Jump to content

Multimedieskat og nye muligheder

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har hørt at man fra 1 januar skal betale multimedieskat hvis man har fri tlf, internet, pc eller lignende. I den forbindelse bliver det igen lovligt at købe f.eks. en bærbar computer gennem en bruttolønsordning. Dvs. man får ens arbejdsgiver til at betale computeren og bliver så trukket beløbet før man betaler skat. Jeg syntes bare jeg ville dele "nyheden" med jer.

Besvaret

men ellers et emne der flittigt kan debateres.... tror mange firmaer får en pæn bunke pc´er stående den 31 december såfremt deres medarbejdere bliver beskattet uden at få kompentation for det...

Besvaret

Ja.. Jeg har i hverfaldt tænkt mig at lade min laptop stå på arbejdet. Selvom de prøver kraftigt at sælge ideen hvor jeg arbejder: Fri mobiltelefoni (bare ikke i udlandet, så det har jeg intet ud af) Betalt internet (Kun med TDC, så ikke relevant for mig) Laptop vi må tage med hjem (hvis jeg skal beskattes af 3000kr for at kunne arbejde hjemme kan jeg godt undvære den) Og her er den officielle udmelding at de ikke vil give medarbejderne nogle tilskud eller lign for at udligne beskatningen da hele skattepakken i forvejen giver størrerer rådighedsbeløb for de ansatte.

Besvaret
Laptop vi må tage med hjem (hvis jeg skal beskattes af 3000kr for at kunne arbejde hjemme kan jeg godt undvære den)
Du skal tænke på at du jo hvis du ellers betaler topskat får du 56 % "rabat", og ellers 41% fordi købet trækkes af din bruttoløn, så hvis du køber eksempelvis en bærbar til en værdi af over DKK 3000 så kan jeg nu godt se en god fidus i det, hvis du altså alligevel stod og godt kunne bruge en ny af slagsen naturligvis .....og der er jo ingen der siger at du behøves at arbejde på den ;)
Besvaret
men ellers et emne der flittigt kan debateres.... tror mange firmaer får en pæn bunke pc´er stående den 31 december såfremt deres medarbejdere bliver beskattet uden at få kompentation for det...
Yeps, og jeg tænker ikke mindst på Københavns kommune, som i år (eller sidste år) indkøbte en laptop til samtlige folkskolelærere. Med andre ord en pæn sjat laptops, som formentligt bare vil ligge i et hjørne og samle støv rundt omkring på skolerne pr. 01.01.10. Der er dog vist (ifølge min kone) snak om at lade lærerne købte disse laptops for et symbolsk beløb, så man kan undgå, at de alle sammen bare tilbageleveres.
Besvaret
Du skal tænke på at du jo hvis du ellers betaler topskat får du 56 % "rabat"' date=' og ellers 41% fordi købet trækkes af din bruttoløn, så hvis du køber eksempelvis en bærbar til en værdi af over DKK 3000 så kan jeg nu godt se en god fidus i det, hvis du altså alligevel stod og godt kunne bruge en ny af slagsen naturligvis .....og der er jo ingen der siger at du behøves at arbejde på den ;)[/quote'] Men skal man betale multimedieskat af den computer? Jeg vil gerne indrømme at jeg ikke har sat mig helt ind i det, mest fordi for mig betyder det at jeg skal lade min mobil blive på arbejdet (hvilket jeg i forvejen gør).
Besvaret

Nu er det jo ikke fordi der er tale om voldsomt mange penge. At blive beskattet af 3.000 kr. om året har ikke den store betydning synes jeg ikke, hvorfor jeg ikke gider bruge krudt og tid på at tænke på om jeg nu tager computeren med hjem eller ej. Men det er da dejligt de laver reglerne om, så vi har noget at snakke om ;-)

Besvaret
Du skal tænke på at du jo hvis du ellers betaler topskat får du 56 % "rabat"' date=' og ellers 41% fordi købet trækkes af din bruttoløn, så hvis du køber eksempelvis en bærbar til en værdi af over DKK 3000 så kan jeg nu godt se en god fidus i det, hvis du altså alligevel stod og godt kunne bruge en ny af slagsen naturligvis .....og der er jo ingen der siger at du behøves at arbejde på den ;)[/quote'] Det er korrekt at det sikkert vil være en god ide hvis jeg kunne bruge den laptop som hjemmecomputer også, men herhjemme har jeg allerede 2 andre computere, og firmaets sikkerheds politik siger at vi ikke må installere egne programmer på computeren. Så jeg har ikke noget at bruge den til herhjemme udover at arbejde. Og hele princippet om at jeg skal betale for at have muligheden for at firmaet ringer mig op om aftenen ved problemer kan jeg slet ikke acceptere.
Besvaret
Okay... så går man da op i det. Man har vel sit job fordi man kan lide arbejdet. Du får vel også løn for den "tjeneste" du gør.
enig... men hvorfor skal man pludselig have en udgift for det ? Det er der jeg tror den knækker. men det er forskelligt fra job til job og ens vilkår. Hvis man får en pc gennem arbejdet fordi det er en god deal, og man slipper for at købe eller ikke har en privat er det en anden sag. jeg har en arbejdspc, men kan sagtens klare de opgaver fra min egne computere via vpn til vores terminal server....
Besvaret
enig... men hvorfor skal man pludselig have en udgift for det ? Det er der jeg tror den knækker.
Helt enig. Hvis jeg ikke var i arbejde og blev tilbudt et arbejde med dette gode indbygget, ville jeg ikke sige så meget til det. Problemet er at det er et gode som jeg allerede har, så ret beset får jeg en lønnedgang fra december til januar.
Besvaret

Hold da op en jammerdal.. I får en masse skattelettelser og en del af disse finansieres ved en omlægning af beskatningen. Se dog mulighederne i multimediebeskatningen i stedet for problemerne og nyd alle de skattelettelser i SAMLET SET får.. :rolleye:

Besvaret
Hold da op en jammerdal.. I får en masse skattelettelser og en del af disse finansieres ved en omlægning af beskatningen. Se dog mulighederne i multimediebeskatningen i stedet for problemerne og nyd alle de skattelettelser i SAMLET SET får.. :rolleye:
Skattelettelser ja, muligheder i multimediebeskatningen nej :D at det nok ikke kommer til at påvirke mig er en anden sag :rolleyes:
Besvaret
Skattelettelser ?? Ifølge min forskudsopgørelse for 2010 skal jeg betale 6000 mere i skat end i 2009 og det er ikke medregnet multimedie skatten.
Besvaret
Skattelettelser ?? Ifølge min forskudsopgørelse for 2010 skal jeg betale 6000 mere i skat end i 2009 og det er ikke medregnet multimedie skatten.
Det kan simpelthen ikke passe - der må være nogen forudsætninger som du har overset eller ikke fortæller os om.
Besvaret
Hehe, "kompensation for højere energiafgifter" får jeg iflg. min forskudsopgørelse. Hvad for nogen højere afgifter spørger jeg bare :th2: :D
Besvaret
Det kan simpelthen ikke passe - der må være nogen forudsætninger som du har overset eller ikke fortæller os om.
Jeg har ikke undersøgt det til bunds endnu. Jeg venter på at se satserne til befordringsfradrag der bliver besluttet senere. Men ud fra min lønsedler og forskudsopgørelsen for 2009 sammenlignet med forskudsopgørelsen for 2010 kommer jeg til at betale ca 6000 mere i skat i 2010. Jeg ved ikke helt hvilke forudsætninger der skulle være tale om, men jeg har selvfølglelig ikke checket om de har overført renteudgifterne i sverige. Men det tvivler jeg nu på kommer så højt op :). Defordringsfradraget har de med, men har som sagt ikke regnet efter.
Besvaret
Jeg har ikke undersøgt det til bunds endnu. Jeg venter på at se satserne til befordringsfradrag der bliver besluttet senere. Men ud fra min lønsedler og forskudsopgørelsen for 2009 sammenlignet med forskudsopgørelsen for 2010 kommer jeg til at betale ca 6000 mere i skat i 2010. Jeg ved ikke helt hvilke forudsætninger der skulle være tale om, men jeg har selvfølglelig ikke checket om de har overført renteudgifterne i sverige. Men det tvivler jeg nu på kommer så højt op :). Defordringsfradraget har de med, men har som sagt ikke regnet efter.
Du kan da ikke påstå du ikke får skattelettelser i 2010 når du ikke engang har undersøgt om så basale ting som renteudgifter og befordringsfradrag er korrekt. Hvis du taster de helt samme tal ind som får den årsopgørelse for 2008 vil du højst sandsynligt se en pæn skattelettelse.
Besvaret
Du kan da ikke påstå du ikke får skattelettelser i 2010 når du ikke engang har undersøgt om så basale ting som renteudgifter og befordringsfradrag er korrekt. Hvis du taster de helt samme tal ind som får den årsopgørelse for 2008 vil du højst sandsynligt se en pæn skattelettelse.
Mjooo... de tal der er i forskudsopgørelsen er direkte kopieret fra årsopgørelsen for 2008. Jeg har ikke fået videre lønforhøjelse siden (krise tider for firmaet), og jeg kender ikke 100% renteudgifterne i 2010 endnu :).. og det samme med befordringsfradraget. De står til 2008 niveau, og vi kender ikke satserne endnu. Men du har nok ret i at der er et eller andet galt.. Det kan selvfølgelig også være at jeg har betalt for meget skat indtil videre i år :)..
Besvaret
Enig, de 3000 for multimedieskatten bliver rigeligt betalt af de skattelettelser der kommer i top- og mellemskat.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...