briped Skrevet November 12, 2010 Rapporter Skrevet November 12, 2010 Jeg er lidt nysgerrig efter hvad folk her på Sunddebat foretrækker; Google Android eller Apple iOS. Skriv gerne en kommentar med begrundelsen for dit valg.
thygesen Besvaret November 12, 2010 Rapporter Besvaret November 12, 2010 Jeg elsker bare min iPhone.. Jeg havde aldrig troet jeg skulle blive så glad for den, men det er jeg. Den er bare på mange punkter mere intuitiv end en android er i öjeblikket, altså for mig. Der er jo andre der har en anden holdning, men det er jo sjovt at netop alle andre styresystemer altid drages en del mod apple's.. Windows 7 ligner jo til en forveksling Mac osX og som jeg har hört det kommer de nyeste androids også til at ligne iOS lidt mere.. Men det er jo bare en ren holdning om hvad der "fanger" en bedst. For man kan jo altid hive trumfkortet med Apple, at de vil styre alt og man ikke kan få lov til selv at bestemme, og ja det er rigtigt.. De er bare så fandens gode til at bestemme så det er själdent man mangler noget..
larscph Besvaret November 12, 2010 Rapporter Besvaret November 12, 2010 Også IOS 4 her :) Jeg har haft en del smarte mobiler gennem tiden med pegeskærm og ting og sager - men det var faktisk først med iPhone at jeg rent faktisk begyndte at bruge andet end standard tingene... Jeg blev også pænt overrasket over hvor godt og intuitivt det fungerer! Og ja den er låst, men ja den kan låses op så man kan få noget brugtbart på lockscreenen og den slags småting som den mangler. Men jeg syntes også når jeg ser hvad Android kan og gør skal Apple altså nok lige give den en tand til på den videre udvikling af telefonen ellers bliver de nu nok overhalet indenom inden alt for længe....
briped Besvaret November 12, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret November 12, 2010 Mit valg falder på Google Android 2.2. En (lidt lang) gennemgang af de forskellige fordele og ulemper som jeg har oplevet dem. Til info, jeg har både en iPhone 4 og en Samsung Galaxy S. Har godt nok kørt en custom ROM på min SGS for at få 2.2 på før Samsung fik snøvlet sig færdige, så jeg har altså erfaring fra begge lejre. Og bare for at udelukke tvivl omkring bias på "PC" operativsystemet også, så kører jeg Windows 7 på min desktop derhjemme, men foretrækker OSX på min MacBook Pro. Så igen, erfaring fra begge lejre :) Punkter til fordel for Google Android:Notifikationer Kan ikke klare iOS' "In Your Face" notifikationer. Simple "unobtrusive" notifikationer i skuffen er vejen frem. Swype Kræver lige 1 minuts tilvænning, og så skriver/swyper man ellers bare derudaf. SNS Konti Sociale Netværks Services. Mulighed for automatisk integration mellem mine kontakter og Facebook, Twitter, Last.FM, Skype og sikkert mange flere som jeg ikke har opdaget (mangler stadig LinkedIn). Widgets Nu bruger jeg kun 2, men det er stadig noget jeg mener er vindende. Agenda Widget og Sense Clock. Hurtig overblik over kommende aftaler samt bedre visning af tid, dato og vejret. Der er også rig mulighed for Facebook widgets m.m. men hvis man ikke passer på sluger de strømmen på ingen tid, fordi man som regel indstiller dem til at opdatere for ofte. Friheden (åbenheden) Er ikke begrænset af Apples arbitrære restriktioner mht. til hvilke applikationer der tillades adgang til deres App Store, eller adgangen til nogen hardware kald. Ikke låst til at skulle bruge Apple iTunes. Google Listen og så har jeg mine musik podcasts på farten, trådløst. Slås lige i øjeblikket med WinAMP beta som skulle give trådløs sync. af musik til Android, har ikke fået det til at virke, men bare det at man får muligheden. Flash Den er der, men lavt på listen. Har indstillet min browser til at kun loade plug-ins on demand, fordi Flash altså gør at en side indlæses meget langsommere. Men hvis man så lige er på en side hvor de har en Flash video man gerne lige vil se, så har jeg i det mindste muligheden på Android Punkter til fordel for Apple iOS:Integration Jeg synes musikafspilleren er bedre integreret i iOS end i Android. Måske er det bare Samsungs integration der er dårlig? Lag/responsiveness Her vinder iPhone. Fordi det hele bare er "streamlined" og man altså ikke får lov at multitaske (nej, det er ikke ægte multitasking Apple har lavet i iOS4). Der er nogen gange (sjældent synes jeg) at Android "hænger" og man bare sidder og undrer sig over hvorfor. Kan igen være det er Samsung only problem, eftersom der findes diverse Lag Fixes, som optimerer filsystemet. Andre bemærkninger: Notifikationer: Apple har hyret manden der lavede notifikationssystemet til webOS, så måske kan vi være så heldige at se en bedre implementation på et tidspunkt. Åbenheden: Rent sikkerhedsmæssigt gør det umiddelbart Android mere sårbar. Ikke at ondsindede applikationer ikke kan slippe igennem nåleøjet hos Apple, sandsynligheden er bare meget meget mindre. iTunes: Programmet er blevet MEGET bedre med deres seneste major version. Forstår bare ikke hvorfor Apple fortsat ikke har forstået at man vil være mobil (altså ingen kabler) med sine mobile enheder. iTunes har fin deling af sit bibliotek med andre iTunes over netværket. Burde da ikke være så svært at give den samme mulighed direkte fra iOS. Ang. Google Listen og Podcasts, så er der et program kaldet Podcaster som kan gøre tilsvarende, dog ikke helt så godt (synes jeg) og så koster den jo penge :( Brugervenlighed/intuitivitet: Der synes jeg faktisk at jeg hælder til Android, nok fordi jeg har en teknisk indgangsvinkel. Grundlæggende brug synes jeg systemerne ligger rimelig side om side. Men hvis jeg så lige vil lave en ændring i indstillingerne for en applikation, så skal jeg bare trykke Menu og så har jeg adgang til den applikations muligheder og indstillinger. Ikke som i mange iOS applikationer, hvor jeg skal gå ud af applikationen, ind i Indstillinger (som i mit hoved skal være er indtillinger til systemet, ikke til applikationerne), finde applikationen på listen og så lave ændringer, for så at kunne gå tilbage til applikationen igen.
mickiii Besvaret November 12, 2010 Rapporter Besvaret November 12, 2010 Splittet - Efter at jeg nu også er begyndt at udvikle til Android, så er jeg blevet tvunget til at kigge lidt på det, og det fungere sq ret lækkert. Men! jeg er og bliver en Apple fanboy, så iOS 4 får min stemme alligevel :). Nu glæder jeg mig til at se om UI'en fra iPhone kan fungere i praksis på computeren, som Apple planlægger at lancerer med OSX Lion.
larscph Besvaret November 12, 2010 Rapporter Besvaret November 12, 2010 En del af de begrænsninger og irritationerne der findes i IOS4 kan man dog relativt let fjerne hvis man fjernes Apples "App Store Only" begrænsning. Jeg har to "uden-om" apps på min Notified - lille gratis tool der effektivt giver kontrol med "in your face" notifikationerne. LockInfo - lockscreen program der giver kalender/mails/vejr osv på lockskærmen - meget i stil med widgets på Android. Den koster så vidt jeg husker 10 USD. Ulempen ved at åbne/jailbreake er, at jeg ikke kan opgradere til seneste IOS version før låsen er åbnet igen - men det lever jeg så fint med.
briped Besvaret November 12, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret November 12, 2010 En del af de begrænsninger og irritationerne der findes i IOS4 kan man dog relativt let fjerne hvis man fjernes Apples "App Store Only" begrænsning. Jeg har to "uden-om" apps på min Notified - lille gratis tool der effektivt giver kontrol med "in your face" notifikationerne. LockInfo - lockscreen program der giver kalender/mails/vejr osv på lockskærmen - meget i stil med widgets på Android. Den koster så vidt jeg husker 10 USD. Ulempen ved at åbne/jailbreake er, at jeg ikke kan opgradere til seneste IOS version før låsen er åbnet igen - men det lever jeg så fint med.Kendte ikke til Notified. Har lige Googlet det og skimmet et par YouTube præsentationer af det. Ser ikke ud til at den undetrykker "In Your Face" notifikationen? Ser bare ud til at den gemmer notifikationen til senere gennemlæsning? Nu har jeg baseret min sammenligning udelukkende på baggrund af ikke-rooted Android og ikke-Jailbreaked iOS. Ja, man kan komme langt ved at Jailbreak sin iDevice, det har jeg da også gjort ved min gamle iPod Touch 1G, men har dog ikke haft det store brug for det på den, andet end SBSettings og Backgrounder. Efter jeg købte min Samsung Galaxy S og fik min iPhone 4 har jeg ikke brugt min iPod Touch 1G, så den eneste grund til den er Jailbreaked nu, er for at lukke det PDF exploit som der findes i alle versioner af iOS før 4.0.2 (mener jeg det er versionen hvor det blev fixet). Og eftersom man ikke kan opgradere sin iPod Touch 1G eller iPhone 2G til iOS 4, så er vi jo rimelig screwed af Apple. Et så alvorligt sikkerhedshul ville ikke have eksisteret lang tid hos Microsoft, det ville folk ganske simpelt ikke finde sig i, og så ville Microsoft frigive en sikkerhedspatch til det. Argh, nu kommer jeg på et sidespor. SBSettings; et værktøj som giver adgang til skuffe i stil med den man har på Android, ved at slide henover statusbjælken i toppen. Backgrounder; et værktøj som gav ægte multitasking, dog ikke noget jeg brugte ofte eftersom en iPod Touch 1G jo ikke ligefrem er super kraftig. Min primære interesse i iPhone 4 er fra et enterprise perspektiv, så jeg har helt bevidst set bort fra de muligheder der kommer via Jailbreaks. Hvis man ser bort fra det førnævnte PDF exploit, så er det ikke "nemt" at Jailbreak en iPhone. Man skal, sidst jeg kontrollerede, overskrive telefonen med en ny ROM? Jo, der findes 1-click værktøjer til Windows og Mac der gør det for dig, så det er jo "nemt nok", men Android henter man bare en app fra Googles officielle market og rooter. Ikke særlig betryggende :-) Igen fordi jeg kigger på iPhone fra enterprise perspektiv, så er jeg heller ikke interesseret i at aftaler og beskeder kan aflæses direkte fra låseskærmen. Min skærm er låst netop for at holde nysgerrige øjne ude :-) hvilket jo ikke gør det eksisterende exploit, hvor man omgår låseskærmen og kan få adgang til telefonbogen samt opkaldsoversigten, og for den sags skyld foretage opkald, uden at kende til nogen kode. Prøv :-) det er super nemt. Træk for at låse op. Tryk på Nødopkald. Tast et fuldstændig tilfældig nummer, lige meget hvad. Tryk ring op og STRAKS derefter tryk på sluk knappen. Voila nu er du inde i Telefon applikationen. Rygterne siger at det hul er fixet i den kommende 4.2.
sup3rior Besvaret November 12, 2010 Rapporter Besvaret November 12, 2010 Hvor er Windows 7 phone edition henne i afstemningen ;) Og som indskydende bemærkning så har jeg altså sådan en fætter :)
briped Besvaret November 12, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret November 12, 2010 Hvor er Windows 7 phone edition henne i afstemningen ;) Og som indskydende bemærkning så har jeg altså sådan en fætter :) Overvejede at tage den med i afstemningen, men er nok begrænset hvor mange der har en WP7 eftersom den blev lanceret i Europa for under 1 måned siden, og forudbestillinger har haft ret lange leveringstider. Jeg håber at få en WP7 i hånden indenfor den nærmeste fremtid. Hvordan er den sammenlignet med de andre 2? En ting jeg godt kan lide ved Microsofts nye tilgang til Windows Phone (sammenlignet med deres tidligere tilgang til Windows Mobile) er at de diktatorisk styrer opdateringer, samme måde som Apple gør. At man ikke skal vente på at OEM nosser sig færdig med en opdatering, som eksempelvios Sony Eriksson og Samsung er ret sløve til.
sup3rior Besvaret November 12, 2010 Rapporter Besvaret November 12, 2010 Overvejede at tage den med i afstemningen, men er nok begrænset hvor mange der har en WP7 eftersom den blev lanceret i Europa for under 1 måned siden, og forudbestillinger har haft ret lange leveringstider. Jeg håber at få en WP7 i hånden indenfor den nærmeste fremtid. Hvordan er den sammenlignet med de andre 2? En ting jeg godt kan lide ved Microsofts nye tilgang til Windows Phone (sammenlignet med deres tidligere tilgang til Windows Mobile) er at de diktatorisk styrer opdateringer, samme måde som Apple gør. At man ikke skal vente på at OEM nosser sig færdig med en opdatering, som eksempelvios Sony Eriksson og Samsung er ret sløve til. Det fungerer super godt synes jeg, det er milevidt fra det "gamle" VM 6.5... Jeg har som sådan ikke nogen holdning til om den er bedre eller dårlige en iOS eller Android, men har ikke prøvet at rode nok med dem til at jeg kan udtale mig om hvor forskellene måtte være... Eneste "sure" ting er at der endnu ikke er et dansk marketplace, så man skal boltre sig på det internationale... Men sådan var det jo også med de 2 andre i starten... Og så et dansk keyboard, men det skulle være lige på trapperne...
laughingfrog Besvaret November 14, 2010 Rapporter Besvaret November 14, 2010 Jeg holder helt klart til Android selv. Mener absolut åbenheden er en klar fordel, på trods af "sikkerheds bristen". Men... man kan på iphone, downloade et program, og jailbreake den... Det er sket et par gange i vores butik nu, både på Iphone og Ipad. Begge enheder krævede komplet gendannelse igennem itunes... Derudover fik jeg forleden nådestødet mod Itunes/Iphone. En veninde havde fået tilsendt sin nye Iphone 4, og skulle have den aktiveret. Vi går i gang, tager fuld backup af den gamle 3GS, vupti. Virker fino. Sætter den nye iphone til, og Itunes fortæller så, at den ikke er kompatibelt med Itunes 9.XX, hent og installer venligst Itunes 10.X Ok, no problem, det gør vi da. Henter, små 90Mb, og trykker så for at starte installation. HEr kommer fadæcen så.... Mac OSX 10.4, på en knap 1 år gammel Ibook.... KAN IKKE køre Itunes 10. Løsning, tænker jeg som Windows meneske... må være at gå på Update, og updatere OS'et. Hvilket i MAc verdenen bare ikke er muligt. Der skal man så ud og KØBE nyt OS, for derefter at installere dette, før man kan installere Itunes 10, og SÅ endelig aktivere sin Iphone 4. Det er satme dårligt tænkt fra Apples side. Og problemet er, at det ER 100% med vilje. Har du en Ipod med IOS4, kan den snildt køre på Itunes 9.xx Løsningen efter en laaaang kamp med Mac, blev at køre hjem til mig selv, tage min laptop, apple.com/itunes, hente, installere, uden problemer, og så tage back up af den gamle, aktivere den nye, og gendanne backup. Vupti, små 25-30 min totalt, mod flere timers amp med mac... Som jo bliver rost for at være det bruger venlige alternativ. Det stinker simpelt hen bare TOTALT at man som trofast Apple bruger, bliver svinet på den måde, og tvunget ud i af at skulle opgradere styresystem, for at kunne bruge sin nye telefon. Så mit råd må være, Android, eller, hvis du er PC bruger, evt Iphone.. :)
Rene Larsen Besvaret November 14, 2010 Rapporter Besvaret November 14, 2010 Hvad havde du ellers forventet ?? du har da også samme OS afhængigheder med applikationer til windows. En iBook er ikke kun et år gammel - den kører et OS som er tilbage fra 2005 OS X 10.4 "Tiger" - der efter har man som også er tilfældet med windows skulle KØBE de nye OS versioner - i 2007 OS X 10.5 "Leopard" og i 2009 OS X 10.6 "Snow Leopard". Så jeg kan slet ikke forstå dine utilfredshed.
larscph Besvaret November 14, 2010 Rapporter Besvaret November 14, 2010 Jeg forstår ikke det med jailbreak som kræver gendannelse... Jeg har haft gjort det med utallige os versioner på en 3GS og med seneste version af iOS på min iPhone 4 uden nogen som helst problemer. Men ja - som du skriver - går et eller andet galt kan man jo bare gendanne telefonen og indlæse en backup.... Som Windows menneske er du nok også vandt til at betale for opgranderingen fra Windows XP til Vistsa.... Og for den videre fra Vista til 7... Det er det samme på Mac, og din veninde er vist blevet snydt for den version hun har på sin computer er to versioner bagud - og vel 4-5 år gammel?!
larscph Besvaret November 14, 2010 Rapporter Besvaret November 14, 2010 I Notified kan du vælge mellem at vise popup, logge dem i listen i programmet eller bare smide dem væk så det eneste du ser er nummeret af beskeder i fx SMS'er... Jeg har ikke vurderet hverken IPhone eller Android set ud fra enterprise vinklen - her er det vel relevant at kunne styre hvad brugerne kan og ikke kan... Jeg kan præcist vælge om jeg vil have vist indholdet af mails osv på lockskærmen eller ikke - men min IT afdeling har ingen måde at styre det på - og jeg kan uden problemer tilgå min arbejdsmail på mobilen... Virksomheden hvor jeg er har i øvrigt valgt Android som fet OS der bruges i firma smartphones. Jeg kender ikke kriterierne fot det valg.
laughingfrog Besvaret November 15, 2010 Rapporter Besvaret November 15, 2010 Larscph, aaah tak. Kan ske hun er blevet narret, eller hun husker den lidt yngre end den er. Jeg er bestemt ikk selv apple kender, hehe.. :D Rlarsen, min "utilfredshed" bestod såmænd bare i at , Apple som normalt omtales som brugervenligheden selv, frigiver et produkt som en MEGET stor andel af smartphone brugere vælger at bruge, pludselig låser dette ENE produkt, til en nyere version af Itunes, end andre produkter, med samme software, og grund funktioner. Der er ingen teknisk grund, som jeg har kunnet finde, til at forlange OSX 10.5 eller nyere på Iphone 4 opkobling, når Ipod etc kan på en ældre version af Itunes. Og ja, til tider kræves da også en opgrade som jeg skal betale for for at kunne bruge nyere hardware, men så er Windows måske bare langt bedre mærket til hvilket system krav der er... Mindes dog ikke endnu at have set det vilde accesories, som ikke kan køre på XP maskiner og des lige. Min pointe var bare, at brugervenligheden, ved opgradering til Iphone 4, absolut ikke er i top ved de tilfælde hvor folk er glade og tilfredse med deres lidt ældre computere. Er pænt meget sikker på at jeg kunne smide en XP på min laptop, og installere iphone og Itunes lige så nemt som på min WIN 7 installation..... Det var såmænd bare det jeg prøvede at komme frem til.. :D No offense meant for Fanboys... :D
briped Besvaret November 15, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret November 15, 2010 Hvad havde du ellers forventet ?? du har da også samme OS afhængigheder med applikationer til windows.Nævn 3 officielle Microsoft klient/desktop programmer som kun vil køre på Windows 7 (release 2009) og ikke Windows XP (release 2001), og som ikke er er spil (DirectX 11 vs. 9). Husk at der er Windows XP kompatiblitets tilstand indbygget i Windows 7. Eneste jeg lige kan komme i tanke om er Internet Explorer 9 og Windows Media Player 12 (11?). En iBook er ikke kun et år gammel - den kører et OS som er tilbage fra 2005 OS X 10.4 "Tiger" - der efter har man som også er tilfældet med windows skulle KØBE de nye OS versioner - i 2007 OS X 10.5 "Leopard" og i 2009 OS X 10.6 "Snow Leopard".Windows XP i 2001. Windows Vista i 2007, som en del valgte at springe let og elegant over, da det sådan set kun var DirectX 10 for gamere som til dels trak her, og så dem der blev "tvunget" over pga. ny computer. Windows 7 sidste år i 2009. Windows XP er stadig det mest udbredte styresystem, og det har 10 år på bagen og har været supporteret af Microsoft helt frem til 2009 hvor det gik over til kun udvidet support (sikkerhedsopdateringer) som strækker sig frem til 2014. Det er 14 års support på deres operativ system. Så jeg kan slet ikke forstå dine utilfredshed.Jeg kan fint forstå utilfredsheden. Bare fordi der står Apple på produktet så er man mere eftergivende? Altså, jeg kan da godt forstå at Apple prøver at malke koen (forbrugerne), det har (og gør) Microsoft da også. Eneste forskel er at Microsoft får på puklen når de gør fordi de har et monopol, Apple gør ikke, selvom de nærmer sig monopollignende tilstande, især på smartphones.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu