MKE Skrevet May 8, 2009 Rapporter Skrevet May 8, 2009 Jeg har en fast tandlæge i Malmö - og bor også i Malmö. Førhen var det almindeligt - for mig - at få en regning / kvittering fra min tandlæge, og derefter tog jeg så forbi den kommune - med kvitteringen -jeg flyttede fra i DK, og fik så nogle penge retur fra dem. Men det lader sig ikke gøre mere. Hvor skal man henvende sig i Malmö for, at få et "bidrag"? Mvh. Michael
Jakriborg Besvaret May 8, 2009 Rapporter Besvaret May 8, 2009 Din tandlæge får automatisk bidrag fra Försäkringskassan, når blot du oplyser dit svenske personnr. til tandlægen.
MKE Besvaret May 8, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 8, 2009 Det er... ...jeg ikke sikker på, at hun gør, fordi jeg fik en regning / kvittering pga. jeg skulle få penge retur fra den danske kommune - og det vidste hun.
MKE Besvaret May 8, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 8, 2009 Og nu står jeg... ...med tandlægeregningen i hånden; I feltet helt til højre står; "Tandvårdsersättning / Grundbelopp" Og der står slet ingenting...
hpn Besvaret May 8, 2009 Rapporter Besvaret May 8, 2009 Det er tandlägen selv, der skal give dig "rabatten/ersättningen" og så selv rette henvendelse til FK. Bare hold fast i, at du har bopäl i SE.
MKE Besvaret May 8, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 8, 2009 Regningerne... ...er fra december sidste år, og februar. Hvad gør jeg så?
Jakriborg Besvaret May 8, 2009 Rapporter Besvaret May 8, 2009 Hvis du har boet i Sverige under behandlingen, så forklar tandlægen, at du er omfattet af den offentlige svenske social- og sundhedsforsikring, og at tandlægen skal have ersättning fra Försäkringskassan og dermed trække et tilsvarende beløb fra det, du skal betale
Don A Besvaret May 8, 2009 Rapporter Besvaret May 8, 2009 Hvis du har boet i Sverige under behandlingen' date=' så forklar tandlægen, at du er omfattet af den offentlige svenske social- og sundhedsforsikring, og at tandlægen skal have ersättning fra Försäkringskassan og dermed trække et tilsvarende beløb fra det, du skal betale[/quote'] føgler lige med her. Skal nemlig have lavet en tand, Skal man Selv være medlem nogen steder for at få den rabat, det skal man vel så ikke.. Får alle svensker tandlæge rabat "penge tilbage"
MKE Besvaret May 8, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 8, 2009 Hvis du har boet i Sverige under behandlingen' date=' så forklar tandlægen, at du er omfattet af den offentlige svenske social- og sundhedsforsikring, og at tandlægen skal have ersättning fra Försäkringskassan og dermed trække et tilsvarende beløb fra det, du skal betale[/quote'] Jamen, hva´så hvis det er flere måneder siden, at regningerne er betalt? Hva´ så?
jolin Besvaret May 8, 2009 Rapporter Besvaret May 8, 2009 Det hele står forklaret her. "Tandvårdsersättning för personer som bor i Sverige men arbetar i annat EU/EES-land eller Schweiz" http://www.forsakringskassan.se/vardgivare/patient_andra_lander/ Men kort sagt, ja du har ret til tandvårdsbidrag + högkostnadskydd hvis du bor i Sverige, på lige fod med alle andre svenskere. Du skal ikke være medlem af noget som helst, men det er lidt "specielt" når man arbejder i DK og bor i S. Læs på siden jeg har linket til, og print den evt. ud og tag den med til din tandlæge. Så kan han/hun lige få genopfrisket reglerne.
Don A Besvaret May 8, 2009 Rapporter Besvaret May 8, 2009 Det hele står forklaret her. "Tandvårdsersättning för personer som bor i Sverige men arbetar i annat EU/EES-land eller Schweiz" http://www.forsakringskassan.se/vardgivare/patient_andra_lander/ Men kort sagt, ja du har ret til tandvårdsbidrag + högkostnadskydd hvis du bor i Sverige, på lige fod med alle andre svenskere. Du skal ikke være medlem af noget som helst, men det er lidt "specielt" når man arbejder i DK og bor i S. Læs på siden jeg har linket til, og print den evt. ud og tag den med til din tandlæge. Så kan han/hun lige få genopfrisket reglerne. fedt link. Troet ikke man i år 2009 kunne for tilskud uden at være medlem af noget. men forståd det ikke helt. Hvorfor så ikke bare lave lov at de SKAL sænke deres priser nu alle kan få tilskud?? eller mig der er lidt på et vilspor. Men den side skal helt sikker med på onsdag
Furland Besvaret May 9, 2009 Rapporter Besvaret May 9, 2009 Skræmmende læsning for en der har fået lavet for omkring 8k det sidste års tid, selvom ens ellers ret velinformerede tandlæge sagde at jeg IKKE var berettiget til tilskud jvf. hendes samtaler med FK!!! Så skal der kæmpes of af bakken!
buhhko Besvaret May 9, 2009 Rapporter Besvaret May 9, 2009 Som bosiddende i Sverige er man berettiget til tilskud, og helt korrekt er det tandlægen der fratrækker tilskuddet i den endelige regning. Men som grænsegænger, kræves det at man aktivt melder sig hos FK hvor de så tilsyneladende skal godkende berettigelse. Ellers vil grænsegængere stå som "Ej godkendt" på tandlægens skærm. Og man bør væbne sig med tålmodighed. På nuværende tidspunkt er sagsbehandlingstiden hos FK på et par måneder. Man burde dog kunne finde en løsning med ens tandlæge.. Er netop på vej gennem møllen på nuværende tidspunkt.. Behandlingen er tæt på overstået, men har endnu ikke fået et endeligt svar fra FK.
tim_pedersen_ Besvaret May 9, 2009 Rapporter Besvaret May 9, 2009 Som bosiddende i Sverige er man berettiget til tilskud, og helt korrekt er det tandlægen der fratrækker tilskuddet i den endelige regning. Men som grænsegænger, kræves det at man aktivt melder sig hos FK hvor de så tilsyneladende skal godkende berettigelse. Ellers vil grænsegængere stå som "Ej godkendt" på tandlægens skærm. Og man bør væbne sig med tålmodighed. På nuværende tidspunkt er sagsbehandlingstiden hos FK på et par måneder. Man burde dog kunne finde en løsning med ens tandlæge.. Er netop på vej gennem møllen på nuværende tidspunkt.. Behandlingen er tæt på overstået, men har endnu ikke fået et endeligt svar fra FK. Hej. Du kan ikke blive medlem i FK når du arbejder i DK.. jeg har søgt og fået afslag med den begrundelse. Mvh Tim
Solsikke80 Besvaret May 9, 2009 Rapporter Besvaret May 9, 2009 Hej. Du kan ikke blive medlem i FK når du arbejder i DK.. jeg har søgt og fået afslag med den begrundelse. Mvh Tim Det samme har min kæreste, det tog dem ca ½ år at sende et brev med et afslag, trods flere telefonopkald. Det går vist ikke for hurtigt derinde :thumbdown
hpn Besvaret May 9, 2009 Rapporter Besvaret May 9, 2009 min tidligere tandläge holdt fast i ved hver årlige undersögelse, at jeg ikke var berettiget til tilskud fordi jeg var dansk statsborger. Vi havde den samme diskussion hvert år.
buhhko Besvaret May 9, 2009 Rapporter Besvaret May 9, 2009 Som jeg har forstået det, så er det korrekt at man ikke skal meldes ind i FK, men FK skal godkende en for HK tilskud.. Jeg angav tydeligt på den blanket jeg sendte ind, at jeg ene alene søgte om godkendelse for högstkostnadskydd til tandlægebehandling... Omend ikke andet.. Din tandlæge tager fejl... Tilskuddet afhænger ikke af statsborgerskab, men hvor du er folkebogført
jolin Besvaret May 9, 2009 Rapporter Besvaret May 9, 2009 Det står sort på hvidt på den side jeg har linket til tidligere. Personer som bor i Sverige men arbetar i annat EU/ESS-land eller Schweiz kallas gränsarbetare. De finns inte registrerade för tandvårdsersättning i Försäkringskassans register. De har dock samma rätt till tandvårdsersättning som andra som bor i Sverige. Der er ikke så meget at være i tvivl om. Glem indmeldelse i FK osv., print siden ud og tag den med til tandlægen.
MKE Besvaret May 12, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 12, 2009 Sidste nye; Jeg har lige haft en behagelig snak med min tandlæge vedr, at jeg gerne vil ha´ noget tilskud fra FK - fra to besøg jeg havde i dec ´08, og feb ´09. Først havde jeg prøvet min gamle kommune, men de sendte mig så retur til SE. Tandlægen sagde, at hun kun kan få tilskud, hvis hun sender regningen ind max 14 dage efter et besøg. Hvad så? Mvh. Michael PS: Jeg havde tænkt mig, at ta´e fordbi FK i morgen.
Jakriborg Besvaret May 12, 2009 Rapporter Besvaret May 12, 2009 Din tandlæge har begået en fejl. Det ville da være god service, hvis tandlægen erkendte det og holdt dig skadesløs.
MKE Besvaret May 12, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 12, 2009 Din tandlæge har begået en fejl. Det ville da være god service' date=' hvis tandlægen erkendte det og holdt dig skadesløs.[/quote'] Hvori består tandlægens fejl?
Jakriborg Besvaret May 12, 2009 Rapporter Besvaret May 12, 2009 Tandlægen har ikke indberettet dine behandlinger til FK
MKE Besvaret May 12, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 12, 2009 Tandlægen har ikke indberettet dine behandlinger til FK Jamen, først vil *jeg* jo også gå til min gamle danske kommune, som altså ikke ville "hjælpe" mere. Vil det så sige, at det er spildt for denne gang?
Jakriborg Besvaret May 12, 2009 Rapporter Besvaret May 12, 2009 Okay, hvis du selv har insisteret på, at tandlægen ikke skulle indberette noget til FK, og du selv ville søge om tilskud fra noget i Danmark, så er det naturligvis din egen fejl. Og så er det jo bare ærgerligt. Du må prøve at se, hvad FK siger, hvis du spørger dem.
Don A Besvaret May 13, 2009 Rapporter Besvaret May 13, 2009 her står der lidt mere om hvor meget de dækker. http://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/vad_kostar/hogkostnadsskydd/
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu