Hugo Skrevet November 28, 2009 Rapporter Skrevet November 28, 2009 Jeg kunne godt tænke mig at spørge hvor mange herinde der har en privatpension, og om det overhovedet er nødvendigt? Selv har jeg kun en arbejdsmarkedpension, men ved ikke om det er nok til den dag man er pensionsberettiget.
Don A Besvaret November 28, 2009 Rapporter Besvaret November 28, 2009 jeg lægger x-antal kroner til side hver månede til mig selv når jeg bliver gammel :)
Thage Løbner Besvaret November 28, 2009 Rapporter Besvaret November 28, 2009 Jeg er rigtig glad for min private pension, jeg lever af den - folkepensionen ville aldrig slå til. Folkepensionen er omkring 8000,- lidt afhængig af hvad du ellers har. Arbejdmarkedspensionen vil give mindre - alt afhængig af hvor længe du har været med. Andre offentlige ydelser ca 3000 pr måned. Alt skal så beskattes, så der er ikke så meget til vin og brød. En fornuftig opstaring er omkrin 15% af din bruttohyre, og så er den fradragsberettiget hos skattefar. Når man er ung har man stort behov for penge, og tænker næppe på alderdommen. Det vender midt i 40 erne, men så er det ved at være sidste udkald. Bedre at begynde når ungerne ikke mere er så dyre. God fornøjelse Thage
LotteB Besvaret November 28, 2009 Rapporter Besvaret November 28, 2009 Jeg kunne godt tænke mig at spørge hvor mange herinde der har en privatpension, og om det overhovedet er nødvendigt? Selv har jeg kun en arbejdsmarkedpension, men ved ikke om det er nok til den dag man er pensionsberettiget. Om det er nok med en arbejdsmarkedspension, er svært at sige. Det er jo afhængig af, som Thage er inde på, hvornår du er startet, hvor stor en procentdel der indbetales og hvilke forventninger man har til sit otium. Jeg har haft en privat pension længe inden jeg fik arbejdsmarkedspension og indbetaler til begge. Skattefradraget har da heller ikke været en uvæsentlig faktor, omend det dykker noget i.f.m. skattereformen:fight: Jeg er i dag glad for, at jeg startede tidligt. Jeg ville nødig skulle leve af en FP og regn ikke med den stiger, tværtom. Næ, regn med, at du mere eller mindre selv skal financiere din alderdom:)
Mohlin Besvaret November 28, 2009 Rapporter Besvaret November 28, 2009 Både min man och jag har privata pensioner och förhoppningsvis kan vi sluta jobba när vi är 60. Då är huset betalt, så de riktigt stora utgifterna är borta. Men Thage har helt rätt, vi började heller inte fundera förrän efter 40.
martin_–_grevie Besvaret November 29, 2009 Rapporter Besvaret November 29, 2009 Pension Her er et lille regnestykke. En livsvarig pension på 200.000 i nutidskroner fra pensionsalder 65 koster ca. 3.200.000 i opsparet værdi alt efter køn. Det kræver ca. 98.000 om året i opsparing fra man er 40 eller ca. 62.000 fra man er 30 år. 200.000 livsvarigt i egen pension, om det så er AMP eller private penge, vil sammen med den offentlige pension give i underkanten af 300.000 (Folkepension er i dag ca. 60.000 årligt og ATP ca. 30.000 årligt). Hertil kommer muligheden for nogle offentlige tillæg som sikkert er væk om 30 år. Mange af os spare op i kapital- eller ratepension og her skal man huske at se på hvad det evt. kan give en i livsvarige ydelser, så har man muligheden for at konvertere når man går på pension. Martin NB - forudsætningerne er 4% i netto afkast og 2% inflation.
Mette Besvaret November 29, 2009 Rapporter Besvaret November 29, 2009 Jeg plejer at sige til mig selv, at det jeg skal leve af når jeg går på pension (er p.t. 36 år) er det jeg SELV har sparet op. Jeg regner ikke med at det offentlige giver en dyt til den tid.
EBL Besvaret November 29, 2009 Rapporter Besvaret November 29, 2009 Jeg plejer at sige til mig selv, at det jeg skal leve af når jeg går på pension (er p.t. 36 år) er det jeg SELV har sparet op. Jeg regner ikke med at det offentlige giver en dyt til den tid. Amen. Og en anden ting man skal huske på er at midlerne vi skal bruge som pensionist typisk er lidt højere end vores forældres og bedsteforældres generation. De regner med en alderdom hvor huset er betalt af, ungerne ikke længere udgør en udgift og hvor der ikke længere er transportudgifter. Når vores generation bliver gamle (jeg er også 36) så skylder vi stadig det samme i huset (grundet en anden låne mentalitet og muligheden for afdragsfrie lån), vi har sågar købt en lejlighed til ungerne vi betaler af på eller et sommerhus i Frankrig og derudover så elsker vi formentlig stadig, at rejse ud og se verdenen 2-3 gange om året. Så jeg kalkulerer langt fra ligesom mine forældre med en billig alderdom, tværtimod så sparer jeg så meget op så jeg vil have det samme udbetalt som jeg har idag fra mit 65'ende år frem til jeg fylder 77 år, herefter væsentligt mindre.
bananas Besvaret November 29, 2009 Rapporter Besvaret November 29, 2009 Jeg har en privattegnet ratepension hos etrade udover min arbejdsmarkedspension. Folkepension regner jeg ikke rigtigt med er noget særligt, når jeg bliver 65 - er 34 nu. Ratepension har jeg mest skudt penge ind på af rene skattemæssig årsager - en form for alternativ opsparingsordning. Jeg stopper med at indbetale til den fra årsskiftet pga. ændringerne i inskomstskatten og ændringerne i dobbeltbeskatningsordningen. Vidste I forøvrigt at i mange af akademiker-pensionskasser regner man nu med at folk i gennemsnit lever til de er 85, hvis først de er blevet 65!. Det vil sige at man skal have pension i 20 år. En 10-årig ratepension forslår derfor som en skrædder i helvede, hvis det er det eneste man har. Jeg er rimelig sikker på at det var med vilje at skattekomissionen "kom til" at give incitamenter til at folk skal indbetale på livrente pensioner i stedet for ratepensioner.
Paul Besvaret November 29, 2009 Rapporter Besvaret November 29, 2009 Man skal passe på der ikke går for meget "konen med æggene" i at tænke pension. For mit vedkommende er der omkring 20-25 år til jeg kan gå på pension (med mindre jeg vinder Drömvinsten ). Når jeg tænker på hvor meget samfundet/verden har ændret sig de sidste 20-25 år tør jeg dårligt tænke 20-25 år frem i tiden. Jeg har ikke en privatpension, da jeg ikke tror på den slags - jeg tror nemlig at den danske stat bliver nødt til at kannibalisere opsparede formuer i fremtiden for at financiere et samfund hvor færre og færre yder og flere og flere nyder - medmindre man pludselig godt kan undvære "ens-for-alle-offentlige-ydelser", hvilket kræver politikere med væsentlig større cojones end de har nu.
Mette Besvaret November 29, 2009 Rapporter Besvaret November 29, 2009 NB! Har jeg råd til det (næppe) går jeg gerne på pension som 55 årig!
