Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Jeg bor i sverige, men min hund har fortsat dansk pas, så er der nogen der ved hvordan man får det ændret. Svenskerne er lidt voldsomme i deres krav til ormekur - 6 gange om året - så de fleste dyrlæger mener kravet er direkte skadeligt for hunden, og gerne skriver under på at hunden har fået kuren, uden at give den. Men jeg er træt af det dyrlæge renderi, så vil gerne have at min hund også bliver svensk, så jeg lidt mere frit kan tage den med over broen. Ps. Er der i øvrigt nogen Hässleholm området der kunne have lyst til at lufte hund sammen i ny og næ. Min hund mødte 20 forskellige hunde om dagen da min kone og jeg boede i København, og nu ser han måske en hver 2. uge. Det er jo lidt trist. Han er kastreret Broholmer på 55 kg, rolig og glad. Kan dog være lidt nervøs ved fremmede hanhunde hvis de er dominerende, da han er blevet overfaldet nogle gange af kamphunde på Nørrebro.

Besvaret
Hej. Jeg bor i sverige, men min hund har fortsat dansk pas, så er der nogen der ved hvordan man får det ændret. Svenskerne er lidt voldsomme i deres krav til ormekur - 6 gange om året - så de fleste dyrlæger mener kravet er direkte skadeligt for hunden, og gerne skriver under på at hunden har fået kuren, uden at give den. Men jeg er træt af det dyrlæge renderi, så vil gerne have at min hund også bliver svensk, så jeg lidt mere frit kan tage den med over broen.
Det kan du desværre ikke. Det er jo det samme uanset hvilken side af broen du bor på, skal du til DK skal du have ormekur. Jeg har dog ikke selv læst det med 6 gange om året, det kommer vel an på hvor ofte man er i DK? Så vidt jeg er orienteret, kan man få "månedstilladelse" hvis man ofte rejser til DK, dvs. du behøver "kun" tage ormepillen 1 gang om måneden uanset hvor ofte du så er i DK. Ellers er det jo hver gang. At dyrlæger så skriver under uden at give pillen kan man jo så have sine meninger om, det skal du nok ikke snakke for højt om, ved ikke hvordan jordbruksverket ville se på dette... Jeg kan da godt forstå svenskerne ikke vil have den parasit indført, når de nu ikke har den selv, selvom det måske er lidt voldsomt at skulle give dem ormepiller så meget. Ved ikke om du behøver ændre dit danske hundepas, når hunden er registreret i DK, og hvis det overhovedet har nogen betydning, men hvis du vil ændre det, kan du bare kontakte en svensk dyrlæge :)
Besvaret
Jeg får tilladelse hver anden måned ledsaget af ormekur' date=' så deraf de 6 gange om året.[/quote']OK cool, måske du skulle beholde det danske pas, for den regel findes ikke i SE.
Besvaret

Ingen Danske regler Der er ingen Dane regler, det er de Svenske der skal fölges hver 4 `uge. Jeg får en attest fra dyrläge hvor jeg skriver under på at jeg giver min hund ormekur senest 4 uger efter jeg har haft hunden med til DK. Hvilket jeg naturligvis glemmer:tongue2: 75 kr giver jeg så det er ok.

Besvaret
Der er ingen Dane regler' date=' det er de Svenske der skal fölges hver 4 `uge. Jeg får en attest fra dyrläge hvor jeg skriver under på at jeg giver min hund ormekur senest 4 uger efter jeg har haft hunden med til DK. Hvilket jeg naturligvis glemmer:tongue2: 75 kr giver jeg så det er ok.[/quote'] jeg kan virkeligt kun komme på et eneste passende ord uden det blir for "stödende" og det er "UFATTELIGT"...
Besvaret
Jeg får en attest fra dyrläge hvor jeg skriver under på at jeg giver min hund ormekur senest 4 uger efter jeg har haft hunden med til DK. Hvilket jeg naturligvis glemmer:tongue2: 75 kr giver jeg så det er ok.
Du sidder simpelthen og indrømmer dokumentfalsk på både dine og din dyrlæges vegne!? Hvor dumt er dét lige? Måske man skulle overveje om man overhovedet skulle pendle med hunden, hvis vuffer ikke kan tåle at den skal overholde reglerne. I sidste ende kigge på om man overhovedet burde have hund, hvis man ikke vil overholde gældende lovgivning på området. :sick: Med andre ord, så synes jeg det du gør (og opfordrer til at andre kan gøre) er en rigtig rigtig dårlig idé! :thumbdown (For ikke at tale om ulovlig!)
Besvaret

Indrömmet Jeg indrömmer at jeg ikke fölger denne regel, iövrigt den eneste regel jeg ikke föjger i dette land. Og hvorfor gör jeg så ikke dette: Jeg holder ganske enkelt for meget af min hund, derfor. Iövrigt har dyrlägen ingen forpligtelse til at se om jeg kommer tilbage. Så hun gör intet forkert. Så det er helt som det skal väre fra hendes side. QUOTE=Gio;190570]Du sidder simpelthen og indrømmer dokumentfalsk på både dine og din dyrlæges vegne!? Hvor dumt er dét lige? Måske man skulle overveje om man overhovedet skulle pendle med hunden, hvis vuffer ikke kan tåle at den skal overholde reglerne. I sidste ende kigge på om man overhovedet burde have hund, hvis man ikke vil overholde gældende lovgivning på området. :sick: Med andre ord, så synes jeg det du gør (og opfordrer til at andre kan gøre) er en rigtig rigtig dårlig idé! :thumbdown (For ikke at tale om ulovlig!)

Besvaret

så det er ok du bringer andre hundes liv i fare fordi du holder af din hund? så er det vel også ok at jeg sätter dit og dine börns liv på spil ved at köre 250kmt ned af din vej fordi jeg holder af fart... igen et tegn på din kvalmende dobbeltmoral... uläkkert at se på...

Jeg indrömmer at jeg ikke fölger denne regel' date=' iövrigt den eneste regel jeg ikke föjger i dette land. Og hvorfor gör jeg så ikke dette: Jeg holder ganske enkelt for meget af min hund, derfor. Iövrigt har dyrlägen ingen forpligtelse til at se om jeg kommer tilbage. Så hun gör intet forkert. Så det er helt som det skal väre fra hendes side. QUOTE=Gio;190570']Du sidder simpelthen og indrømmer dokumentfalsk på både dine og din dyrlæges vegne!? Hvor dumt er dét lige? Måske man skulle overveje om man overhovedet skulle pendle med hunden, hvis vuffer ikke kan tåle at den skal overholde reglerne. I sidste ende kigge på om man overhovedet burde have hund, hvis man ikke vil overholde gældende lovgivning på området. :sick: Med andre ord, så synes jeg det du gør (og opfordrer til at andre kan gøre) er en rigtig rigtig dårlig idé! :thumbdown (For ikke at tale om ulovlig!)
Besvaret

Dobbelmoral er Dobbelmoral er at folk med hunde til store udstillinger kan tage deres hunde frit ind i Sverige. Jeg kender ikke en eneste dyrläge der syntes det er ok at give ormekur så ofte. Din sidste bemärkning er som sädvanlig latterlig og har ingenting med sagen at göre.

så det er ok du bringer andre hundes liv i fare fordi du holder af din hund? så er det vel også ok at jeg sätter dit og dine börns liv på spil ved at köre 250kmt ned af din vej fordi jeg holder af fart... igen et tegn på din kvalmende dobbeltmoral... uläkkert at se på...
Besvaret

nej dobbeltmoral er det du gang på gang på gang udviser når du sidder og kommer med moralske opstöd når andre går over stregen når du som du selv indrömmer ikke fölger alle regler og love til punkt og prikke... at din dyrläge mener at du ikke skal gi din hund ormekur så ofte gir dig på ingen måde mere ret til at bryde den svenske lov på det område end jeg har ret til at bryde färdselsloven eller sågar straffeloven og du sätter i teorien også mine hundes liv på spil ved ikke at overholde den lov .. så er det vel også fair at jeg sätter dit liv på spil ... kig i en ordbod... der er dobbeltmoral synonymt for hykleri.. og det er präcis hvad du udviser .. hykleri... og min bemärkning har netop noget med den "sag" jeg kommenterer at göre.. at den ikke har meget med topic at göre er noget andet ...

Dobbelmoral er at folk med hunde til store udstillinger kan tage deres hunde frit ind i Sverige. Jeg kender ikke en eneste dyrläge der syntes det er ok at give ormekur så ofte. Din sidste bemärkning er som sädvanlig latterlig og har ingenting med sagen at göre.
  • 4 weeks later...
Besvaret

Der er ingen forskel.. Svenskere skal også avmaske deres hunde inden de retunere til sverige når de har været uden for landets grænser.. Så dansk eller svensk pas...-ingen forskel.

Besvaret

Det er nok heller ikke liiiige at bringe andres hundes liv i fare - man kan jo også sætte det stort op. Man behøver jo ikke give hver 4. uge - der bliver sat kryds i nummer 2 mener jeg - hvor der står at hunden har været udenfor Sverige i løbet af året - ejeren har afmasket sin hund regelmæssig - hvad regelmæssig er, er jo så op til den enkelte.

Besvaret
Det er nok heller ikke liiiige at bringe andres hundes liv i fare - man kan jo også sætte det stort op. Man behøver jo ikke give hver 4. uge - der bliver sat kryds i nummer 2 mener jeg - hvor der står at hunden har været udenfor Sverige i løbet af året - ejeren har afmasket sin hund regelmæssig - hvad regelmæssig er' date=' er jo så op til den enkelte.[/quote'] nej for der er jo ikke särligt mange hunde der dör af forskellige slags orm .. DOH!!
Besvaret
DOOOH selv - det er ikke den orm hunde dør af - og det er da yderst sjældent en hund dør af orm - udover hjertelungeorm som hunde nogen gange dør af
nope det er ikke så forbandet själdent ... da den orm man nu engang gir ormekur for kan årsage infektioner i tarmsystemet og sågar indre blödninger ..
Besvaret
nope det er ikke så forbandet själdent ... da den orm man nu engang gir ormekur for kan årsage infektioner i tarmsystemet og sågar indre blödninger ..
Det er så ikke den ormekur man giver hver 4. uge
Besvaret
Mon ikke også der er så strikse regler omkring den orm fordi den kan overføres til mennesker...:rolleyes::)
Besvaret

I Øresundsbladet står der en historie om en pendler der har sin hund med ovre til DK fra Sverige ca 2 gange om ugen. Hun skal give den ormekur hver 4. uge. Det koster hende 4000 kr om året. Og uden Michael K's kommentarer, men gerne fra jer andre, betyder det så også at jeg ved siden af det hundepas jeg får lavet (har lige fået hund og er i gang med rabbies osv) så skal jeg til dyrlæge 1 gang om måneden for at en dyrlæge kan score penge på at den skal have en ormekur?

Besvaret

Nå, jeg fandt lige det her på jordbruksverket.se. Hold da op hvor er det omstændigt at have fået hund. Särskilda villkor för dem som reser mellan Sverige och Danmark: 4-veckorsintyg Svenskar Med ett pass och ett så kallat 4-veckorsintyg kan du resa obegränsat mellan Sverige och Danmark i fyra veckor. Du skaffar intyget hos veterinär i Sverige innan du åker. Veterinären kryssar i ruta 2a eller 2b på intyget, och behöver inte avmaska djuret vid det första besöket. När du fått intyget ifyllt och stämplat kan du resa mellan Sverige och Danmark med djuret så mycket du vill utan avmaskning under de följande fyra veckorna. Observera att du själv också måste fylla i punkt 3 och 4 om djurägarens försäkran för att intyget ska vara giltigt. Och du har givetvis med dig passet för sällskapsdjur tillsammans med ditt 4-veckorsintyg, och visar dem för tullen varje gång du reser in i Sverige. Har du ett giltigt 4-veckorsintyg behövs alltså ingen notis om avmaskning i passet. Danskar 4-veckorsintyget kan även utfärdas hos veterinär i Danmark. Djuret måste då även avmaskas vid första veterinärbesöket, och ruta 2 c ska fyllas i. I övrigt gäller samma villkor som ovan. Förnyat 4-veckorsintyg Innan intyget förlorar sin giltighet måste du uppsöka veterinär igen och få djuret avmaskat. Det får inte gå mer än 28 dagar mellan det första och det andra besöket. Ska du inte resa mer så avmaskar veterinären djuret, och skriver under och stämplar vid punkt 6 på intyget. Ska du fortsätta resa så avmaskar veterinären djuret och ger dig ett nytt intyg med ruta 2d på intyget ikryssad. Förnyat intyg kan utfärdas både i Sverige och i Danmark. Att skaffa 4-veckorsintyget Du kan beställa eller skriva ut intyget på www.sjv.se under "Blanketter och intyg" i vänsterspalten på förstasidan, eller i högerspalten ovan. Du kan också beställa per telefon hos Kundtjänst på +46-771 223 223. Intyget måste vara ifyllt av veterinär för att vara giltigt vid gränspassagen.

Besvaret
Det er jo ikke mindre end en mirakel at der ikke dør flere hunde - det er jo et fåtal af hunde der nogensinde ser en ormekur
du fatter jo tydeligtvis ikke hvorfor sverige netop er så hysteriske med det .. det er netop fordi det IKKE er udbredt herovre men hvis pendlere skider på det så bliver det udbredt herovre... det er det de vil undgå hvorfor er det så svärt at fatte ? i danmark dör der endnu flere hunde pga orm netop fordi danskere skider på det .. og til Dan hvis du ikke vil ha ALLES kommentarer på dit indläg så lad väre med at stille spörgsmål herinde ... for gör du det er det frit for alle at svare så lev med det ... eller find et arabisk forum hvor ytringsfrihed er banlyst ... men for at svare på dit spörgsmål.. JA!!!
Besvaret
du fatter jo tydeligtvis ikke hvorfor sverige netop er så hysteriske med det .. det er netop fordi det IKKE er udbredt herovre men hvis pendlere skider på det så bliver det udbredt herovre... det er det de vil undgå hvorfor er det så svärt at fatte ? i danmark dör der endnu flere hunde pga orm netop fordi danskere skider på det .. og til Dan hvis du ikke vil ha ALLES kommentarer på dit indläg så lad väre med at stille spörgsmål herinde ... for gör du det er det frit for alle at svare så lev med det ... eller find et arabisk forum hvor ytringsfrihed er banlyst ... men for at svare på dit spörgsmål.. JA!!!
Jamen det er i orden Hr. Dyrlæge! Og jo jeg fatter godt hvorfor Sverige er "hysteriske" - tror ikke lige du skal begynde og belære mig om noget som helst omkring ormekur, vaccinationer, rabies osv - jeg har sat mig ind i reglerne og følger dem. Don't get me started...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...