerne hjem. Lejelejligheder er godt nok billigere herovre, men de billige er svære at få fat på, og så billige er de altså heller ikke. Rent økonomisk ville det give mere mening at tage et lille job nogen timer om ugen i fx. et supermarked eller lign. i de transporttimer I sparer. Jeg var fx kassedame m/k i Netto dengang jeg studerede (i starten i hvert fald). Ikke noget videre fantastisk job, men det gav da lidt over mindstelønnen, og det var jo meget rart at kunne få lidt ekstra penge for en 10 timers arbejde om ugen. Ved nogen forøvrigt, om man får beskæftigelsesfradrag, hvis man tager et halv- eller kvartidsjob ved siden af sine studier?
Thomas Besvaret December 29, 2008 Rapporter Besvaret December 29, 2008 Nu siger I, at I overvejer - og det er jo fornuftigt nok at overveje alting. :) Men jeg tror ikke, at Jeres økonomi er oppe i en skala, hvor det kan betale sig at bo herovre. Problemet er transportomkostningerne - og måske også transporttiden. Et måneds togkort fa Malmø til Ballerup koster fra næste år SEK 2400 Et måneds togkort fa Malmø til København koster fra næste år SEK 1775 Dvs. at I bruger SEK 4175 om måneden bare på transport - plus en hel del timer - nemt op i mod 10 timer pr. uge pr. person. Selvfølgelig er der også transporttid og transportomkostninger i Kbh, men det er altså klart mindre Jeg tvivler på at I kan spare så meget på huslejen at I kan hente transportomkostningerne hjem. Lejelejligheder er godt nok billigere herovre, men de billige er svære at få fat på, og så billige er de altså heller ikke. Rent økonomisk ville det give mere mening at tage et lille job nogen timer om ugen i fx. et supermarked eller lign. i de transporttimer I sparer. Jeg var fx kassedame m/k i Netto dengang jeg studerede (i starten i hvert fald). Ikke noget videre fantastisk job, men det gav da lidt over mindstelønnen, og det var jo meget rart at kunne få lidt ekstra penge for en 10 timers arbejde om ugen. Ved nogen forøvrigt, om man får beskæftigelsesfradrag, hvis man tager et halv- eller kvartidsjob ved siden af sine studier? Klap lige hesten med de priser bananas, det er jo 1/2 pris når man er studerende
Lollikken Besvaret December 29, 2008 Rapporter Besvaret December 29, 2008 Vi er et par studerende herinde :) Transport Et alle zoners månedskort med SU rabat = 1200 DKK Øresunds månedskort med SU rabat = 750 DKK Til Bananas' spørgsmål om fradrag så kan man få transportfradraget oveni SU rabatten, men det er så ca. også den eneste fordel i den konstellation. =) Jeg pendler dagligt til Lyngby og det er en tur på ca. 1½ time hver vej (fra dør til dør). Det er muligt at få læst og arbejdet lidt i togene, men hvis man kører i myldretiden er det ikke garanteret at man får en siddeplads. Problemet er dog ikke så meget rejsetiden (når jeg kan læse, arbejde eller se serier), det er når der er forsinkelser: Pludselig står man 10-20 på en eller anden station og venter fordi den foregående forbindelse var forsinket. Økonomi Et hurtigt regnestykke på jeres boligudgifter vs. dem vi sidder for, resulterer i at udgifterne til transport æder den gevinst I evt. får ved en svensk lejlighed. Så I vil have det samme pres på økonomien, men i stedet har I vundet over 10 timers pendling :D Der vil jeg nok følge Bananas' råd om at få et studiejob i stedet og på den måde skabe luft i økonomien =) Den økonomiske fordel i mine øjne er når man giver mange penge for at bo i små lejligheder, som i stedet kunne forvandles til rækkehus med have i Sverige. Eller når man gerne vil prøve en række drømmebiler og ikke har noget imod at flytte til Sverige for at gøre det. Det sociale Hvis I, som foreslået, søger lidt rundt på forummet her, vil I se hvad andre har af oplevelser med det sociale. Kort fortalt så har jeg haft besøg af venner herovre 1 gang i løbet af 8 måneder, mens forældrene har været her, samlet set, en 5-6 gange i samme periode. Som udgangspunkt er det dem med job som kommer over. De af mine venner som er studerende kan ikke hive de penge ud af budgettet. Til gengæld har vi vundet nogle bekendtskaber på denne side af sundet :th2: Personligt ville jeg råde jer til at flytte over når en af jer er uddannet og har et job, det er her det begynder at blive interessant. Hvis min kæreste ikke havde købt lejlighed herovre, så havde vi fundet os en dejlig lille "billig" 2v kollegiebolig i stedet :)
Lasse Besvaret December 29, 2008 Rapporter Besvaret December 29, 2008 Klap lige hesten med de priser bananas' date=' det er jo 1/2 pris når man er studerende[/quote'] Plus der er befordringsfradrag, hvis de vel og mærke har studiejobs i DK. JEg ville nok få et par studiejobs på 10 timer/ugen hver, så vil I kunne leve godt i Sverige. Det lyder presset på x2 SU, men kan godt lade sig gøre, især hvis det er incl studielån. Og jeres penge vil række længere i Sverige end i Danmark, der er ret meget at spare. På negativsiden er transporttiden (ikke prisen, pga studierabat og fradrag ved job) samt at familie og venner skal over sundet for at besøge jer. På positivsiden, får I sikkert nye venner i Sverige, flere penge til forbrug og en meget hyggeligere by end kbh :th2:
tReaX Besvaret January 2, 2009 Rapporter Besvaret January 2, 2009 Men der er også lige den hage at man ikke kan få dimitendsats i a-kassen som nyuddannet. Der skal man i en svensk a-kasse men det findes der vist også et hav af tråde om herinde.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu