Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Idag kom jeg til at tage et valg, ved ikke om det var klogt men det vil vise sig. Jeg kommer kørende et sted hvor der er vejarbejde, det er vist 50-70km/t. Vejbanen er insnævret og der er de her beton autoværn, som man absolut ikke skal prøve at flytte med en Fiesta. Jeg aner i bakspejlet at der kommer en Politibil med udrykning, jeg kan ikke komme til siden, da vejbanen er snæver, den modgående trafik kan heller ikke komme væk og de ser ikke ud til den modgående trafik har set politibilen. Jeg vælger simpelhen at sætte farten op for at give plads til politibilen så hurtigt som muligt, da jeg ved at det næppe kan vare længe før jeg kan komme forbi vejarbejdet så politibilen kan få plads, jeg ved jeg overtræder loven. Længere fremme gør jeg plads til politibilen som passere mig i modsatte vejbane, men da der er rødt lys kommer de hurtigt videre. Bag efter tænker jeg på var det det rigtige jeg gjorde, og hvad gør man som civil. Husker min gamle kørerlærer sagde nogle gange skal man bruge speederen istedet for bremsen, og jeg var helt sikkker på jeg gjorde patruljen en tjeneste i at komme så hurtigt væk som muligt. Alternativt skulle jeg bremse helt op og være sikker på at den modgående trafik ikke gjorde det samme fordi så ville vi blokere for politibilen, der var IKKE plads til 3 biler i de 2 vognbaner. Hvad siger loven? skal understrege det var i Danmark og jeg kørte i min Svenske bil. Kan jeg ricikere at patruljen selv om de havde fart på har registrert jeg har kørt for stækt (selv om jeg prøvede at hjælpe dem frem) og jeg får en bøde for min hastighed overtræedelse. I så fald er det nok klogt jeg bytter til Svensk kørekort med det samme :) Jeg har nok kørt ca. 100km/t og tænker at Danske patruljevogne jo har video on board :o Nogle politifolk her inde?

Besvaret

det er jo klart en looverträdelse men tvivler på nogen betjent nogensinde vil klandre dig medmindre du laver noget fuldkommen hovedunderarmen agtigt for at göre plads .. tror nok de bare er taknemmelige for at du var vågen og gjorde plads

Hej. Idag kom jeg til at tage et valg, ved ikke om det var klogt men det vil vise sig. Jeg kommer kørende et sted hvor der er vejarbejde, det er vist 50-70km/t. Vejbanen er insnævret og der er de her beton autoværn, som man absolut ikke skal prøve at flytte med en Fiesta. Jeg aner i bakspejlet at der kommer en Politibil med udrykning, jeg kan ikke komme til siden, da vejbanen er snæver, den modgående trafik kan heller ikke komme væk og de ser ikke ud til den modgående trafik har set politibilen. Jeg vælger simpelhen at sætte farten op for at give plads til politibilen så hurtigt som muligt, da jeg ved at det næppe kan vare længe før jeg kan komme forbi vejarbejdet så politibilen kan få plads, jeg ved jeg overtræder loven. Længere fremme gør jeg plads til politibilen som passere mig i modsatte vejbane, men da der er rødt lys kommer de hurtigt videre. Bag efter tænker jeg på var det det rigtige jeg gjorde, og hvad gør man som civil. Husker min gamle kørerlærer sagde nogle gange skal man bruge speederen istedet for bremsen, og jeg var helt sikkker på jeg gjorde patruljen en tjeneste i at komme så hurtigt væk som muligt. Alternativt skulle jeg bremse helt op og være sikker på at den modgående trafik ikke gjorde det samme fordi så ville vi blokere for politibilen, der var IKKE plads til 3 biler i de 2 vognbaner. Hvad siger loven? skal understrege det var i Danmark og jeg kørte i min Svenske bil. Kan jeg ricikere at patruljen selv om de havde fart på har registrert jeg har kørt for stækt (selv om jeg prøvede at hjælpe dem frem) og jeg får en bøde for min hastighed overtræedelse. I så fald er det nok klogt jeg bytter til Svensk kørekort med det samme :) Jeg har nok kørt ca. 100km/t og tænker at Danske patruljevogne jo har video on board :o Nogle politifolk her inde?
Besvaret

Man skal altid vige for politiet. Normalt ved at holde ind til siden. I tilfælde af der ikke er plads skal man bare følge trafikken indtil man kan holde ind. I dit tilfælde, såfremt der ikke var nogen foran kørende (hvilket jeg antager der ikke var) så tror jeg sku ikke de kan eller vil klandere dig for noget. Kan tænkes de var på vej efter basser og derfor ikke måtte bruge blinket alligevel :P

Besvaret

Hehe... Jeg tror ikke de kommer efter dig... For 4 år siden stødte jeg på en dejlig "white-van" firmabil på gule plader - endda om søndagen, der kørte foran mig ned af vestmotorvejen på Sjælland. Han slingrede rigtig meget, ud i midterrabatten og kastede kaskader af sten bagud. Efter 10 minutter bag ham hvor han blev ved med at køre sådan, skiftevis i inderste så yderste bane hvor han trak brutalt ud eller ind foran folk så de måtte bremse hårdt for at han ikke skulle køre ind i dem... Og så meget trafik var der altså ikke, det var søndag... Han kørte med hastighed mellem vel 100 og 160. Kort sagt så kørte han fuldstændig grotesk latterligt, som om han var fuld, skæv eller bare ikke magtede at køre bil. Så ringede til polisen i Køge for at høre om de ikke kunne køre forbi - de ville de skam gerne... På det tidspunkt gav han den godt gas - omkring 160 stadig ude i rabbatten med jævne mellemrum! Så sagde at de nok skulle fyre lidt til den hvis de skulle nå det fra Køge, men de ville prøve - og ville være taknemmelige hvis jeg kunne hænge på lidt så han ikke forsvandt. Jeg sagde at det kunne jeg nok sagtens men ikke hvis jeg skulle holde 110 km/t - og det mente de så nok gik endda så længe jeg bare kørte opmærksomt og med god afstand. De nåede ham jo ikke ved Køge... Men da vi nåede til Sorø holdt der fint en reklamebil på tilkørslen der trak efter ham - han havde holdt den fine slingrestil hele vejen derned. Om han så reelt faktisk var beruset eller om det var andre spændende aktiviteter der foregik ved jeg ikke... Men der gik vel 1-2 km hvor de kørte bag ham med blink på før han fattede at de var der og stoppede bilen. Og på vej retur fra Slagelse (jeg skulle egentlig have været af ved Køge) stog ham fyren der kørte OG en dame udenfor bilen og talte med strisserne.. :rolleyes:

Besvaret
Fandme os' svært at køre når tøsen keder sig....... :rolleyes:
Hehe.. Ja jeg ved det! ;) Han burde nok bare ha' fundet sig en rasteplads - eller måske bare sat Britney på stereo'en til hende... :eek:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...