Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa Togpendlere Igennem studenterpolitisk arbejde[1] kommer jeg på Tirsdag i kontakt med Øresundskomiteen, som vil påvirke DSB/DSBFirst til at skabe bedre forhold over broen. Omdrejningspunktet vil være lavere priser[2], men i disse krisetider og med aflønning af tvivlsomme ledere, så har DSBFirst sikkert brug for alle de kroner de kan skrabe sammen. Derfor tror jeg personligt at øget goder i toget måske kan give os pendlere mere værdi for vores penge. Her tænker jeg på gratis internet eller muligheden for at hente dagens nyheder via et lokalt netværk i toget. Gratis kaffe ville også være et hit men den går nok ik' :) Hvorfor skriver jeg alt det her? Fordi hvis nogle af jer sidder med nogle gode ideer eller på anden måde har noget at bidrage med, så skriv det her og så vil jeg tage det med videre. [1] StudentSamarbejd Öresund [2] For vores vedkomne gælder det studenterrabatter både til studerende pendlere men også til de studerende som vil tage enkelte kurser på et øresundsuniversitet.

Besvaret
Hvorfor skriver jeg alt det her? Fordi hvis nogle af jer sidder med nogle gode ideer eller på anden måde har noget at bidrage med, så skriv det her og så vil jeg tage det med videre. .
Nu bruger jeg ikke selv toget til min pendling, men en ekstra gulerod for evt. at overveje at begynde på det, kunne være tilbud om masser af gratis og sikker parkeringsmuligheder ved stationerne. Derudover ville garanti for god mobildækning på hele strækningen også være et plus. Allervigtigst er dog at jeg ikke gider at nusse tæer med nogen på vej til eller fra arbejde, så sæder hvor man skal sidde overfor hinanden og flette stænger, kan de godt glemme alt om. Til slut kunne det være godt med en slags lounges a la dem man kender fra lufthavnene. Er toget forsinket gider jeg ikke stå og fryse på en perron eller stå i et overtisset læskur, så vil jeg sidde ned et rent og nydeligt sted hvor jeg har mulighed for at bruge nogle penge på lidt mad eller drikke mens jeg venter, og hvor der evt. også er et TV eller to. Lounge'erne skulle naturligvis være adgangskontrolleret og til (pendler?)kunder udelukkende, således at dranker-Bent ikke tisser i hjørnet og narko-Lasse ikke løber med TV'et :D
Besvaret
Hejsa Togpendlere Igennem studenterpolitisk arbejde[1] kommer jeg på Tirsdag i kontakt med Øresundskomiteen, som vil påvirke DSB/DSBFirst til at skabe bedre forhold over broen. Omdrejningspunktet vil være lavere priser[2], men i disse krisetider og med aflønning af tvivlsomme ledere, så har DSBFirst sikkert brug for alle de kroner de kan skrabe sammen. Derfor tror jeg personligt at øget goder i toget måske kan give os pendlere mere værdi for vores penge. Her tænker jeg på gratis internet eller muligheden for at hente dagens nyheder via et lokalt netværk i toget. Gratis kaffe ville også være et hit men den går nok ik' :) Hvorfor skriver jeg alt det her? Fordi hvis nogle af jer sidder med nogle gode ideer eller på anden måde har noget at bidrage med, så skriv det her og så vil jeg tage det med videre. [1] StudentSamarbejd Öresund [2] For vores vedkomne gælder det studenterrabatter både til studerende pendlere men også til de studerende som vil tage enkelte kurser på et øresundsuniversitet.
Fedt initiativ. Men hvis det primært handler om billetpriser og rabatmuligheder tror jeg det er det forkerte "forum". DSBfirst har ikke nogen indflydelse på hvad taksten over Øresund er. Det er Trafikstyrelsen og Skånetrafiken der bestemmer dette. DSBfirst får, som jeg har også har skrevet andetsteds, ikke direkte del i billetindtægter. De har jo afgivet et bud på kørslen og får betalt dette hvis de kører ordentligt.
Besvaret
Fedt initiativ. Men hvis det primært handler om billetpriser og rabatmuligheder tror jeg det er det forkerte "forum". DSBfirst har ikke nogen indflydelse på hvad taksten over Øresund er. Det er Trafikstyrelsen og Skånetrafiken der bestemmer dette. DSBfirst får' date=' som jeg har også har skrevet andetsteds, ikke direkte del i billetindtægter. De har jo afgivet et bud på kørslen og får betalt dette hvis de kører ordentligt.[/quote'] Dette er jeg klar over, men det var bare for at simplificere lidt :)
Besvaret

1) de kunne starte med at køre efter køreplanen 2) droppe toiletterne og opsætte 2-etagers bagage hylder istedet (meget mere nødvendigt end toiletter da togene i sådan en grad ikke er egnet til den bagagemænge der naturligt er til/fra en lufthavn) 3) droppe 1. klasse (findes heller ikke i S-tog) - vil reelt skabe flere pladser 4) få nogle andre tog hvor der ikke er 120 meter mellem udgangsdørene 5) ændre rejsegarantien til 15 minutter. 25 min er grotesk lang tid og gør direkte grin med deres kunder.

Besvaret

Det vigtigste er altså at de kan få togene til at køre til tiden. Hvis bare de kunne gøre det - med et tilstrækkeligt antal togsæt - så var der ikke mere at klage over. Og en af de vigtigste årsager til at de ikke gør det, er at materiellet bryder sammen gang på gang. Jeg har det indtryk at de ikke har nogen mekanikerhold, som gennemgår togene for fejl med jævne mellemrum. Det virker som om man bare lader stå til, og så bliver overrasket, når lortet bryder sammen midt på en eller anden station, hvorefter det blokerer for alle andre tog i flere timer. Hvis man kørte samme sløseri med fly, så ville der være indtil flere flystyrt om dagen pga. mekaniske problemer. Men det sker ikke med fly, for her har man altid en masse mekanikere som gennemgår flyene på kryds og tværs inden de bliver sluppet fri for flyvning. Når togene bryder sammen så tit, så sæt dog for helvede flere teknikere til at gennemgå alle togenes systemer og lign. med hyppigere mellemrum i stedet for at vente på at de bryder sammen. Eneste anden ting jeg synes kunne være nice to have var en eller anden form for Wireless internet i togene. OG - så få dog for h..... de klimaanlæg til at køre hver gang her i sommervarmen i stedet for at det strejker i 1 ud af 3 vogne. Formentlig materiel problemer igen, men måske er det togpersonalet som dummer sig.

Besvaret
Nu betaler man jo for siddeplads' date=' så det ville der være et hit hvis det også reelt var sådan at man fik en sådan hver gang, eller komp. når man står op.[/quote'] Man betaler ikke for siddeplads men for transport. Det er ikke en pladsbillet du har ;) Første klasse er det nærmeste du kommer for en "garanteret" siddeplads på Øresundstoget, og selv den er ikke garanteret når togene er proppet; prøv at få folk uden første klasse billet til at flytte sig hvis toget er proppet ;)
Besvaret

Det absolut vigtigste faktor uden undtagelse må da være at få infrastrukturen på ret køl. Den er jo fucked og det er helt klart den største faktor mht. forsinkelser.

Besvaret

Rettighed er selvfølgeligt et stort emne, men jeg tror at de 29 millioner som DSBfirst på nuværende tidspunkt er gået glip af er et noget større incitament end vi nogensinde kan komme med :) Selve konstruktionen af togene bliver der nok ikke ændret meget på. Flere døre ville jo kræve nye tog (hvis de ikke kan holde deres egne kørende, så har de nok heller ikke råd til nye), lokummerne er en service for længere ture, f.eks. KBH-Kalmar eller Gøteborg, og første klasse er ligeledes til dem som skal langt. At der så ikke er nogen videre forskel på monkey og 1. klasse er så en anden sag :D Jeg troede at siddeplads situationen var blevet bedre efter de havde indført et 3. togsæt på myldretidsafgange? Ang. det med togenes status så har jeg hørt fra en anden bruger herinde om to lokoførere der snakkede om hvor mange motorerer der trækkede på den pågældende tur. Åbenbart falder nogle af elmotorerne ud ... det virker lidt skummelt :D Hvis det er sandt så fatter jeg ikke at det er tilladt, fordi et nedbrud sænker jo ikke bare toget, men al anden trafik. For mig at se er det næstbedste DSBfirst kan gøre, efter rettidigheden, er at højne service niveauet så vi har noget at lave når toget er gået i stå :D Jeg tager EBL og Bananas' forslag med videre og så må vi se hva' de siger til det.

Besvaret

Forslag: 1: Lade ekstra afgangene fra Svägertorp køre helt uden stop til Kbh Hovedbanegård. Dette ville forkorte rejsetiden med 5-10 minutter og vigtigst få flere til at benytte ekstraafgangene da der så udover "siddeplads" også er en gevinst på rejsetiden. Kender ikke tallene, men vil tro at 50 - 60 % af de rejsende skal til KBH Hovedbanegård eller videre mod helsingør. Desuden kunne man overveje at indføre flere ekstra afgange end de nuværende 3. Og så ville de være dejligst hvis de ikke var aflyst så tit. For det meste pga. der ikke er personale som er godkendt til at køre i sverige og toget derfor må vende i KBH Lufthavn. 2: Trådløst internet. Mvh Tim

Besvaret
1: Lade ekstra afgangene fra Svägertorp køre helt uden stop til Kbh Hovedbanegård.
Der er ikke mange ting der er mere irriterende end at skal til at finde alternativ transport fordi toget ikke standsede ved stationen. Hvis endelig der skal springes stationer over, så skal det da ikke være lufthavnen. Forestil dig folk der ikke når deres fly fordi togene er forsinket, og så tager de samtidig lige at springer lufthavnen over? For slet ikke at tale om den mængde af pendlere der står af på lufthavnen, som tager metroen videre ind derfra. Den eneste station som jeg har lagt mærke til ikke har mange passager på strækningen er Tårnby.
Besvaret
Der er ikke mange ting der er mere irriterende end at skal til at finde alternativ transport fordi toget ikke standsede ved stationen. Hvis endelig der skal springes stationer over, så skal det da ikke være lufthavnen. Forestil dig folk der ikke når deres fly fordi togene er forsinket, og så tager de samtidig lige at springer lufthavnen over? For slet ikke at tale om den mængde af pendlere der står af på lufthavnen, som tager metroen videre ind derfra. Den eneste station som jeg har lagt mærke til ikke har mange passager på strækningen er Tårnby.
Enig.................
Besvaret
Hej. Det er selvfølelig meningen at det skal stå i køreplanen at togene springer stationerne over. Så man ikke bliver overrasket på vej over broen i toget... Jeg foreslår blot dette da det ville være en fordel for måske 50 % af passagerne og klart nok en ulempe for de øvrige 50 %... man kan jo ikke gøre alle tilfredse. Iøvrigt kunne man godt overveje f.eks. at stoppe i lufthavnen og eller Ørestad og så blot springe 1 til 2 stationer over. Hver station som bliver springet over sparer måske toget for 3-4 min. Så 2 stationer vil give 6-8 min sparet og 3 stationer 9-12 min... hviket vil være en fordel for mange. Men klart en ulempe for dem som netop skal af på en af de stationer toget springer over... men iørvigt er det jo allerede en lign. orgning på kystbanen hvor et 1 ud af 2 tog springer en del stationer over på vejen for at korte rejsetiden af. Mvh Tim
Besvaret
Enig.................
Lad være med at efterlyse forslag hvis du alligevel er ligeglad med dem der kommer! Jeg er enig med Tim, det ville være lækkert med en blanding af 'Lokal' og 'Ekspres' tog, og det fungerer jo rent faktisk på den anden halvdel af øresundsbanen.
Besvaret
Lad være med at efterlyse forslag hvis du alligevel er ligeglad med dem der kommer!
Synes ikke jeg så nogen steder at han var ligeglad med forslaget, blot at han var enig med min holdning.
Jeg er enig med Tim' date=' det ville være lækkert med en blanding af 'Lokal' og 'Ekspres' tog, og det fungerer jo rent faktisk på den anden halvdel af øresundsbanen.[/quote']Nu er der jo så væsentlig forskel på yderregionerne, som der er tale om på strækningen Hellerup til Kokkedal, og det "centrale" København, som der er tale om ved Lufthavnen <-> Hovedbanegården. Den eneste af de mellemliggende stationer som ikke er MEGET befærdet i myldretiden er Tårnby. Et kompromis man kunne lave var måske at lade myldretidstogene der kører fra/til Svågertorp er på 3 togsæt fremfor kun 1-2 togsæt, og så kan den ene afgang hver time i myldretiden fra Malmö C måske være ekspres der kører direkte til Lufthavnen og derfra direkte videre derfra til Hovedbanegården. Er bare et halvgennemtænkt forslag, men vi skal ikke begynde at springe lufthavnen over uanset, og det er ikke fordi jeg står af der, men fordi det sgu er surt hvis toget er skyld i at man ikke når flyet, og DSB erstatter sgu ikke nogen flybilletter. Jeg kunne forestille mig det er lettere sagt end gjort, da det jo skal koordineres med alle andre tog der skal køre på de samme skinner. Hvis et tog pludselig kommer hurtigere frem end beregnet kan det jo være den bare skal sætte farten ned pga. forankørende tog, og så har du jo vundet nul og niks.
Besvaret
Jeg kunne forestille mig det er lettere sagt end gjort' date=' da det jo skal koordineres med alle andre tog der skal køre på de samme skinner. Hvis et tog pludselig kommer hurtigere frem end beregnet kan det jo være den bare skal sætte farten ned pga. forankørende tog, og så har du jo vundet nul og niks.[/quote'] Det er også min største bekymring. De har jo svært nok med at få det til at passe i myldretiden som det er, og de mener åbenbart der død og pine skal et godstog over øresund kl. 8 om morgen ....
  • 2 weeks later...
Besvaret
Udskudt =| Lyder det bekendt ? ;) Det skal dog siges at det er et indledende møde med en anden lobbyist organisation inden det er med DSBfirst.
Okay, så hvornår er det første møde med lobbyisterne, og hvornår med DSB Last? Stadig spændt :) - L.
Besvaret
Okay, så hvornår er det første møde med lobbyisterne, og hvornår med DSB Last? Stadig spændt :) - L.
Formoder at mødet med DSBlast startede med at blive annonceret som 3 minutter forsinket hvorefter at forsinkelsen steg og steg og steg... Alting starter med 3 minutter...
Besvaret
Formoder at mødet med DSBlast startede med at blive annonceret som 3 minutter forsinket hvorefter at forsinkelsen steg og steg og steg... Alting starter med 3 minutter...
Hmm gad vide om man skulle prøve at holde sådan et møde ombord på 1. klasses kupen på øresundstogene, og så prøve at finde en af de klassiske forsinkede afgange. F.eks. den kl. lidt over 8 (svågertorp) hvor der død og pine skal stoppes et fragttog ind! Eller her i tirsdags med afgang kl. 13:51 fra Svågertorp hvor toget bliver 30 minutter forsinket pga. problemer med sporskifte ..... men mirakuløst formår de alligevel at tyre verdenes længste godstog igennem .... tak DSBfirst. ..hmm denne sidste kommentar var vist lidt Off Topic :)
Besvaret
Først møde gik ikke så godt set med jeres øjne, men det var en relativ succes for dem jeg repræsenterer (såfremt nogle kommende initiativer lykkedes). For at gøre det kort, så er resultatet af en del undersøgelser at det ikke nødvendigvis er prisen på øresundstoget, som er den afgørende faktor i om folk pendler eller ej. Der er selvfølgelig økonomi med i spillet, men om prisen var 100-200 DKK billigere (eller dyrere) er ikke det stående punkt hvorvidt folk pendler over broen, jf dem og deres undersøgelser. Derfor er konklusionen at rabatter på toget vil give en forholdsvis lille tilgang af nye kunder, men et stort tab fordi alle pendler jo også tilgodeses af samme rabat. Desuden ville der så være færre penge til at købe og vedligeholde flere tog, tog der skulle købes for at imødekomme kapaciteten :) Mit bedste råd er at få interesse organisationer som f.eks. Øresundsborger eller nogle af organisationerne i Øresundshuset til at gå i en dialog med DSBFirst/DSB/Skånetrafiken, og forbedre nogle af forholdene omkring det at være togpendler (f.eks. rettidighed, flere og længere pendler afgange, gratis internet i toget, osv. osv.)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...