Thage Løbner Besvaret November 29, 2009 Rapporter Besvaret November 29, 2009 Man skal passe på der ikke går for meget "konen med æggene" i at tænke pension. For mit vedkommende er der omkring 20-25 år til jeg kan gå på pension (med mindre jeg vinder Drömvinsten ). Når jeg tænker på hvor meget samfundet/verden har ændret sig de sidste 20-25 år tør jeg dårligt tænke 20-25 år frem i tiden. Jeg har ikke en privatpension, da jeg ikke tror på den slags - jeg tror nemlig at den danske stat bliver nødt til at kannibalisere opsparede formuer i fremtiden for at financiere et samfund hvor færre og færre yder og flere og flere nyder - medmindre man pludselig godt kan undvære "ens-for-alle-offentlige-ydelser", hvilket kræver politikere med væsentlig større cojones end de har nu. Hej Paul. Da jeg var grønnere tænkte jeg som du. Staten vil da kanibaliser alt hvad de kan, men ikke for at alle nødlidende skal nyde. Simpelthen for at betale for en offentlig sektor der pt exploderer samtidig med at den private sektor krymper. Vore private arbejdspladser er simpelthen for dyre, så de smutter til ulandet. Desværre kan vi ikke gøre det samme med de offentlige arbejdspladser! Tilbage til sagen: Den der ikke sparer op privat, vil blive fremtiden bund i samfundet. De er det allerede nu - Ingen privat pension betyder pt en månedindtægt på ca 10.000 for en enlig. Ka du leve for det? Se at komme til lommerne og hen i banken. Lad det koste en tur i byen eller hvad du gør, du bliver glad når du bliver gammel. Der er simpelthen meget lidt der bliver billigere, når man går på pension. Hilsener Thage
Paul Besvaret November 29, 2009 Rapporter Besvaret November 29, 2009 Thage Løbner, Nu behøver det, at man ikke tror på en "privat pension", jo ikke at betyde at man ikke sparer op - forskellen er måden man gør det på. Ingen privat pension betyder pt en månedindtægt på ca 10.000 for en enlig. Ka du leve for det? Ja, hvis man ikke er særligt krævende.
Thage Løbner Besvaret November 29, 2009 Rapporter Besvaret November 29, 2009 Thage Løbner, Nu behøver det, at man ikke tror på en "privat pension", jo ikke at betyde at man ikke sparer op - forskellen er måden man gør det på. Ja, hvis man ikke er særligt krævende. Hej Paul. Jo,Jo. Det da klart - Bare man sparer op. Nu er jeg ikke så meget til "Samfundssind", så jeg foretrækker at få skattefradrag for min opsparing. DK har jo trods alt verdens hårdeste skattefar, så lad ham da hjælpe dig med at øge din opsparing med 1/3. Tror nok vi alle vil have det bedst muligt mår håret falder af - lidt rejse, lidt rødvin etc, så 10.000,- rækker ikke langt, selv danske. Hyg dig Thage
Paul Besvaret November 29, 2009 Rapporter Besvaret November 29, 2009 DK har jo trods alt verdens hårdeste skattefar' date=' så lad ham da hjælpe dig med at øge din opsparing med 1/3.[/quote'] Skattefradrag er jo blot en option på at flå dig senere. ;)
bananas Besvaret December 1, 2009 Rapporter Besvaret December 1, 2009 Pensionsinfo.dk Hvis nogen forøvrigt er interesserede i at få at vide hvad de kan forvente at få i pension (fra Danmark) inkl. alle ordninger (eller de fleste i hvert fald) som man har rodet sig selv ind i, så kig ind på sitet: https://www.pensionsinfo.dk/ Der har man prøvet at samle informationerne centralt. Slet ikke nogen dum side - jeg kunne da se hvor meget mit pensionsdepot var værd og hvad folkepensionen vil blive.
EBL Besvaret December 1, 2009 Rapporter Besvaret December 1, 2009 Hvis nogen forøvrigt er interesserede i at få at vide hvad de kan forvente at få i pension (fra Danmark) inkl. alle ordninger (eller de fleste i hvert fald) som man har rodet sig selv ind i, så kig ind på sitet: https://www.pensionsinfo.dk/ Der har man prøvet at samle informationerne centralt. Slet ikke nogen dum side - jeg kunne da se hvor meget mit pensionsdepot var værd og hvad folkepensionen vil blive. Ja det er et glimrende site, som der iøvrigt også er adgang til via mange netbanker, desværre er der dog flere pensionsselskaber som systemet ikke får informationer fra, hvorfor man skal være opmærksomme på, at man kan have flere pensioner end der står skrevet.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu