Jump to content

Nätverket Kraftsamla (villaägerne kæmper for lavere el-priser)

Recommended Posts

Besvaret
Hydrostrøm koster 6 øre og atomstrøm koster 15 øre at fremstille og alt hvad man betaler derudover er dels tyveri via afpresning og dels skat.
så at tjene på en vare man fremstiller er tyveri? er det ikke ret svärt at leve med den indstilling ... jeg mener du må jo gå og föle dig ret så nede når alle stjäler fra dig hvergang du köber en vare
  • Svar 96
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
Ja jeg betaler næsten 600sek om måneden for mit el afgift..... Så kommer de 2000 kr til Vattenfall oveni..... Sådan et 42U's rack koster jo lidt. :D Men så er det godt at jeg ikke betaler noget for at bo her.....:lol:
så flytter jeg også til Hököpinge hvis det er gratis at bo der..:D
Besvaret
Oprindeligt indsendt af Rikke Rost Men så er det godt at jeg ikke betaler noget for at bo her.....
så flytter jeg også til Hököpinge hvis det er gratis at bo der..:D
Det lyder godt nok mærkeligt, så måske er Brian også ramt af den frygtede lidelse fakturadyslexi. :D
Besvaret
Monopol er en fed ting :sick:
Ja, man kan vel ikke slippe for Eon, og deres eloverføringsafgift... Jeg beltate 130 øre pr kwh incl alt i januar :( @ Michael K - at strømmen er billigere i DK har intet at gøre med om man skal være med til at brokke sig over prisen herovre! Kigger man bare 5 år tilbage, var elprisen i se under 30 øre incl alt.
Besvaret

jeps, og det er det svenskerne nu "hyler" over. Fx kostede el i 2008 58 øre i gennemsnit over året (uden skatter, med skatter ca 1 kr), i januar i år er tallet 76 øre (uden skatter, med skatter ca. 1,3 kr) = stigning på ca. 30%... Og lige en yderligere kommentar til Michael K - da jeg nu bor i SE er jeg ligeglad med hvordan tingene er i DK, jeg forholder mig til det sted jeg bor, og derfor ser jeg intet problem i at brokke mig over elprisen i SE!

Besvaret
Ja, man kan vel ikke slippe for Eon, og deres eloverføringsafgift... Jeg beltate 130 øre pr kwh incl alt i januar :( @ Michael K - at strømmen er billigere i DK har intet at gøre med om man skal være med til at brokke sig over prisen herovre! Kigger man bare 5 år tilbage, var elprisen i se under 30 øre incl alt.
jeg har ikke sagt at strömmen er billigere i dk?
Besvaret

Siger jeg, at du har sagt, at strømmen er billigere i DK??? Jeg forholder mig blot til den kraftige stigning, der har været - og undres over den, på samme måde som svenskerne. Men hvis du er tilfreds med elprisen, så er det da dejligt... Edit, kan se at jeg mangler et - end - i indlæg #30, så der skule have stået: at strømmen er billigere end i DK

Besvaret
Siger jeg, at du har sagt, at strømmen er billigere i DK??? Jeg forholder mig blot til den kraftige stigning, der har været - og undres over den, på samme måde som svenskerne. Men hvis du er tilfreds med elprisen, så er det da dejligt...
nej du snakker bare sort... strömmen er jo ikke billigere i dk.. derudover stiger stort set alle varer jo og har gjort det i årevis .. hvorfor skulle el´en ikke göre det samme .. eftersom medarbejdere konstant vil ha mere og mere i lön så må prisen på produkterne jo også stige, elselskaberne bruger formuer på at udvikle net osv så det kan tåle et stigende forbrug, formuer på at udvikle vedvarende energi og miljörigtige energilösninger osv.. hvis ikke forbrugerne skal betale det hvem skal så? medarbejderne i elselskabet og at en producent vil tjene lidt på sin vare er der vel intet märkeligt i du brokker dig jo ikke over at en böf koster 70kr i supermarkedet når nu slagteriet kun gir 1000kr for en hel ko(eksempel ikke den faktiske pris)...det er det der får verden til at dreje rundt så at sige at ALT udover prduceringskostnaderne er tyveri... kan man jo kun ryste på hovedet af derudover har elverkerne i det meste af skåne de seneste år(og er stadig igang) på befolkningens foresprögsel gravet kablerne ned i jorden så man slipper luftkabler da de er farlige, usunde osv så at svennebanan undrer sig over det beviser jo bare at de ikke alle er lige klögtige... og den flok vil jeg helst ikke hyle sammen med... folk vil ha det gjort men piver når regningen kommer... hykleri er det eneste ord jeg kan finde som passer godt ind i den sammenhäng...
Besvaret

