Kim H Skrevet August 3, 2011 Rapporter Skrevet August 3, 2011 Vil gerne lige høre lidt om andres erfaringer ... I årevis har jeg brugt Outlook på en privat stationær PC. Men - som tiden er gået, er situationen også blevet lidt anderledes. Nu taler vi ikke længere om en enkelt PC; der er først kommet en bærbar til, og for nylig en ny (ekstra) stationær PC (i virkeligheden er det nok den gamle stationære, som bliver "ekstra"). Desuden er der jo min "smartphone", som mere eller mindre "tvang" mig til at stifte bekendtskab med Google's Gmail. Nu overvejer jeg så at "konvertere" (mig selv) til Gmail - og undlade at anvende Outlook. Umiddelbart ser det ud som at Gmail har funktioner som matcher Outlook's e-mail, kalender og kontakter, som er de funktioner jeg bruger i Outlook. Jeg mener selv at kunne se et antal fordele ved den løsning, men spekulerer lidt over hvilke ulemper/risici der er forbundet med Gmail - og ved at lade al information ligge på nettet. Jeg hører meget gerne fra nogle, som allerede har "konverteret" ... Har I fortrudt? Er I gået tilbage til Outlook? - eller til noget andet, som jeg har "overset" ... Eller er Gmail bare det helt rigtige? Kram ud med jeres meninger - fortæl om og det gode og det dårlige
dannemare Besvaret August 3, 2011 Rapporter Besvaret August 3, 2011 Ingen af delene (men med en pistol for panden ville jeg uden at tøve afgjort vælge gmail af de to). Rigtige mænd gør sådan i stedet: http://www.debianguiden.dk/wiki/Mailserver_(Courier) (bemærk, at jeg skrev guiden for vel snart 10 år siden, så enkelte detaljer kan have ændret sig siden)
dannemare Besvaret August 3, 2011 Rapporter Besvaret August 3, 2011 Jeg mener selv at kunne se et antal fordele ved den løsning, men spekulerer lidt over hvilke ulemper/risici der er forbundet med Gmail - og ved at lade al information ligge på nettet. http://www.google-watch.org/gmail.html
larscph Besvaret August 3, 2011 Rapporter Besvaret August 3, 2011 Det eneste jeg lige har med GMail er hvor hulen ringer man for at få hjælp hvis ens mailbox pludselig er fordampet? Jeg har noget domæne hos Surftown hvor jeg har mail adresser tilknyttet som tilgås via IMAP fra de enheder jeg bruger (MacBook, iPhone, Webmail). Det er dog kun mail. Vi har (kæresten og jeg) en fælles kalender på GMail som er synkroniseret til begge vores mobiler, det fungerer ret smidigt og nemt. Desuden har jeg en kalender via mit arbejde som jeg også har på mobilen.
larsk Besvaret August 3, 2011 Rapporter Besvaret August 3, 2011 Vi har på job skiftet exchange/outlook ud med Gmail mod betaling. Min største anke er at det er grimt, og at den funktion til at organisere mail, som man kender fra outlook ikke fungerer på gmail. Jeg har typisk min mail ordnet i mapper og undermapper efter mine opgaver, og det gør gmail ikke, den laver 'etiketter', som ligner mapper, men slet ikke kan vises, så det giver overblik. Omvendt kan samme mail have flere etiketter (=være i flere mapper). Jeg har beholdt min outlook på en pc,men så den pop3'er mod gmail, uden at hente kun kopiere (det styre gmail selv), så jeg kan se tingene 'normalt' på en pc. Det er dog ikke problemfrit at have en kopi i outlook, ligesom kalender sync til outlook er lidt ringe.
Kim H Besvaret August 3, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret August 3, 2011 Rigtige mænd gør sådan i stedet: http://www.debianguiden.dk/wiki/Mailserver_(Courier) (bemærk' date= at jeg skrev guiden for vel snart 10 år siden, så enkelte detaljer kan have ændret sig siden) Må nok erkende, at jeg aldrig bliver en rigtig mand, hvis dette er kriteriet
BS Besvaret August 3, 2011 Rapporter Besvaret August 3, 2011 Tog springet for 2 år siden og har ikke fortrudt. Har et domæne hos surftown som Gmail også klarer mail delen af uden problemer.
briped Besvaret August 3, 2011 Rapporter Besvaret August 3, 2011 Tog springet for 2 år siden og har ikke fortrudt. Har et domæne hos surftown som Gmail også klarer mail delen af uden problemer. Ditto. Webhosting ved Surftown men mailhosting ved Gmail. Brugte i lang lang tid Mozilla Thunderbird som IMAP klient, men det droppede jeg for en del år siden og bruger kun deres webmail, den er grim men den virker altså bare, og jeg har ikke været blandt de brøkdele af promiller der har været uheldige at miste deres mails en dags tid (husk på Google fik det meste, hvis ikke det hele, gendannet igen). Bruger også deres Exchange ActiveSync på min iPhone 4 (bruger bare standard Gmail på min SGS2), da det er den eneste måde at synkronisere kontakter og kalender også. Standard Gmail opsætning på iPhone giver nemlig kun e-mail. Jeg kender kun Hotmail som også tilbyder Exchange ActiveSync, med mindre du vil booke dig ind på Office 365 med Exchange hosting. Deres webmail er specielt smuk men det virker bare. Hvad angår struktur og organisering er jeg enig i at, bruger man mapper og undermapper til at sortere i, skal man ændre sine arbejdsvaner hvis man bruger Gmail. Personligt synes jeg tags (efter at jeg vænnede mig til det) er så meget bedre end mapper, netop fordi at en e-mail ofte har flere tags. Eks. en bestilling på mine nye surround højtalere kunne blive tagget "Shopping", "Hi-Fi" hvor selve e-mail-korrespondance bare ville være tagget "Hi-Fi". Men primært så bruger jeg bare søge funktionen, det er jo mere eller mindre instant. Hvad angår at Gmail snuser til e-mails for at målrette reklamer, tager jeg det ikke så tungt. Hvis endelig jeg skal læse reklamer vil jeg da hellere læse nogen der er relevante end nogen der ikke er. Jeg vil dog sige at til arbejdet vil jeg ikke undvære kalender- og mødefunktionalitet jeg får gennem Exchange og Outlook. Ved ikke om Google Apps betalte version (jeg har den gratis version) tilbyder det ordentlig, men der kan man jo nok købe en bedre løsning gennem Office, om det er prismæssigt inden for samme rammer ved jeg ikke.
sup3rior Besvaret August 3, 2011 Rapporter Besvaret August 3, 2011 Hvorfor ikke Hotmail når du nu er vant til virkemåden fra Outlook?
Kim H Besvaret August 3, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret August 3, 2011 Hvorfor ikke Hotmail når du nu er vant til virkemåden fra Outlook? Min smartphone "vil have" at jeg bruger Gmail, hvis det skal være nogenlunde smidigt. Gmail henter også min e-mail fra min ISP-baserede mail-konto (måske kan Hotmail gøre det samme, men det var jeg så ikke lige klar over).
Kim H Besvaret August 3, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret August 3, 2011 1000 tak for alle gode svar. Da der er tale om rent privat brug, behøver jeg ikke at tage hensyn til mødefunktionalitet m.m. Alt taler derfor for at overlade min e-mail til Gmail - i hvert fald indtil videre ... Det er heldigvis ikke nogen uigenkaldelig beslutning, så hvis jeg får nogle dårlige oplevelser kan jeg altid vende tilbage til Outlook.
credde Besvaret August 4, 2011 Rapporter Besvaret August 4, 2011 Jeg bruger også Gmail men downloader mail'sene til min egen pc (Thunderbird mailprogrammet) og har derved egen backup af min mail (jeg backer up via Mozilla backup programmet). Det virker kanon, og når man nu er på farten - som nu, hvor jeg ikke er hjemme, er det nemt, at checke mail - og også synkronisere til ens Iphone.
Rikke Rost Besvaret August 4, 2011 Rapporter Besvaret August 4, 2011 Hvorfor ikke bare køre det hele i IMAP fra Outlook eller Thunderbird? Så har du det hele på serveren og din ISP sørger vel for backup?
larscph Besvaret August 4, 2011 Rapporter Besvaret August 4, 2011 Hvorfor ikke bare køre det hele i IMAP fra Outlook eller Thunderbird? Så har du det hele på serveren og din ISP sørger vel for backup? Præcist... Det er det jeg gør :)
Rikke Rost Besvaret August 4, 2011 Rapporter Besvaret August 4, 2011 Præcist... Det skal bare gøres så enkelt som muligt! Præcist... Det er det jeg gør :)
Gio Besvaret August 4, 2011 Rapporter Besvaret August 4, 2011 yXqrTfOWx60 Jeps - jeg bruger Gmail med et smil på læben :)
credde Besvaret August 4, 2011 Rapporter Besvaret August 4, 2011 Præcist... Det er det jeg gør :) Jeg kan give +1 til det!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu