Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Skal ned og se på bil i Tyksland i næste uge. I den forbindelse har jeg ikke lige kunnet finde svar på følgende: Hvis nu den bil man falder for ikke har vinterdæk på hvad gør man så - må den køres hjem på tyske prøveplader på sommerdæk?? Kan finde dette på transportstyrelsens-hjemmeside men det er jo ikke helt dækkende for min situation: Undantag från kravet Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: •Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål. •Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen). •Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre. •Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning. Desuden - må jeg som bossidende i Sverige godt køre gennem Danmark med de tyske prøveplader på?? :confused:

Besvaret

Du kan også være heldig at vi i næste uge slipper for vintervejr, ellers må du parkere den i DK indtil da. Næste uge er vi jo inde i marts, ophører vinterdæks reglen ikke der ? Uanset, så er det jo kun ved vintervejr (sne, is osv.) at de er påkrævede og DMI snakker om plus grader fra på torsdag af :D

Besvaret
Du kan også være heldig at vi i næste uge slipper for vintervejr, ellers må du parkere den i DK indtil da. Næste uge er vi jo inde i marts, ophører vinterdæks reglen ikke der ? Uanset, så er det jo kun ved vintervejr (sne, is osv.) at de er påkrævede og DMI snakker om plus grader fra på torsdag af :D
vinterdæksreglen gælder fra 1/12-31/3, så nej :-)
Besvaret

Det var egentlig ikke så meget for at spare men ville bare vide om jeg skal kigge lidt på dæk hjemmefra hvis nu drømmebilen pludselig står der med sommerdæk. Og ja det bliver med de røde prøveskilte - de andre med gul kant er såvidt jeg kan læse mig til ikke godkendt til kørsel i Sverige og jeg har ikke et par svenske prøveplader jeg lige kan smide på ved ankomst til Sverige.

Besvaret
Det var egentlig ikke så meget for at spare men ville bare vide om jeg skal kigge lidt på dæk hjemmefra hvis nu drømmebilen pludselig står der med sommerdæk. Og ja det bliver med de røde prøveskilte - de andre med gul kant er såvidt jeg kan læse mig til ikke godkendt til kørsel i Sverige og jeg har ikke et par svenske prøveplader jeg lige kan smide på ved ankomst til Sverige.
hehe ok, men en anden måde, jeg ved dog ikke om det er helt lovligt, er at købe de gule og så køre til grænsen i dk og købe for en dag og køre videre til/i sverige... de sagde ikke noget til da jeg gjorde det engang.. men tror det er fordi de danske er incl forsikring af en art, som også gælder i sverige? mener det var sådan hun sagde på politistaionen i dk.. held og lykke på turen, det er en god oplevelse, forhåbentlig :)
Besvaret

:) Du kan jo også bare få en der er bosat i DK til at køre den til sverige for dig. De kræver ikke vinterdæk på danske køtj, når de kører ind i sverige...de kan jo ikke kræve at man har et sæt vinterdæk liggende ved grænsen. Og så kan du skifte dem senere

Besvaret
Du kan jo også bare få en der er bosat i DK til at køre den til sverige for dig. De kræver ikke vinterdæk på danske køtj, når de kører ind i sverige...de kan jo ikke kræve at man har et sæt vinterdæk liggende ved grænsen. Og så kan du skifte dem senere
Det kan de jo netop... Og det gør de... Der er også krav for udenlandske køretøjer som kører i SE, at disse skal være udstyret med vinterdæk. Undtagelserne er følgende:
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: •Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål. •Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen). •Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre. •Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning. •Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Besvaret

Vær også opmærksom på problematikken omkring dansk fører i udenlandsk registreret bil. Så idéen om at få en dansker til at køre den er heller ikke helt god - med eller uden vinter-sutter. Nemmeste ville være at hente den på et fejeblad, hvis du kan hitte nogen der har sådan ét. Ellers kan man snildt betale sig fra det beskidte arbejde :) Alternativet er at vente en måned eller to, så er vi ude over det glatte vinterväglag.

Besvaret

Jeg kigger på bil mandag og bliver så i Berlin til en mulig bil skal afhentes hos forhandleren fredag eller tidligere. Er der ikke vinterdæk på den bil man lige falder for så burde det ikke være helt umuligt at få forhandleren til at sætte nogle vinterdæk på. Skal jo alligevel have vinterdæk på et eller andet tidspunkt i Sverige og priserne på dæk i Tyskland virker fornuftige.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...