FiskenNemo Skrevet September 23, 2009 Rapporter Skrevet September 23, 2009 Hej derude, Jeg har fundet ud af at der i Sverige i 2004/2005 blev afskaffet beskatning af gaver som blev givet fra forældre til deres børn. Jeg har for noget tid siden fået en svensk lejlighed i gave af mine forældre som bor i DK. Jeg bor her i SE. DVS. at lejligheden stod registreret på dem i en måned eller to inden den blev overdraget til mig. Jeg tænker derfor om jeg er omfattet af denne regel eller om jeg skal betale skat efter de danske regler? Ser frem til jeres svar.
fisker Besvaret September 23, 2009 Rapporter Besvaret September 23, 2009 Jeg synes du skal have den kvit og frit ;-) Spørg de rette myndigheder, de bestemmer jo alligevel ;-)
Basse Besvaret September 23, 2009 Rapporter Besvaret September 23, 2009 Hej derude, Jeg har fundet ud af at der i Sverige i 2004/2005 blev afskaffet beskatning af gaver som blev givet fra forældre til deres børn. Jeg har for noget tid siden fået en svensk lejlighed i gave af mine forældre som bor i DK. Jeg bor her i SE. DVS. at lejligheden stod registreret på dem i en måned eller to inden den blev overdraget til mig. Jeg tænker derfor om jeg er omfattet af denne regel eller om jeg skal betale skat efter de danske regler? Ser frem til jeres svar. Jeg er 99,99% sikker på du er gaveafgiftspligtig af lejlighedens værdi, eftersom du er begrænset skattepligtig til Danmark. Men du skal ringe til SKAT og høre dem ad. Den svenske regel, er formentlig kun for folk der er bosat i sverige, og har deres hovedindkomst i Sverige. Men en god regel, ville ønske den også var i DK - istedet for vores elendige mm-retfærdighed og jantelov.
mrode Besvaret September 24, 2009 Rapporter Besvaret September 24, 2009 meget apropos.. http://www.dinepenge.dk/pension/artikel/slip-arveafgift-flyt-sverige
hpn Besvaret September 24, 2009 Rapporter Besvaret September 24, 2009 Da jeg fik min ene forälders halvdel af lejligheden i gave var der ingen problemer. Vi var hos advokat her i Sverige og fik lavet et "gåvobrev" som blev sendt ind til HSB og så (efter en lille afgift) var den min. Der var ingen beskatning.
Lasse Besvaret September 24, 2009 Rapporter Besvaret September 24, 2009 Det er da vildt cool, at man bare kan give gaver gratis til sine børn, det er da en kæmpe fordel sammenlignet med DK!!
Nils Besvaret September 24, 2009 Rapporter Besvaret September 24, 2009 Hvis man spørger Skat, vil de sikkert refleksmæssigt sige, at man skal give dem en masse penge. Om man eventuelt i forvejen er begrænset skattepligtig til Danmark af løn, man tjener i Danmark, er irrelevant for, om denne indkomst skal beskattes i Danmark. Det afgørende for, om gaven skal beskattes i Danmark er, om den i sig selv kan betragtes som dansk indkomst, der er omfattet af Kildeskatteloven og medfører, at der indtræder begrænset skattepligt, selv om skatteborgeren bor i udlandet. Til det kan man konstatere, at gaver ikke er på listen over indtægter, der udløser begrænset skattepligt i DK, så "lejlighedsgaven" skal ikke beskattes i Danmark.
Nils Besvaret September 24, 2009 Rapporter Besvaret September 24, 2009 Det er da vildt cool' date=' at man bare kan give gaver gratis til sine børn, det er da en kæmpe fordel sammenlignet med DK!![/quote'] Med de skattefri bundgrænser, der er, kan de fleste danske forældre vist forære væsentligt mere væk skattefrit, end de har.
KlingKlong Besvaret September 24, 2009 Rapporter Besvaret September 24, 2009 LEjlighed som gave Citat:"eftersom du er begrænset skattepligtig til Danmark." Hv orfor er han som udgangspunkt skattepligtig til DK? der står der ikke noget om indkomstforhold (ellers er jeg blevet blind og if , then :se bort fra denne kommentar)
skallstorp Besvaret September 24, 2009 Rapporter Besvaret September 24, 2009 Skattepligtig Hvor skulle DK ellers komme ind i billedet?Citat:"eftersom du er begrænset skattepligtig til Danmark." Hv orfor er han som udgangspunkt skattepligtig til DK? der står der ikke noget om indkomstforhold (ellers er jeg blevet blind og if , then :se bort fra denne kommentar)
Basse Besvaret September 24, 2009 Rapporter Besvaret September 24, 2009 Hvis man spørger Skat, vil de sikkert refleksmæssigt sige, at man skal give dem en masse penge. Om man eventuelt i forvejen er begrænset skattepligtig til Danmark af løn, man tjener i Danmark, er irrelevant for, om denne indkomst skal beskattes i Danmark. Det afgørende for, om gaven skal beskattes i Danmark er, om den i sig selv kan betragtes som dansk indkomst, der er omfattet af Kildeskatteloven og medfører, at der indtræder begrænset skattepligt, selv om skatteborgeren bor i udlandet. Til det kan man konstatere, at gaver ikke er på listen over indtægter, der udløser begrænset skattepligt i DK, så "lejlighedsgaven" skal ikke beskattes i Danmark. Det lyder sq godt - hmmm......gælder det også almindelig pengegaver ? måske endda arveforskud f.eks ? Ved at selve arven er afgiftspligtig i DK, hvis giveren bor der og modtager f.eks i sverige.
Nils Besvaret September 24, 2009 Rapporter Besvaret September 24, 2009 Det lyder sq godt - hmmm......gælder det også almindelig pengegaver ? måske endda arveforskud f.eks ? Ved at selve arven er afgiftspligtig i DK' date=' hvis giveren bor der og modtager f.eks i sverige.[/quote'] I særdeleshed pengegaver. Arveforskud er vel også bare en gave. Arveafgift betales af boet efter den afdøde i Danmark, så den slipper man, som du er inde på, ikke for som arving, selv om man bor i Sverige.
Basse Besvaret September 25, 2009 Rapporter Besvaret September 25, 2009 I særdeleshed pengegaver. Arveforskud er vel også bare en gave. Arveafgift betales af boet efter den afdøde i Danmark' date=' så den slipper man, som du er inde på, ikke for som arving, selv om man bor i Sverige.[/quote'] Det er ganske intressant :-)
LotteB Besvaret September 27, 2009 Rapporter Besvaret September 27, 2009 Hvis man spørger Skat' date=' vil de sikkert refleksmæssigt sige, at man skal give dem en masse penge.[/quote'] Ja, 15% (ud over bundfradraget), hvis man er nært beslægtet med gavegiver:) Jeg er enig i, at det er irrelevant, om man er begrænset skattepligtig eller ej, men så stopper enigheden også. Jeg mener ikke kildeskatteloven overhovedet kommer ind i billedet, når vi taler nært beslægtede. Derfor enig med Basse i, at der skal betales gaveafgift af lejligheden jf. SKAT http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1747744&vId=202255&i=6#i1747744 Om afgiften så skal beregnes udfra vurderingen på overtagelsestidspunktet eller udfra handelsværdien, det må man nok spørge SKAT om, evt. få et bindende svar:rolleye:
Gustaf Besvaret October 1, 2009 Rapporter Besvaret October 1, 2009 Det kan være jeg unødigt drejer emne over på noget andet, men jeg leder efter at få noget mere at vide om beskatningen ved pension når man er bosat i Sverige og skal have sin pension fra Danmark (hvis man er nået så langt). Nils -> er det noget du ved mere om, eller ved du hvor man kan læse mere om det? Vi blev dobbeltbeskattet af SP pengene. Er det det samme ved en kapitalpension? For så kan man lige så godt opgive bopælen i Sverige.
Martin_M Besvaret October 2, 2009 Rapporter Besvaret October 2, 2009 Der står mere om dette andetsteds. Miriam har bl.a. møde med PWC om dette, for at få afklaret, om dobbeltbeskatningen også gælder pensionsudbetalinger.
Martin_M Besvaret October 2, 2009 Rapporter Besvaret October 2, 2009 Service - her er lidt mere info: http://www.sunddebat.com/debat/showpost.php?p=201337&postcount=366
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu