Gio Skrevet April 17, 2009 Rapporter Skrevet April 17, 2009 http://blogs.zdnet.com/security/?p=3157 Malware hunters at Symantec have discovered a direct link between a malicious file embedded in pirated copies of Apple’s iWork 09 software and what appears to be the first Mac OS X botnet launching denial-of-service attacks. Writing in the current issue of Virus Bulletin (subscription required), researchers Mario Ballano Barcena and Alfredo Pesoli found two malware variants — OSX.Iservice and OSX.Iservice.B — using different techniques to obtain the user’s password and take control of the infected Mac machine. http://notahat.com/posts/28/ --> https://isc.sans.org/diary.html?storyid=5743 Med andre ord, så er der nu officielt orm i Æblet
Rikke Rost Besvaret April 17, 2009 Rapporter Besvaret April 17, 2009 Dejligt....Så slipper vi for de frelste udtalelser om sikkerhed og det sker aldrig for mac brugere.....:D
Don A Besvaret April 17, 2009 Rapporter Besvaret April 17, 2009 Dejligt....Så slipper vi for de frelste udtalelser om sikkerhed og det sker aldrig for mac brugere.....:D jep. :) lav det nu så man ikke skal skrive min 400000000 mio ord for at kunne skrive.. :thumbdown
Menace Besvaret April 17, 2009 Rapporter Besvaret April 17, 2009 Det lukker munden på de fleste mac-folk når man spørger om de har en virusscanner og hvordan de så kan påstå de ikke har virus.... Der findes nu mange forskellige virus til mac, Problemet er at de fleste ikke har en virusscanner og dermed ikke ved de har.....
TDC Besvaret April 17, 2009 Rapporter Besvaret April 17, 2009 det var lidt forsinket :) OSX/iWorkS-A - OSX.iWorkServices-A er fra den 27. jan. Men den og OSX/RSPlug-F er også de første virus jeg har set siden Mac OS 8s AutoStarter.B. Tror efterhånden at de fleste serøse mac admin er klar over at faren er derud. Alt andet vil være utopi i og med Apple får en masse medie opmærksomhed og mere eller mindre provokerer virusmagerne med deres anti antivirus marketing. Men ellers tror jeg de fleste Mac brugere skal se at få øjnene op får at de også kan blive ramt af diverse ting fra facebook, MSN, Twitter etc. Som et sjovt lille eksempel fra mit job hvor vi har 1100pc og 400 Mac klienter. Vi er udsat for et massivt phising angreb i øjeblikket - de 4 der er gået i fælden og mail deres userid og password - da da - er Mac brugere. Se - det er resultat af at være pakket ind i vat :) @Menace - hvis du kender til flere Mac virus end de nævnte - sig endelig til. Jeg har ikke mødt andre. og BTW - OSX/iWorkS-A - B og C er at finde i pirat version af Apple iWorks 09 og Adobe CS 4 hentet via torrent fra The Piratebay og Demonoid
LotteB Besvaret April 17, 2009 Rapporter Besvaret April 17, 2009 Klap lige den trojanske hest Med andre ord, så er der nu officielt orm i Æblet Nja, nu er der jo tale om piratkopier, såååDejligt....Så slipper vi for de frelste udtalelser om sikkerhed og det sker aldrig for mac brugere.....:D Nope:laugh: Vil dog ikke gå så yderligt, som at sige "aldrig", men indtil videre sover jeg helt roligt.
dannemare Besvaret April 17, 2009 Rapporter Besvaret April 17, 2009 Flere her i tråden omtaler fejlagtigt pågældende malware som en virus, når der rent faktisk er tale om en trojaner (præcis som Gio netop skriver i emnefeltet i sit indlæg). Dvs. brugeren har selv udført en aktiv handling for at installere softwaren. Nu skal jeg ikke gøre mig så helvedes klog på sikkerhedmodellen i OSX, men det kan sgu ikke være OS'et skyld, at en bruger aktivt vælger at installere/eksekvere et stykke downloadet software. At softwaren så er mere, end den lige ved første øjekast giver sig ud for at være, er en helt anden sag. Her. Værsgo'. Et stykke gratis program fra mig til jer, som - når det eksekveres som root (admin) - på magisk vis frigør plads i jeres filsystem. Det er oversejt. Del det med alle jeres venner: #!/bin/sh echo "I come in peace..." rm -rf /
TDC Besvaret April 17, 2009 Rapporter Besvaret April 17, 2009 Det ved du - det ved jeg. Men brugeren der lige har lånt en cd fra en kammerat, fordi han lige skal prøve det her super program ved det ikke. Han har ikke en change for at vide der sidder en bette trojaner og bliver godkendt sammen med noget, som ser uskyldigt ud. Så uden at hoppe med på nogle mediers masse hysteri, så synes jeg det er bedre med en advarsel for meget end en for lidt.
dannemare Besvaret April 17, 2009 Rapporter Besvaret April 17, 2009 ... men indtil videre sover jeg helt roligt. Præcis. Malwaren som omtales her kan aldrig sammenlignes med, når IE eksempelvis tillader (tillod?) et kompromitteret web site at installere diverse ondsindede ActiveX-komponenter - UDEN brugeren samtykke, vel at mærke. Exploits i samme kategori er også set utallige gange (i hvert fald for år tilbage) for eksempelvis Outlook Express, hvis jeg ikke husker helt forkert. Jeg ved ikke en pind om sikkerhedsniveauet i Windows og tilhørende komponenter (IE, OE, etc) i dag, men dets sikkerhedshistorie taler sit tydelige sprog. Næh tak, du. Dog kan jeg ikke sige mig helt fri for Windows, eftersom at jeg er begyndt at spille lidt Age of Empires III indimellem (jaja, et 4-5 år gammelt spil - jeg er ikke så moderne, hvad det angår :o :)). I denne forbindelse fik jeg da lige prøvet at installere Windows XP - og hold kæft mand en oldnordisk installationprocess. Driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot. Hvad der med en moderne Linux distro normalt tager 30-45 minutter på samme type laptop, tog lige pludseligt adskillige timer, førend al hardware blev genkendt. Wow, og så siger "de", at Windows er brugervenligt.
LotteB Besvaret April 17, 2009 Rapporter Besvaret April 17, 2009 .... I denne forbindelse fik jeg da lige prøvet at installere Windows XP - og hold kæft mand en oldnordisk installationprocess. Driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot. Hvad der med en moderne Linux distro normalt tager 30-45 minutter på samme type laptop, tog lige pludseligt adskillige timer, førend al hardware blev genkendt. Wow, og så siger "de", at Windows er brugervenligt. Ha ha, ja det kan godt være det er en lidt tyndslidt kliché, at "once you go mac you´ll never go back", men ovenstående bekræfter, at der er noget om snakken. Mindre spildtid og 100 x mere brugervenlig. Jeg er blevet omvendt:th2:
Guest michaelbo Besvaret April 17, 2009 Rapporter Besvaret April 17, 2009 Bemærkelsesværdigt Jeg synes det klinger hult, at når det endelig verificeres offentligt at der egentlig findes en virus til Mac, så er hele hylekoret af dikkende lammehaler ifuld gang med skadefro at berette om Mac'ens demise. Lad nu Pc folket være salige i deres tro med xp, vista, 7 , whatever og lad os stakler slås mod alle de onde anslag der rettes mod Mac'en. Det har været sjovt i snart 15 år nu, og jeg er ikke blevet klogere! :) Stadig Mac. May the force be with you!
Menace Besvaret April 18, 2009 Rapporter Besvaret April 18, 2009 i sidder seriøst ikke og sammenligner mac os der er lavet til mac (1 producent) med et operativ system der er lavet til alt (+100000 producenter) Jeg kunne forstå hvis microsoft lavede PCere og i brokkede jer over at XP manglede drivere til deres maskiner.... selvfølgelig er monopol nemmere, man skal kun tænke på sig selv.... ;-)
dannemare Besvaret April 18, 2009 Rapporter Besvaret April 18, 2009 i sidder seriøst ikke og sammenligner mac os der er lavet til mac (1 producent) med et operativ system der er lavet til alt (+100000 producenter) Jeg sammenligner Windows med Linux. Hvor mange hardwarearkitekturer kan Windows (XP/Vista/whatever) operere på? Et par stykker? Og så skal man stadig - uden en decideret recovery-cd selvfølgelig - igennem driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot, driver dit, driver dat, reboot. Lad os tage seneste release af Debian GNU/Linux som modstykke hertil. Debian kan operere på alskens computere lige fra PDA'er og andre håndholdte enheder og over til mainframes - samt alt herimellem. I alt 12 hardwarearkitekturer er supporteret: Sun SPARC (sparc), HP Alpha (alpha), Motorola/IBM PowerPC (powerpc), Intel IA-32 (i386), IA-64 (ia64), HP PA-RISC (hppa), MIPS (mips, mipsel), ARM (arm, armel), IBM S/390 (s390), AMD64, Intel EM64T (amd64). Og ja, du vil selvfølgelig kunne opleve at specielt lidt mere eksotisk og spritnyt hardware ikke understøttes (endnu!), men det skyldes så ene og alene hardware-producentens tilbageholdenhed/lukkethed. Så klassificér du bare XP som et OS, der er "lavet til +100000 producenter". Så vil jeg tillade mig at sige, at Debian i sammenligning er "lavet til +100000000000 producenter". ;)
Menace Besvaret April 18, 2009 Rapporter Besvaret April 18, 2009 Nu er det ikke 1 distribution du snakker om...... Du skal jo downlode en specifik version til netop den arkitektur du behøver Windows findes også til diverse andre arkitekturer blandt dem du nævner Men lad os tage x86, du nævner nyeste debian mod en 7 år gammel XP (jvf dit indlæg 00.28)..... selvfølgelig skal du finde drivere, dog generelt kun 3 stykker, grafik, lyd og chipsæt, man kan dog altid på et eller andet generic som allerede ligger i XP Jeg vil dog påstå at du kun skal reboot 1 gang Det har jeg ikke oplevet i vista (har dog kun installeret 14 forskellige vista maskiner mod +2000 XP fra bunden) Anyway, hvis der skal sammenlignes nyeste version debian, skal dette gøres mod vista sp1 og her ser jeg ingen forskel udover religion ;-)
dannemare Besvaret April 19, 2009 Rapporter Besvaret April 19, 2009 Nu er det ikke 1 distribution du snakker om...... Du skal jo downlode en specifik version til netop den arkitektur du behøver Windows findes også til diverse andre arkitekturer blandt dem du nævner Windows når ikke Linux til sokkeholderne, hvad angår portability. Der er ingen sammenligning. Det er et faktum. Ved man ikke dette som IT-mand, er der noget galt. Men lad os tage x86' date=' du nævner nyeste debian mod en 7 år gammel XP (jvf dit indlæg 00.28).....[/quote'] Det ændrer ikke på en pind. SuSE og Mandrake (m.fl.) anno 2002 havde fremragende hardware-support (med mindre man gjorde brug af bleeding-edge hw - specielt scannere og printere kunne være problematiske). Den XP SP2 fra 2004 (SP2 og diverse andre updates er en integreret del af selve installationen), som jeg for nylig installerede, er stadig betydeligt mere tidskrævende at installere.
Guest jxhab Besvaret April 19, 2009 Rapporter Besvaret April 19, 2009 Windows når ikke Linux til sokkeholderne' date=' hvad angår portability. Der [i']er ingen sammenligning. Det er et faktum. Ved man ikke dette som IT-mand, er der noget galt. Hvorfor mon Linux ikke er mere udbredt, mon det er de onde Microsoft folk som træder på Linus og hans venner? eller er det fordi Linux kræver lidt mere end bare klik klik klik.. Ja jeg ved godt der både findes i Ubuntu og linux flavour cd'er der kan installere og bootes direkte - men det bliver aldrig så bruger venligt som Windows og Mac.. Jeg synes Unix, Linux, BSD er nogle fantastiske ting, men til hver deres formål ..
dannemare Besvaret April 19, 2009 Rapporter Besvaret April 19, 2009 Hvorfor mon Linux ikke er mere udbredt' date=' mon det er de onde Microsoft folk som træder på Linus og hans venner? eller er det fordi Linux kræver lidt mere end bare klik klik klik..[/quote'] Snakken gik på installationsprocessen. Her er størstedelen af distro'erne i dag "klik klik klik" i endnu højere grad end Windows. Linspire kunne allerede for 4 år siden installeres med 4 eller 5 museklik + indtastning af username og tilhørende password. Efter endt installation havde man alt hvad hjertet kunne begære af software, og manglede man alligevel noget, var det blot et spørgsmål om benytte deres grafiske click'n'run installer, som havde al tænkelig software til rådighed inkl. adskillige kommercielle apps. Èt klik per ønsket softwarepakke, og det lod sig øjeblikkeligt installere. Så nemt har det aldrig været med Windows. Mht. udbredelse (på desktop-fronten) så skyldes det jo i høj grad, at man alle steder historisk har anvendt Windows og Windows-specifikke applikationer. Flere af disse kommercielle applikationer fås typisk kun til Windows. Det er "hønen og ægget"-problemet. Software-husene venter på, at antallet af Linux-desktop-brugere skal stige. Samtidig sidder brugerne og venter på, at applikationer skal blive tilgængelige, førend de tager skridtet og skifter. Derudover så gør MS alt for at holde på sin kundebase (uanset hvilket økonomisk tab det giver dem). Historierne herpå er utallige. Et meget godt eksempel var, da man i München stod lige på nippet til at migrere alt til Linux (IBM var bl.a. inde over, vist nok sammen med SuSE). Steve Balmer sprang op af sin sun bed på Bahamas og fløj direkte til München og bød langt under tilbudet fra IBM/SUSE, selv om MS ville tabe millioner og atter millioner på tilbudet. Det eneste, der betød noget, var at forhindre en øget markedsandel til pingvinen. :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu