Jump to content

Er I medlem af Svenska Kyrkan?

Recommended Posts

Skrevet

Er lidt overrasket over man ikke er det pr. automatik når man flytter til Sverige!! Min mor er flyttet herover og desvärre blevet meget syg og går snart bort. Nu har jeg fundet ud af hun slet ikke kan få en "officiel" begravelse med präst i kirken mv. hvilket jeg syntes er ärgeligt!! I DK er man jo automatisk medlem og der skal man skal selv melde sig ud!! Nogle som har haft familie eller lign som er danske og er gået bort i Sverige?

Besvaret

Hvis hun er medlem af den danske folkekirke burde det da ikke være noget problem at blive begravet med en præst fra Svenska Kyrkan i Sverige. De to kirkesamfund er jo nært beslægtede og samarbejder på mange måder. Har I forhørt jer hos kirken i henholdsvis Danmark og Sverige? Det burde da kunne lade sig gøre. Og ellers er det jo bare at melde sig ind i Svenska Kyrkan, hvis man ønsker det. Eller alternativt arrangere begravelsen i Danmark.

Besvaret
Er lidt overrasket over man ikke er det pr. automatik når man flytter til Sverige!! Min mor er flyttet herover og desvärre blevet meget syg og går snart bort. Nu har jeg fundet ud af hun slet ikke kan få en "officiel" begravelse med präst i kirken mv. hvilket jeg syntes er ärgeligt!! I DK er man jo automatisk medlem og der skal man skal selv melde sig ud!! Nogle som har haft familie eller lign som er danske og er gået bort i Sverige?
Du er overrasket over at man har adskilt kirke og stat???? Vi er trods alt i det 21. århundrede... Så ja, det er da godt nok forfärdeligt at man välger at det skal väre op til den enkelte at välge hvis de af en eller anden grund vil tilhöre et trossamfund:sick: Nä du, det er (som sädvanligt) Danmark den er gal med! Dit problem er vel ikke större end at du melder din gamle mor ind i Svenska kyrkan??? (eller som Jakriborg snakker om snakker med den danske folkekirke, som hun har jo trods alt betalt til i hele sit liv:) )
Besvaret

Det er fint med mig at det skal være op til den enkelte, men jeg syntes klart det skal være noget man fravælger selv eller i det mindste noget man bliver gjort opmærksom på når man flytter til nabolandet. Til orientering kan Du ikke melde dig ind i 12-time!! Det lidt ligesom forsikringer, A-kasser mv, hvor man skal have været medlem i et stykke tid! Sket er sket - Vi vælger bare DK som der er betalt ALT for meget skat til i forvejen igennem et 3/4 århundrede!!

Besvaret
Til orientering kan Du ikke melde dig ind i 12-time!! Det lidt ligesom forsikringer, A-kasser mv, hvor man skal have været medlem i et stykke tid!
Hvor har du fået den besked? Enhver kan jo melde sig ind, og hvis jeg fx melder mig ind i kirken i dag, så er der da intet til hinder for, at jeg henvender mig til præsten for at arrangere et bryllup efterfølgende. Og det behøver da ikke være 6 eller 12 måneder senere. Desuden er der som sagt et udstrakt samarbejde mellem de evangelisk-lutherske kirker i Norden, så jeg kan slet ikke forestille mig, at det skulle være noget problem, hvis man henvender sig og spørger pænt.
Besvaret
Det er fint med mig at det skal være op til den enkelte' date=' [u']men jeg syntes klart det skal være noget man fravælger selv eller i det mindste noget man bliver gjort opmærksom på når man flytter til nabolandet.
Dybt uenig! Men for at komme tilbage til sagens kerne: Hvis jeg var din mor ville jeg bare melde mig ind allerede i morgen uden at omtale sygdom osv. Det går sikkert uden problemer, og når hun så er meldt ind, tager I næste skridt....
Besvaret
Sket er sket - Vi vælger bare DK som der er betalt ALT for meget skat til i forvejen igennem et 3/4 århundrede!!
NB! Du betaler i øvrigt ikke skat til den danske folkekirke når du flytter til Sverige, men du er stadig "graits" medlem.
Besvaret
Nu har jeg fundet ud af hun slet ikke kan få en "officiel" begravelse med präst i kirken mv. hvilket jeg syntes er ärgeligt!!
Ovenstående lader til at være dit kriterie går jeg ud fra - man kan nemlig godt begraves uden at være medlem af noget som helst. Når du vil have en præst i kirken mv.... så skal man naturligvis også være medlem af den kirke man ønsker at begraves af - hvilket jo ikke per definition er Svenska Kyrkan, med mindre i er troende Lutheranere - og hvis I er, så undrer det mig lidt I ikke bare registrerede jer da I flyttede til Sverige. Nå, nok om det - her er et link til Sveriges Begravningsbyråers Förbund.
Besvaret

Det undrer mig altså meget at din mor ikke skulle kunne blive medlem i Svenska Kyrkan??? Det er jo en forening som hvilken som helst anden organisation og er derfor til for deres medlemmer. Eller har de karenstid på hvornår du må dø for at få "ordentlig" begravelse efter at du er blevet medlem? haha:sick: I så fald burde de da tage og læse lidt i deres elskede bog- de kristne plejer da at påstå at Jesus sagde noget med at alle kunne komme til ham ;-) Men det gode med døden er vel at du ikke ved hvornår den indtræffer, så man behøver vel ikke fortælle dem at man regner med at det er snart? (nej, jeg tror ikke på Skatteverket, en svensk bedemand og Limhamn kirkeforsamling ;-) )

Besvaret

Altså, vi meldte os ind, da vi skulle giftes. En af os skulle være medlem for at vi kunne gøre brug af den svenske kirke. Der var ingen 'karensperiode' - ikke hvad jeg fik fortalt i hvert fald. Vi fik et stykker papir fra den lokale pastorexpedition, som vi skulle udfylde og sende ind. 14 dage efter var vi medlemmer. (Og det morsomme er jo så, at ingen af os er døbt eller konfirmeret, men det er jo så en anden snak, som du kan finde i en anden tråd herinde ;) )

Besvaret

Det ska nog vara möjligt även om man inte är medlem. Läs här Här eller här "En begravningsgudstjänst får hållas för den som inte tillhörde Svenska kyrkan, om det finns särskilda skäl och är förenligt med den avlidnes önskan (Kyrkoordningen 42 kap. 9 §). Särskilda skäl kan vara att utträde har skett av misstag eller okunskap." Och din mamma gick ju inte med i kyrkan för att hon inte visste att det var ett aktivt val man måste göra.

Besvaret
NB! Du betaler i øvrigt ikke skat til den danske folkekirke når du flytter til Sverige' date=' men du er stadig "graits" medlem.[/quote'] På min og min konens selvangivelse står der da at vi betaler dansk kirkeskat (jeg gør så ikke længere da jeg har fravalgt det, men det skal ske aktivt på degnkontoret i danmark)
Besvaret
På min og min konens selvangivelse står der da at vi betaler dansk kirkeskat (jeg gør så ikke længere da jeg har fravalgt det' date=' men det skal ske aktivt på degnkontoret i danmark)[/quote'] Er du så sikker på I er overflyttet til SKAT Øresund? For da jeg blev det, forsvandt kirkeskatten fra min årsopgørelse...
Besvaret
Det er fint med mig at det skal være op til den enkelte, men jeg syntes klart det skal være noget man fravælger selv eller i det mindste noget man bliver gjort opmærksom på når man flytter til nabolandet. Til orientering kan Du ikke melde dig ind i 12-time!! Det lidt ligesom forsikringer, A-kasser mv, hvor man skal have været medlem i et stykke tid! Sket er sket - Vi vælger bare DK som der er betalt ALT for meget skat til i forvejen igennem et 3/4 århundrede!!
Vil bare nævne, vi ville viges i den svenske kirke og henvendte os, blev virkelig godt modtaget. De sagde, der er to måder, enten melder i jer ind inden i skal viges, ellers betaler i for ceremonien. Noget med SEK 2.700,- Kan ikke tro en begravelse er anderledes, meld din mor ind, og så er den sag klaret. Ellers koster det lidt....kan ikke se problemet. Er man relegiøs og går i kirken/læser om menigheden opdager man hurtigt at man skal meldes ind for at kunne bruge kirkens faciliteter, ganske naturligt i mine øjne. At man i DK automatisk betaler kirkeskat ser jeg heller ikke noget problem med, man kan jo bare melde sig ud....bare to forskellige måder at håndtere en religions fod/rodfæste i et samfund.
Besvaret
Tør man antage' date=' at du ikke er kristen?[/quote']Haha, ja det tror jeg godt du kan turde antage;-) -Ser mig også helst frabedt at blive sammenkoblet med hvilken som helst anden religion:laugh: (Men diskuterer gerne religion, jeg er meget interesseret i at finde ud af hvorfor voksne mennesker har behov for en usynlig ven:p )
Besvaret
Men diskuterer gerne religion' date=' jeg er meget interesseret i at finde ud af hvorfor voksne mennesker har behov for en usynlig ven[/quote'] Og du ser ikke nogen modsætninger i citerede sætning der kan gøre din interesse formålsløs?
Besvaret
Og du ser ikke nogen modsætninger i citerede sætning der kan gøre din interesse formålsløs?
Nope :) Menneskets irrationalitet lader desværre ikke til ha nogen grænser...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...