Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Efter at have forsøgt mig med at hooke en 2.5" 320Gb WD ekstern disc, til min Airport Extreme som skulle streame musikfiler til mit Sonos system, uden succes, overvejer jeg nu NAS løsningen. Jeg har ikke helt styr på hvilke mærker/modeller der vil passe bedst i mit setup, derfor dette indlæg. ReadyNAS er det eneste navn der lige umiddlebart dukker op i mit hoved som en evt mulighed, men det er nok mest på baggrund af de tidligere diskussioner der har været her på debatten. Den skal bruges primært til at fungere med Sonos, med også kunne have lidt billedfiler, lidt HD hjemmevideo (Mt2s/avchd) og evt fungere med Apple TimeMachine. Vi kører både PC og Mac, så det er selvfølgelig et must at den kan køre begge. Prisleje inden for det rimelige, og behovet lige nu er nok ikke til mere end 1Tb. Nogen forslag? Ps. det ville også være fint hvis nogen kunne forslå en lille effekt-økonomisk ekstern disc, der kan fungere med Airport Extreme, uden at gå i f---ng sleep mode (uden mulighed for disable):sick: Jasper

Besvaret

Jeg bygger dem selv af overskudsgrej.....Ingen grund til at man bruger penge på det, når man har noget gammel dallerværk stående. www.freenas.org er et godt sted at finde software....Smider du den på en ESXi fra VmWare, så kan den sørme også køre omstillingsanlæg osv til IP telefoni udover at agere firewall osv..... Så man sparer rent faktisk en del hardware ved at hugge det hele på én boks.

Besvaret

Jeg ville også kikke på enten QNAP eller et Netgear Readynas. LG har også et interresant NAS med Blueray drev der kan attaches med Iscsi, men jeg har ingen erfaring med det. (dog har deres 4 disk udgave ikke ISCSI support). Man som tidligere nævn lave sit eget NAS, men jeg må indrømme at jeg har dårlige erfaringer med dette. Ikke så meget pga af manglende funktionalitet eller stabilitet, men mere størrelse, strømforbrug og larm. Mit Readynas Duo med WD green diske bruger under 35W, og jeg kan ikke høre det overhovedet.

Besvaret

Over præcisionen i målerne fra Harald Nyborg, eller? :o) J eg har en Synology NAS DS-207, som jeg er rigtig tilfreds med... Den fås også i en én disk udgave. Jeg kan bestemt anbefale dem, de fungerer godt og stabilt. Nu har du jo din Airport Extreme, så måske er det ikke relevant - men TimeMachine fungerer også med Synology, man kan endda styre hvor meget plads den kan få lov at bruge til backup ved at oprette en specifik bruger og sætte quota på. Ellers fylder den, som jeg har forstået det, disken op over tid.

Besvaret

Jeg har begge dele. En Synology DS508 til musik, film lager osv. Ikke en finger at sætte på den. langt billigere i strøm end min gamle server og leverer filerne når jeg skal bruge dem. Og en Airport Extreme med en 1TB Maxtor til TimeMachine, ingen problemer med at diske falder i søvn eller noget der. Prøvede at kører med Synology'en til TM, men der var for mange fejl til at jeg tør stole på den som primær backup.

Besvaret

Jeg tillader mig at bruge denne tråd, jeg har et nas-kabinet at stå, jeg har ikke fået sat nogle harddiske i, der kan side 4 harddiske i. Men hvad er bedst at købe? rimelig i pris og nok plads (og det ved jeg ikke hvad er)

Besvaret
LG har også et interresant NAS med Blueray drev der kan attaches med Iscsi, men jeg har ingen erfaring med det. (dog har deres 4 disk udgave ikke ISCSI support).
Jeg har selv en ældre Synology DS106J som jeg er ganske tilfreds med. Om et par uger får jeg i forbindelse med mulighed for Atea's frie valg (Flexible løngoder) en LG NAS som jeg ser meget frem til. Læs evt. test her: http://www.myce.com/review/lg-n2b1dd2-super-multi-nas-with-built-in-blu-ray-rewriter-review-21909/Introduction-1/
Besvaret

Hæh... Det er også i forbindelse med Atea's frie valg at jeg at set på LG NAS'et, og undersøgt at det desværre kun er deres 2 disk udgave der har ISCSI. vi er ellers mange der har rykket for at der kommer en 4 disk udgave i det frie valg, da 2 disk er lige lovlig lille.

Besvaret
Samsung Spinpoints er et godt stabilt køb og de larmer ikke alverden.... Koster ca 500 pr stk for 1TB diske.
Vil de kunne køre raid glemt jeg at skrive. Det ville jeg gerne kunne, er træt af at midste ting. (ved godt at rigtige mænd ikke tag backup de græder bare meget... men jeg har ikke flere tåre tilbage :D ) for har fået afvide at jeg bør købe (serverdiske) Western Digital RE2 koster så det dobbelt...
Besvaret

Ikke til en hjemmeNAS uden den store load på..... Sålænge de ikke skal stå og skrive 24/7, så er de helt fine. Jeg har 10 stks 1TB diske fra Samsung kørende i min server som jeg bruger til alle mine design ting og hjemmeside-programmering. Yderligere ligger det meste af DVD samlingen på diskene og de kører alle i et RAID1. via Windows 2003 software mirror..... Ikke det meste optimale, men jeg har ikke en RAID contr. med 12-16 porte på hånden lige nu...:D Så det er helt fint til dit brug.

Besvaret
Vil de kunne køre raid ... er træt af at midste ting. (ved godt at rigtige mænd ikke tag backup de græder bare meget... men jeg har ikke flere tåre tilbage :D ) ...
RAID er ikke backup. RAID er redundans/availability (og til dels performance). Hvis du selv sletter en fil på dit raid er den væk. En backup er til for at komme sådanne scenarier til livs. RAID er for at brugere ikke skal opleve nedetid fordi en disk står af og der skal gendannes fra backup osv, fordi RAID blot fortsætter på tilbageværende diske. RAID 0 er ikke rigtig RAID. En god huske regel er faktisk at RAID level 0 = nul redundans :) Anyway, synes bare lige jeg ville nævne det, da mange tror at med RAID så er alt fryd og gammen og de skal ikke bekymre sig om hvis konen/barnet/svigermoren har slettet noget de ikke skulle slette :)
Besvaret
RAID er ikke backup. RAID er redundans/availability (og til dels performance). Hvis du selv sletter en fil på dit raid er den væk. En backup er til for at komme sådanne scenarier til livs. RAID er for at brugere ikke skal opleve nedetid fordi en disk står af og der skal gendannes fra backup osv, fordi RAID blot fortsætter på tilbageværende diske. RAID 0 er ikke rigtig RAID. En god huske regel er faktisk at RAID level 0 = nul redundans :) Anyway, synes bare lige jeg ville nævne det, da mange tror at med RAID så er alt fryd og gammen og de skal ikke bekymre sig om hvis konen/barnet/svigermoren har slettet noget de ikke skulle slette :)
YEEES!!! Endelig!!! :th2:
Besvaret
NAS i raid 5 eller 10 med en DAS boks i røven ville være mest optimalt hvis man skal køre raid med noget backup :love2:
Tager du også en rumfærge når du skal til bageren? :rolleyes:
Besvaret

Nej det er måske ikke den rigtige form for "backup" jeg er klar over at hvis man selv sider og tumper rundt og sletter filer så er det bare en skam. Det sikkerhed jeg tænker på er hvis den ene harddisk står af så skulle de data kunne genskabes, jeg har haft 3 harddiske der er stået af her på det sidste... ved ikke hvordan jeg gør... Samsung SpinPoint FXXX Desktop Class til ca 500,- for 1TB Der findes nemlig F1, F2EG og F3 også findes der Samsung SpinPoint F1 RAID til 850kr Og nu er jeg rundt på gulvet... :flov:

Besvaret

Tag 2 af de billigste Spinpoints.....Smid dem i et RAID1 på den NAS og du skulle gerne få en go' oppetid.... og de kan altid erstattes hurtigt med et RAID rebuild. Det skulle NAS firmware gerne gøre pr. automatik....

Besvaret

Har en 2 kammerater der hver især købte en lille NAS boks, Qnap og kan ikke lige huske hvilket mærke den anden var. De købte begge nogen 1 TB diske, nu kan jeg selvfølgelig ikke lige huske om det var Samsung eller WD, men der var i hvert fald nogen problemer med en bestemt serie, som der var store problemer med i RAID, så en god idé er lige at google på den disk man vil købe om hvordan andre har oplevet de diske i et RAID setup.

Besvaret

Har også fået anbefalet Qnap på det varmeste... NMP-1000 + TS-410 NMP-1000 + TS-210 NMP-1000 + TS-110 Alt efter om man ønsker 1, 2 eller 4 diske i din NAS og NMP-1000 hvis man ønsker det tilsluttet til tv TS delen understøtter itunes server, Bittorrentklient, usenetklient, FTP, printserver, backupserver og meget andet.... Man kan selvfølgelig købe dem særskilt.....

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...