cbpwr Skrevet December 14, 2009 Rapporter Skrevet December 14, 2009 Hejsa. Kan se at der på transportstyrrelsens hjemmeside, at man også skal have vinterdæk på udenlandske biler i Sverige. Altså efter samme regler som man i Sverige har. Er det ikke nyt ? Tænker nu på alle dem som kører rundt i deres Firmabiler i Sverige. Montøre og håndværkere.... Selvfølgelig kan man sige er det ikke "Vintervejr" kan man bare køre på sommerdæk men hvem siger det ikke sner en dag, og tror næppe mester siger "bli du bare hjemme indtil sneen er smeltet" :) Man kan sige skulle uheldet være ude og man kommer i en ulykke, vil man som Dansker nok få hele skylden hvis man ikke havde de korrekte dæk på, så det er nok ikke noget at spøge med.
Pede Besvaret December 14, 2009 Rapporter Besvaret December 14, 2009 Hejsa. Kan se at der på transportstyrrelsens hjemmeside, at man også skal have vinterdæk på udenlandske biler i Sverige. Altså efter samme regler som man i Sverige har. Er det ikke nyt ? Jo, trådte i kraft her 1. dec. 2009.
Tomcat Besvaret December 14, 2009 Rapporter Besvaret December 14, 2009 ...og det koster 1200 SEK at blivet stoppet uden.
skallstorp Besvaret December 14, 2009 Rapporter Besvaret December 14, 2009 Folks eget ansvar Det må da väre folks ansvar og interesse at loven bliver overholdt. Det er jo ikke bare et spörgsmål om deres egne sikkerhed, men også alle andresHejsa. Kan se at der på transportstyrrelsens hjemmeside, at man også skal have vinterdæk på udenlandske biler i Sverige. Altså efter samme regler som man i Sverige har. Er det ikke nyt ? Tænker nu på alle dem som kører rundt i deres Firmabiler i Sverige. Montøre og håndværkere.... Selvfølgelig kan man sige er det ikke "Vintervejr" kan man bare køre på sommerdæk men hvem siger det ikke sner en dag, og tror næppe mester siger "bli du bare hjemme indtil sneen er smeltet" :) Man kan sige skulle uheldet være ude og man kommer i en ulykke, vil man som Dansker nok få hele skylden hvis man ikke havde de korrekte dæk på, så det er nok ikke noget at spøge med.
dannemare Besvaret December 14, 2009 Rapporter Besvaret December 14, 2009 Det må da väre folks ansvar og interesse at loven bliver overholdt. Det er jo ikke bare et spörgsmål om deres egne sikkerhed' date=' men også alle andres[/quote'] Desværre er vinterdæk ret ofte et problem her i regionen. Altså: Folk aner ikke, hvad det betyder for deres bremselængde (i forhold til fornuftige sommerdæk), når de i en stor del af vinterhalvåret tøffer rundt på rene veje ved relativt høje plusgrader. Mit råd må blive, at man køber 2 biler og smider vinterdæk på den ene. Og så vælger man simpelthen bare bil alt efter vejr. ;)
Rikke Rost Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Hvis jeg tolker dig rigtigt, så er jeg helt med på den der.... Desværre er vinterdæk ret ofte et problem her i regionen. Altså: Folk aner ikke, hvad det betyder for deres bremselængde (i forhold til fornuftige sommerdæk), når de i en stor del af vinterhalvåret tøffer rundt på rene veje ved relativt høje plusgrader. Mit råd må blive, at man køber 2 biler og smider vinterdæk på den ene. Og så vælger man simpelthen bare bil alt efter vejr. ;)
skallstorp Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Vinterdäk Hvorfor ikke vinterdäk på begge:confused::Desværre er vinterdæk ret ofte et problem her i regionen. Altså: Folk aner ikke, hvad det betyder for deres bremselængde (i forhold til fornuftige sommerdæk), når de i en stor del af vinterhalvåret tøffer rundt på rene veje ved relativt høje plusgrader. Mit råd må blive, at man køber 2 biler og smider vinterdæk på den ene. Og så vælger man simpelthen bare bil alt efter vejr. ;)
DKSEFR Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Nogle der kender reglerne for helårsdæk og minimumsmønster. Skal der være min. 3 mm om vinteren og min 1,6 om sommeren?
dannemare Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Hvorfor ikke vinterdäk på begge:confused:: Hvordan kan du overhovedet spørge mig om det? Jeg har jo netop lige forklaret hvorfor.
dannemare Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Hvis jeg tolker dig rigtigt' date=' så er jeg helt med på den der....[/quote'] Ja. Især på våd vej (uden frost) har langt de fleste vinterdæk store problemer i forhold til (et jævnt godt) sommerdæk, men det er de færreste, som er klar over det.
thomas_lund Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Hvis jeg tolker dig rigtigt' date=' så er jeg helt med på den der....[/quote'] Ditto - det er sgu næsten mere farligt at køre vinterdæk i "sommervejr", end at køre sommerdæk i frostagtig sjapvejr. Det er først når der rigtig er sne og is at vinterdæk er bedre. Så seriøst - pas på med at smide dem på for tidlig
Gio Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Ditto - det er sgu næsten mere farligt at køre vinterdæk i "sommervejr", end at køre sommerdæk i frostagtig sjapvejr. Det er først når der rigtig er sne og is at vinterdæk er bedre. Så seriøst - pas på med at smide dem på for tidligSkal vi nu ikke lige klappe hestene, og huske os selv på hvad vi p.t. har påmonteret de fire hjørner af bilen, når vi nu begiver os ud i trafikken. Ingen grund til at gøre folk dummere end allerhøjest nødvendigt . Jer som lyster at holde to biler kørende, og skifte alt efter de meteorologiske forhold = værsågod. Jer som lyster at skifte dæk efter samme = værsågod. Jer som mener man ikke er bedre stillet med vinterdæk i vintersæsonen, kan jeg kun ryste lidt på hovedet af. Nuvel, hvis man kører vinterdækkene på samme måde som sommerdæk i vinterhalvåret (kold vejbane, sjap, regn o.l.) så tror pokker man får problemer :o Det kan godt være jeg, rent hypotetisk, kun har fuldt udbytte af mine pigdæk 32 sekunder på en mild vintersæson. Men hvis de 32 sekunder gør forskellen på sommerdæk/odubbad vinterdæk, og kan redde andres liv eller mit eget, så er jeg en lykkelig mand. Og ja - min kørestil dikteres også af de dæk jeg har monteret. Men igen - nogle har jo så travlt
Tomcat Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Jeg har altid haft et sæt sommer/vinter dæk til mine biler, er helårsdæk et alternativ? Det er lidt mere bekvemt at slide et sæt i stykker og købe nogle nye end skulle skifte 2 gange om året.
dannemare Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Jer som mener man ikke er bedre stillet med vinterdæk i vintersæsonen' date=' kan jeg kun ryste lidt på hovedet af.[/quote'] Well, nu siger du vintersæson... I mine øjne er det noget andet end vintervejr, og derfor er jeg ganske enkelt uenig med dig. Vintersæson: dec-marts (i de flestes øjne - marts måske undtaget) Vintervejr: 2 dage i dec, 5 dage i jan, 7 dage i feb, 1 dag i marts Ingen tvivl om, at jeg afgjort også selv snupper bilen med vinterdækkene på dage, hvor der er (eller er udsigt til) vintervejr/glatføre, og så længe folk med vinterdæk i vådt efterårsføre (denne dec måned er et meget godt eksempel herpå) blot er opmærksomme på deres mærkbart dårligere bremseevne, er der såmænd ingen ko på isen hos mig. Så er vi måske slet ikke så uenige endda.
dannemare Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Well' date=' nu siger du vinter[i']sæson... I mine øjne er det noget andet end vintervejr, og derfor er jeg ganske enkelt uenig med dig. Færdselsstyrelsen og FDM er åbenbart enige med mig, ser jeg nu. :) http://www.dinepenge.dk/bil/artikel/strid-om-vinterdaek-blusser-igen Edit: Lidt mere fra Politiken: http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article810195.ece "Stol ikke blindt på vinterdækkets mange gode egenskaber. På mange vinterdage vil en bilist være bedre kørende på sommerdæk."
skallstorp Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Ok Havde måske ikke lige fattet at det er et problem med vinterdäk når det er tört. Hvordan kan du overhovedet spørge mig om det? Jeg har jo netop lige forklaret hvorfor.
Tomcat Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Iflg. denne testvideo skulle vinterdæk bremse lige så godt på tør vej som sommerdæk: Er lidt forvirret snart. Tror ikke på at der findes den ultimative sandhed i dette spørgsmål.
KGB Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Bevares... Har også hørt div. ting omkring for og imod mht. overstående - mener dog vi snakker over 10 grader her... Fik i hvert fald bevist på en tur til jylland med sommerdæk i okt/nov(tror jeg) hvor der kom slud at mine ContiSportCon3 ikke havde så meget greb som jeg ønskede... Og at de ellers i regnvejr står super fast(sommer/efterår). Så vil give dem der mener at de ikke skal for tidligt på ret, men dem som ligefrem siger det skal sne før den blødere gummiblanding kommer til ret en venlig - jeg er ikke enig... Når vejret er som i dk hvor det er tørt ca. 3 dage i vinterperioden så oplever jeg klart fint greb med vintersutter når temp ellers er under 8-10 grader - over så kan de have lidt tendens til at sejle sammenlignet med sommerdæk... Dubdäck derimod under polarcirklen/oslo området virker lidt overkill i mine øjne, og så smadrer de vejene unødigt når de ikke er isbelagte.. Nap hellere et par snekæder til den halve dag ;o)
Rikke Rost Besvaret December 15, 2009 Rapporter Besvaret December 15, 2009 Hold da kæft hvor blev jeg svinet til på Vagcars da jeg lavede et indlæg med de holdninger om vinterdæk kontra sommerdæk. Lidt ligesom med klimaet.....folk vil bedrages.
carbon-customs Besvaret December 24, 2009 Rapporter Besvaret December 24, 2009 Hold da kæft hvor blev jeg svinet til på Vagcars da jeg lavede et indlæg med de holdninger om vinterdæk kontra sommerdæk. Lidt ligesom med klimaet.....folk vil bedrages. måske det kan have noget at gøre med dine generelle ytringer på vagcars?
Rikke Rost Besvaret December 24, 2009 Rapporter Besvaret December 24, 2009 Næææ......... :) måske det kan have noget at gøre med dine generelle ytringer på vagcars?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu