Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Vi har et hus i Nordvestskåne. Vi har (næsten) besluttet at flytte dertil permanent, når vi næste år bliver pensionister. Jeg kunne imidlertid godt tænke mig at prøve at være der i et års tid, før vi starter hele det store "flyttecirkus". Derfor spørger jeg, om der er nogen, der ved om man kan have en c/o adresse i Danmark, uden at man opholder sig på denne. Vil der være nogle økonomiske konsekvenser for den man har c/o-adressen ved? Jeg tænker her på om man fra skattevæsenets side vil kræve at der bliver betalt en husleje med efterfølgende skattebetaling for dette. Lindenskov.

Besvaret

En c/o-adresse betyder, at du bor på adressen uden at være tilmeldt - og det er faktisk ikke det du spørger om. Hvad du spørger om er en fiktiv adresse du vil opgive til skattevæsenet i Danmark af én eller anden årsag, ikke sandt? Hvis du allerede har et hus i Nordvestskåne, så har du også et personnummer i Sverige - hvor meget af "flyttecirkuset" er der så tilbage?

Besvaret
hvcis det bare er et fritidshus eller sommerhus har man vel ikke personnummer??? eller?
Så har man sikkert et samordningsnummer. Tror nu heller ikke det er det springende punkt hér. Kan heller ikke se "besværet", eftersom OP allerede har huset - og jo bare behøver at flytte sin adresse.
Besvaret

Jeg kan se på de svar der er givet, at man tror der er et eller andet fordækt i situationen. Det er absolut ikke tilfældet. Jeg ved bare ikke hvordan jeg vil kunne prøve at være "svensker" uden at skulle i gang med adresseændring. I min forestillingsverden er det ikke så ligetil at flytte til et andet land. Vi har en lejlighed i dk., og det jeg er ude efter er at finde en mulighed for at afprøve et år i Sverige, uden at skulle beholde lejligheden her. Hvis vi ikke vælger at blive boende i Sverige, skal vi alligevel finde en anden bolig i dk., da vi ikke kan blive i vores nuværende bolig. Derfor mener jeg at en c/o-adresse kunne være en mulighed, hvis det er legalt.

Besvaret

Hvis du opholder dig mere end 180 dage om året i Sverige, så skal du folkeregistreres i Sverige. Længere er den sådan set ikke. Og så er det da rigtigt, at hvis du har en lejebolig i DK, så kan du som udgangspunkt ikke beholde den, hvis du folkeregistrerer dig i Sverige. Så skal den normalt enten opsiges eller fremlejes.

Besvaret

Jeg ville umildbart gætte på at det nemmeste ville være at flytte adresse til noget familie eller venner i DK, ingen regler jeg kender til som forbyder at du IKKE opholder dig på din adresse. Dit "sommerhus" i sverige, der kommer nok ik just nogen forbi for at se hvor du opholder dig mest. Problemet bliver en del større når det er den anden vej rundt jo, hvis du ykkede adresse til SE, men stadig bor i DK... så er der jo blandt andet noget skatte og afgift fusk involveret. Eneste større hindring for jer her, vil være når i skal på besøg, ud og handle etc i DK, så må i IKKE køre i jeres evt svenske bil, i DK. Og mener også der er en regel som hedder at I må have ét svensk registreret køretøj, tilknyttet jeres fritidshus i SE... men ved ikke om den stadig gælder. Hvis i evt skal bruge 2 biler f.eks

Besvaret
Jeg ville umildbart gætte på at det nemmeste ville være at flytte adresse til noget familie eller venner i DK' date=' ingen regler jeg kender til som forbyder at du IKKE opholder dig på din adresse. Dit "sommerhus" i sverige, der kommer nok ik just nogen forbi for at se hvor du opholder dig mest. [/quote']Jeg kan ikke se, hvorfor OP ikke bare kan flytte sin adresse til Sverige med det samme - medmindre intentionerne ikke tåler dagens lys. Sidtsnævnte påståes de ikke at gøre - ergo mit svar :)
Besvaret

Er helt enig Gio, nemmeste ville være at flytte adressen med det samme, ville slippe en masse bøvl. Kan godt være jeg ikke fik formuleret eller nævnt det ordentligt, hehe... svarede mest bare på fordele/ulemper ved at blive adressen i DK, og hvordan det kunne gøres. Der er i min mening, ingen fordele at hente ved at beholde adressen i DK... selve adresse skiftet går mere eller mindre lige så nemt som at skifte kommune i DK idag..

Besvaret

Det forekommer mig, at den herre, som kalder sig Gio, og tilsyneladende er moderator her, er noget mistroisk og nedladende i sine kommentarer. Det finder jeg unødvendigt og ikke særligt fremmende for et frugtbart resultat ved at kunne spørge andre til råds, når der er noget man er i tvivl om. Måske har det noget med alder at gøre, når man, som jeg, godt kan lide at have indsigt i nogle forskellige ting, inden man begynder en flytning til et andet land. F.eks. skal man beholde sin bank i dk.? Hvordan med at få sin pension udbetalt? Hvor betaler man skat af salg og udbytte af investeringer? Der er sikkert meget mere at være i tvivl om, og nogle mennesker kaster sig vel bare ud i disse ting og løser tingene hen ad vejen, og det kan jeg vel også gøre.

Besvaret
Det forekommer mig' date=' at den herre, som kalder sig Gio, og tilsyneladende er moderator her, er noget mistroisk og nedladende i sine kommentarer. Det finder jeg unødvendigt og ikke særligt fremmende for et frugtbart resultat ved at kunne spørge andre til råds, når der er noget man er i tvivl om.[/quote']Det kan være svært at gøre alle tilfredse - selv med en smiley i enden af et indlæg. Jeg ved ikke hvad det er du vil høre, Lindenskov. Når du først nu kommer med lidt flere grunde til dine spørgsmål, så begynder dit foretagende at forme sig yderligere - og vi kan komme med mere kvalificerede svar, forhåbentlig...hvis de da ikke allerede er besvaret i tidligere tråde. Sidstnævnte er der ofte en ret god chance for, eftersom dette lille hyggested begynder at have en alder omkring de ti. Ja - ting ændrer sig da og udvikler sig, heldigvis.
  • 9 months later...
Besvaret
Det forekommer mig, at den herre, som kalder sig Gio, og tilsyneladende er moderator her, er noget mistroisk og nedladende i sine kommentarer. Det finder jeg unødvendigt og ikke særligt fremmende for et frugtbart resultat ved at kunne spørge andre til råds, når der er noget man er i tvivl om. Måske har det noget med alder at gøre, når man, som jeg, godt kan lide at have indsigt i nogle forskellige ting, inden man begynder en flytning til et andet land. F.eks. skal man beholde sin bank i dk.? Hvordan med at få sin pension udbetalt? Hvor betaler man skat af salg og udbytte af investeringer? Der er sikkert meget mere at være i tvivl om, og nogle mennesker kaster sig vel bare ud i disse ting og løser tingene hen ad vejen, og det kan jeg vel også gøre.
Years later... Jep. Jeg opfatter også "Gio"´s måde at udtrykke sig på som uheldigt, i sær for en moderator. ... og i øvrigt kunne en gl. dansk ordsprog måskeforklare mistænksomheden? ; "Tyv tror at hver mand stjæler"...
Besvaret
Years later... Jep. Jeg opfatter også "Gio"´s måde at udtrykke sig på som uheldigt' date=' i sær for en moderator. ... og i øvrigt kunne en gl. dansk ordsprog måskeforklare mistænksomheden? ; "Tyv tror at hver mand stjæler"...[/quote']Prøv at læse tråden igen - med de rette briller - og ikke dem der ikke kan lide moderatorer, uanset hvilket forum de befinder sig i. ;) Hvis "den herre som kalder sig Gio" til tider er firkantet, så er det fordi der er en grund.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...