Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Nogen der kan hjælpe,vi er flyttet til Sverige i Januar. Bliver sagt op af boligforening hvis der ikke findes en løsning. Min mand har arbejde jeg er i aktivering,da jeg ikke har fundet et arbejde,ville tage det hvis jeg kunne finde noget. Vi er bagud med husleje da vi ikke kunne få nogen form for hjælp de første 3 måneder,kommunen vil stadig ikke hjælpe med dette,er der nogen der ved hvordan vi bare kan søge om hjælp nogen steder. Lige nu er de 3 mdr restance vores største problem,kan sagtens forstå boligforening vil se nogen af de penge.

Besvaret

Hvis din mand er i arbejde, hvordan kan det så gå til, at I ikke har penge til huslejen? Du kan søge om försörjningsstöd hos kommunen (kontanthjælp), men vil kun være berettiget til hjælp, hvis husstandens samlede indkomst er så lav, at din mand ikke er i stand til at forsørge jer. Hvad mener du med, at kommunen ikke vil hjælpe? Det er klart, at det ikke er kommunens opgave at påtage sig at betale husleje med tilbagevirkende kraft. Men fremad vil du kunne få hjælp fra kommunen, igen forudsat at din mand ikke tjener så mange penge, at han kan forsørge jer begge.

Besvaret

Vi har i perioder levet med røven i vandskorpen, og det eneste råd jeg kan give er at snakke med kreditor/boligforeningen. Hos Eon fik vi en efterregning på 4000 SEK og i et andet tilfælde kostede hunden os 3000 SEK fordi han sked blod en weekend =/ I begge tilfælde var det over vores betalingsevner, og i begge tilfælde kunne vi lave en afbetalings ordning med kreditor. Alternativt kan I snakke med jeres bank og låne pengene der (nok som kassekredit), og hvis de nægter så Bluestep eller en af de andre ågerfirmaer (men pas på de høje renter!).

Besvaret

I Malmö tilbyder kommunen også en rådgivningsservice til at blive bedre til at lægge et månedsbudget. Og noget af det vigtigste, man skal sørge for at have penge til, er at betale husleje i Sverige. Ellers bliver man meget hurtigt sat på gaden. Medborgarkontoret kan henvise jer til rådgivning om økonomi.

Besvaret

Jeg ved godt kommune ikke skal betale med tilbagevirkende kraft,problemet var vi var blevet lovet arbejde når vi kom herover,men det gik i vasken. Min mand fik et arbejde ret hurtigt men hans timeløn er på omkring 100 sv.kr. Vi har prøvet om vi bare kunne få lov at låne de penge så vi ikke havde det hængende over hovedet,men har ikke kunnet få lov til det.Der er intet noget jeg hellere ville et få et arbejde,men hvor er det svært,har søgt en del steder. Jeg vil sige at vi får hjælp fra kommunen men de resterende er meget svære at afbetale på hvis vi også skal leve. Bluestep vil jo nok også se om vi kan betale og det er svært når der ikke er ret meget at gøre med. Vi har været inde og snakke med boligforening,de har fået noget af det vi skylder,problemet er bare hvornår vi har lidt penge at afdrage med igen og de vil jo heller ikke vente hele tiden,hvilket jeg forstår. Nogen der har en ide om hvor jeg kan søge et arbejde i nærheden af Halmstad,uden der skal kvalifikationer til som kørekort for det har jeg ikke. Tak for de svar der er kommet.

Besvaret
Jeg ved godt kommune ikke skal betale med tilbagevirkende kraft' date='problemet var vi var blevet lovet arbejde når vi kom herover,men det gik i vasken. Min mand fik et arbejde ret hurtigt men hans timeløn er på omkring 100 sv.kr. Vi har prøvet om vi bare kunne få lov at låne de penge så vi ikke havde det hængende over hovedet,men har ikke kunnet få lov til det.Der er intet noget jeg hellere ville et få et arbejde,men hvor er det svært,har søgt en del steder. Jeg vil sige at vi får hjælp fra kommunen men de resterende er meget svære at afbetale på hvis vi også skal leve. Bluestep vil jo nok også se om vi kan betale og det er svært når der ikke er ret meget at gøre med. Vi har været inde og snakke med boligforening,de har fået noget af det vi skylder,problemet er bare hvornår vi har lidt penge at afdrage med igen og de vil jo heller ikke vente hele tiden,hvilket jeg forstår. Nogen der har en ide om hvor jeg kan søge et arbejde i nærheden af Halmstad,uden der skal kvalifikationer til som kørekort for det har jeg ikke. Tak for de svar der er kommet.[/quote'] Hvorfor søger du ikke arbejde i DK?... Der må være et eller andet, som kan give bare lidt mere end i SE..
Besvaret
Hvorfor søger du ikke arbejde i DK?... Der må være et eller andet' date=' som kan give bare lidt mere end i SE..[/quote']Måske rejsetiden afskrækker? Der er trods alt 80 km fra Halmstad til Helsingborg, og derfra færge osv. Ekstra udgifter ligeså. Men igen - men burde nok regne på om det kunne hænge sammen, eftersom der ligesom skal findes en løsning. Har i overvejet at flytte hjem igen? "Tæring efter næring"...trods alt. Held & lykke med det, selvfølgelig.
Besvaret
Bor i Kinnared som ligger ca 50 km herfra og da problemet jo som sagt er penge' date='har jeg ikke penge til at tage arbejde i DK for transport koster.[/quote']Så bor i jo næsten nærmere Göteborg end Halmstad ;) Tror pokker det ikke er en option at pendle til DK *gg*
Besvaret

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...