check lige indlægget over en gang til. Men skal du kværulere så gi los skipper... Hvis du følger bare lidt med i den svenske debat i dette valgår, så ville du vide, at mange svenskere har store problemer mht. at betale deres elregninger, og at der er en stor utilfredshed med hvordan elmarkedet har udviklet sig. I særdeleshed prisudviklingen. Husk på at rigtig mange svenskere har direktvirkande el som opvarmningsform... Når du nu kender de svenske forhold så godt, så ved du også at mange a-kraftværk og flere turbiner har været under reparation og nogle stadig er her i vinterperioden. Dette har forårsaget at Sverige ikke længere er selvforsørgende mht. el, og derfor køber el ind til langt højere priser fra bl.a. DK og Finland... Sidst, jo stigninger i pris er da at forvente, men en stigning på 30% på under 1 år, og på 300% på 5-6 år, det lyder da særdeles fair, og resultatet er jo også at fx. Vattenfall har et overskud på 28mia i 2009

Besvaret
check lige indlægget over en gang til. Men skal du kværulere så gi los skipper... Hvis du følger bare lidt med i den svenske debat i dette valgår, så ville du vide, at mange svenskere har store problemer mht. at betale deres elregninger, og at der er en stor utilfredshed med hvordan elmarkedet har udviklet sig. I særdeleshed prisudviklingen. Husk på at rigtig mange svenskere har direktvirkande el som opvarmningsform... Når du nu kender de svenske forhold så godt, så ved du også at mange a-kraftværk og flere turbiner har været under reparation og nogle stadig er her i vinterperioden. Dette har forårsaget at Sverige ikke længere er selvforsørgende mht. el, og derfor køber el ind til langt højere priser fra bl.a. DK og Finland... Sidst, jo stigninger i pris er da at forvente, men en stigning på 30% på under 1 år, og på 300% på 5-6 år, det lyder da særdeles fair, og resultatet er jo også at fx. Vattenfall har et overskud på 28mia i 2009
så hovedargumentet er altså at fordi det går godt og de har tjent en masse penge skal de foräre os strömmen? det sjove er at så når det går dårligt og de ikke tjener penge og skal foröge prisen med 100% på et år fordi de intet har tjent så lader folk jo ikke väre med at brokke sig ... man kan ikke klandre folk der tjener penge for at man selv har väret for dum til at udskifte sit varmesystem som var foräldet og for dyrt allerede for 15 år siden men denne logik betyder altså at i mener at hvis feks mercedes tjener godt i år så skal en spritny mercedes ikke koste mere en produktionpsrisen? hvad arbejder du selv med?
Besvaret

jeg klandrer ikke nogen, det kender jeg ikke baggrunden for at staten solgte/overgav driften af elnettet til private aktører til. Dog finder jeg det mærkligt, at vi i en konkurrencepræget verden, kan se disse stigninger. Tag fx mobilselskaberne, de klarer sig stadig fint, til trods for at deres minutpriser over de sidste 10 år er faldet ekstremt meget. Her skal der også vedligeholdes en stor infrastruktur mht. dataoverførsel osv. Jeg har pt. en luft->vand pumpe, og den virker fint og er særdeles tidssvarende, men derfor er jeg ikke tilfreds med, at priserne stiget så voldsomt som de gør. Derudover er det fantastisk, at der i disse finanskrisetider (måske er vi ovre det værste) findes virksomheder, der kan have et overskud på 28 mia... Sidst, hvad jeg arbejder med kan jeg ikke se værende denne diskussion relevant

Besvaret
jeg klandrer ikke nogen, det kender jeg ikke baggrunden for at staten solgte/overgav driften af elnettet til private aktører til. Dog finder jeg det mærkligt, at vi i en konkurrencepræget verden, kan se disse stigninger. Tag fx mobilselskaberne, de klarer sig stadig fint, til trods for at deres minutpriser over de sidste 10 år er faldet ekstremt meget. Her skal der også vedligeholdes en stor infrastruktur mht. dataoverførsel osv. Jeg har pt. en luft->vand pumpe, og den virker fint og er særdeles tidssvarende, men derfor er jeg ikke tilfreds med, at priserne stiget så voldsomt som de gør. Derudover er det fantastisk, at der i disse finanskrisetider (måske er vi ovre det værste) findes virksomheder, der kan have et overskud på 28 mia... Sidst, hvad jeg arbejder med kan jeg ikke se værende denne diskussion relevant
relevant ifb hvis du hade lavet et produkt du solgte om du så havde lyst til at foräre det väk... feks jeg ved ikke hvor niels får sine priser fra men feks siger samtlige atomkraftvärker i sverige at det koster ca 20 öre at fremstille 1 kwh för skat moms fortjeneste osv.. når jeg så kan köbe samme kwh for 92 öre inkl moms og skat af et selskab som köber strömmen af dem og leverer og også tjener på det ja så kan det ikke väre så forbandet meget elvärket tjener på den.. lad os sige at de får 40öre for den max... det er en fortjeneste på 100% som de så osse skal betale skat osv af .. nävn en anden producent af hvilketsomhelst produkt i verden som har så lille en fortjeneste... det er ikke mange ...
Besvaret

og hvis folk har så store problemer med at betale så burde de måske brokke sig til staten for feks betaler jeg 41 öre pr kw og det er efter DinEl har tjent på den også så den reele pris kraftvärket får er nok ikke mere end 30öre resten er skatt og moms så hvem er det lige der tjener mest på elen det er ikke elselskaberne men igen staten der har snablen langt nede i lommerne på folk... så istdet for at whine over at elselskaberne har tjent lidt penge burde man nok brokke sig til staten over at de skal tjene 4 gange så meget på en kwh som elselskabet gör...

Besvaret
løsningene jo enkel. Mickeal k skal betale det dobbelte for sin el og alle andre skal have 50 % rabbat. Og så ik noget brok med dig du :laugh:
haha jeg skal vel ikke böde fordi i har valgt at bosätte jer i en kommune med dyr el...
Besvaret
relevant ifb hvis du hade lavet et produkt du solgte om du så havde lyst til at foräre det väk... feks jeg ved ikke hvor niels får sine priser fra men feks siger samtlige atomkraftvärker i sverige at det koster ca 20 öre at fremstille 1 kwh för skat moms fortjeneste osv.. når jeg så kan köbe samme kwh for 92 öre inkl moms og skat af et selskab som köber strömmen af dem og leverer og også tjener på det ja så kan det ikke väre så forbandet meget elvärket tjener på den.. lad os sige at de får 40öre for den max... det er en fortjeneste på 100% som de så osse skal betale skat osv af .. nävn en anden producent af hvilketsomhelst produkt i verden som har så lille en fortjeneste... det er ikke mange ...
Hvis jeg havde et produkt alle var afhængige af, så ville jeg da sørge for at passe på prisfastsættelsen. Jeg tvivler ikke på, at regeringen har sin skyld i denne sag, og derfor er jeg heller ikke i tvivl om, at der kommer til at ske en eller anden form for regulering af elselskaberne igen. Jeg er slet ikke imod at der skal være penge at tjene for elselskaberne, men siger vi at de 3 største leverandører har samme overskud som Vattenfald, ja så runder deres fortjeneste på at producere og formidle el på 100 mia. Satme vildt og ikke i mine øjne en lille fortjeneste...! Sidst, hvor har du tallene mht. 20 øre pr kwh strøm fra? Jeg vil gerne vide mere om emnet, så er interesseret i kilden.
Besvaret
Hvis jeg havde et produkt alle var afhængige af, så ville jeg da sørge for at passe på prisfastsættelsen. Jeg tvivler ikke på, at regeringen har sin skyld i denne sag, og derfor er jeg heller ikke i tvivl om, at der kommer til at ske en eller anden form for regulering af elselskaberne igen. Jeg er slet ikke imod at der skal være penge at tjene for elselskaberne, men siger vi at de 3 største leverandører har samme overskud som Vattenfald, ja så runder deres fortjeneste på at producere og formidle el på 100 mia. Satme vildt og ikke i mine øjne en lille fortjeneste...! Sidst, hvor har du tallene mht. 20 øre pr kwh strøm fra? Jeg vil gerne vide mere om emnet, så er interesseret i kilden.
står på bla vattenfalls hjemmeside ... og på alle atomkraftvärkernes hjemmesider jeg kiggede på ..
Besvaret
Og den overføringsafgift synes jeg så ikke jeg kan finde på nogle af mine regninger... Og indregnet i min KW pris kan den sku ikke være for jeg betaler den pris som der skiltes med på det pågældende selskabs hjemmeside uden man har valgt bopæl...
Tjek om du betaler det samme på hver netregning. Der er nok lidt variation på grund af overføringsafgiften, som vil fremgå af en specifikation på bagsiden eller eventuelt kun på internettjenesten.
Besvaret
så var elprisen på nordpol igen helt oppe på 14 sek pr kwh. Det var over 3 timer, så en hel del længere end sidste gang prisen røg derop. Satme sindsygt
er det fedt at ha valgt rörlig pris? :( er glad for min aftale nu ihvertfald
Besvaret

Vi med rörlig betaler jo ikke 14 kr/kwh i de omtalte timer, men derimod et gennemsnit på elprisen over måneden. Men ja, det hiver da dette gennemsnit op - men sådan er der så meget. De voldsomme stigninger vi har set, og de sinddsyge peaks ikke mindst, viser jo at der er noget der skal kigges på i systemet. Jeg piver ikke over et hus med el som primær varmekilde. Hvis det ser lidt for pebret ud, så slæber jeg bare noget mere brænde ind :th2: Jeg satser på at optimere mit forbrug, når jeg får skiftet vinduer til sommer. (når jeg engang får hittet det bedste tilbud kombineret med den bedste kvalitet i PVC-fönstrar, alternativt aluminium) Men det er en helt anden historie. (Nej Michael...jeg har ikke den store lyst til at købe mine vinduer i Polen, og bande dem langt væk når de åbnes indad :laugh:)

Besvaret

Ødelægge tråden Ikke for at ødelægge denne tråd, men husk at alu kanter på vinduer larmer MEGET når regnen står på. Ikke noget der kommer ind i mit liv igen.

Vi med rörlig betaler jo ikke 14 kr/kwh i de omtalte timer, men derimod et gennemsnit på elprisen over måneden. Men ja, det hiver da dette gennemsnit op - men sådan er der så meget. De voldsomme stigninger vi har set, og de sinddsyge peaks ikke mindst, viser jo at der er noget der skal kigges på i systemet. Jeg piver ikke over et hus med el som primær varmekilde. Hvis det ser lidt for pebret ud, så slæber jeg bare noget mere brænde ind :th2: Jeg satser på at optimere mit forbrug, når jeg får skiftet vinduer til sommer. (når jeg engang får hittet det bedste tilbud kombineret med den bedste kvalitet i PVC-fönstrar, alternativt aluminium) Men det er en helt anden historie. (Nej Michael...jeg har ikke den store lyst til at købe mine vinduer i Polen, og bande dem langt væk når de åbnes indad :laugh:)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...