Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej med jer. Mig og lillemor bor i Helsingborg. Det har vi gjordt i små 6 måneder. Vi boede som andra hand, men idag var vi så heldige at få en första hand lejlighed i centrum- Tæt på færge og gågade. Så nu kan min pendler hverdag fortsætte uden at skulle tænke på lejligheden. Men men, min kone dropper bomben og fortæller at hun er gravid!!:surprise: ( 2 måneder ). Det er vores/bliver første barn. Jeg er 29 og hun er 25 år gammel. Hun går stadig på SFI for at lære svensk, hun har gjordt store fremskridt. Hvad gør vi sådan rent praktisk??? Jeg er helt rundt på gulvet, men sammentidig vildt glad. Leger idt med tankerne og de gør mig glad :) Hvornår går vi til en læge? Får man en fast læge, eller skal man på hospitalet ? Hvis hun føder i sverige, bliver barnet så automatisk svensk statsborger? Jeg er dansk statsborger. Og hvad med børne penge? undskyld for alle disse spørgsmål, har en million mere, men tror bare jeg holder her. Er der en guide eller en svensk hjemmeside i kan anbefale mig at læse? Mvh H

Besvaret

Jeg søger og søger men ikke godt nok åbenbart... Kan ikke finde det. Har konen overhovedet ret til at tage til lægen i DK mens man evt er på besøg? Hun har kun svensk person nummer.

Besvaret
Jeg søger og søger men ikke godt nok åbenbart... Kan ikke finde det. Har konen overhovedet ret til at tage til lægen i DK mens man evt er på besøg? Hun har kun svensk person nummer.
Nej. Desuden er det ikke en læge man ser når man er gravid. Det er en jordemoder (på svensk: Barnmorska). Så hvis der er en "Barnmorska central" i nærheden af dig, så er det dem du kontakter. Du kan booke et besøg med det samme, og så udregner de terminsdato, giver råd, og så er der nogle sygdomme som syfilis og andre ting som hun skal testes for. Hun skal også scannes i 12. uge for at finde ud af om fostret er levende, og fri for nogle specifikke sygdomme osv. Det lyder brutalt, men du skal ikke regne en graviditet for sikker før den er gennem 12. uge, så vent lidt med at shoppe og kom lidt ned på jorden igen. I mellemtiden kan du se på oresunddirekt for at få besvaret dine spørgsmål om børnepenge og andet.
Besvaret
Hvornår går vi til en læge? Får man en fast læge, eller skal man på hospitalet ? Hvis hun føder i sverige, bliver barnet så automatisk svensk statsborger? Jeg er dansk statsborger. Og hvad med børne penge? undskyld for alle disse spørgsmål, har en million mere, men tror bare jeg holder her. Er der en guide eller en svensk hjemmeside i kan anbefale mig at læse? Mvh H
Tænk hvis I var på ferie i Indien, når hun fødte, så blev barnet indisk statsborger... ;-) Nej, det hænger selvfølgelig ikke sådan sammen, så når hun føder i Sverige får barnet moderens nationalitet (er hun inder? haha), hvis I er gift derimod kan I vælge moderens ELLER faderens nationalitet (da du er dansker, kan barnet ikke få begge, da DK jo ikke tillader dobbelt statsborgerskab). Hvis din kone arbejder i DK kan hun få hele proceduren i DK, ellers er det bare at kontakte MVC (mödravårdcentralen) i jeres by, så fortæller de om det hele. Hvis alt forløber normalt, ser I slet ikke en læge under hele forløbet :) Du får en fast jordemoder under graviditeten, men det er en anden under fødslen. Hjemmeside: google MVC Helsingborg edit: kært barn har mange navne, søg istedet på "barnmorskamottagning Helsingborg"
Besvaret
Tænk hvis I var på ferie i Indien' date=' når hun fødte, så blev barnet indisk statsborger... ;-) Nej, det hænger selvfølgelig ikke sådan sammen, så når hun føder i Sverige får barnet moderens nationalitet (er hun inder? haha), hvis I er gift derimod kan I vælge moderens ELLER faderens nationalitet (da du er dansker, kan barnet ikke få begge, da DK jo ikke tillader dobbelt statsborgerskab). [/quote'] Må lige korrigere dig, Sanne - nogle lande giver jo altså statsborgerskab på grund af fødsel i det pågældende land: Sakset fra http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm Og Altså kan et dansk barn født i Sverige sagtens have flere statsborgerskaber. DK tillader bare ikke, at man ANSØGER om dansk statsborgerskab og samtidig beholder sit oprindelige... :thumbup:
Besvaret

Ja, det første ved jeg godt, men nu bor vi heldgivis ikke i en bananrepublik:p Interessant det med statsborgerskabet. Det var jeg ikke klar over. Jeg synes alle diskussioner herinde -og hvad jeg selv har undersøgt -er kommet frem til at DK under ingen omstændigheder vil have borgere med dobbelt statsborgerskab. Er det så hvis det i udlandet fødte barn vil flytte til DK at barnet må skippe det evt. andet statsborgerskab?

Besvaret

Det er som Sanne skriver. Når det er igennem fødslen kan DK ikke nægte dobbelt statsborgerskab. Min nevø er dansk og amerikansk statsborger. Han skal så inden han bliver 21 bekræfte sit danske statsborgerskab, og der er nogle retningslinier for dette.

Besvaret

Statsborgerskab

Ja, det første ved jeg godt, men nu bor vi heldgivis ikke i en bananrepublik:p Interessant det med statsborgerskabet. Det var jeg ikke klar over. Jeg synes alle diskussioner herinde -og hvad jeg selv har undersøgt -er kommet frem til at DK under ingen omstændigheder vil have borgere med dobbelt statsborgerskab. Er det så hvis det i udlandet fødte barn vil flytte til DK at barnet må skippe det evt. andet statsborgerskab?
En ven til mig er Dansk statsborger, bor i Sverige. Börnene födt i Sverige. Pappa Svensk. De har både Dansk og Svensk statsborgerskab
Besvaret
Nä, bare akutte besög som alle andre turister.
Besvaret
En ven til mig er Dansk statsborger' date=' bor i Sverige. Börnene födt i Sverige. Pappa Svensk. De har både Dansk og Svensk statsborgerskab[/quote'] Kan du forklare, hvad det teoretisk vil betyde, hvis det förste barn er födt af en dansk mor, og dermed bliver dansk statsborger, og det andet barn er födt af samme danske mor, men at faderen imellemtiden er blevet svensk statsborger? Vil det senest ankomne barn så blive både dansk og svensk statsborger? og vil det förste barn miste sit danske statsborgerskab, hvis det også "söger" om at blive svensker?
Besvaret
En ven til mig er Dansk statsborger' date=' bor i Sverige. Börnene födt i Sverige. Pappa Svensk. De har både Dansk og Svensk statsborgerskab[/quote']Og er børnene over 18? Ikke at jeg skal kloge den mere med disse regler om statsborgerskab, men jeg er dog (så godt som) overbevist om at DK ikke tillader dobbelt statsborgerskab for voksne (har jeg nu ændret mig til) (om det er 18 eller 21 ved jeg dog intet om), men jeg er ret sikker på at disse dobbeltstasborgerbørn bliver bedt om at vælge, når de bliver voksne. Ellers er der ingen logik i reglerne (...haha:-/)
Besvaret

Det skal lige siges at jeg kom til DK som 3 årige, og fik dansk statsborgerskab som 7 årige. Men jeg har stadig beholdt mit iranske statsborgerskab, da det er lidt vanskeligt at komme ind i landet når man er født i Iran men ikke har statsborgerskab.

Besvaret
Det skal lige siges at jeg kom til DK som 3 årige' date=' og fik dansk statsborgerskab som 7 årige. Men jeg har stadig beholdt mit iranske statsborgerskab, da det er lidt vanskeligt at komme ind i landet når man er født i Iran men ikke har statsborgerskab.[/quote']Interessant!!! Går ud fra at du er voksen nu og du har altså dobbelt statsborgerskab! :) Så holder jeg min kæft fra nu af, alt hvad jeg har hørt, læst og kommet frem til stemmer ikke :) Forskellen må være om man fik statsborgerskabet som barn -men så er der stadig håb for nogle:) (bare det var mig:) -Og tænk at du fik dansk stasborgerskab efter 4 år, den havde nok ikke gået i dag:sick:
Besvaret
Interessant!!! Går ud fra at du er voksen nu og du har altså dobbelt statsborgerskab! :) Så holder jeg min kæft fra nu af' date=' alt hvad jeg har hørt, læst og kommet frem til stemmer ikke :) Forskellen må være om man fik statsborgerskabet som barn -men så er der stadig håb for nogle:) (bare det var mig:) -Og tænk at du fik dansk stasborgerskab efter 4 år, den havde nok ikke gået i dag:sick:[/quote'] Danmark tillader ganske korrekt ikke dobbelt statsborgerskab - men der er faktisk undtagelser, hvad jeg fandt ud af ved at læse lidt her: http://statsborger.dk/loven.htm

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...