Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kan ikke finde ud af disse kombinerede cykle og fodgængerovergange. Især foran rundkørsler er der en krydsende cykelsti ved siden af fodgængerfeltet. Skal man holde for cyklerne ? Ofte ser det ud til at de heller ikke selv ved det.

Besvaret
Jeg kan ikke finde ud af disse kombinerede cykle og fodgængerovergange. Især foran rundkørsler er der en krydsende cykelsti ved siden af fodgængerfeltet. Skal man holde for cyklerne ? Ofte ser det ud til at de heller ikke selv ved det.
Det kommer an på, hvornår man er uddannet. Tidligere skulle man holde for cyklisterne i cykeloverkørslerne, men ikke mere. Nu er det kun fodgængernes tanker, man skal kunne læse. Det indebærer så ikke, at man har fuld påkørselsret nu, men det indebærer unægtelig en vis forvirring. Generelt er der meget usikkerhed omkring vigepligt i Sverige, synes jeg, måske er det bevidst at ingen rigtig skal vide, hvad der gælder, så man tvinges til at køre på listefødder, men det giver også farlige situationer. Hvis man skal krydse en cykelsti for at komme ud eller ind af en rundkørsel, skal man holde tilbage for cyklerne, men ikke hvis der er markeret en cykeloverkørsel. Nogle gange er der så hajtænder for cyklerne - så må de jo holde. Så det hele er sådan lidt op og ned. Som cyklist vænner man sig til, at nogle holder og andre gør ikke, så man kan ikke regne med noget.
Besvaret
Skal man holde for cyklerne ?
Desværre kan jeg ikke besvare dit spørgsmål - sorry! Jeg vil derimod gerne tilføje, at jeg ALDRIG har oplevet en værre fodgænger-kultur end her i Sverige: Folk 'vader' simpelthen bare ud på vejen uden at se hverken til den ene eller anden side. Dét tog sgu' noget tid at vænne sig til :sick: Ked af at skulle tilføre OT emner til din tråd, skulle bare ha' det UD!!! He he he ;)
Besvaret

Tja, det er altså forvirrende, for ikke at sige åndsvagt. Blande cyklist og fodgænger overgange - og helst sørge for at bilisterne ingen oversigt har over hvad der kommer. Særligt sjov er ExercisGatan. Der er en kombi Cykel/fodgænger Overgang placeret så smukt at man ikke kan se cyklerne før de er ude i overkørslen-og de kører jo lige så stærkt som visse bilister fra dette forum. Toppen er altså Broen over kanalen påExcercissgatan - der er kun lysregulering på langs ad gaden, ikke på tværs, der gælder vel alm højrevigepligt. Den er godtnok grim! Og hvad med Fuld Stop for alle 4 veje i et kryds. Svenskerne er altså ikke bedre til højrevigepligt end danskere. Kommer lige i tvivl:Har svenskerne ingen hajtænder? Nå, god helg alligevel og husk KØR PÆNT Thage

Besvaret
Generelt er der meget usikkerhed omkring vigepligt i Sverige' date=' synes jeg, måske er det bevidst at ingen rigtig skal vide, hvad der gælder, så man tvinges til at køre på listefødder[/quote'] Det virker som om det er bevidst. I det link larscph giver står der: "Genom att både du och bilisten har skyldigheter så tvingas ni båda ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten."
Besvaret

Ja det skal du. Billisterne har vigepligt for cykler samt fodgängere i en rundkörsel. Sådan er reglerne. (Den fejl begik jeg nemlig til uppkörning :fight: ) men bestod dog, da jeg indså det med det samme. Hajtänder bruges ikke ofte på mindre veje, i stedet tillemper man höjre-reglen.

Besvaret
Hajtänder bruges ikke ofte på mindre veje, i stedet tillemper man höjre-reglen.
Neeej, mit indtryk er at 110% af bilisterne her i Malmø ski øh blæser på højre vigepligten. MEN allerfleste er rigtig flinke til at lukke dig ud fra en sidegade, så det går vel lige op - bare det ikke giver buler Thage
Besvaret

Hvis jeg ikke tager fejl, så så jeg på svensk tv her til aften, at man overvejer ny lovgivning, hvor cyklister sidestilles med fodgængere - hvilket altså på et tidspunkt vil indebære, at også cyklister er totalfredede hele året.

Besvaret
Ja det skal du. Billisterne har vigepligt for cykler samt fodgängere i en rundkörsel. Sådan er reglerne. (Den fejl begik jeg nemlig til uppkörning :fight: ) men bestod dog, da jeg indså det med det samme. Hajtänder bruges ikke ofte på mindre veje, i stedet tillemper man höjre-reglen.
Det er sikkert rigtigt, at man skal holde tilbage for cylisterne men cyklisten har også vigepligt, når han krydser en vej i en cykeloverkørsel, så det er måske en anderledes måde at tænke på, end vi er vant til. Vi synes ligesom det ene udelukker det andet. Typisk situation: Man kommer kørende på en mindre vej, og så tror man, at der er en mindre betydningsfuld sidevej - indtil man pludselig er midt i et t-kryds, hvor man skulle holde tilbage for dem fra højre. Men heldigvis kommer der aldrig nogen der. Og hvis der endelig gør, så er der ingen, der for alvor regner med, at de andre kan kende forskel på højre og venstre. :) Hvordan skal man også lave vigepligt for sidevejene, hvis det grusveje. Dem kan man jo ikke male hajtænder på. :rolleyes:
Besvaret

Min teorilärer pointerede ofte, at vi alle tänker i store og små veje, og at bilisterne på de små "side"-veje har vigepligt, men at det i virkeligheden er höjreregelen, der gälder uanset hvor bred vejen, du körer på, er. Jeg har selv taget mig i ovenstående gentagne gange.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...