thn Skrevet October 6, 2009 Rapporter Skrevet October 6, 2009 Lige et hurtigt spørgsmål ang. den danske realkredit. Det er ikke så relevant for os herovre, men jeg kunne måske være heldig at nogle brugere har forstand på danske lån. Lad os sige at man bor i og ejer en ejendom i Danmark som er helt uden lån. Man ønsker at optage et ganske alm F1 lån inden for de normale 80% af vurderingen. Så hørte jeg en bankmand sige at det kunne ikke betale så kort før refinansering da man alligevel skal have lånet omlagt til december med dertil hørende gebyrer. Men er det virkelig rigtigt. Jeg er med på at lånet skal have ny rente til december, men er det virkelig en dyr affære? jeg troede ikke det var en omlægning i sig selv, at lånet skulle have ny rente. spørgsmål 2: Hvis man så optager det her omtalte lån, og låner pengene videre til et nært familiemedlem. Hvor meget papirarbejde skal der så til før at familiemedlemmet, der i virkeligheden får lånet, kan trække renteudgiften fra på selvangivelsen (den danske). Mvh Dennis
mrode Besvaret October 6, 2009 Rapporter Besvaret October 6, 2009 spørgsmål 2: Hvis man så optager det her omtalte lån, og låner pengene videre til et nært familiemedlem. Hvor meget papirarbejde skal der så til før at familiemedlemmet, der i virkeligheden får lånet, kan trække renteudgiften fra på selvangivelsen (den danske). Mvh Dennis Et lånedokument. Låner skal samtidig fra næste år angive hvem der har lånt pengene for at kunne få fradrag.
Nils Besvaret October 6, 2009 Rapporter Besvaret October 6, 2009 Den årlige refinansiering af et F1- lån koster ikke noget.
thn Besvaret October 6, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret October 6, 2009 Et lånedokument. Låner skal samtidig fra næste år angive hvem der har lånt pengene for at kunne få fradrag. Kan et hjemmelavet dokument gøre det, eller skal der advokat på? og angive hvem man har lånt pengene fra kan gøres ved at vedlægge en kopi af lånedokumentet, som jo indeholder navnene? Den årlige refinansiering af et F1- lån koster ikke noget. Så bankens oplysninger har ingenting på sig, og det har kun været for at "holde på" lånet de sidste par måneder inden skiftet til realkredit?
Nils Besvaret October 6, 2009 Rapporter Besvaret October 6, 2009 Så bankens oplysninger har ingenting på sig, og det har kun været for at "holde på" lånet de sidste par måneder inden skiftet til realkredit? Det er trods alt svært at forestille sig, at en bankrådgiver "blåljugar" for at tjene lidt småpenge til banken, så måske er det en misforståelse. Jeg har haft et et-årigt rentetilpasningslån i en halv snes år. Alt foregår automatisk og uden gebyrer ved den årlige obligationsauktion.
thn Besvaret October 6, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret October 6, 2009 Det er trods alt svært at forestille sig' date=' at en bankrådgiver "blåljugar" for at tjene lidt småpenge til banken, så måske er det en misforståelse. Jeg har haft et et-årigt rentetilpasningslån i en halv snes år. Alt foregår automatisk og uden gebyrer ved den årlige obligationsauktion.[/quote'] Det lyder rigtig godt. Jeg takker for svar fra jer begge
Nils Besvaret October 6, 2009 Rapporter Besvaret October 6, 2009 Men renten er jo relativt høj dette år. Måske har det noget med det at gøre.
thn Besvaret October 6, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret October 6, 2009 Men renten er jo relativt høj dette år. Måske har det noget med det at gøre. ikke for et nyt lån. Som jeg har forstået det vil man få den øjeblikkelige markedsrente ved optagelse af et nyt lån
bananas Besvaret October 6, 2009 Rapporter Besvaret October 6, 2009 Lad os sige at man bor i og ejer en ejendom i Danmark som er helt uden lån. Man ønsker at optage et ganske alm F1 lån inden for de normale 80% af vurderingen. Så hørte jeg en bankmand sige at det kunne ikke betale så kort før refinansering da man alligevel skal have lånet omlagt til december med dertil hørende gebyrer. Men er det virkelig rigtigt. Jeg er med på at lånet skal have ny rente til december, men er det virkelig en dyr affære? jeg troede ikke det var en omlægning i sig selv, at lånet skulle have ny rente. hmm - jeg forstår ikke helt hvad den bankmand mener. Et F1 lån består faktisk af at man for hvert år udsteder en ny et-årig obligation på dagen hvor den gamle løber ud. Men det sker jo for samtlige låntagere samtidigt, så det er vist uden nævneværdige gebyrer. Der er efterhånden tale om flere hundrede milliarder kroner som skal refinancieres hver december. Af den grund, at det er ved at blive så stort, at markedet har svært ved at håndtere det, er der faktisk nogen af realkreditinstitutterne der er begyndt at udstede flexlånsobligationer med termin på andre tidspunkter i løbet af året. Kan han ikke bare tage lån i en af dem i stedet? Eller hvis han ikke vil have en refinansiering i december kan man så ikke bare tage lån i en F2'er til at starte med - dem som udløber i december 2010?? Man kan altid lave om til en F1'er ved næste udløb mod et gebyr på 500 kr tror jeg.
thn Besvaret October 6, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret October 6, 2009 Jeg var også forundret over oplysningen og derfor jeg spurgte her om det kunne være rigtigt. F2 kunne selvfølgelig være en mulighed. Netop nu er der stort set ingen forskel
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu