dannemare Skrevet April 8, 2009 Rapporter Skrevet April 8, 2009 Jeg kom til at tænke på.... rådet går jo normalt på at efterspænde nymonterede alufælge (f.eks. ved skift fra vinter- til sommerfælge i disse tider) efter et par hundrede kilometers kørsel. Men hvad med nye biler leveret direkte fra producenten, som har rullet under 10 km ved levering? Forventer bilproducenterne, at folk selv kender til anbefalingen omkring efterspænding - og på eget initiativ selv tager affære? Jeg skal da indrømme, at jeg selv ikke lige havde tænkt så meget over det - indtil i dag, hvor jeg tilfældigvis kom til at tænke på det. Og det er da heldigt, at jeg i forvejen har en krydsnøgle, for der følger ikke en med bilen.
Markowitch Besvaret April 8, 2009 Rapporter Besvaret April 8, 2009 Forhandleren, jeg købte min rally skoda af, tilbyder gratis efterspændning a bolte. Man ruller bare ind på deres værksted kvit og frit. Måske har andre samme ordning? PS! Til alle Jer der skal skifte til sommerdæk, så HUSK at skrue bolten ind med fingrene det første stykke. Gør ikke som mig og sæt en løs bolt fast med et overdimensioneret hydraulisk powertool, der vred hele gevindet i stykker. AK AK... Narvet kunne heldigvis reddes ved at bore nyt gevind, så det var lige dagens ærgelige lærepenge.
dabp Besvaret April 8, 2009 Rapporter Besvaret April 8, 2009 Man siger normalt hvis det er helt nye alu sutter, så efterspændes de ved 50km og igen ved 500.... Ved brugte sutter, så efterspænder du bare ved 500 ca og så er den i vinkel...
Gio Besvaret April 8, 2009 Rapporter Besvaret April 8, 2009 For at komme dét i forkøbet, så: 100-110nm :D
dannemare Besvaret April 8, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 8, 2009 Jow jow, 'a kender jo nok til processen. ;) Har altid gjort det selv på BMW'en og Roveren, men det forekommer mig blot underligt, at forhandlerne overlader det til at være købers egen "hovedpine", når der købes fabriksnyt på alu-sutter. De burde tilbyde det helt af sig selv som en service, IMO. Well, nu gør jeg det lige selv i aften...
Basse Besvaret April 8, 2009 Rapporter Besvaret April 8, 2009 Jeg kom til at tænke på.... rådet går jo normalt på at efterspænde nymonterede alufælge (f.eks. ved skift fra vinter- til sommerfælge i disse tider) efter et par hundrede kilometers kørsel. Men hvad med nye biler leveret direkte fra producenten, som har rullet under 10 km ved levering? Forventer bilproducenterne, at folk selv kender til anbefalingen omkring efterspænding - og på eget initiativ selv tager affære? Jeg skal da indrømme, at jeg selv ikke lige havde tænkt så meget over det - indtil i dag, hvor jeg tilfældigvis kom til at tænke på det. Og det er da heldigt, at jeg i forvejen har en krydsnøgle, for der følger ikke en med bilen. Ingen krydsnøgle ? tsk opel.....så er standarden sat hehe - eller der var måske ikke plads til det i bagagerummet i en corsa ? :D
dannemare Besvaret April 8, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 8, 2009 Ingen krydsnøgle ? tsk opel.....så er standarden sat hehe - eller der var måske ikke plads til det i bagagerummet i en corsa ? :D Hverken krydsnøgle, donkraft eller reservehjul. :) I stedet er der et komplet "lappegrejssæt", som faktisk er meget cool, for heri indgår såmænd en lille kompressor. :th2: Men jeg lader mig dog fortælle, at man skal undlade at bruge det dersens lappe-skum, idet hele dækket ødelægges og må byttes, så hvis der blot er tale om et mindre hul i dækket, som nemt og billigt kan lappes, er det bedre at slå på tråden til Motormännen, så de kan slæbe den af sted på et fejeblad.
dannemare Besvaret April 8, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret April 8, 2009 Ingen krydsnøgle ? tsk opel.....så er standarden sat hehe - eller der var måske ikke plads til det i bagagerummet i en corsa ? :D Øh, mumlede du forresten ikke "nyere Porche 911" for lidt tid tilbage, da snakken gik på køb af ny(ere brugt) bil. Mig bekendt finder du ej heller et reservehjulssæt i sådan en. ;)
Basse Besvaret April 8, 2009 Rapporter Besvaret April 8, 2009 Øh' date=' mumlede du forresten ikke "nyere Porche 911" for lidt tid tilbage, da snakken gik på køb af ny(ere brugt) bil. Mig bekendt finder du ej heller et reservehjulssæt i sådan en. ;)[/quote'] Schhhh der er ikke plads til den slags i en rigtig racer griner.......
michael k Besvaret April 8, 2009 Rapporter Besvaret April 8, 2009 Hverken krydsnøgle, donkraft eller reservehjul. :) I stedet er der et komplet "lappegrejssæt", som faktisk er meget cool, for heri indgår såmænd en lille kompressor. :th2: Men jeg lader mig dog fortælle, at man skal undlade at bruge det dersens lappe-skum, idet hele dækket ødelægges og må byttes, så hvis der blot er tale om et mindre hul i dækket, som nemt og billigt kan lappes, er det bedre at slå på tråden til Motormännen, så de kan slæbe den af sted på et fejeblad. däkket tager på ingen måde skade af skummet .. mange däkfolk påstår det fordi de ikke vil rode med det efter fordi det er fedtet ... men det lille sät med skum og kompressor er latterligt ... hvis hullet er lidt for stort kan skummet ikke klare det .. så jeg ville foreträkke reservehjul til enhver tid ..
Mortimer Besvaret April 8, 2009 Rapporter Besvaret April 8, 2009 Hvis ikke du efterspænder, så går det 100% sikkert som ham her efter par uger!: :D
michael k Besvaret April 8, 2009 Rapporter Besvaret April 8, 2009 Hvis ikke du efterspænder' date=' så går det 100% sikkert som ham her efter par uger!: [url'] :D wow regnede du selv de odds ud? jeg tror aldrig jeg har efterspändt fälge når jeg har haft byttet og eneste et hjul er röget af var da en idiot på AGL havde sat for korte bolte i ..
Basse Besvaret April 9, 2009 Rapporter Besvaret April 9, 2009 wow regnede du selv de odds ud? jeg tror aldrig jeg har efterspändt fälge når jeg har haft byttet og eneste et hjul er röget af var da en idiot på AGL havde sat for korte bolte i .. Ja, du er en af hverdagens helte Michael :D
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu