Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har fundet mit livs kærlighed i Sverige og prøver derfor at få solgt min lejlighed i DK. Lejligheden blev købt for 1,1 mill og er pt. til salg for knap 800.000 altså et tab på 300.000. Hvad jeg har kunnet læse mig frem til kan jeg trække halvdelen af underskudet fra i Skat i Sverige, men så skal jeg selvfølgelig flytte min bopæl dertil inden salget. Er der nogen som har erfarringer med dette? Jeg har i sinde at beholde mit job i DK - nærmere betegnet Skanderborg hvilket vel indebærer at jeg skal betale skat i Danmark? Hvilket vel også gør at jeg ikke kan bruge mit Svenske fradrag fra salget af lejligheden til noget. Undskyld den meget rodet forklaring.....

Besvaret

Hvis du arbejder i DK, kan du ikke trække noget fra i sverige da det kræver en indtægt i sverige.... Skanderborg, er det ikke i jylland ? Nu skal jeg ikke blande mig i dit kærlighedsliv, men hvis du skal pendle fra sverige til skanderborg, ville det så ikke være nemmere at pendle fra skandeborg til sverige et par gange om ugen og så spare de 300.000

Besvaret

Tak for svaret menace :) Jo men på sigt skal jeg arbejde hjemmefra min nye bopæl i Sverige... Så til den tid skal jeg vel svarre skat i Sverige da det er der jeg fysisk arbejder fra. Fysisk skal jeg arbejde de næste 2-3 måneder i Skanderborg.... turene til Sverige er ca.600 km. hver vej og dem foretager jeg ca.2-3 gange om måneden. Jeg er så ude efter gode råd.... har en forestilling om at flytte adressen til Sverige og få kørselsfradrag+diæter ville være en mulighed, men det virker en smule svært at gennemskue synes jeg.

Besvaret

Husk at skal du pendle sådan en lang tur vil SKAT med meget stor sandsynlighed se dokumentation for rejsen er foretaget hvis de skal godkende fradrag... Enten i form af nogle velvoksne benzin-regninger / hyppige service-besøg på kareten eller togbilletter til turen...

Besvaret
Tak for svaret menace :) Jo men på sigt skal jeg arbejde hjemmefra min nye bopæl i Sverige... Så til den tid skal jeg vel svarre skat i Sverige da det er der jeg fysisk arbejder fra. Fysisk skal jeg arbejde de næste 2-3 måneder i Skanderborg.... turene til Sverige er ca.600 km. hver vej og dem foretager jeg ca.2-3 gange om måneden. Jeg er så ude efter gode råd.... har en forestilling om at flytte adressen til Sverige og få kørselsfradrag+diæter ville være en mulighed, men det virker en smule svært at gennemskue synes jeg.
Du skal betale skat i det land hvor du er ansat og får løn udbetalt, selvom du arbejder hjemme Diæter kan man ikke få ved pendling, du er jo ikke udsendt af dit firma til sverige.... Husk at hvis du opholder dig mere i danmark end sverige og har en svensk bil, kan skat mene at du skal betale afgiften på din svenske bil + bøde
Besvaret

Tak for alle de gode råd. Kan ligesom se på det hele at jeg står mig bedst ved at beholde min bopæl i Danmark indtil min lejlighed er solgt. Næste problem bliver så at finde ud af hvordan og hvorledes skat DK/Sverige vil opfatte det når jeg skal arbejde via internettet fra min bopæl i Sverige, men for et firma i SKanderborg. Skulle helst ikke løbe ind i at firmaet bliver opkrævet yderligere 32 % fra skat Sverige.

Besvaret
Næste problem bliver så at finde ud af hvordan og hvorledes skat DK/Sverige vil opfatte det når jeg skal arbejde via internettet fra min bopæl i Sverige, men for et firma i SKanderborg.
Der er faktisk to parter du skal overbevise. Den ene er SKAT og den anden er det svenske Skatteverket. Der findes en ordning hos SKAT hvor man ved at udfylde en blanket kan få lov til at arbejde 49% af tiden hjemmefra i Sverige og stadig blive beskattet i Danmark af sin danske løn. Det betyder at du i 51% af tiden skal arbejde fra danske grund. Dig og din arbejdsplads i Skanderborg kan løse dette problem ved at leje sig ind i et kontorhotel i f.eks. København.
Besvaret

Hvor har du de procenter fra Markowitch? Apropos nye regler, så kan man jo nu påtage sig selv at betale de svenske sociale afgifter og senere få fradrag for dem, så man ikke skal lægge sig ud med den danske arbejdsgiver. Hvordan det foregår i praksis ved jeg ikke.

Besvaret
Hvor har du de procenter fra Markowitch?
Ok, du har fanget mig i en mulig løs påstand :). Derfor har jeg ringet til SKAT for at høre deres version. De siger følgende: Hvis personen har en arbejdsgiver i Danmark og bor i Sverige og ikke har et job i Sverige, så kan der gives dispensation for en hjemmearbejdsplads i Sverige. Skat nævner at man mindst skal arbejde i Danmark i 50% af tiden i en 3 måneders periode for at opfylde kravet til dispensation og derved undgå at skatteverket kræver socialsikring fra ens danske arbejdsgiver. Det kringlede består i at SKAT ikke kan give den dispensation. Det er i virkeligheden Skatteverket, der skal gøre det, sådan som jeg har fået oplyst. Spørgsmålet om socialsikring er iøvrigt et EU spørgsmål og ikke et skattespørgsmål... Er der andre der kan supplere her?
Besvaret
Ok, du har fanget mig i en mulig løs påstand :). Derfor har jeg ringet til SKAT for at høre deres version. De siger følgende: Hvis personen har en arbejdsgiver i Danmark og bor i Sverige og ikke har et job i Sverige, så kan der gives dispensation for en hjemmearbejdsplads i Sverige. Skat nævner at man mindst skal arbejde i Danmark i 50% af tiden i en 3 måneders periode for at opfylde kravet til dispensation og derved undgå at skatteverket kræver socialsikring fra ens danske arbejdsgiver. Det kringlede består i at SKAT ikke kan give den dispensation. Det er i virkeligheden Skatteverket, der skal gøre det, sådan som jeg har fået oplyst. Spørgsmålet om socialsikring er iøvrigt et EU spørgsmål og ikke et skattespørgsmål... Er der andre der kan supplere her?
Hér er hvad SKAT skriver: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1624714&vId=201518&i=6#i1624714 Jeg er også ret sikker på det med en periode over 3 mdr. Har tidligere læst det et sted, men kan ikke finde det. Og ja, socialsikring har intet med SKAT at gøre, hvordan kom det lige med i diskussionen?:D Edit: Fandt det i skatteaftalen mellem DK og SE. Nedenstående er sakset derfra. Hjemmearbejde mv. Normalt medfører arbejdslandsbeskatning efter OECD-modellen ikke problemer. Således beskattes grænsegængeren i arbejdslandet af hele lønindkomsten og bopælslandet undlader at beskatte lønindkomsten. I de tilfælde, hvor grænsegængeren udfører dele af arbejdet udenfor det normale arbejdsland, opstår der dog problemer. Der kan eksempelvis være tale om en grænsegænger, der bor i Sverige og normalt arbejder i Danmark, men som enkelte dage arbejder fra en hjemmearbejdsplads i Sverige, eller som udsendes på tjenesterejser eller har andet arbejde af lejlighedsvis karakter i Sverige eller tredjelande. I disse tilfælde vil Danmark (arbejdsgiverlandet) beskatte den del af arbejdet, der udføres i Danmark, mens Sverige (bopælslandet) har beskatningsretten til arbejde, der udføres udenfor Danmark. Det er administrativt besværligt for alle parter (såvel arbejdsgivere og grænsegængere som skattemyndigheder) at have denne opsplitning. Der skal, således føres regnskab med hvor arbejdet udføres, og det er ualmindelig svært at få forskudsligningen til at være korrekt og der vil skulle betales B-skatter i bopælslandet. Aftalen sikrer, at der ikke skiftes beskatningsland ved hjemmearbejde, tjenesterejser samt andet arbejde af lejlighedsvis karakter i bopælslandet. Der sker hermed ikke længere en opsplitning af indkomsten. Derudover opnås der sammenhæng med betalingen af social sikringsbidrag. Den Sociale Sikringsstyrelse og Riksförsäkringsverket indgik i december 2001 en aftale om, at bidragsydere kan omfattes af arbejdsgiverlandets regler og dermed være bidragspligtig i dette land, selvom der udføres hjemmearbejde (senere udvidet til også at omfatte tjenesterejser) i bopælslandet, når den væsentligste del af arbejdet udføres i arbejdsgiverlandet (mindst halvdelen af arbejdstiden i løbet af en sammenhængende periode på 3 måneder). Afgrænsning med mindst halvdelen af arbejdstiden i løbet af en sammenhængende periode på 3 måneder er genbrugt i skatteaftalen for at sikre størst mulig sammenhæng mellem de to regelsæt. Hele aftalen er hér, for de interesserede: http://www.skm.dk/publikationer/notater/2204.html
Besvaret

Tak for alle de gode svar. Jeg må indrømme det virker meget besværligt. For mig er det fldstændig ligegyldigt om jeg skal betale skat i DK eller Sverige eller om det bliver halvdelen hvert sted. Jeg er jo "bare" intereseret i at kunne passe mit danske job fra min nye bopæl i Sverige. Det med kontorhotel i KBH er selvfølgelig en idé, bare lidt trist hvis der skal den slags til. Det er besluttet at jeg skal arbejde to dage per måned fysisk i Skanderborg, men det når jo ikke i nærheden af det som de forlanger.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...