dannemare Besvaret July 15, 2009 Rapporter Besvaret July 15, 2009 En GUI er jo også en shell ;) Fair nok. ;) Jeg gættede bare på, at du med "shell" refererede til en cli shell og ikke en gui shell. :) Men spørgsmålet er bare hvad den linux version der blev bootet til så kan bruges til' date=' den kan satme ikke indeholde mange ting...[/quote'] Jeg er dig svar skyldig. :)
dannemare Besvaret July 15, 2009 Rapporter Besvaret July 15, 2009 Intel wants laptops to boot in two seconds "Forget about standby-resume routines, sleep modes and even ‘pre-boot’ environments like Splashtop. Intel reckons you’ll soon be able to take your netbook a cold start to a desktop that’s ready for work in just two seconds. That’s the target for Moblin, the mobile-optimised Linux variant which Intel is developing for netbooks and mobile Internet devices." -- http://apcmag.com/intel-wants-laptops-to-boot-in-two-seconds.htm
sup3rior Besvaret July 15, 2009 Rapporter Besvaret July 15, 2009 Som sagt... i tilfældet her har man ikke "snydt", og når der er god mulighed for at skære megen fedtet væk, skyldes det som nævnt, at dagens distributioner er EKSTREMT mangfoldige, helt uden for Windows' rækkevidde i øvrigt. Lad mig bare spørge sådan her: Hvor mange filsystemer understøtter XP out-of-the-box? 2? Prøv at gange det med 10; så begynder det at ligne noget, vi andre kender. Læs HELE artiklen (det var vist ikke nemt at se, at subject i min forrige post faktisk gemte på linket til artiklen) her: http://lwn.net/Articles/299483/ Af artiklen fremgår det, hvorledes man har optimeret elementer i bootprocessen uden at man ligefrem skrotter ting, som er til gene for brugeren og brugeroplevelsen. Hardware-kompatibilitet og brugervenlighed bevares med andre ord. Så meget Linux entusiast er jeg sku heller ikke, den artikel er satme lang ;) Men bortset fra det - hvad skal idéen være med alle de forskellige filsystemer...? Har du brug for mere end et?
sup3rior Besvaret July 15, 2009 Rapporter Besvaret July 15, 2009 Intel wants laptops to boot in two seconds "Forget about standby-resume routines, sleep modes and even ‘pre-boot’ environments like Splashtop. Intel reckons you’ll soon be able to take your netbook a cold start to a desktop that’s ready for work in just two seconds. That’s the target for Moblin, the mobile-optimised Linux variant which Intel is developing for netbooks and mobile Internet devices." -- http://apcmag.com/intel-wants-laptops-to-boot-in-two-seconds.htm Men har du set hvad det er moblin som operativsystem indeholder...? Praktisk talt kun en browser...
Gio Besvaret July 15, 2009 Rapporter Besvaret July 15, 2009 Praktisk talt kun en browser...Fremtiden er også at din browser er alt du har brug for. Resten klares via nettet, masser af båndbredde og distributed computing. Klart der mangler lidt i dagens browsere - men det er på kort sigt meningen at denne bliver din hovedapplikation, som giver dig hvad du har brug for her og nu. Spil, regneark, HD-underholdning osv.
sup3rior Besvaret July 15, 2009 Rapporter Besvaret July 15, 2009 Fremtiden er også at din browser er alt du har brug for. Resten klares via nettet' date=' masser af båndbredde og distributed computing. Klart der mangler lidt i dagens browsere - men det er på kort sigt meningen at denne bliver din hovedapplikation, som giver dig hvad du har brug for her og nu. Spil, regneark, HD-underholdning osv.[/quote'] Der er vi enig - men den fremtid er ikke noget som sker i overmorgen, ej heller næste uge eller år... Der er alt for mange faktorer som endnu ikke er på plads for at det kan lade sig gøre...
dannemare Besvaret July 15, 2009 Rapporter Besvaret July 15, 2009 Men bortset fra det - hvad skal idéen være med alle de forskellige filsystemer...? Har du brug for mere end et? Ja. Mange af filsystemerne har forskellige fokusområder, som gør dem specielt velegnede i bestemte sammenhænge (f.eks. reiserfs til news servere, ville være oplagt). reiser4 kommer vi jo desværre nok til at vente længe på: http://news.cnet.com/8301-13578_3-10029168-38.html
dannemare Besvaret July 15, 2009 Rapporter Besvaret July 15, 2009 Men har du set hvad det er moblin som operativsystem indeholder...? Praktisk talt kun en browser... Kun fordi Intel ønsker det sådan i den endelig version af Moblin. I bund og grund kan man "bryde ud af skallen" og slå sig løs, som var det en vanlig distro, man sad overfor - ganke som demonstreret nedenunder, hvor en tidlig alpha-udgave startes i Virtualbox og afslører en helt traditionel XFCE-desktop med adgang til hvad som helst: Hh-dGFoSrjI
sup3rior Besvaret July 15, 2009 Rapporter Besvaret July 15, 2009 Ja. Mange af filsystemerne har forskellige fokusområder' date=' som gør dem specielt velegnede i bestemte sammenhænge (f.eks. reiserfs til news servere, ville være oplagt). reiser4 kommer vi jo desværre nok til at vente længe på: [url']http://news.cnet.com/8301-13578_3-10029168-38.html Driver du da mange news servere fra Windows 7 eller Ubuntu maskiner Spøg til side, nu vil jeg smutte i seng - så for idag må vi være enige om at være uenige ;)
dannemare Besvaret July 15, 2009 Rapporter Besvaret July 15, 2009 Driver du da mange news servere fra Windows 7 eller Ubuntu maskiner Hvor kommer Win7 og Ubuntu ind i billedet? Men for at gøre en lang historie kort, så var jeg en del af TDC Internets UNIX-afdeling, da TDCs news servere lå ligger 1 i verden, så ja, jeg har en smule kendskab til emnet. ;) Men Linux's ufattelige mangfoldighed handler jo ikke (kun :)) om, hvad jeg ønsker af mit operativsystem. Det handler om, hvad vi alle tilsammen ønsker, at et operativsystem skal give os mulighed for at kunne. Desuden var det bare et hurtigt konkret eksempel på, hvor ét bestemt filsystem måske ville være at foretrække frem for et andet. Et andet hurtigt eksempel kunne være XFS' fortrinlige evne til at læse/skrive kæmpe filer; oplagt på en medieserver eksempelvis. MS har som altid - og det giver sikkert god mening rent forretningsmæssigt - valgt den nemme løsning: At satse på ét filsystem, som virker ganske godt for de fleste. "One size fits all..." den slags vil "vi andre" naturligvis ikke nøjes med. :)
sup3rior Besvaret July 16, 2009 Rapporter Besvaret July 16, 2009 Hvor kommer Win7 og Ubuntu ind i billedet? Men for at gøre en lang historie kort, så var jeg en del af TDC Internets UNIX-afdeling, da TDCs news servere lå ligger 1 i verden, så ja, jeg har en smule kendskab til emnet. ;) Men Linux's ufattelige mangfoldighed handler jo ikke (kun :)) om, hvad jeg ønsker af mit operativsystem. Det handler om, hvad vi alle tilsammen ønsker, at et operativsystem skal give os mulighed for at kunne. Desuden var det bare et hurtigt konkret eksempel på, hvor ét bestemt filsystem måske ville være at foretrække frem for et andet. Et andet hurtigt eksempel kunne være XFS' fortrinlige evne til at læse/skrive kæmpe filer; oplagt på en medieserver eksempelvis. MS har som altid - og det giver sikkert god mening rent forretningsmæssigt - valgt den nemme løsning: At satse på ét filsystem, som virker ganske godt for de fleste. "One size fits all..." den slags vil "vi andre" naturligvis ikke nøjes med. :) Tråden gik på Win7 vs Ubuntu ;)
MRoderick Besvaret July 16, 2009 Rapporter Besvaret July 16, 2009 Tråden gik på Win7 vs Ubuntu ;) Det er vist mange sider siden, og du har selv været med til at afspore den flere gange ;) Men, det ville da være interessant hvis man kunne lave et fornuftigt BATTLE mellem Windows 7 og Ubuntu blandt alle de religiøse krigere og os andre herinde. Jeg er da ret nysgerrig på om Windows 7 er værd at bruge tid på ... og tilsvarende er jeg da også ret nysgerrig på om det er lykkes at få Ubuntu i en tilstand som f.eks. min far ville kunne affinde sig med. Man kunne jo forestille sig at man i fællesskab (over en øl?) prøvede at installere hhv. Windows7(RC1?) og Ubuntu (hvilken version?) på et par aflagte maskiner, som ikke indeholdt noget der skulle gemms .. og så kunne man jo passende dokumentere oplevelsen og høre folk fra begge lejre om deres oplevelser og om deres fordomme holdt stik? Mission: Lav en desktop maskine som din far kunne bruge, og du ville kunne servicere, når han har klokket i det. Eller vil I hellere bare kaste med mudder på et forum, og konstant prøve at afspore diskussionen? ---- EDIT: Glemte at jeg ville have puttet dette billede ind
credde Besvaret July 16, 2009 Rapporter Besvaret July 16, 2009 Men er det egentlig fair at sammenligne Windows 7 lige nu, når det ikke officielt er frigivet, men stadig til dels er en Beta. I såfald bør man vel vente til man har en officiel udgave til oktober, der kan jo stadig komme rettelser inden officiel release.
MRoderick Besvaret July 16, 2009 Rapporter Besvaret July 16, 2009 Men er det egentlig fair at sammenligne Windows 7 lige nu' date=' når det ikke officielt er frigivet, men stadig til dels er en Beta. I såfald bør man vel vente til man har en officiel udgave til oktober, der kan jo stadig komme rettelser inden officiel release.[/quote'] Det ville nok være en sammenligning med en noget længere holdbarhed, end hvis man sammenligner ikke-final versioner.
Rikke Rost Besvaret July 16, 2009 Rapporter Besvaret July 16, 2009 Skal vi ha' øl, så er det jo mindre vigtigt at sammenligningen ikke holder så lang tid....:D Så gør vi det bare igen når den kommer i en officiel release.....:)
MRoderick Besvaret July 16, 2009 Rapporter Besvaret July 16, 2009 Skal vi ha' øl' date=' så er det jo mindre vigtigt at sammenligningen ikke holder så lang tid....:D Så gør vi det bare igen når den kommer i en officiel release.....:)[/quote'] Så du forestiller dig et kvartalsvist OS + Bryghus battle?
Rikke Rost Besvaret July 16, 2009 Rapporter Besvaret July 16, 2009 Det kunne da være hyggeligt....:) Så du forestiller dig et kvartalsvist OS + Bryghus battle?
sup3rior Besvaret July 16, 2009 Rapporter Besvaret July 16, 2009 Det er vist mange sider siden, og du har selv været med til at afspore den flere gange ;) Jeg kan sku ikke lige se hvor jeg har startet en OT ;) Men god idé ellers - så kan os "nørder" ellers sidde og få en masse gode idéer sammen :)
webodin Besvaret July 16, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 16, 2009 Ubuntu installation fest... Hver Onsdag fra kl. 18 på Howitzvej 60 Frederiksbarg, i CBS byggning, er der SSLUG møder man er altid velkommen at tage en maskine med hvor man kan få installeret UBUNTU på en eksisterende maskine med windows, sådan at man laver en DUAL BOOT, så man kan vælge i opstartfasen om man vil køre Windows ell Ubuntu, installering af UBUNTU går ikke ud over eksisterende windows installationen, men det er en god ide at forberede maskinen med bl.a. rydde op og de-fragmentere denne, så klare vi resten her fra... vi ses...
sup3rior Besvaret July 16, 2009 Rapporter Besvaret July 16, 2009 Hver Onsdag fra kl. 18 på Howitzvej 60 Frederiksbarg, i CBS byggning, er der SSLUG møder man er altid velkommen at tage en maskine med og så kunne man få installeret UBUNTU på en eksisterende maskine med windows, sådan at man laver en DUAL BOOT, så man kan vælge i opstartfasen om man vil køre Windows ell Ubuntu, det går ikke ud over windows installationen, men det er en god ide at rydde op på maskinen og de-fragmentere denne så klare vi resten her fra... vi ses... Jeg tror mere det var møntet på en real-life test af systemerne henover en kold pils (det kan være Mikkel giver) og ikke for at få sin maskine konverteret til Linux - personligt kan Linux ikke levere det jeg skal bruge, så derfor er det ikke relevant for mig at dukke op til et SSLUG møde. Og jeg skulle nok selv kringle den hvis det blev nødvendigt :)
webodin Besvaret July 16, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 16, 2009 Jeg tror mere det var møntet på en real-life test af systemerne henover en kold pils (det kan være Mikkel giver) og ikke for at få sin maskine konverteret til Linux - personligt kan Linux ikke levere det jeg skal bruge, så derfor er det ikke relevant for mig at dukke op til et SSLUG møde. Og jeg skulle nok selv kringle den hvis det blev nødvendigt :) det var bare et tilbud og info til alle interesserede, men fair nok, jeg er med det med kold pils... informere hvor og hvornår så dukker jeg op... det kunne være sjovt test/fest....
sup3rior Besvaret July 16, 2009 Rapporter Besvaret July 16, 2009 Nu ville jeg være fair i min vurdering og teste den seneste version af Ubuntu... Jeg må sige at brugervenligheden ikke har vundet noget specielt i mit favør. Efter en fuldstændig standard installation inkl. X windows får jeg denne her ved første opstart: Det er sku lidt svært selv som "nørd" at komme forbi sådan noget når man ikke engang kan se hvad der sker på skærmen
webodin Besvaret July 17, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2009 Nu ville jeg være fair i min vurdering og teste den seneste version af Ubuntu... Jeg må sige at brugervenligheden ikke har vundet noget specielt i mit favør. Efter en fuldstændig standard installation inkl. X windows får jeg denne her ved første opstart: Det er sku lidt svært selv som "nørd" at komme forbi sådan noget når man ikke engang kan se hvad der sker på skærmen og her er windows udgave .... og måske mere frustrerende
sup3rior Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 og her er windows udgave .... og måske mere frustrerende Den er da rent faktisk mindre frusterende - for der bliver givet valgmuligheder til at løse det... Det kan da godt være man som ikke kyndig bruger kan forstå hvad der så rent faktisk står, men det er nemmere for en lidt mere kyndig bruger at spore sig ind på fejlen når den siger noget med en manglende mass storage controller driver - fremfor en skærm med en opstart der fejler og det er umuligt at læse hvad der står...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu