Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Min kone fortalte, at danske politimænd (på vej til Danmark) checkede pas/id kort i Øresundstogene i går. En person uden id/pas var blevet bedt om at medbringe sit pas ved overfarten næste gang. Herudover spurgte de til ens formål med at tage til Danmark. Jeg har aldrig set politiet i togene før, kun en enkelt gang i forbindelse med anholdelse af en kriminel. Er der nogen der har oplevet politiet checke pas i Øresundstogene før ? og hvorfor ?

Besvaret
Hej Min kone fortalte, at danske politimænd (på vej til Danmark) checkede pas/id kort i Øresundstogene i går. En person uden id/pas var blevet bedt om at medbringe sit pas ved overfarten næste gang. Herudover spurgte de til ens formål med at tage til Danmark. Jeg har aldrig set politiet i togene før, kun en enkelt gang i forbindelse med anholdelse af en kriminel. Er der nogen der har oplevet politiet checke pas i Øresundstogene før ? og hvorfor ?
Ja det har jeg set et par gange før. Ligesom svenske immigrationsmyndigheder checker ID på "mørke" mennesker når toget kører fra kastrup mod Sverige. Hvorfor? Stikprøvekontrol gætter jeg på, der opholder sig jo nogen illegalt i både Sverige og i Danmark.
Besvaret

Nordiske statsborgere behøver ikke at medbringe id ved rejser over Øresund, men alle andre skal kunne forevise id-kort, hvor nationalitet fremgår, eller pas. Der er en del såkaldte tredjelandsborgere, der bor legalt i Sverige, men arbejder illegalt i Danmark, så politiet forsøger vel at stoppe dem.

Besvaret
Selvfølgelig skal du medbringe id, men det skal man også have på sig indenfor grænserne
Der er da ingen krav om, at man skal være i besiddelse af nogen form for id, blot fordi man forlader sin bolig og går sig en tur på gaden.
Besvaret

Jakriborg, med hvilket mandat kan politiet så stoppe en person hvis de ikke må bede om billed-id hvor kravet er at man skal have det på sig ? Hvis du bliver stoppet uden id og du siger at du er fra danmark/eu, skal de så bare tro på dig og kører videre ? Jeg er enda blevet anholdt ved ikke at medbringe billed-id i det danske land.... Dyreste taxitur de få km til politistationen for at fastslå identitet Men her er EUreglerne: En EU/EØS-statsborger skal kunne identificere sig og kunne bevise sit statsborgerskab, hvis de danske politimyndigheder beder om det ved en personkontrol. En EU/EØS-statsborger, som vil rejse til Danmark, skal derfor medbringe sit pas eller identitetskort. Det gælder også for borgerne i landet. En emsig politi-ansat kan bede dig om at vise billed-id for at fastslå identitet.

Besvaret
Nordiske statsborgere behøver ikke at medbringe id ved rejser over Øresund, men alle andre skal kunne forevise id-kort, hvor nationalitet fremgår, eller pas. Der er en del såkaldte tredjelandsborgere, der bor legalt i Sverige, men arbejder illegalt i Danmark, så politiet forsøger vel at stoppe dem.
Har du overhoedet kigget på linket? Når du rejser i Norden (Norge, Sverige, Finland og Island) Det er ikke nødvendigt, at du som dansk statsborger medbringer dit pas, hvis du rejser til andre lande i Norden. Du skal dog stadig kunne identificere dig og skal derfor medbringe anden form for legitimation. Du kan bl.a. blive afkrævet et bevis for, hvem du er, ved overnatning på hoteller og lignende. Tredjelandsstatsborgere Er du udlænding (ikke EU-, EØS- eller nordisk statsborger) med gyldig opholdstilladelse til Danmark, kan du rejse til og opholde dig visumfrit i et eller flere af de øvrige Schengen-lande i sammenlagt tre måneder inden for et halvt år. Du skal ved rejse til de øvrige Schengen-lande medbringe et gyldigt pas samt en gyldig opholdstilladelse i form af et opholdskort eller en opholdsmærkat i passet. Disse betingelser gælder også for børn under 18 år.
Besvaret

Hvis politiet standser dig, skal du oplyse dem om dit personnummer, og så kan de slå dig op i deres registre. Der er INGEN krav om, at alle borgere i hverken Sverige eller Danmark skal gå rundt med billed-id på sig. Hoteller, campingpladser og lignende kan ganske rigtigt kræve at få forevist id, men som nordisk statsborger kan du frit rejse rundt i Norden uden at medbringe nogen form for id. Der er hverken franske eller tyske tilstande på dette felt i Skandinavien. Du skal blot kunne sandsynliggøre, hvem du er, og hvad dit statsborgerskab er, fx ved at tale dansk og forklare, hvor du bor.

Besvaret
Jakriborg, med hvilket mandat kan politiet så stoppe en person hvis de ikke må bede om billed-id hvor kravet er at man skal have det på sig ? Hvis du bliver stoppet uden id og du siger at du er fra danmark/eu, skal de så bare tro på dig og kører videre ?
De må gerne bede om billed-id, men der er intet krav om, at du skal være i besiddelse af noget sådant. Hvis der er tvivl om din identitet, kan de ganske rigtigt tage dig med på politistationen for at få fastlagt, hvem du er. Men det er da sket for mig et par gange, hvor politiet blot har spurgt om personnummer og intet andet. Hvis du er EU-borger og ikke fra et nordisk land, skal du dog altid kunne legitimere dig med nationalitetspas eller id, hvor din nationalitet fremgår.
Besvaret

Det kræver at politiet tror på at du er dansk og det er dit cprnummer du oplyser ellers skal du kunne fremvise billed-id så kravet er netop at du skal kunne vise billed-id på forlangende Som sagt afgøre betjenten foran dig om du skulle have haft medbragt billed-id og man kan derfor sige at der er et krav om at det skal medbringes Du bliver forresten sigtet for forstyrrelse af offentlige ro og orden når du ikke kan fremvise billed-id og det udløser en bøde herefter, mener jeg betalte 500 kr for servicen..... Det skal lige bemærkes at jeg nok er den hvideste person i danmark, hvis jeg drikker af en plastik-kop fader den ind i ansigtet.... :love2:

Besvaret

Jeg vil gerne se den lovparagraf, hvor der står, at alle borgere skal gå rundt med billed-id, for en sådan paragraf eksisterer ikke! Du kan ikke få en bøde på 500 kr. for ikke at være i besiddelse af billed-id, men hvis du begynder at brokke dig højlydt over for en betjent, så kan det naturligvis falde under "forstyrelse af den offentlige ro og orden". Hvis du mener, du er blevet behandlet forkert, og at bøden også er uberettiget, burde du have undladt at betale, så sagen kunne komme for en dommer.

Besvaret
Jeg vil gerne se den lovparagraf, hvor der står, at alle borgere skal gå rundt med billed-id, for en sådan paragraf eksisterer ikke! Du kan ikke få en bøde på 500 kr. for ikke at være i besiddelse af billed-id, men hvis du begynder at brokke dig højlydt over for en betjent, så kan det naturligvis falde under "forstyrelse af den offentlige ro og orden". Hvis du mener, du er blevet behandlet forkert, og at bøden også er uberettiget, burde du have undladt at betale, så sagen kunne komme for en dommer.
Jeg hælder til at give Jakriborg ret... Hvad så med personer som ikke er i besiddelse af billed-id..? Det er ikke et lovkrav at have hverken kørekort eller pas som dansker, derfor er der ikke længere nogle offentlige identifikationskort tilbage som har billede på... Så hvordan skulle de kunne kræve dette? At du er blevet forelagt en bøde og har valgt at betale den er ikke det samme som det er rigtig... Politiet laver skam også fejl...
Besvaret

Oki... kan vi blive enige om at hvis du er EU-borger og ikke fra et nordisk land, skal du dog altid kunne legitimere dig med nationalitetspas eller id, hvor din nationalitet fremgår som du selv skriver? Dvs. at det er op til politiet at tro på om du er nordisk borger eller ej og derved SKAL kunne fremvise nationalitetspas eller id, hvor din nationalitet fremgår.

Det er ikke et lovkrav at have hverken kørekort eller pas som dansker, derfor er der ikke længere nogle offentlige identifikationskort tilbage som har billede på... Så hvordan skulle de kunne kræve dette?
Men det er et lovkrav at kunne fremvise billed-id hvis politiet ikke tror du har dansk nationalitet og med det i mente kan de kræver billed-id uden problemer. Som tidligere skrevet kan en emsig politi-ansat anholde dig hvis du ikke har billed-id, jeg er dog enig i at det er en gråzone.
Besvaret

Ja, hvis du har statsborgerskab i ikke-nordisk land, skal du altid kunne legitimere dig med pas eller id, hvor din nationalitet fremgår. Men danskere og svenskere, der krydser Øresund, har ikke skullet legitimere sig siden den nordiske pasunion blev indført, vistnok tilbage i 1954. Det er klart, at du så skal kunne sandsynliggøre, at du faktisk er dansk statsborger, fx ved at tale flydende dansk. Og det er klart, at en del indvandrere og efterkommere af indvandrere med dansk statsborgerskab her kan føle sig diskrimineret. Og ja, tror politiet ikke på dig, kan de bede dig om at følge med på stationen for at få fastlagt din identitet. I yderste instans kan det måske være sådan, at venner, naboer eller familie skal sige god for, at du faktisk er den, du påstår, du er, hvis du ikke har nogen form for id, du kan fremvise.

Besvaret
Hvis politiet standser dig' date=' skal du oplyse dem om dit personnummer, ... [/quote'] Det er ikke rigtigt! Du SKAL oplyse til følgende til politiet på forlangende: Navn, adresse, Fødselsdato. Intet andet. Du behøves IKKE fortælle dem de sidste 4 cifre i personnummeret. Men for din egen skyld så går det lidt hurtigere hvis du gør det alligevel :cool:. Kender mange fodbold-fans der har fået beskeden at de vil blive anholdt hvis man ikke udleverer cpr-nummeret (eller for den sags skyld formaster sig til at bede om betjentens navn). Ikke lovligt men men sådan fungerer det.
Besvaret

Det fremgår af retsplejelovens § 750, 2. pkt., at enhver har pligt til at opgive navn, adresse og fødselsdato til politiet. Der stilles imidlertid ikke krav om, at man på nogen måde skal kunne godtgøre, at man er den person, som man udgiver sig for at være. Selvom det i dag er muligt for de fleste mennesker at identificere sig ved pas, kørekort, sygesikringsbevis mv., så foreligger der intet krav om, at man skal kunne legitimere sig overfor politiet eller andre offentlige myndigheder. (men der er krav om at man ikke giver urigtige oplysninger så det koster en dummebøde f.eks. at sige Mickey Mouse, Vandværksvej 10 Ishøj, 28 07 75 eller noget andet fiktivt) MEN EU/EØS-statsborgeren skal kunne dokumentere nationalitet En EU/EØS-statsborger skal kunne identificere sig og kunne bevise sit statsborgerskab, hvis de danske politimyndigheder beder om det ved en personkontrol. En EU/EØS-statsborger, som vil rejse til Danmark, skal derfor medbringe sit pas eller identitetskort. Se iøvrigt : http://ec.europa.eu/youreurope/nav/en/citizens/services/eu-guide/travelling/index_da.html#11381_5

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...